Annettes rejseklumme: Jagten på det gode internet
Jeg tror, at vi alle har prøvet det, på vores rejser – jagten på det gode internet. En evig jagt for at få en forbindelse, som er hurtig, uden begrænsninger og som du har tillid til. Men ofte er det svært, meget svært og jeg forstår det egentlig ikke.
Hvorfor er det så svært?
Hvorfor er det ofte en kamp? Det er for mig uforståeligt, at vi i en verden hvor alle helst vil og er online, hele tiden skal kæmpe for at få en god internetforbindelse, på vores rejser. I denne klumme, er det specielt hotellerne jeg tænker på.
Enten virker det ikke, er langsomt, går ned ellers kan det være en internetforbindelse med masser af begrænsninger. Jeg har selvfølgelig også oplevet, at der slet ikke var nogen forbindelse.
Begrænsningerne
Hvorfor er der begrænsninger på internettet? Hotellerne reklamerer med frit internet, men desværre er der ofte begrænsninger. I min verden er det da ikke frit, hvis der er begrænsninger. Det kan f.eks. være:
- Du kan kun forbinde 2 devices.
- Hvis du skal have flere, kan du opgradere mod at betale flere penge til hotellet.
- Du kan kun bruge x antal MB pr. døgn.
- Du kan kun bruge internettet i x antal timer.
Priserne
I år 2016 skal frit internet selvfølgelig være inkluderet i værelsesprisen, men nej – det kan jeg ikke altid regne med. For nyligt boede jeg på et 5-stjernet hotel i Tyskland, hvor de mente at der var frit internet, men det var kun i lobbyen – What? Hvis jeg ville have internet på mit værelse, kostede det EUR 10 pr. døgn. Jeg troede jeg hørte forkert. Et 5-stjernet hotel i Europa, hvor jeg skulle betale for internettet på mit værelse.
Det er virkelig en ommer!
Log in
Når jeg så er den heldige vinder og får et værelse med frit internet og at det fungerer, ja så kan jeg næsten ikke få armene ned. Men så kommer næste udfordring log-på, log-på og igen log-på. Jeg skal igennem en besværlig log på proces, hver gang jeg skal på nettet. Jeg skal godkende betingelserne, jeg skal skrive navn, værelsesnummer og andet, hvorfor?
Hvorfor laver de ikke bare laves et system, hvor der er valgt log på én gang. Ja, det er stadig mig der bor på dette værelse, så hvorfor skal jeg fortælle det hver gang, jeg logger på?
Hvorfor skal jeg altid spørge?
Jeg tjekker ind på hotellet, får masser af informationer om morgenmaden, faciliteterne på hotellet osv. Jeg burde være tilfreds med den gode service, MEN…jeg får intet password til internettet. Jeg skal ofte spørge efter det? Hvorfor?
Jeg spørger: Hvad er adgangskoden til internettet? Nogle gange er det faktisk et lidt overraskende ansigt der svarer: Nå ja, jeg skriver det lige til dig her!!!!!
Hvorfor er det ikke bare standard? Hvorfor får jeg det ikke bare udleveret med samme selvfølgelighed som min værelsesnøgle? Jeg undrer mig.
Password
Hvem er det dog, der sidder at opfinder password til internettet på diverse hoteller. Jeg formoder, de gerne vil have tilfredse og glade gæster, så hvor kom ideen så fra at et password f.eks. skulle være dette:
Sandwich025631!
Dette er ikke engang det mest skræmmende, jeg har set. Det er bestemt dem, som er meget værre. Jeg forstår bare ikke ideen – hvorfor skal det ikke være nemt for gæsterne. Hvem synes det er fedt med password, som du skal kæmpe dig igennem og ofte skal bruge, hver gang du skal logge ind!
Internetforbindelsen eller mangel på sammen
Hold da op, hvor kan det være frustrerende, hvis der ingen internet er på værelse. Et værelse som jeg bevist har valgt, fordi der skulle være frit internet. Når min familie og jeg rejser, arbejder vi ofte i nogle dage og vælger derfor hoteller med fri internet. Men så kommer vi frem og så sker det igen og igen – INGEN FORBINDELSE, der er ingen dækning på værelset, IHHH – så starter jagten på det gode internet.
