Annettes rejseklumme: Jagten på det gode internet

Tror vi alle har prøvet det på vores rejser – jagten på det gode internet. En evig jagt for at få en forbindelse, som er hurtig, uden begrænsninger og som du har tillid til. Men ofte er det svært, meget svært og jeg forstår det egentlig ikke.

Annettes rejseklumme, Jagten på det gode internet

Hvorfor er det så svært?

Hvorfor er det ofte en kamp? Det er for mig uforstående, at vi i en verden hvor alle helst vil og er online hele tiden, skal kæmpe for, at få en god internetforbindelse på deres rejser. I denne klumme er det specielt hotellerne jeg tænker på.

Enten virker det ikke, er langsomt, går ned ellers er internetforbindelsen med masser af begrænsninger. Jeg har selvfølgelig også oplevet, at der slet ikke var nogen forbindelse.

Annettes rejseklumme, Jagten på det gode internet

Begrænsningerne

Hvorfor er der begrænsninger på internettet? Hotellerne reklamerer med fri internet, men desværre er ofte stadig begrænsninger. I min verden er det da ikke frit, hvis der er begrænsninger. De kan f.eks. være:

  • Du kan kun forbinde 2 devices.
  • Hvis du skal have flere, kan du opgradere mod at betale flere penge til hotellet
  • Du kan kun bruge x antal MB pr. døgn.
  • Du kan kun bruge internettet i x antal timer.  

Annettes rejseklumme, Jagten på det gode internet

Priserne

I år 2016 skal fri internet selvfølgelig være inkluderet i en værelsespris, men nej – det kan du ikke altid regne med. For nyligt boede jeg på et 5-stjernet hotel i Tyskland, hvor de mente at der var fri internet, men det var kun gældende i lobbyen – What? Hvis jeg ville have internet på mit værelse, kostede det 10 euro pr. døgn. Jeg troede jeg hørte forkert. Et 5-stjernet hotel i Europa, hvor jeg skulle betale for internettet på mit værelse.

Det er virkelig en ommer!

Annettes rejseklumme, Jagten på det gode internet

Log in

Når du så er den heldige vinder og har fået et værelse med frit internet og at det fungerer, ja så kan du næsten ikke få armene ned. Men så kommer næste udfordring log-på, log-på og igen log-på. Du skal igennem en besværlig log på proces, hver gang du skal på nettet. Du skal godkende betingelserne, du skal skrive navn, værelsesnummer og andet, hvorfor?

Hvorfor laver de ikke bare laves et system, hvor der er valgt log på én gang. Ja, det er stadig mig der bor på dette værelse, så hvorfor skal jeg fortælle det hver gang jeg logger på?

Annettes rejseklumme, Jagten på det gode internet

Hvorfor skal jeg altid spørge?

Jeg tjekker ind på hotellet, får masser af informationer om morgenmaden, faciliteterne på hotellet osv. Jeg burde være tilfreds med den gode service, MEN…jeg får intet Password til internettet. Jeg skal ofte spørge efter det? Hvorfor?

Jeg spørger: Hvad er adgangskoden til internettet? Nogen gange er det faktisk et lidt overraskende ansigt der svarer: Nå ja, jeg skriver det lige til dig her!!!!!

Hvorfor er det ikke bare standard? Hvorfor får jeg det ikke bare udleveret med samme selvfølgelighed som min værelsesnøgle? Jeg undrer mig.

Annettes rejseklumme, Jagten på det gode internet

Password

Hvem er det dog der sidder at opfinder password til internettet på diverse hoteller. Jeg formoder de gerne vil have tilfredse glade gæster, så hvor kom ideen så fra at et password f.eks. skulle være dette:

Sandwich025631!

Dette er ikke engang det mest skræmmende, jeg har set. Det er bestemt dem, som er meget mere slemme. Jeg forstår bare ikke ideen – hvorfor skal det ikke være nemt for gæsterne. Hvem synes det er fedt med password, som du skal kæmpe dig igennem og ofte skal bruge hver gang du skal logge ind!

Annettes rejseklumme, Jagten på det gode internet

Internetforbindelsen eller mangel på sammen

Hold da op, hvor kan det være frustrerende, hvis der ingen internet er på dit værelse. Et værelse som du bevist har valgt, fordi der skulle være frit internet. Når min familie og jeg rejser, arbejder vi ofte i nogle dage og vi vælger gerne hoteller med frit internet. Men så kommer vi frem og så sker det igen og igen – INGEN FORBINDELSE, der er ingen dækning på værelset, IHHH – så starter jagten på det gode internet.

Du prøver at komme på nettet – taler med receptionen og forstår ingenting.

 I receptionen fortæller de dig: Vi har da ingen problemer med internettet.

Du sætter dig så i receptionen eller finder et område omkring hotellet, hvor der er rimelig forbindelse. Du kæmper lidt rundt, indtil du som ofte giver op.

Det oplevede at jeg fornylig i Thailand – totalt nyt lækkert hotel, med gratis internet på værelset. Men nej – ingen internet på mit værelse, det eneste sted der var dækning var i lobbyen. Hvorfor bygge et helt nyt hotel, med gratis internet, men med dårlig dækning på værelserne. Hvorfor spare de håndøre, det koster at købe access-punkter nok, så der også er dækning på værelset?

Jeg forstår det simpelthen ikke.

Jeg er helt med på, at der er områder i verden, hvor internettet ikke er så udbredt og hvor hotellet skriver at det kun er i lobbyen, at du kan tilgå internettet. Men de steder hvor internettet er udbredt, hvorfor så ikke bare give os adgang og løs de simple problemer der begrænser. Hvorfor skal det være ofte være jagten på det gode internet?

Annettes rejseklumme, Jagten på det gode internet

Jagten på det gode internet og håbet om fremtiden

Jeg håber for fremtidens rejsende, at vi ikke mere skal ud i jagten på det gode internet. Dette er mine ønsker for fremtidens rejsende:

  • Et internet der virker.
  • Et internet, som er hurtigt.
  • Nem log på.
  • Kun logge ind én gang.
  • Ingen begrænsninger.

Oplever du også problemer med adgang til internettet, når du rejser
eller er det bare mig der er uheldig?

Annettes rejseklumme, Jagten på det gode internet

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Jeg rejser med min datter Maria og min mand Tore, hvor vi elsker at leder efter skyskrabere og TV-Tårne. Det er som regel mig der skriver indlæg til vores rejseblog OnTrip.dk, har styr på rejseøkonomien og finder vores næste eventyr. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 58 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

OnTrip.dk
CVR: 37901598
© 2017 OnTrip.dk All rights reserved

Translate »