24 timer i Innsbruck – Østrig

24 timer i Innsbruck bød på dejligt sommervejr, lækker frokost og en spændende byrundtur i den gamle bymidte.  Byen som ligger smuk omgivet af bjerge, oplevede vi også fra toppen efter en tur med svævebanen. På vores 24 timer i byen, fik vi også shoppet og slappet af imens vi nød livet på gågaden over en kop kaffe.

Ankomsten til Innsbruck

Efter et par dejlige dage i St. Joahnn i Tyrol, var tiden komme til, at vi skulle have nye oplevelser. Efter 1.30 timers køretur, var vi fremme i Innsbruck. Efter lidt problemer, med at finde vores hotel Stage 12, fik vi til sidst tjekket ind og derefter kunne vores 24 timer i Innsbruck begynde.

Frokost på Sitwohl

Vi startede med at spise frokost på Sitwohl, som lå i kort afstand fra vores hotel. Her valgte vi, at sidde udenfor på den store udendørs terrasse og bestilte herefter vores frokost. Det var varmt, så derfor blev en det kølige hindbærdrikke som fristede som drikkevarer.

Forretterne

• Marinerede tomater med basilikum is – Det var lækkert, forfriskende og velsmagende men basilikum isen overdøvede retten og den sarte smag fra tomaterne.
  • Oksetatar med sorte linse – En ret der ud over at være smuk også var rigtig velsmagende.

Hovedretterne

• Snitzel med stegte kartofler og grønsager – En velsmagende snitzel, med lækkert tilbehør. Et måltid der blev nydt.
  •  Oksekød med artiskokmos – Oksekødet der var så mørt, at det smeltede på tungen og mosen komprimerede retten godt. En fornøjelse at spise.

Vores frokost var lækkert, velsmagende og lidt i den dyre end af skalaen men vi kan bestemt anbefale stedet. De har desuden en uge menu, hvor det er muligt at købe to retter for DKK 100.

Byrundtur i Innsbruck

Vores byguide mødte os ved vores hotel Stage 12 og derfra tog hun os med på en rundtur i Innsbruck. Vi glædede os, til flere oplevelser på vores 24 timer i Innsbruck. Nu skal det dertil siges, at Innsbruck ikke er særlig stor og da vi boede midt i centrum, var seværdighederne lige udenfor døren.

Den gamle bydel i Innsbruck

Vi startede med at gå igennem gågaden Maria-Theresien-Straße og endte i den gamle bydel af Innsbruck. Her kiggede vi på de smukke gamle huse, som var dekoreret og havde masser af detaljer. Der var masser af små snørklede gader og gyder og store dele af den gamle bydel, var lukket for trafik. En af de største attraktioner og byen vartegn er der Det Gyldne Tag. Det tre etageres høje hus, er fra 1420 og var residens for de tyrolske herskere. Taget eller det er vel nærmere en karnap er dækket af 2.657 forgyldte kobberplader.

Herefter gik vi ned til floden Inn som denne dag, var mælkehvid af mineralerne fra bjergene. Det var helt vildt så meget strøm der var i floden. En strøm som havde faktisk en fart på hele 40 km/t. Vi så også en and som tog en svømmetur i floden, det så ret sjovt ud. Den havde fuld fart på.

Hofburg -Paladset

Hofburg er et imponerende palads med smukke store sale. Her bliver historien om kejsere og datidens hverdag fortalt. Vi blev med lynet hast af vores guide, ført gennem det ene smukke værelse efter det andet. Værelser hvor alle gulvene, lofterne og væggene var dekoreret på smukkeste vis. Desværre måtte vi ikke tage billeder men det var bestemt en spændende oplevelse men meget hurtig oplevelse.

• Entre: DKK 68

Hofkirche

Hofkirche blev bygget mellem 1553 og 1563 og det var vores næste stop på turen. Desværre var kirken ved at blive renoveret, så vi kunne ikke se hvordan den så ud, udefra. Til gengæld gik vi indenfor i den smukke klostergård og nød et øjebliks fred og ro. Hovedattraktion er kejserne Maximilian grav som dog er tom, for han ligger begravet i Wiener Neustadt. Rummet var storslåede men især de 28 bronzefiguren imponerede med deres størrelsen og de mange detaljer.

• Entre: DKK 55

En guided byrundtur, var en god måde at starte vores 24 timer i Innsbruck. I løbet af kort tid fik vi et godt indtryk af byen og et overblik over attraktionerne.

Kaffe på Café Konditorei Munding

Efter at have oplevet en masse attraktioner, var tiden kommet til en pause. Vi valgte at aflægge det ældste konditori i Tyrol et besøg. Det er fra 1803 og lå i en utrolig smuk bygning. De mange detaljer på huset blev studeret, fra vores siddepladser udenfor på det lille torv.

Her blev en kop kaffe, en lækker tærte og en Hugo men saltkringler, nydt. Vi er ret vilde med bakkerne som tingende blev serveret på i Tyrol og at der som en selvfølge, også blev serveret vand til kaffen.

Hugo? Hvad er en Hugo? Hugo er en drink der består af hyldeblomst, bobler, danskvand, mynte og lime. Perfekt i sommervarmen.

Middag på steakhouse Orangerie

Efter lidt forgæves søgen, efter et spisested som havde plads en lørdag aften, endte vi til sidst næsten ved vores hotel igen. Her besluttede vi at spise på steakhouse Orangerie som lå på gågaden Maria-Theresien-Straße. Her var der plads, vi kunne sidde udenfor og dermed kigge på livet der leves.

Vi besluttede at få cocktails, så vi startede med en Hugo og en Aperol Spritz imens vi studerede menukortet. Herefter bestilte vi en forret til deling og to hovedretter sammen med en flaske hvidvin.

