Annettes Rejseklumme: Hotellerne og den grønne profil

Hotellerne og den grønne profil, har jeg oplevet på mange hoteller rundt om i verden. Skønt at hotellerne tager et ansvar for vores miljø eller gør de nu også det. Er den grønne profil ikke bare smart, oppe i tiden og en måde for dem, at spare penge på?

Annettes Rejseklumme: Hotellerne og den grønne profil

Den grønne profil er ikke helhjertet

De forskellige hoteller med den grønne profil, går mere eller mindre helhjertet ind for sagen. Nogle har en seddel eller lignende, som du skal ligge på sengen, hvis sengetøjet skal skiftes. Nogle har sæber i badeværelset, der er produceret ud fra den grønne tankegang. Mens andre hoteller praktiserer anordninger, som indikerer genbrug eller opfordrer dig til, ikke at får skiftet håndklæder dagligt.

Overordnet er disse tiltag positive, for behøver du virkelig at få skiftet håndklæder og sengetøj hver dag?

Manglede eksekvering

Men det som så undre mig, er hotellernes manglende eksekvering i deres grønne profil.

  • På de fleste hoteller, oplever jeg, at der ikke er en mulighed for at hænge mit brugte håndklæde til tørre. Hvorfor er der ikke det? Jeg vil rigtig gerne genbruge mit håndklæde som mange hoteller opfordrer til men så sørg dog for en anordning, så det er muligt for mig at tørre det.
  • De fleste steder bruges der små plastikflasker, som indeholder sæber, cremer og lignende. Jeg kan altså ikke tømme disse små flaskerne ordentligt. Kan du? Jeg smider i hvert fald masse af indholdet ud, hvilket irriterer mig. Dette for slet ikke at tale om den plastikbeholderen som jeg så også skal smide ud. Sørgelig, det er ikke en grøn profil og det ærgrer mig hver gang. Hvorfor er der ikke en dispenser som de kan opfylde?
  • På de fleste hoteller, oplever jeg også at de kun har en papirkurv. Det er kun en til alt affald. Jeg har aldrig set en opdelt papirkurv hvor jeg kunne sortere. Hvor jeg har kunne vælge papir – og eller glas for slet ikke at tale om de plastikvandflasker som hotellet selv leverer til mig. Ingen genbrug her – lidt underligt med en grøn profil.

Dette får mig til at tænke: Har hotellerne kun en grøn profil, fordi det er oppe i tiden og ikke fordi de egentlig ønsker noget godt for miljøet?

Annettes Rejseklumme: Hotellerne og den grønne profil

Det sidste tiltag

Det sidste tiltag, jeg oplevede i forhold til hotellerne og den grønne profil, var muligheden for at framelde mig rengøring af mit værelse. Super godt tiltag, for hvem behøver at få gjort rent HVER dag på sit hotelværelse.

Du hænger simpelthen en markering udenfor på døren, som fortæller at du framelder dig, dagens rengøring. I kompensation for dette, kan du vælge at få tildelt en pengesum til brug på hotellet eller måske nogle bonuspoint. Det med bonuspint, gælder kun hvis du er tilmeldt hotelkædens bonusprogram.

Ideen er god. Alle parter, både hotellet og dig som gæst, får en andel i det økonomiske og du sparer på miljøet, så som udgangspunkt et godt tiltag i forhold til hotellerne og den grønne profil men..

I et eksempel fra det 5-stjernet hotel Westin i Warszawa, kunne jeg “tjene” DKK 36 på at framelde mig rengøring af værelset? Men da jeg betalte omkring DKK 1.000 for en overnatning, var DKK 36 i det perspektiv, ikke en besparelse som hang sammen med virkeligheden.

Besparelsen var simpelthen for lille, til at jeg vil opgive den luksus. En luksus hvor jeg fik ville skiftet håndklæder, få vand, redt min seng og gjort rent.

Så igen en rigtig god ide, som jeg kun kan være tilhænger af, men med den lille besparelse for gæsten kan jeg kun tænke: Ordet grøn profil, har hotellet opfundet det for at kunne minimere deres udgifter.

Annettes Rejseklumme: Hotellerne og den grønne profil

Hotellerne og den grønne profil

Vi har jo alle et ansvar for miljøet og som udgangspunkt, kan jeg kun støtte udviklingen. Hotellerne siger de er grønne, men som rejsende ser jeg det ikke eksekveret, desværre.

Hvad synes du? Oplever du, at hotellerne eksekvere deres grønne profil?

Annettes Rejseklumme: Hotellerne og den grønne profil

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 77 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse:

Det store Sydafrika Roadtrip
– Blyde River Canyon, Kruger, Eswatini, Garden Route og meget mere

Copyright OnTrip.dk – All rights reserved
Tekst og billeder må ikke gengives uden tilladelse.

Læs Privatlivspolitik

Translate »

Privacy Preference Center