24 timer i Hong Kong

På 24 timer i Hong Kong, oplevede vi rigtig meget. Oplevelser som The Big Buddha, skyskraberes lysshow, en smuk udsigt fra Viktoria Peak og den fredfyldt Hong Kong park. Vi spiste en autentisk middag med de lokale, bevægede os rundt blandt alle kæmpe skyskrabere og snusede til Østens mystik.

Ankomst til Hong Kong

Vi ankom sent om eftermiddagen til Soho kvarteret i Hong Kong og tjekkede ind på Ibis Hong Kong Central and Sheung Wan Hotel. Et hotel som selvfølgelig er en enorm skyskraber. Her fik vi vores værelser med havneudsigt. Hold da op, det var svært at løsrive sig fra den udsigt vi fik ud, over haven og til Kowloon øen. Efter vi lige havde snuet lidt, til alle indtrykkene begav vi os udenfor og skule opleve 24 timer i Hong Kong.

Ibis Hong Kong Central and Sheung Wan Hotel

Aftensmad Namastre Kitchen

Vi besluttede at spise et tidligt aftensmåltid og lige i nærheden af vores hotel, var der en indisk restaurant så den skulle prøves. Vi fik lækker mad på restaurant Namastre Kitchen, hvor vi nød vores veltilberedte aftensmad som bestod af diverse karryretterne. Imens vi spiste talte vi om de oplevleser som vi skulle have senere denne aften.

Namastre Kitchen - Hong Kong

A Symphony of lights

Vi forlod stedet og havde egentligt lidt travlt. Vi skulle fra Hong Kong øen over på Kowloon øen hvor der hver aften kl. 20 er en gratis lyd – og lysshow. Vi fandt en station og afsted, var vi. Da vi ankom, blev vi overrasket over hvor mange mennesker der allerede var der. Hold da op, der var proppet med mennesker og vi blev et øjeblik i tvivl, om vi overhoved ville kunne se noget.

Nu er det jo en fordel at have europæisk højde i Asien, så vi fik et fint udsyn. Lysshowet er med lyd og lyseffekter hvor skyskraberne ligesom ”taler sammen”. Der er mere en 40 skyskrabere, der er involveret i dette show på begge sider af havnen. Vi var heldige denne aften, der var klart vejr. Vi fik det fulde udbytte og udsyn til den smukke skyline på Hong Kong øen, hvor skyskraberen leverede et lysshow til den store guldmedalje.

A Symphony of lights - Hong Kong 2015

A Symphony of lights, Hong Kong

Star Ferry

Efter lysshowet skulle vi tilbage til Hong Kong øen hvor vi boede. Vi gik langs Avenue of Stars promenaden og fandt til sidst afgangs terminalen hvor den historiske Star Ferry afgår. Star Ferry er en af de ældste pendler kulturer og fragter mennesker fra Kowloon til Hong Kong øen og retur. En ret smuk oplevelse, denne aften og en oplevelse, som vi kunne få for den latterlige lille pris af DKK 2.

A Symphony of lights - Hong Kong 2015

Hillside Escalator

Da vi ankom til Hong Kong øen valgte vi at gå oven på gaderne, i 2-3 etages højde blandt alle skyskraberne. Hong Kong er virkelig by, hvor du bevæger dig i mange forskellige niveauer. Vi gik en del og endte til sidst ved verdens længste overdækket rulle trappe Hillside Escalator. Den 800 meter lange rulletrappe, bragte os op til Soho. En rigtig sjov og gratis oplevelse.

Du kører på rulletrapperne op ad bjerget, kan kigge ind ad butiksruderne og lave små stop undervejs. Vi endte til sidst på toppen af bjerget. Her langs med rulletrappen, i Soho er der masser af restauranter og barer – et sted at hænge ud og gå i byen. Vi nød en aftendrinks, inden vi tog hjemover til vores hotel og glædede os til nye oplevelser dagen efter.

Hillside Escalator fragter dig op ad bjerget- Hong Kong 2015

Hong Kong

Vores morgen i Hong Kong

Vi vågende tidligt på vores hotel Holiday Inn Express Hong Kong Soho og skyndte os at trække gardinet for og nød den imponerende udsigt over Hong Kong. Vi priste os lykkelige for, at vi havde brugt de få penge ekstra som det kostede, at få sådan en udsigt. En hurtig morgenmad på vores hotel imens resten af 24 timer i Hong Kong blev planlagt.

Ibis Hong Kong Central and Sheung Wan Hotel

Lantau Island

Vejet var desværre ikke så godt denne morgen med regn og tåge men beslutningen var taget. Vi skulle til Lantau Island. Ud at køre med svævebane op i højderne til

Ngong Ping og se den store Buddha. Vi fandt en togforbindende, som tog os hele vejen til Tung Chung stationen.

Vi købte vores billet og var klar til den 5,7 km. lange tur i svævebanen. Hold da op, vi startede i fuld fart, over vandet og derefter gik det bare op – op og op. Vi havde nu ikke kørt særlig længe før udsigten blev gennem skyerne. En både sjov men også lidt skræmmende oplevelse. Efter en halv times tid, var vi ved vejs ende og stod ad.