Vi prøver at komme på nettet – taler med receptionen og de forstår ingenting.
I receptionen fortæller de os: Vi har da ingen problemer med internettet.
Jeg sætter dig så i receptionen eller finder et område omkring hotellet, hvor der er rimelig forbindelse. Jeg kæmper lidt rundt, indtil jeg som ofte giver op.
Det oplevede jeg for nylig i Thailand – totalt nyt lækkert hotel, med gratis internet på værelset. Men nej – ingen internet på mit værelse, det eneste sted der var dækning var i lobbyen. Hvorfor bygge et helt nyt hotel, med gratis internet, med så dårlig dækning på værelserne. Hvorfor spare de par håndører, det koster at købe access-punkter nok, så der også er dækning på værelset?
Jeg forstår det simpelthen ikke.
Jeg er helt med på, at der er områder i verden, hvor internettet ikke er så udbredt og hvor hotellet skriver at det kun er i lobbyen, at du kan tilgå internettet. Men de steder hvor internettet er udbredt, hvorfor så ikke bare give os adgang og få løst de simple problemer der begrænser. Hvorfor skal det ofte være jagten på det gode internet?
Jagten på det gode internet og håbet om fremtiden
Jeg håber for fremtidens rejsende, at vi ikke mere skal ud i jagten på det gode internet. Dette er mine ønsker for fremtidens rejsende:
- Et internet der virker.
- Et internet, som er hurtigt.
- Nem log på.
- Kun logge ind én gang.
- Ingen begrænsninger.
Oplever du også problemer med adgang til internettet, når du rejser eller er det bare mig der er uheldig?
Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.
Annette Seier - OnTrip.dk
Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com
8 Comments
Add comment Annuller svar
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Hej Annette
Dejligt med din klumme 🙂
Jeg er SÅ ENIG med dig og jeg genkender nærmest alle dine punkter og kunne jeg vedhæfte billeder her, så har jeg også en stribe til samlingen. Både vores rejse i Asien og Europa i 2016 har vi haft internet problemer med hotellet af de ene eller anden art, som du beskriver. Jeg har snart givet op med at have det som et kriterie, fordi jeg bliver så skuffet når jeg kommer frem, så heller undlade det og blive positivt overrasket. Det værste er de hoteller, hvor der er alt det log-in pjat og så kun gælder per døgn, så kommer du sent hjem (læs efter midnat), så starter kampen igen.
Måske er det bare os, men så er vi da to familier 🙂
De bedste hilsner
Bettina 🙂
Hej Bettina, tak for hyggeligt besøg og din kommentar:-)
Tak Bettinna, glæder mig du kunne lide den 🙂 Fik også flere års afled da jeg skrev den 😉
Ja hold da op, det er en kamp med det internet. Jeg forstår det simpelthen ikke; Hvor svært kan det egentlig være. Forstår godt hvis du er i en lille flække i f.eks. Asien og USA men i Europa. Det er nogen gange som om hotellerne vogter deres internet som var det guld, med alle deres restrektioner.
Ved ikke om det er os, Bettina men tror da andre har det sammen problem. Ja, log – in kan drive mig til vanvid. Nogle steder skal du igennem en lang proces hver gang hvorfor ? Det giver da ingen mening. Ved da godt at der er ekstra restrektioner pga. terror især i Europa men det er jo ikke nogen hemmelighed at jeg bor på x hotel i x værelse.
Selvfølelig er det måske mere irriterende, når man som blogger gerne vil dele sine oplevleser. Men dårligt internet, fylder alt for tit for meget når vi rejser.
Meget enig med dig. Man bliver ofte skuffet når man tror der er velfungerende internet og det så viser sig at det bare er en løgn. Meget bedre at blive positivt overrasket men ihhh…… når vi nu begge ofte er nød til at arbejde, når vi rejser så er det SÅ IRRETERENDE.
De bedste hilsner med håb om godt internet 😉
Annette
Det er også en nødvendighed for os, at have godt internet på rejsen, da vi ligeså arbejder imens vi rejser. Så vi bruger rigtig meget tid på at søge online inden vi vælger hotel – men bliver ofte skuffet – og bestiller altid kun 2 dage af gangen, hvis der bestilles hotel på forhånd!