Forret – Hausgemachte Rindssuppe som er suppe lavet på oksekød tilsat pandekagestrimler dertil delte vi en skinke- ostetoast

Hovedretter – Wienersnitzel med persille kartofler og en bagt kartoffel med fyld af bacon løg champion og creme fraiche.

Hvordan var maden på Orangerie?

Nu havde vi jo valgt en lidt underlig sammensætning men maden var egentlig ok. Det var ikke den store kulinariske oplevelse men den lune aften og stemningen på stedet opvejede det.

• Pris for måltidet inkl. drikkevarerne for 2 personer DKK 450

Vores morgen i Innsbruck

Vi var lidt længe, om at forlade vores værelse denne morgen. Udsigten fra vores hotel Stage 12 skulle nemlig lige nydes, inden vi gik ned i restauranten og fik morgenmad. En lækker morgenmadsbuffet med alt hvad vi kunne ønske os. Godt tanket op, var tiden kommet til at vi skulle ud og opleve mere på vores 24 timer i Innsbruck.

Innsbruck set fra oven – Nordkette kabelbane

Innsbruck ligger smuk omgivet af bjerge og nu var tiden kommet til at vi ville opleve byen fra oven. Efter en lille gåtur, gennem den gamle bydel, var vi nu ved Nordkette – kabelbane som har været i drift siden 1928.

For at komme helt til tops skulle vi igennem forskellige etaper. Der var på kabelbanen forskellige stops undervejs men vi ville helt op til toppen.

1. Etape – Efter noget tid havde vi kørt 1. etape og stod af ved Hungerberg-stationen i 304 meters højde. Her nød vi udsigten inden vi gik til den næste station.
  2. Etape – Herefter tog vi turen længere op ad bjerget og svævede op til Seegrube- stationen som ligger 1.600 meter over havets overflade.
  3. Etape – Den sidste etape, tog os det sidste stykke op ad bjerget og vi i endte i 2.255 meters højde ved Hafelekar.

Heroppe på toppen, var vejet køligt og vi fik en helt ubeskrivelig smuk udsigt over Innsbruck. Herfra i den rå Alpenatur, kunne vi virkelig se, at byen var omkredset af bjerge.

På turen ned gjorde vi stop i 300 meters højde og nød en kop kaffe med udsigt, inden turen gik det sidste stykke ned igen.

• Billetpris – DKK 150 og der er forskellige kombinationsmuligheder.

Bonusinfo: Du skal forvente at turen helt til tops og ned igen, tager fra 2-3 timer. Der kan nemlig ikke være så mange mennesker i vognene. I området var der masser af muligheder for at vandre til toppen af bjergene enten fra bunden eller fra en af stationerne.

Shopping i Sillpark shopping center

En rejse til en storby med Maria, kræver altid tid til shopping. Det var også tilfældet på vores 24 timer i Innsbruck. På mystik vis, finder hun altid det største shoppingcenter hvilket også var tilfældet i Innsbruck, desværre. Efter et par hektiske timer i utallige butikker, gik turen nu tilbage til vores hotel godt læsset med masser af indkøbsposer.

24 timer i Innsbruck – Østrig

Den sidste kop kaffe inden hjemturen

Den sidste kop kaffe blev nydt inden vi skulle hjem igen til Danmark. Solen skinnede, der var dejlig varmt og de sidste indtryk af byen blev indsuget på gågaden imens vi nød kaffen.

24 timer i Innsbruck

Vi havde nogle skønne 24 timer i Innsbruck. Vi var heldige for solen skinnede, der var varmt og derfor kunne vi opleve, hvor smuk byen var i solskin. En by som var lille, overskuelig og hvor alle attraktionerne lå i gåafstand. En by med masser af cafeer, restauranter og konditorier og hvor det at få en god kop kaffe, overhoved ikke var et problem. Det eneste minus ved byen var, at mange af de smukke bygninger var pakket ind. De var ved at blive renoveret, til en kommende stor sportsbegivenhed som skulle holdes i byen, hvilket var lidt ærgerligt.

Men Innsbruck var bestemt en dejlig by og den er meget velegnet til et weekendophold.

Bonusinfo: Vi havde et 24 timer i Innsbruck card som kostede DKK 325 og dermed havde vi fri adgang til attraktionerne, transport og svævebanen.

Lidt fakta om Innsbruck

Innsbruck er en 800 år gammel by og hovedstaden i delstaten Tyrol i Østrig. Det er en lille by med kun 120.000 indbyggere og byen ligger smukt omgivet af bjergene. Floden Inn skærer gennem byen som også er et populært vintersportsted. Den er så populært at der 2 gange, er afholdt de olympiske leje i byen.

Broen over floden Inn som byen er opkaldt efter, gjorde Innsbruck til en vigtig mellemstation på handelsruterne fra Italien og Schweiz til Tyskland. En by med mange smukke gamle bygninger, en hyggelig gågade og en by som er velegnet til et weekendophold.

Hvordan kommer du til Innsbruck

• Du kan selvfølgelig køre til Innsbruck i din bil. Der er ca. 1.100 km alt afhængig af hvor du bor i Danmark. Det giver en køretid på ca. 14 timer.
  • Fly til Innsbruck – Du kan flyve med Austrian Airlines eller SAS og have en kort mellemlanding i Wien eller Frankfurt. Den samlet rejsetid er omkring 4.30 timer.

Transport fra lufthavnen til centrum

Lufthavene ligger 4 kilometer fra centrum og der kører busser fra lufthavnen. Turen tager 20 minutter og koster DKK 16.

24 timer i Innsbruck – Østrig

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 77 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse: