Mesa Verde National Park med de gamle indianske klippehuler – Colorado, USA

Mesa Verde National Park med de gamle indianske klippehuler, der er hugget ind klippeskrænten. Klippehulerne er velbevarede ruiner fra et indianersamfund, der levede her indtil år 1.300. De meget velbevarede klipperuinerne, er selvfølgelig kommet på UNESCO’s liste som bevaringsværdige.

Mesa Verde National Park med de gamle indianske klippehuler

De mere end 700 år gamle indianer ruiner, har huse der er bygget helt op til tre etager. Indianerstammen Pueblo boede her fra ca. år 500 og frem til 1300-tallet. Indianerstammen har efter den tid, så af uforklarlige årsager pludselig forladt området.

Det kan ikke være på grund af rivaliserende stammer, da området er meget afsidesliggende og de dermed ikke har kunne føle sig truet. Man gætter på, at stammen har været nødt til at flygte. Måske på grund af tørke og at de dermed ikke har kunne dyrke den landbrugsjord, som de levede af.

Mesa Verde, der på spansk betyder “det grønne plateau” ligger på højsletten med masser af træer, deraf det oprindelige spanske navn. Naturen i Mesa Verde er bestemt lige så storslået og imponerende som klipperuinerne, så naturen i sig selv, er et besøg værd.

At stå og se den enorme slugt, hvor hulerne er bygget ind i klippevæggen er en naturoplevelse som er helt sin egen. Slugten strækker så langt ud i horisonten, af du slet ikke kan se, at den har en ende.

Besøgscenter og ture

Der er et besøgscenter, i Mesa Verde National Park med de gamle indianske klippehuler, hvor du kan se en udstilling og hvor de har bygget landsbyerne op i miniature. Du får hermed et billede af, hvordan livet blev levet dengang. Det er også i nærheden af informationscenteret ,en stor klippe by Step House, som du nemt kan se herfra.

De fleste klippebyer har åben fra sidst i april til slut oktober. Du kan købe guidede ture til disse byer og du kan dermed komme helt tæt på dem. Turene skal bestilles i rigtig god tid. Du kan godt forberede dig på, at nogle af turene er rimelig fysiks krævende. Det forgår ad smalle slugter og på stiger, som du kan se på billede nedenunder.

Vores oplevelser i Mesa Verde National Park

Heldigvis havde vi en overnatning rimelig tæt på, Mesa Verde National Park med de gamle indianske klippehuler. Denne dag skulle vi ikke først ud på en lang køretur, inden vi var fremme ved parken. Så tidlig formiddag blev bilen startet og vi var klar. Vejret var ikke perfekt, lidt kølig og gråvejr, men det forhindrede os ikke i at glæde os vildt meget, til det vi snart skulle opleve.

De 24 km. op til plateauet, hvor nationalparken ligger, forgik ad snoede veje, hårnålesving og det blev bare ved med at gå op og op. Endelig var vi fremme på plateauet og betalingsanlægget. Hurra for lavsæson – vi var den eneste bil i miles omkreds. Efter af have vist vores årskort, til USA`s nationalparker og fået udlevet et kort over området, var vi klar til vores oplevelser.

Park Point

Vi mente nu ikke, at vi var komme helt nok op i højderne. Så vi startede, selvfølgelig med at besøge det højeste udsigtspunkt i Mesa Verde National Park med de gamle indianske klippehuler nemlig Park Point. Det ligger i 8.573 fod svarende til 2.613 meter over havets overflade.

Fremme ved parkeringspladsen – læs vi var de eneste på denne parkeringsplads – hurra for lavsæson, var vi klar. Der gik en sti til punktet som vi lynhurtigt fandt. Efter en rask gåtur, i den bidende kulde og den tynde luft, var vi fremme ved udsigtspunktet. Det var en magisk oplevelse. Vi var de eneste på stedet, denne kolde april morgen, hvor naturen viste sig fra en af sin smukkeste side, med rimfrost i træerne og en storslået udsigt.

Vi forlod udsigtspunktet og skulle nu se klippehulerne og var spændte på, hvor mange der var åbne. Ulempen ved at komme udenfor højsæsonen er, at der kan være nogle ting i nationalparkerne som kan være lukket. Vi håbede bare at kunne se nogle af dem.

Så forventningsfulde kørte vi afsted imod de klippehuler, som skulle være åbent året rundt. Men inden vi kom så langt, fik vi lige hilst på alle hjortene som indtog deres morgenmad, på græsset blandt de nedbrændte træer.

