Annettes Rejseklumme: Hotellerne og den grønne profil

Hotellerne og den grønne profil, opleves mange steder. Jeg har mange steder på mine rejser rundt i verden oplevet, at hotellerne nu har en politik, hvor de tager hensyn til miljøet. Mange hoteller reklamerer med, at de har en grøn politik og har taget positiv stilling til miljøet.

Hilton Warsaw Hotel and Convention Centre – Warszawa, Polen

Den grønne profil er ikke helhjertet

De forskellige hoteller med den grønne profil er mere eller mindre helhjertet. Nogle har en seddel eller lignende, som du skal ligge på sengen, hvis sengetøjet skal skiftes. Nogle har sæber i badeværelset der er produceret ud fra den grønne tankegang.

Mens andre hoteller praktiserer anordninger, som indikerer genbrug eller anbefaler at du ikke får skiftet håndklæder dagligt.

Overordnet er disse tiltag positive, for behøver vi virkeligt, at få skiftet håndklæder og sengetøj hver dag?

Chancellor Hotel on Union Square - San Francisco

Manglede eksekvering

Men det der så kan undre mig, er hotellernes manglende eksekvering i denne profil. På de fleste hoteller oplever jeg ikke, at der er en mulighed for at hænge mit brugte håndklæde til tørre.

De fleste steder bruges der små flasker i plastik, som indeholder sæber, cremer og lignende. Jeg kan du ikke tømme flaskerne ordentligt og dermed smider jeg en masse af indholdet ud. Dette for slet ikke at tale om den plastikbeholderen som jeg også smides ud.

De fleste hoteller har kun en papirkurv til affald og ikke en til papir, som ingen genbrug her – lidt underligt med en grøn profil.

Dette får mig til at tænke: Har hotellerne kun en grøn profil, fordi det er oppe i tiden og ikke fordi de ønsker noget godt for miljøet?

Hoteller og den grønne profil

Det sidste tiltag

Det sidste tiltag jeg har oplevet i forhold til hotellerne og den grønne profil, er muligheden for at framelde mig rengøring af værelset.

Du hænger en markering udenfor på døren, der siger at du framelder dig dagens rengøring. I kompensation for dette, kan du vælge at få tildelt en pengesum til brug på hotellet eller bonuspoint. Dette altså hvis du ellers er tilmeldt bonusprogrammet, i den aktuelle hotelkæde.

Ideen er god. Alle parter, både hotellet og dig som gæst får en andel i det økonomiske og du sparrer på miljøet så som udgangspunkt et godt tiltag i forhold til hotellerne og den grønne profil men..

I dette eksempel seneste fra hotel Westin i Warszawa, kunne jeg “tjene” DKK 36 på at framelde mig rengøring af værelset? Men jeg nu betalte omkring DKK 1.000 for en overnatning, er DKK 36 i det perspektiv, ikke meget at sparre.

Besparelsen var simpelthen for lille til at jeg vil opveje den luksus. En luksus for at kunne få skiftet håndklæder, redt vores seng og gjort rent dagligt.

Hotellerne og den grønne profil

Vi har jo alle et ansvar for miljøet og som udgangspunkt, kan jeg kun støtte udviklingen. Hotellerne siger de er grønne, men som rejsende ser jeg det ikke eksekveret af hotellerne.

Hvad synes du? Oplever du, at hotellerne eksekvere den grønne profil?

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Jeg rejser med min datter Maria og min mand Tore, hvor vi elsker at leder efter skyskrabere og TV-Tårne. Det er som regel mig der skriver indlæg til vores rejseblog OnTrip.dk, har styr på rejseøkonomien og finder vores næste eventyr. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 58 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

OnTrip.dk
CVR: 37901598
© 2017 OnTrip.dk All rights reserved

Translate »