Lidt underligt at gå i skyerne og vi frøs. Der var koldt her oppe denne tidlige forårsdag men det glemte vi hurtig, for der var så mange spændende ting at kigge på. Vi kiggede på bygninger men især alle staturerne fascinerede os og vi forsatte, til vi nåede frem til trapperne.

For at komme op til den store Buddha Tin Tan, skal du gå op ad 268 trin. Det foregik igennem skyerne men vi nød de nyudsprungne træer undervejs og snart var vi oppe. Øv med Øv på – vi kunne slet ikke se Buddhaen, som er 26 meter høj, for den var helt gemt i skyerne. Men smukt var der heroppe og vi måtte tænke os til hvordan den så ud, for det var kun omridset vi kunne se af den.

Vi tog ned igen, kiggede lidt på alle souvenirbutikkerne og begav os tilbage til toget som vi tog tilbage til Hong Kong øen.

Ngong Ping 360 og Tin Tan Buddha - Lantau Island, Hong Kong

Sporvognen

Efter vi var kommet tilbage til Hong Kong øen, var næste oplevelse Hong Kong Park. Vi fandt en af de sjove to etagers sprogvogne som kørte os dertil. De er meget smalle og høje. Det ser næsten ud som om, de er ved at vælte. En sjov og behagelig oplevelse som kun kostede os DKK 2 og som du må unde sig selv at opleve, selvom du kun har 24 timer i Hong Kong.

Hong Kong 2015

Hong Kong Park

At ende i en oase midt i den pulserende Hong Kong, er behageligt og fredfyldt. Herinde i parken, var vi lige pludselig et med naturen omgivet at de kæmpe store skyskrabere, som omkranser den. Vi nød det, vejret var nu blevet bedre og vi fandt den tropiske regnskov. En dejlig gratis oplevelse, hvor gik på gangbroer i fuglehøjde og så vi kom helt tæt på dem.

Hong Kong Park - Hong Kong 2015

Victoria Peak

Vi gik fra parken, kiggede på alle skyskraberne og begav os op imod stedet, hvor vi kunne kører op til Victoria Peak. Lidt af en turistfælde og der var masser af mennesker i køen foran os. Vi tog tålmodigheds hatten på – og ventede lidt tid og jubii nu var det blevet vores tur.

At køre op til Victoria Peak er en halsbrækkende oplevelse. Vognen kæmper sig op ad bjerget og du sidder imens i vognen med en hældning på 48%. Vi kan godt forstå, at det forbydes at stå op – tror egentligt slet ikke det kan lade sig gøre.

Efter vi var tvunget ind i det shoppingscenter som er ved endestation, fandt vi hurtigt ud derfra. Udenfor fik vi hurtigt WOW følelsen, for sikke en udsigt selv i gråvejr med masser af smog og det var lige pludselig al ventetiden værd. Sikken en udsigt og sikke mange skyskrabere. Herfra er Hong Kong virkelig en både smuk og en fascinerende by. At se byen heroppe fra, er et must-see som du bør prioritere, selvom du kun har 24 timer i Hong Kong.

Victoria Peak - Hong Kong

Middag på Joy Hing’s Roasted Meat

Efter vi kom ned, var tiden inde til aftensmad. Vi ville gerne opleve det autentiske Hong Kong. Efter at have set en udsendelse i TV med Anthony Bourdain, hvor han besøgte Joy Hing’s Roasted Meat ,var det nu målet for vores middag. Vi kæmpede lidt med de kinesiske tegn – ledte lidt – spurte lidt og fandt til sidst stedet. Et lille sted hvor der var proppet med mennesker og vi troede slet ikke vi kunne få plads.

Det vidste sig at de fleste, var ved at hente deres take away og slet ikke skulle spise der, så vi blev vist indenfor. Vi blev placeret, næsten ude i køkkenet på tre små taburetter.

Tjeneren kom og han spurgte på kinesisk: Hvad vil i bestille? Æh svarede vi på engelsk, har du et kort eller hvad kan vi bestille. Han smilede, så lidt overbærende ud og svarede med fingersprog. Jeg finder noget til jer.

Nu væltede det ind med tallerkner med ris og kød i lange baner. And, gås og gris som alt sammen, var skåret i små stykker for os. Det var super velsmagende, stemningen blandt de lokale var hyggelig og det var en rigtig god måde, at afslutte vores 24 timer i Hong Kong på.

Joy Hing's Roasted Meat - Hong Kong

24 timer i Hong Kong

Du kan nå at opleve rigtig meget, på 24 timer i Hong Kong. Selvom det er en kæmpe by er transportforbindelserne velfungerende og effektive. Det eneste sted, vi ventede i noget tid var ved Victoria Peak. Hong Kong er en by, som vi holder meget af og som vi gentagende gange vender tilbage til. En pulsernde moderne storby, som rummer Østens mystik.

Hong Kong 2015

Andre insirationskilder

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Jeg rejser med min datter Maria og min mand Tore, hvor vi elsker at leder efter skyskrabere og TV-Tårne. Det er som regel mig der skriver indlæg til vores rejseblog OnTrip.dk, har styr på rejseøkonomien og finder vores næste eventyr. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 58 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com