24 timer i Junction – USA

24 timer i Junction – Texas viste os en anden side af Texas. Her besøgte vi en smuk State park, så den frodige flod og bjergene. Vi boede på et lækkert hotel, spiste barbecue sammen med de lokale og afsluttede vores besøg, med et  lørdagsmarked. Her solgte de lokale, deres egne produceret produkter, omgivet af smuk natur.

Fakta om Junction

Junction ligger 185 kilometer nordvest fra San Antonio i delstaten Texas. Der bor kun omkring 2.500 mennesker, i den lille by som ligger 500 meter over havets overflade. Byen blev grundlagt i 1876 og i 1890èrne blev der bygget en kanal som forsynede byens vandværk. Senere blev der bygget en dæmning ved South Llano floden som leverer strøm og vand til byen samt kunstvanding, til de omkringliggende landområder.

Byen kælenavne er:

Det levende vands land og Vestens forhave.

I dag besøges byen mest for sin natur, fiskeri og jagt.

Hvordan komme du til Junction

Den nemmeste og bedste måde at komme til byen på, er med bil. Byen ligger 185 kilometer fra San Antonio og 500 kilometer fra Houston når du kører via motorvej 10 – vest.

Vores rejse til Junction

Efter  nogle dejlige dage i San Antonio, satte vi kursen vestpå mod Junction. Landskabet var overraskende frodigt og vi nød vores road trip. Vi lavede et stop i den lille by Fredericksburg med de tyske rødder. Her fik vi prøvet cowboyhatte, gået en tur på hovedgaden og spiste ægte tysk schnitzler med brasede kartofler inden vi forsatte vores rejse.

South llano river state park

Efter vi var kommet til byen, kørte vi med det samme ned floden og South llano river state park. Vi nød turen dertil, kørte over jernbroen og fik kigget på de flerfarvede bjerge. Vi parkerede bilen og kiggede på broen i baggrunden, den frodige flod og nød stilheden med en kop kaffe. En perfekt måde at starte vores 24 timer i Junction.

Holiday Inn Express And Suites Junction, an IHG Hotel

Efter vores kaffepause, kørte vi mod vores hotel som lå i udkanten af byen. Hotellet virkede ret nyt, var rent og vores værelse var udmærket. Der var gode senge, masser af mulighed for opbevaring, stort TV, fint moderne badeværelse med stort bruseområde. Ud over gratis WI-FI, pool og parkering, var der også en kapselkaffemaskine og en mikroovn. Desuden var der inkluderet gratis morgenmad i vores ophold.

Det var bestemt et god oplevelse, at bo på dette hotel som havde en god central beliggenhed især når vi kun havde 24 timer i Junction.

Bonusinfo: Link markeret med reklame, betyder at bloggen tjener lidt penge, hvis du booker gennem linket. Det bliver ikke dyrere for dig.

Middag på Lum`s

Nu var vi jo i Texas så en god barbecue skulle vi prøve. I Junction er Lum`s stedet hvor man skulle få den bedste barbecue. Vi kørte dertil og det lå heldigvis tæt på vores hotel, så vi fandt det hurtigt. Udenfor kunne vi med det samme se, de mange grills hvor der langsomt steg røg op fra og vi glædede os til at smage maden.

Vi åbnede døren og havde nok regnet med at der var en restaurant men det var det ikke lige. Det var mere et cafeteria. Rummet var stort, der var en disk til bestilling af maden og siddepladserne var ved træborde med bænke. Her sad de lokale og spise sammen med de gæster, som der var i byen hvor mange af dem var i jagttøj.

Bestilling af mad

Princippet for at købe var:

• Køb 1-2 eller 3 salgs kød.
  • Til hvert er der 2 slags tilbehør.

Vi bestilte lidt af hvert som bl.a. var brislinger, pølser og polled svinekød. Som tilbehør fik vi pasta, coleslaw og brød.

Det var meget kød og desværre var det tilbehør som vi gerne ville have haft udsolgt. Oplevelsen var sjov og anderledes og det at være sammen med de lokale, i deres omgivelser er jo altid en god oplevelse. Desværre var kødet koldt, coleslawen for fed og prisen hang slet ikke sammen med det vi fik.

Måske ikke lige den bedste måde at slutte vores dag på men vores 24 timer i Junction var jo ikke slut endnu.

Vores morgen

Vi nød vores nat på Holiday Inn, spiste en let morgenmad og god kaffe. Vi pakkede vores bil og forlod hotellet med der var endnu en oplevelse, vi lige skulle have med på vores 24 timer i Junction.

Lørdagsmarked i South llano river state park

Vi satte kurs mod parken igen og parkerede bilen. Her ved flodbredden var de lokale samlet og havde slået deres boder op. De solgte deres hjemmelavet – og avlet produkter. Stemningen var hyggelig og der bl.a. solgt kager, kaffe, meloner, syltetøj og honning.

Vi gik rundt og kiggede og vores køb blev nogle ingefær småkager.

Inden vores 24 timer i Junction var slut, sad vi på en bænk og nød floden, den blå himmel og solen som var begyndt at varme.

Vores mening om 24 timer i Junction

Byen var egentlig bare tænkt som et stop på vejen men den overraskede os positivt. Byen var lille men til gengæld var naturen storslået. Bjergene, floden, skoven og at der var så grønt, Det var smukt. Vi så sågar et dådyr på vores vej og denne lille perle midt i ingenting, var bestemt et stop værd og en god oplevelse. Her kom vi tæt på de lokale, fik smagt barbecue og handlede på marked hos de lokale. Vi havde bestemt nogle dejlige 24 timer i Junction.

• Rejsetidspunkt november.

Rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.