Med tog, færge og bus fra Kuala Lumpur til Penang – Malaysia

Med tog, færge og bus fra Kuala Lumpur til Penang en rejse vi skulle ud på efter 5 dejlige dage i Kuala Lumpur. Nu skulle vi videre og se noget mere af det smukke Malaysia. Vi havde valgt, at ville prøve at køre med toget fra Kuala Lumpur til Butterworth, som er en by i det nordlige Malaysia. Derfra skulle vi sejle videre med færgen over til øen Penang.

Vi havde på forhånd køb vores togbillet på nettet og havde valgt, at købe en Premier Class billet som er lidt dyrere end en normal billet, men med den skulle vi være sikret lidt ekstra komfort på rejsen.

I Kuala Lumpur skulle vi tidligt op, da toget forlod Kuala Lumpur allerede kl. 8.45 og vi skulle være på stationen mindst 30 minutter før afgang. Vi ankom før tid og kunne allerede på dette tidspunkt se at toget var forsinket.

En dårlig start, når vi havde en otte timers lang togtur foran os og skulle med både Med tog, færge og bus fra Kuala Lumpur til Penang. Men efter 90 minutter forsinkelse, kunne vi endelig gå ombord på toget og vi så frem til at nå vores mål.

Togturen til Butterworth

Premier Class som vi havde køb billet til, er indrettet lidt ligesom på et fly, med sæder der kan lægges næsten helt ned. Der er også opsat TV, hvor de viste film. Sæderne var slidte, med de fungerede. Vi synes nu at 8 timer var lang tid for det forholdsvis korte stræk der er fra Kuala Lumpur til Penang, som kun er på 350 km.

Toget sneglede sig da også af sted, men det gav os muligheden for at nyde den smukke natur. Vi blev dog overraket da toget på et tidspunkt begyndte at køre baglæns. Vi mente at det gik langsomt nok i forvejen. Så efter 5-10 min baglæns kørsel, ændrede toget heldigvis igen retning og vi kom frem til Butterworth imens det stadig var lyst.

Færgen til Penang

Fremme ved stationen skulle vi gå et lille stykke fra perronen, før vi var fremme ved færgen. Vi betalte et symbolsk beløb for en billet og var nu ombord på færgen til Penang.

Overfarten tog ca. 30 minutter. Vi oplevede at de mange scootere, som vi ikke havde set i Kuala Lumpur, alle samme åbenbart var på denne lille færge. En færge som var totalt pakket med scootere og vi fik igen følelsen af at være i Asien.

Sejltuen var hyggelig og vi begyndte allerede at glæde os til vi var fremme på øen Penang som vi under overfarten kunne skimte i det fjerne.

Tip til færgen fra Butterworth til Penang

Det er en rigtig god ide, at have lige penge. Betalingen forgår nemlig ved et møntindkast og overfarten koster 1,4 MYR. Så her hjælper kreditkortet ikke.

Med tog, færge og bus fra Kuala Lumpur til Penang – Malaysia Med tog, færge og bus fra Kuala Lumpur til Penang – Malaysia Med tog, færge og bus fra Kuala Lumpur til Penang – Malaysia Med tog, færge og bus fra Kuala Lumpur til Penang – Malaysia

Bussen til Batu Ferringhi

Vel ankommet til øen Penang, skulle vi have transport videre til vores hotel, der ligger i byen Batu Ferringhi. Vi gik ned til taxa holdepladsen, men ingen ville have os med.

Turen var for lang og de mente vi havde for meget bagage med. Efter noget tid og et par forsøg med forskellige taxaer, besluttede vi os for at prøve den lokale bus.

Vi fandt ud af, hvilken buslinje vi skulle med og det fungerede over al forventning. Så efter ca. en time kørsel holdt bussen lige udenfor vores hotel. Endelig var fremme. En lang rejse med tog, færge og bus fra Kuala Lumpur til Penang men også spændende at rejse med lokale. En anderledes transportoplevelse og en sjov afveksling i stedet for at flyve.