Fakta om klippehulerne

Fremme ved de første klippehuler troede vi slet ikke, at vi kunne se dem. Landsbyerne var bygget ind under klippefremspring. Man mener, at Pueblo folket valgte at bygge sine boliger under klippefremspringende, så klipperne kunne skygge om sommeren og give læ for sne om vinteren.

Nogle af klippehulerne kunne vi opleve efter en mindre tur ned af trapper og ud til en udkigsplatform. Andre oplevede vi ved bare at stoppe på vejen og her kunne vi se dem, ovre på den anden side af slugten.

På afstand lignede klippehulerne små Lego landsbyer. Vi havde lidt svært ved at se dem, fordi bygningerne havde samme gullige farve som klipperne. Nogle af husene havde 150 værelser og 23 religiøse rum, så der var jo ikke tale om små Lego huse. Det var hele byer, der var bygget ind i klipperne, i op til 3 etagers højde.

Mesa Verde National Park med de gamle indianske klippehuler – Colorado, USA

Klippehulerne var en stor oplevelse

At stå og kigge ned på landsbyerne, som var så velbevaret var STORT, virkelig stort. Vi fik på den positive måde, kuldegysning over at tænke på, at der for 700 år siden boede en indianerstamme i disse bygninger. Uvirkeligt at der på dette sted, boede et helt folk. Er folk der var højt udviklet i et velorganiseret samfund. Det er da en fascinerende tanke.

Vi så en hel del klippehuler, der lå forskellige steder langs vejen. Vi så landsbyer bygget op inde i klipperne, både helt tæt på og på meget lang afstand, på tværs af slugten. Nogle af byerne kunne vi ikke se, uden en guidet tur, men dem vi så, var hele turen værd og Mesa Verde National Park med de gamle indianske klippehuler, kan bestemt besøges hele året.

Scenic drive

Der er en scenic drive på 48 km. rundt i nationalparken som førte os forbi udsigtspunkter til klippehulerne, kløften og andre seværdigheder, hvor vi også kan fordybe os i udgravninger. Udgravninger, som egentlig ikke viste noget, var ikke lige noget for os. Men soltemplet var en ret imponerende oplevelse.

Det var en imponerende oplevelse

Mesa Verde National Park med de gamle indianske klippehuler, var for os en rigtig god oplevelse. At klippehulerne er optaget på UNESCO’s verdensarvsliste, kan vi godt forstå – for hold da op – det er bestemt et område som skal bevares til fremtiden. At naturen heroppe i bjergene, var så storslået og smuk var for os en rigtig god bonusoplevelse.

Praktisk info om Mesa Verde National Park

• Åbningstid året rundt dog med nogle begrænsninger.
  • Entré: USD 15 dollars pr. bil fra 27 maj til 5. september. Resten af året USD 10. (gælder en uge)
  • Ved besøg i mange nationalparker i USA, vil det kunne betale sig at købe et årskort til USD 80.
  • Guidede ture fra slut april til slut oktober.
  • Der er et besøgscenter i parken, hvor du kan få yderlig information.
  • Der er cafeer, restauranter og gavebutik i parken.
  • Der er masser af picnic områder i parken.
  • Parken ligger i ca. 2.500 km højde over havet overflade.
  • Der er utallige muligheder for vandreture i parken, på velanlagte ruter.
  • Parkens er 211 kvadratkilometer.
  • Scenic drive er på 48 kilometer.
  • Nationalparken er placeret i det vestlige Colorado.
  • Det er flere campingpladser i parken.
  • Du kan overnatte i Far View Lodge, der er beliggende inde i selv parken.

Tips til Mesa Verde National Park

• Husk at tjekke vejrudsigten, da vejret i højderne kan ændre sig på et øjeblik.
  • Husk at tanke bilen inden du kører ind i nationalparken.
  • Bedste tidspunkt at besøge parken på er fra maj og slut oktober.
  • Undgå i højsæsonen at ankomme mellem kl. 11- 15.
  • Hvis du vil på en guidet tur, så bestil tid i rigtig god tid i forvejen.
  • Hvis du vil bo på Far View Lodge i højsæsonen, så bestil lang tid i forvejen.
  • Tjek Mesa Verdes hjemmeside for at læse om åbningstiderne på campingpladserne.

Mesa Verde National Park med de gamle indianske klippehuler – Colorado, USA

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 77 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse: