4 gode oplevelser i Hangzhou – Kina

Vores bud på 4 gode oplevelser i Hangzhou og omegn. En sejltur på den smukke West Lake, en gåtur i den historiske gade Qinghefang og to oplevelser udenfor byen. For oppe i bjergene ligger te-museet og det største og rigeste buddhistiske tempel i Kina, Lingyin. Det er alle 4 gode oplevelser som du kan få, i denne 6,5 millioner store by.

4 gode oplevelser i Hangzhou

Hvis du vil opleve smuk natur, pavilloner og besøge et UNESCO-sted, kan en sejltur på West Lake anbefales. Det er byens topattraktion og der er meget smukt. Lokale lækkerier, souvenirbutikker og historiske bygninger, finder du i den historiske gade Qinghefang. Udenfor byen, langt oppe i bjergene, finder du te-museet i smukke omgivelser.

Her kan du gå på opdagelse eller se hvordan man plukker teen, på de omkringliggende marker. Grotter, skulpturer, pagoder og pavilloner, omgivet af smuk natur, kan oplevelses i Lingyin som er Kinas rigeste og største tempel.

Den smukke ferskvandssø West Lake

Den første af 4 gode oplevelser i Hangzou, er også den største turistattraktion i Hangzhou, West Lake. Søen er et sted der gemmer på masser af sagn og myter, fra en svunden tid og er berømt i hele Kina. Stedet rummer så meget historie og West Lake blev da også optaget på UNESCOs verdensarvsliste i 2011.

Oprindelig var søen en del af Qiantang-floden, men i det 8. århundrede beordrede Hangzhous guvernør, lagunen lavet om til sø. Der ligger flere småøer i søen, f.eks. Xiaoying, hvor der er lavet fire store damme med fisk, planter, pavilloner og naturligvis den obligatoriske bro. Det er kinesisk have arkitektur når det er bedst.

Den større Gushun Island har engang været en del af Kejser Qianlongs sommerbolig. I dag ligger her også et museum, og øen kan nås via en af det tre dæmninger, der krydser søen.

Vores oplevelse af West Lake

Billetkøbet havde vi svært ved at overskue, hvor kunne vi overhoved købe en billet, til en sejltur på søen. Vi kæmpede os igennem den store menneskemængde og fandt til sidst et sted, hvor vi kunne købe den. Efter billetkøbet fandt vi den båd, vi skulle med og sejlede derefter til den største af øerne.

Vores sejltur på West Lake

Vi nød vores sejltur, på West Lake som var i behagelig i den gamle træbåden. Efter den voldsomme menneskemængde på land, var her lige pludselig dejlig fredfyldt og utrolig smukt. Dette selvom vejret var overskyet og der var en anelse diset. Lidt ØV for oplevelsen blev lidt tåget. Efter en kort sejltur ankom vi til øen.

På øen var der anlagt stier, så vi kunne gå rundt. Der var meget smukt, fordi alt var lige sprunget ud, her i det tidlige forår. Der var smukke pavilloner, smuk beplantning og på trods af alle kineserne var her rimelig fredeligt. Vi skulle selvfølgelig tage masser af selfie ligesom kineserne og fik grinet en del.

Hjemturen fra West Lake

Efter vi havde gået rundt på øen, skulle vi tilbage igen. Vi kunne vælge at sejle tilbage, til det samme sted vi kom fra, men vi valgte, at vi ville sejle til et andet sted. Vi skulle nu stå i kø til vores båd og her måtte vi tage den store tålmodhed frem. Køen var enorm med alle de kineserne, som også syntes at valget af denne tilbagetur var den bedste.

• Billetpris: DKK 80 men der er forskellige muligheder og priser.

Qinghefang den historiske gade

Den anden af 4 gode oplevelser i Hangzhou var den historiske gade Qinghefang.  Gaden var fyldt med lokale lækkerier, souvenirsbutikker og her kunne vi købe alt. Om det var lokalt mad fra et gadekøkken til lokal te eller lige den souvenirs som vi ikke vidste, vi stod og manglede.

Qinghefang er en historisk gade og nogle af bygningerne er over 100 år gamle. Bygningerne danner rammen om et sted, som ud over de historiske smukke bygninger, også var lidt af en turistfælde.

Vi kunne købe alt mulig tingel-tangel for ingen penge. Gaden var underholdende og der var masser af madsteder. Vi havde muligheden for at få utallige smagsprøver fra det lokale kinesiske køkken. Vi kiggede også på de mange kinesiske medicinbutikker, hvor de mest underlige ting blev solgt..

Vores oplevelse af Qinghefang

Vi besøgte stedet om aften, hvor lyset fra alle butikker oplyste de smukke gamle bygninger. Vi nød duftene fra alle gadekøkkener, den gode stemning og begyndte at shoppe souvenirs. Vi køber normal ikke souvenirers men denne gang gjorde vi. Vi skulle nemlig senere på rejsen, besøge SOS-børnebyerne, så vi gik i gang med at indkøbe legetøj til alle børnene.

Tingene var billige og vi havde snart fyldt en masser poser. Derefter gik vi over og kiggede på den leende Buddha. Den var kæmpestor og var lavet i messing. En statue der var sjov at studere, fordi den havde rigtig mange babyer placeret på sig, som kravlede rundt.

Te-museet med udsigt til temarkerne

Den tredje af 4 gode oplevelser i Hangzhou er te-museet som hedder The National Tea Museum og åbnede i 1991. Det ligger ca. 45 minutternes kørsel fra byen, godt gemt oppe i bjergene med udsigt til temarkerne. Museet dækker et areal på hele 22.000 kvadratmeter og er det eneste i landet med et tetema. Et land som Kina som er fødested for te og som har verdens længste te kultur. Derfor er det selvfølgelig også nærliggende, at det har sit eget museum.

Ved siden af museet ligger te markerne, hvor der dyrkes den meget eftertragtede Longjing te. En te som er kendt for området og som er meget populær. Vi så masser af steder hvor den blev solgt og er en rigtig brugt gave eller souvenirs at tage med hjem.

Vores oplevelse af Te-museet

Efter en smuk køretur oppe i bjergene, stod vi foran museet og der gik det op for os.

Det var mandag og museet var lukket – ØV.

Det slog os nu ikke ud, for det som var fascinerende, var naturen. Området var nemlig omgivet af bjerge og temarker. Her i det tidlige forår, var alt ved at springe ud og da der ikke var andre gæster end os, nød vi stilheden.

Vi gik rundt i det parklignende område, kiggede på en filmoptagelse som havde en smuk kullise og endte ude ved de endeløse temarker. Her så vi på tæt hold, hvordan den ved håndkraft blev plukket.

• Museet er lukket om mandagen.
  • Gratis adgang.
  • Åbningstider: maj-oktober 9-17 – oktober-april 8.30-16.30

Det største og rigeste tempel i Kina – Lingyin

Den fjerde af 4 gode oplevelse i Hangzou, er Lingyin templet. Det er det største og rigeste tempel i Kina som blev grundlag i år 328. Det ligger oppe i bjergene og ikke særlig langt fra te museet. Templet som kaldes for “Templet for Sjælens Refugium” er populær og meget helligt for kineserne og besøges af pilgrimme fra hele Kina. De kommer for at bede og i den forbindelse, tænder de masser af røgelsespinde.

I områder er der udover templer, grotter, pagoder og grotter. På sit højdepunkt fra 907-978 kunne det prale af at have 9 historiske bygninger, 18 pavilloner, 72 haller og mere end 1300 sovesale og var beboet af mere end 3000 munke. Mange af de rige buddhistiske udskæringer i grotterne Feilai Feng og de omkringliggende bjerge stammer også fra den tid.

Vores oplevelse af Lingyin templet

Det var forår og der var lidt lunt lidt i vejret. Heroppe i bjergene, var alt begyndt at springe ud, så naturen var så smuk. Vi gik på en sti langs med bækken og kunne se alle hulerne. Der var over 300 kalkstens skulpturer som alle var udhugget i klippesiden. Flere steder kunne vi gå inde i disse grotter og kigge på masser af smukke skulpturer. Skulpturer der var udhugget med stor præcision.

Efter vi havde gået lidt tid, var vi komme til enden af grotterne og her lå der en meget smuk pagode. Selve gåturen, skulpturerne og naturen i smuk kombination, var en fascinerende oplevelse.

Ankomsten til templet

Efter vores smukke tur op ad stien kom vi til selve templet. Den formelle indgang til templet er Hall Heavenly Kings og vi blev meget overrasket over størrelsen af rummet og hvor store, de fire himmelske konger er. Desuden var loftet kunstfærdigt malet og meget smukt udsmykket med føniker og drager.

Der var forskellige paladser, hvor vi havde muligheden for at opleve forskellige ting. I en af bygningerne, sad den historiske Buddha med en højde på 33,6 meter, som i 1956 blev hugget ud i træ og belagt med guld.

I et af de andre paladser Five Hundred Arhater, var grundplanen formet som et buddhistisk hagekors. Lidt underligt at opleve et hagekors i Kina, som her har en helt anden betydning end det vi som europæere, forbinder med et hagekors. Langs med hagekorset i gulvet, var der 500 bronze statuer, der sad på et udsmykket sæde.

• Billetpris: Haverne og templet DKK 135
  • Tip: Undgå weekender og helligdage, da dette sted mest besøges af kineserne af kineserne disse dage.

Hvor boede vi

Vi boede på et enormt hotel 4-stjernet hotel som ikke var særlig charmerende med som var rimelig i pris og havde en god central beliggenhed.

Bonusinfo: Link markeret med reklame, betyder at bloggen tjener lidt penge hvis du booker gennem linket. Det bliver ikke dyrere for dig.

4 gode oplevelser i Hangzhou - Kina

Supergode og forskellige oplevelser

Vi syntes, at alle 4 oplevelser i Hangzhou var rigtig gode. De viste meget forskellige ting, lige fra de meget turiste

de oplevelser til de fredfyldte i smuk natur. Det var tre oplevelser som gav os indsigt i hvor mangfoldig og anderledes Kina er. Oplevelser som ikke kostede særlig meget og hvor nogle var helt gratis. Med en rejsetid på kun 1 time fra Shanghai, er byen et godt bud på anderledes oplevelser.

• Rejsetidspunkt marts/april.

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITER

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 77 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse: