Annettes Rejseklumme: Det irriterer mig ved de sociale medier

Det irriterer mig ved de sociale medier, er måske ikke ligefrem rejserelateret og dog, jo alligevel. Efterhånden er vi alle på de sociale medier, de fylder meget og alt skal eksponeres. Som udgangspunkt er jeg rigtig glad for de sociale medier, men der er dog nogle ting, der virkelig irriterer mig.

Annettes Rejseklumme, Det irriterer mig ved de sociale medier

Er denne klumme rejse relateret?

Nej og dog – jov det er den. De fleste af de mennesker, som jeg følger på de sociale medier har en relation til rejser. Det være sig venner som elsker at rejse, bloggere eller virksomheder med en eller anden form for, relation til rejsebranchen. Folk som poster masser af billeder, indlæg og artikler op på de forskellige sociale medier.

Posts der som regel inspirerer mig, gør mig nysgerrig, mere vidende og som jeg som udgangspunkt, er rigtig glad for at læse eller kigge på. Der er dog bare nogle post eller adfærdsmønstre, som jeg virkelig bliver irriteret over. Det er de øjeblikke, hvor jeg tænker: Det irriterer mig ved de sociale medier!

Annettes Rejseklumme: Det irriterer mig ved de sociale medier

Det irriterer mig ved de sociale medier

Jeg holder meget af, at være i dialog, kommentere og få ny information på de sociale medier. Men ærligt talt, så er der også en bagside ved de sociale medier. Jeg vil derfor, give nogle eksempler på: Det irriterer mig ved de sociale medier.

Overfiltrede billeder

Det er efterhånden så mange forskellige filtre og andre redigeringsværktøjer, som jævnligt bliver brugt af alle. Ja, jeg har da intet imod, at du lige gør billedet lidt mere skarpt, giver det lidt farve eller hvad du nu gør. Men de overfilterede billeder, som slet ikke afspejler virkeligheden, dem har jeg det meget stramt med. Det er især billeder som gøres overnaturlig lyse, som er åbenbart er meget populære.

Jeg giver lige et par eksempler her – ja, hvad er det naturlige billede? Kan du gætte det?

Annettes Rejseklumme, Det irriterer mig ved de sociale medier

Annettes Rejseklumme, Det irriterer mig ved de sociale medier

Menneskerne er væk

Der er for nyligt kommet et værktøj i de forskellige redigeringprogrammer. Et værktøj som simpelthen, kan fjerne mennesker. Nu kan jeg se et billede fra Markuspladsen i Venedig, taget i dagtimerne med en smuk kvinde. På billede, er der ingen andre levende væsner end denne kvinde i henden røde kjole.

WHAT? Hvornår er der ikke proppet med mennesker på Markuspladsen?

For slet ikke at tale om alle duerne. Det er så uvirkeligt og perfekt, så billedet i min bog bliver drøn kedeligt. Det irriterer mig, at virkeligheden åbenbart er blevet så grim, at alt fra den skal fjernes.

De evendige selfie

Jov det er da dejligt, at få sat et ansigt på den person eller de personer der står bag ved en konto på de sociale medier. Men alligevel, behøver alle billeder at være af dig, i forskellige poseringer? Har du ikke en rejserelateret konto? Så tror du ikke, at jeg synes det også kunne være mere relevant, at se naturen og de ting du oplever, i stedet for dig og alle dine kjoler? Det irriterer mig, at den nye selvpromoverings kultur er blevet så udbredt, så vi selv skal vises på alle billeder.

Annettes Rejseklumme: Det irriterer mig ved de sociale medier

Robotterne

I den evige jagt, på at have mange følgere tilkøber folk værktøjer til at hjælpe dem. De såkaldte robotter. I løbet af kort tid, kan de give dig muligheden for flere tusinde følgere. Det må de jo om, men jeg bliver virkelig irriteret over robotters kommentarer. Jeg får ofte robot kommentarer på Instagram, der overhoved ikke hænger sammen med det billede jeg har lagt op.

F.eks. Great dress!!!!!! Åhh det er et billede uden personer på, jeg har posted!!!!

