Malaysia

Vi så frem til at opleve Malaysia, som har stor variation af landskaber, kulturer og religioner.  Et land som et af Asiens smeltediger. Malaysia er også et land, som først blev uafhængig af Storbritannien i slutningen af 50’erne og dermed stadig er et ”nyt” selvstændigt land.

Lidt Fakta om Malaysia

Siden sin uafhængighed har Malaysia haft økonomisk fremgang. En fremgang som er blandt de bedste i verden, med næsten 6,5% om året.

Malaysia er multietnisk og multikulturelt. Landet har en forfatningen der erklærer Islam som statsreligion samtidig med, at religionsfriheden bliver beskyttet. I alt lever der omkring 30 millioner mennesker i dette store land. Et land med smuk natur, masser af øer og som har et behagelig varmt og tropisk klima.

Vores flyvning til Malaysia

Fra Danmark fløj vi med Qatar Airways til Kuala Lumpur med en mellemlanding i Doha. Først ca. 6 timer til Doha i Qatar og efter et par timers transit, tog vi et nyt fly videre. Efter ca. 7,5 time var vi endelig fremme i hovedstaden Kuala Lumpur i Malaysia.

Qatar Airways har flere gange vundet prisen, som verdens bedste flyselskab og vores oplevelse var også positiv.

Hele turen gik fint og det var en god oplevelse med god service undervejs. Undervejs på flyet fik vi også ekstra information via deres underholdnings system. Det holdt os løbende informeret om retningen til Mecca. Dermed var informationen på plads, hvis vi skulle have behov for at bede en lille bøn.

Efter ankomsten til lufthavnen i Kuala Lumpur, skulle vi videre ind til vores hotel i centrum. Lufthavnen ligger 50 km. uden for centrum, så det tog over en time at komme det sidste stykke frem til hotellet og heldigvis var det ikke i myldretiden.

Vores første indtryk af Malaysia

Efter ankomsten til lufthavnen i Kuala Lumpur skulle vi videre ind til vores hotel i centrum. Lufthavnen ligger 50 km. uden for centrum, så det tog over en time at komme det sidste stykke frem til hotellet. Heldigvis var det ikke i myldretiden.

Da vi lige var kommet os over den meget fugtige varme, som vi blev mødt med, samt tidsforskellen på 7 timer, blev vi rigtig glædeligt overrasket.

Vores første indtryk af Malaysia var, at alt ting virkede meget ordentlige og velfungerende. Vejene så ud som om de lige var lavet, der virkede meget struktureret og rent. Der var underligt men også meget behagelig stille, af et land i Asien at være.

Selvom islam er erklæret statsreligion var vi overrasket over hvor lidt det fyldte i byen. De mange minirater som ellers er meget dominerende i lande med muslimsk tro, udeblev næsten i gadebilledet.

De sædvanlige scootere der normalt er overalt i Asien, som både fylder og larmer så eller hørte vi næsten heller ikke. Det var også mærkeligt, at der ikke hang bunker af ledninger oppe i luften. Eller de var på toppen af bygningerne som dermed ville svaje i vinden og se yderst livstruede ud. Et ellers meget tydeligt tegn på at du er i Asien.

Vi bemærkede også et lydløst skytrain og en masse taxaer, men ellers virkede trafikken ikke nær så kaotisk som vi ellers har oplevet det i Asien. Umiddelbart savnede vi duften af Asien da udvalget af gadekøkkener var begrænset eller nærmest ikke eksisterende. Så vi tænkte, var vi overhoved kommet til Asien!?

Malaysia

Glædede os til vores oplevelser

Umiddelbart følte vi os godt tilpas med det samme i Malaysia og vi begyndte at se frem til alle de spændende oplevelser, vi skulle have. Vi skulle opleve TV tårnet, Petronas Towers, de hvide sandstrande og en togtur nordpå til Penang.

Vores rejseplan i Malaysia, var hjemmefra planlagt til:

Efter Malaysia, havde vi yderligere planlagt at udnytte mellemlandingen og dermed gøre stop i Doha, så vi også kunne opleve Qatar