Vi bruger altid anden dagen til, at gå rundt til alle hoteller i området, og tjekker priser og internet. Vi beder simpelthen om login, og tjekker kvaliteten igennem en app direkte på telefonen. Men derfor bliver man ofte skuffet, og diverse backups igennem telefon, cafeer etc. er altid på plads hurtigt.
Og der er intet system i det – har oplevet 0,001 mbit på 5-stjernet hotel i Kuala Lumpur og 20 mbit i en lille flække i Ubud 🙂 😀 😉
Hej Nicolaj, tak for dit besøg og din kommentar 🙂
Jeg har stor forståelse for, at det er pinedød nødvendig for jer med et velfungerende internet. Ja, desværre oplever i også, at blive skuffet som vi ofte gør. God ide kun at bestille 2 dage ad gangen men hold da op, det burde jo ikke være nødvendig. Hvor svært kan det lige være, at have et velfungerende internet i vores dage. Jeg forstår det ikke!
Ja, det burde jo ikke være nødvendigt at i skal tjekke de forskellige hotellers internet. Det skal bare fungere. Jeg forstår selvfølelig godt hvis det er i en lille flække – uden mobil dækning eller andet men hvis det er et sted hvor det kan fungere, skal det da bare virke.
Hahaha nej enig der er intet system i det. Vi har faktisk ofte oplevet, at internettet har været mest velfungerende, hvor vi mindst forventede det – og eller ingen forventninger havde. Som du selv skriver – desværre har vi ofte oplevet at de dyre flere stjernet hoteller har haft det værste internet.
Godt nytår til jer begge 🙂
/Annette
Åh det här med internet är ju sååå viktigt! När vi kommer till en camping går vi alltid runt med mobilen och kollar var det är bäst täckning – den platsen väljer vi! 😉 Och på hotell … varför finns det ens lösenord? Är inte wifi för alla som bor där …?
Hej FREEDOMtravel, tak for hyggeligt besøg og kommentar:-)
Ja, det er vigtig at have internet, især hvis man er blogger og gerne vil dele sine oplevelser med andre. Haha det kan jeg godt forstå, der kan være stor forskel på hvor på området der er en god forbindelse 😉
Jeg forstår det heller ikke. Hvorfor skal det være så besværligt på hotellerne. Password og den besværlige log-in kan drive mig til vanvid 😉
/Annette
Det kan være så utrolig frustrerende når man ikke får koblet til internettet når det faktisk skal funke. Jeg har tidligere brukt opptil 3-4 timer på en kveld for å fått skrevet og publisert blogginnlegg mens jeg var på reise, og det går jo faktisk veldig mye ut over tiden man har på reisemålet. Derfor har jeg i det siste gitt opp å skrive blogg mens jeg reiser, det tar så mye tid og gjør meg så frustrert, haha. Dessuten har jeg vært så mange steder i det siste hvor de ikke engang har internett, og da blir det jo ekstra vanskelig. 😛 Noe av det verste internettet jeg har hatt var faktisk i Sydney, Australia. Der skulle man jo tro at det skulle funke? Jaja, får håpe dette er noe som bare bedrer seg med tiden. 🙂
Hej Renate, tak for hyggeligt besøg og kommentar:-)
Enig, det er meget frustrerende især når man regner med at det virker og har bestilt et hotel fordi der var internet.
Kender desværre godt det med at bruge flere timer på at skrive fordi du gerne vil have udgivet et indlæg. Så sidder du og er så irriteret fordi nettet er så langsomt, så du ikke kan loade dine billeder.
Det sidste års tid har vi også valgt ikke at skrive indlæg imens vi rejser. Vi fandt ud af at det tog alt for meget fokus på vores rejser. Vi har valgt at skrive dem efterfølgende og har haft den bonus gevinst at vi også synes vi får oplevelsen igen når vi først skriver om den efterfølgende. Vi er rolige, har godt internet og har tid til at vælge de rigtige billeder 😉
Haha, vi havde super internet i Sydney men det var også det eneste sted i Australien ellers var det nærmeste ikke fungerende hvis der overhoved var nogen dækning.-
Tror bestemt at det bliver bedre med tiden. Vi håber 🙂
/Annette