Live stories

På Instagram er det muligt, at lave små live stories. Jeg kan egentlig godt lide at se dem, de giver et øjebliksbillede af en rejse eller en situation. Men…….. hvornår var det lige, at nogen synes jeg er en idiot? De lægger en live story op på Instagram med teksten, har du liked og set min sidste post? JA, du har jo netop lige lagt et billede op, jeg følger dig – Så ja, jeg har set den!!!!!!

Det samme og samme opslag

Det samme opslag hver dag, hver uge, hver måned igen og igen. Hold nu op, tror du ikke at jeg bliver træt af, at se det samme opslag dagligt? Forny dig eller lad vær!

Annettes Rejseklumme: Det irriterer mig ved de sociale medier

Kommentarer for kommenteres skyld

Dem som skal kommentere alt irriterer mig virkelig. Det er kommentarer uden indhold eller mening kun med det formål at sætte sig selv i centrum. Kommentarer som starter med:

Jeg ved ikke noget om dette emne, men… Eller en kommentar som, måske vender jeg tilbage…

Hvorfor kommentere du, når du intet har at bidrage med. Så lad dog heller vær!

Manglede eller forkert markering af ting

Der er tidligere på året, kommet nye meget skarpe regler for, hvordan du skal markere dine sponseret ting. Det kan f.eks. være et produkt, som er betalt af firmaet eller en rejsebeskrivelse, hvor rejsen er betalt. Det skal markeres øverst i et opslag på de sociale medier, så læseren ved det, inden de læser det.

Det irriteret mig, at jeg starter med at læse et opslag på FB f.eks. og først nederst på opslaget, ser jeg så et #sponsoreret, #reklame eller det sidste nye #ad. Nej, jeg er heller ikke enig i reglerne, men de findes, så kom nu, skriv det nu allerøverst, som reglerne forskriver. Så vidste jeg jo på forhånd, at det var reklame.

Eller jeg læser et FB opslag, som linker videre ind til en blogpost. Når jeg så kommer ind på denne blogpost, opdager jeg først der, at det er sponsoreret med lidt skrift nederst på indlægget. Jeg vil dog gerne pointere, at jeg intet har imod sponseret ting, dem har jeg også selv. Men jeg bliver irriteret, når de ikke er markeret som loven forskriver. Reglerne er jo ens for os alle.

Annettes Rejseklumme: Det irriterer mig ved de sociale medier

Kommentarer og intet svar

En andet ting i forhold til det irriterer mig ved de sociale medier, er kommentarer og intet svar. Indrømmet – taget på fast gerning – jeg liker og kommentere rigtig meget. Jeg synes det er spændende, at følge især de rejserelaterede konto. Se hvor folk rejser hen, læse deres tips, se deres billeder og blive inspireret men… Det irriterer mig, at du ikke svare tilbage eller bare giver en tilkendegivelse af, at du har set min kommentar. Hvilken arrogance og mangel på høflighed.

Nu har jeg siddet og brugt min tid på, at læse dit opslag, forholdt mig til din rejse og synes egentlig du gør det godt. Derfor har jeg skrevet en kommentar, rost dig eller stillet dig et spørgsmål.

Hvorfor gider du så ikke svare igen?

Jeg bliver både irriteret og også lidt fornærmet. Ja, ja selvfølgelig kan jeg bare stoppe med at kommentere på den konto, men synes stadig at det er meget uhøfligt ikke at svare.

Jeg forsætter selvfølgelig med de sociale medier

Jeg kan selvfølgelig bare lade være med, at bruge de sociale medier. Men i de allerfleste tilfælde, har jeg stor fornøjelse af dem og bruger meget tid på mine konti. De giver mig dagligt, masser af inspiration og viden. Det er en fantastisk måde, at møde nye mennesker og dermed have kontant til mennesker, fra hele verden.

Men der er altså bare nogle gange hvor jeg siger til mig selv: Det irriterer mig ved de sociale medier.

Hvad med dig? Er der nogle ting, der irriterer dig ved de sociale medier?

Annettes Rejseklumme: Det irriterer mig ved de sociale medier

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 77 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse:

Det store Sydafrika Roadtrip
– Blyde River Canyon, Kruger, Eswatini, Garden Route og meget mere

Copyright OnTrip.dk – All rights reserved
Tekst og billeder må ikke gengives uden tilladelse.

Læs Privatlivspolitik

Translate »

Privacy Preference Center