Rejsetanker om Hong Kong

Umiddelbart er vores rejsetanker om Hong Kong at det er super let, at være gæst i Hong Kong- Det gjorde oplevelsen væsentlig meget mere forskellig, end på fastlandet Kina. Hong Kong er stadig meget præget af, at have været under engelsk indflydelse og det påvirker hele stemningen i denne imponerende metropol.

Rejsetanker om Hong Kong 2015

Rejsetanker om Hong Kong 2015

Østen men stadig europæisk

I Hong Kong bliver der talt engelsk, vi kunne bruge vores kreditkort og dem vi mødte på vores vej, var alle venlige og meget hjælpsomme. Bare det var være i Hong Kong er spændende, når du bevægede sig rundt i en by med så mange og høje skyskrabere. Du føler dig helt bitte lille blandt disse kæmper, som står klods op ad hinanden.

De fantastiske skyskrabere

I Hong Kong er der, det ene mere fantastiske bygningsværk efter det andet og de står tæt, meget tæt, side om side med hinanden. Det virkede som om der næsten ikke er plads til, at endnu en bygning kan vokse sig op fra den lille plads der er tilbage, men det gør der stadig. Der bliver bygget op, op, op, op alle steder og ikke hen.

Rejsetanker om Hong Kong 2015

Hong Kong har et stor problem

I vores rejsetanker om Hong Kong har vi dog en bekymring. De mange mennesker, nedkøling af bygninger og trafikken giver problemer med smog, sikkert derfor mange af de lokale bærer en maske, for at beskytte sig imod den megen forurening.

Gennemsnit temperaturen stiger til stadighed i Hong Kong, da der ikke kan komme nok luft og køling til cirkulation imellem de tætte bygninger. Så Hong Kong har desværre et stort problem som vi håber de finder en løsning på.

De lokale bliver også presset ind i enorme boligblokke, som ikke levner meget fantasi til personlig boligform. Men priserne for en bolig i Hong Kong er umenneskelige høje, så de lokale bor tæt på ganske få kvadratmeter.

Rejsetanker om Hong Kong 2015

Rejsetanker om Hong Kong 2015

Byen i flere niveauer

Hong Kong fungerer i mange forskellige niveauer og ikke kun i gadeplan. Togene kørte folk rundt under jorden, bilerne er i gadeplan, færgerne på vandet, masser af busser og sporvogne i to etager.

Hertil kommer gangbroer der forbinder bygningerne i 4-5 meters højde over gadeplan, tilsat rulletrapperne der bestiger bjergene. En myretue af liv og energi der kunne mærkes og som er med til at gøre Hong Kong helt speciel.

Hong Kong

Vejret

Men Hong Kong er også en by der havde indrettet sig på de mange tropiske regnskyl. Mange bygninger har udhæng, så du delvis kan gå tørskoet på fortovet. I de fleste butikker og restauranter er der opsat “paraply indpaknings maskiner” så den våde paraply ikke drypper på gulvet. Super smart og nødvendigt!

Vi oplevede desværre også en del regn, men de lokale har lært at leve med det. De tager bare deres paraply frem og på et øjeblik ændrede bybillede sig. Du vil kunne opleve en skov af paraplyer i alle regnbuens farver.

Hong Kong

Mange mennesker, penge og orden

Selvom over 90 % af indbyggerne er kinesere, er det ikke nødvendigvis den kinesiske kultur der føltes dominerende i Hong Kong. Det måske mere en vestlig kultur og det du vel i dag vel kalder en international kultur.

I vores rejsetanker om Hong Kong, kan vi ikke undgå at nævne at byen lugter af mange penge. De store biler fylder godt op i gadebilledet, sideløbende med de dyre mærkevarebutikker i de forskellige shoppingscentre.

I Hong Kong er der rigtig mange mennesker, på meget lidt plads. Du kunne så få tanken at tingene ville være kaotiske og at du skal være tålmodige, men sådan er det ikke i Hong Kong, tingene er meget velordnede.

Hong er et dyrt besøg, meget dyrt selv for en dansker. Hotelpriserne er nærmest ubetalige, attraktioner som du skal betales for, er meget dyre. Det samme gør sig gældende for mad og drikke.

Du kan dog med lidt ihærdighed finde tilbud på hoteller til en nogenlunde pris og madoplevelser især i SOHO som er rimelige. Heldigvis har Hong Kong også rigtig mange gratis oplevelser og grønne områder med smukke parker.

Rejsetanker om Hong Kong 2015

Rejsetanker om Hong Kong 2015

Transport i Hong Kong

Hong Kong har også et af de mest velfungerende transportsystem i verden. I denne millionby er der en evig og enorm menneske strøm der skal frem og tilbage, men det fungerer bare.

De har små byer i byen, hvor du kan tilgå alle togene under jorden og tage de skift du skal. Lange gange med rullende fortove fragtede dig rundt, blandet med shopping muligheder af enhver slags.

Vi har aldrig oplevet en by, som benyttede så mange rulletrapper og rullefortov til at transporter mennesker. Priserne på en togbillet er også behagelig billige og koster mellem DKK 6-10.

Hong Kong

Skyskraberen ICC drillede igen

I vores rejsetanker om Hong Kong må vi konstatere at vi bliver nød til at besøge byen igen. For vejret spillede os et pus i 2013, som da vi stod ved indgangen til den fantastiske skyskraber ICC (International Commerce Centre), som vi også havde udkig til fra vores hotelværelse.

Lige som vi ankom, forventningsfulde om en udsigtsplatform på 100. etage, brød uvejret ud og sigtbarheden faldt til 100 meter, så det var virkelig ærgerligt.

Under vores besøg til denne bygning i 2015 blev vi igen mødt af en udfordring. Den østlige del af udsigtsplatformen var lukket pga. et privat arrangement!!! Det betyd at hele det område med udsigt over Victoria Bay var lukket. Nu er det jo det område der er mest spændende, at se så vi fravalgte et besøg som dog var til en reduceret pris.

Bank of China har også en gratis udsigtsplatform, som desværre var under renovering. Desværre kunne vi ikke komme op i denne høje bygning og nyde udsigten. Positivt betyder det jo, at vi bliver nød til at vende tilbage til Hong Kong. Der stadig er to høje bygninger som vi endnu ikke har været oppe i.

Hong Kong

Rejsetanker om Hong Kong 2015

Transport til lufthavnen

Når du skal til og fra lufthavnen, foregår dette bedst fra “Hong Kong Station”, hvorfra der kører et Express tog. Typisk for Hong Kong, kører der selvfølgelig en gratis shuttle bus rundt som samler folk op. Den kører dem til stationen, hvor toget til lufthavnen afgår fra. På togstationen tjekker du ind til dit fly og afleverede din bagage.

Effektivt og dejlig behageligt. Efter 24 min. i tog ankommer du til lufthavnen, som er endnu et smukt bygningsværk, HBSC tegnet af Norman Foster. Lufthavnen har en lethed og er bygget, så der kommer naturligt dagslys ind i bygningen. Et genialt og utrolig graciøst bygningsværk.

Hong Kong

Hong KongRejsetanker om Hong Kong

I vores rejsetanker om Hong Kong er vi enige om at selv efter to besøg, synes vi stadig at Hong Kong er fascinerende og en meget spændende by. En by som vi er helt vilde med og ikke kan få nok af. Vi vil glæde os til vores næste besøg til Hong Kong, for ingen tvivl der bliver et næste besøg.

Hong Kong vi kommer igen!