Highway 1 fra Santa Barbara til Monterey – Californien, USA

Highway 1 fra Santa Barbara til Monterey i Californien blev strækningen vi kørte, efter at været kommet fri af Los Angels lange bilkøer. Vi elsker Highway 1, som vi mener er en af verdens smukkeste vejstrækninger. Efter at have kørt turen mange gange, bliver vi stadig lige imponeret over den smukke natur.

Highway 1 – hvad er det?

Highway 1 er en vej der følger Stillehavet og hvor de store klipper står som en mur, direkte ned til havet. Du kører på kanten af denne mur af klipper, ad snørklede veje, op og ned ad bjergene imens du altid har smuk udsigt til det blå Stillehav.

Highway 1 fra Santa Barbara til Monterey

Highway 1 fra Santa Barbara til Monterey og vores oplevelse af turen. Vores tur startede lidt syd for Santa Barbara, en meget hyggelig by. Vi sprang denne gang et besøg til byen over, da vi tidligere har besøgt den. Hvis du kører denne strækning, kan vi bestemt godt anbefale dig at tage et smut ind forbi, denne meget smukke by.

Det første stykke vej af Highway 1 fra Santa Barbara til Monterey, er rimelig fladt og vi oplevede bare muren ude i horisonten. Muren af bjergene der ligesom kyssede Stillehavet og vi vidste, at vi lige om lidt, skulle ud på en kravle tur.

Vi nød Stillehavet som var så smukt, denne dag. Det enorme ocean som møder USA’s vestkyst her på Highway 1. Det ser fristende ud, var smukt, men også barsk og råt. Vandet er som regel koldt, der er stræk strøm, men på nogle af de mange strande langs Highway 1, var der mulighed for, at tage en dukkert i havet.

Vi lavede rigtig mange stops undervejs. Stop hvor vi nød udsigten, blomsterne som prydede mange af klipperne og ja – selvfølgelig fotostop for at tage det perfekte billede. Klipperne dette forår, en april dag, var grønne, hvilket var en smuk kontrast til de mørke klipper og havet, som lå og vuggede i sit utallige blå nuancer. WOW, det var ubeskriveligt smukt.

Vi kørte videre og havde en overnatning i Solvang. Her fik vi oplevet lidt af Danmark, inden vi dagen efter, kørte videre på Highway 1.

Sceneriet forsatte og igen var vejret med os. Vi havde omkring 20 grader denne smukke forårsdag, solen skinnede og der var næsten vindstille. Hvor heldig har man nogle gange lov at være? Vi følte os meget heldige.

Søelefanterne

Lige nord for afkørslen til det National Historic Landmark Hearst Castle, ligger der en stor koloni af søelefanter og andre sæler. Disse dejlige dyr skulle selvfølgelig have et genbesøg. Glædeligt overrasket blev vi, da vi opdagede at parkeringspladsen og stierne var blevet voldsomt udvidet, siden vi var her sidste gang.

Dengang var det bare en lille parkeringsplads og vi skulle kigge langt, for at få øje på de sjove skabninger. Nu kunne vi komme helt tæt på dem, skønt. Vi kunne ud over at se dem meget tæt på, også tydeligt høre og dufte dem.

Vi gik rundt på området, kiggede på søelefanterne og de andre sæler med deres små unger. Dem der ikke lige boltrede sig i vandet, lå bare og sov i sandet. De var bedøvende ligeglade med alle os mennesker, der stod og gloede på dem.

Årsagen til at der var så mange søelefanter og sæler på stranden, var fordi de var ved at skifte pels. En af de perioder, hvor de opholder sig på land. Vi nød vores besøg hos dette dyrene, som bestemt er kluntet og slet ikke skabt til at være på land.

Lidt fakta om søelefanten

Hos den nordlige søelefant er hannen den største sæl i verden. Hannerne kan blive fire meter lange og veje op til 2.500 kg. Hunner er betydeligt mindre, med en kropslængde på op til tre meter og en vægt mellem 600 og 800 kg. De spiser først og fremmest fisk – og eller blæksprutter.

Søelefanten opholder sig kun midlertidigt ved vandoverfladen. Den tilbringer 80 til 90 procent af sin tid under vand. Bortset fra de perioder som de tilbringer på land, lever den nordlige søelefant ensom. Hanner og hunner jager uafhængig af hinanden.

Den jager i havet og har byttedyr som blæksprutter, krebsdyr, benfisk og bruskfisk som for eksempel mindre hajer og rokker. Søelefanten er på land i parringsæsonen og når ugerne fødes og vokser op. Det andet tilfælde er, når søelefanten bytter pels i april måned.

Bixby Bridge

På vejen kørte vi forbi, en af de mest fotograferede broer i verden Bixby Bridge. Broen er historisk og bygget i 1932, den er 218 meter lang og 85 meter høj. Det er et imponerende byggeri, der ligger i utrolige smukke omgivelser.

Vi kunne ikke lade være med at tænke på, hvordan de kunne bygge en sådan imponerende bro i 1932. Vi havde selvfølgelig et fotostop, nød udsigten og den begyndende solnedgang. Den gav os et dejligt blødt lys, alting forandret sig og naturen så nu helt anderledes ud.

Big Sur og Monterey

Omkring Big Sur tog vejen os op og ned af bjergene på en lille vej, med kun et spor i hver retning. Det kræver sit at køre Highway 1. Der er masser af hårnålesving, så du skal være rutineret i at køre i bjerge ellers kommer du i hvert fald hurtigt til at lære det.

Vi nåede vores mål Monterey efter at have kørt små 400 km. på Highway 1. Her havde vi en overnatning inden vi forsatte vores tur videre på motorvejen og imod vores næste mål nord for San Francisco.

Vi havde en helt fantastisk køretur fra Highway 1 fra Santa Barbara til Monterey. Turen var igen en stor oplevelse. Det eneste negativ var, at vi kørte sydfra mod nord, dermed fik vi havet på vores venstre side. Hvis du skal have den optimale oplevelse, skal du køre den omvendt fra nord mod syd.

Highway 1 fra Santa Barbara til Monterey – Californien, USA

Har du kørt Highway 1 og hvis hvad synes du om det?

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 77 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse: