Annettes rejseklumme: Klager du?

Klager du? Vi rejser ud i verden, tager på vores livs eventyr eller på den årlige ferie med familien. Men når vi er fremme, er oplevelsen måske ikke lige som forventet. Det billede du havde set i brochuren, hænger ikke sammen med din virkelighed. Finder du dig i det eller klager du?  

Annettes rejseklumme, Klager du?

Hjemme i de trygge omgivelser

En vare – klager du? Selv hjemme i de trygge omgivelser i Danmark, kan det følges svært at klage. Du laver dine daglige indkøb, ting til hjemmet eller køber nyt tøj. Det hænder, at det som du kommer hjem med, ikke lige er som du havde regnet med. Kødet var sejt, sofaen manglede en pude og lynlåsen i dine nye bukser var i stykker.

Klager du? Ja, måske.

Du har købt en ting, den levede ikke op til dine forventninger eller har fejl – så de fleste af os klager. Du henvender til butikken, får en anden vare eller pengene tilbage. Dermed er du tilfreds.

Annettes rejseklumme: Klager du?

Serviceydelser

En serviceydelse – klager du? Det bliver hurtigt lidt sværere, når det er serviceydelserne. Her går du på restaurant, til frisøren eller bor på hotel. Klager du så, hvis tingene ikke er som forventet?

Nej, den er lidt sværere. Vi har svært ved at klage over de serviceydelser vi få, selv hjemme i Danmark. På restauranten hvor mad ikke smagte tilfredsstillende og du ville jo bare vil have det hyggeligt med familien. Så for ikke at ødelægge den gode stemning, svarer du ofte: Jeg var heller ikke særlig sulten og jeg gider ikke klage.

Eller hvad med frisøren, som slet ikke klippede dit hår som aftalt. Nej, jeg klagede ikke, for jeg er kommet her i mange år og jeg kan godt lide hende. Håret? Ja, det vokser jo ud igen.

Ja, undskyldningerne er mange og som danskere har vi svært ved at klage, over en service som vi ikke er tilfreds med.

Annettes rejseklumme: Klager du?

Klager du på dine rejser eller din ferie?

På ferien – klager du? Nu bliver det endnu sværere, for klager du mens du er på dine rejser eller din ferie? Drømmerejsen hvor du oplevede, at lejebilen ikke var den som du havde bestilt og betalt for. Den årlige charterferie, hvor du ud fra brochuren havde valgt et værelse med havudsigt. Fremme ved hotellet opdager du, at du har udsigt til en baggård. Hvad gør du? Klager du?

Min oplevelse er, at de færreste klager. De gider ikke bøvlet eller de vil ikke blive opfattes som de sure brokkende turister.

De siger: På med “Ja-hatten”, vi er på ferie og skal hygge os, så ikke alt det bøvl.

Efter mange års rejser rundt i verden i mange lande, hører vi ofte dette om os danskere.

Danskerne er sådan nogle venlige mennesker, de klager aldrig og er altid tilfredse. De har sådan et roligt sind og er nemme at tilfredsstille.

Men hjemme igen, efter rejsen- ja, så bliver der klaget. Enten til rejseklagenævnet og i hvert fald til alle vennerne, familien, kollegaerne og dem der ellers gider høre på det. Hvis det ikke er nok, for at få afløb for frustrationerne ja, så er der jo de sociale medier som kan bruges som en kilde, til at kanalisere sine frustrationer ud på.

Annettes rejseklumme: Klager du?

Personligt – Ja, jeg klager

Vi har igennem mange år også haft “Ja-hatten” på. Vi ville nyde vores rejse og ikke så meget brok. Men i virkeligheden, virker det modsat og “Ja-hatten” har medvirket til en frustration mens rejsen var i gang og en skuffelse, når vi kom hjem.

  • Hvorfor spurgte vi ikke om et andet værelse?
  • Vi havde betalt for leje af en stor bil og så gav de os en micro bil. Hvorfor sagde vi ikke noget?
  • Vi blev så syge af den mad på den restaurant, hvorfor sagde vi det ikke?

Ja, der har da været en del udfordringer og forventninger, som ikke er blevet indfriet gennem årene på vores rejser. Efter vi er kommet hjem, har vi ærgret os over, at vi ikke bare sagde det mens vi var der – fik det løst og dermed blev tilfredse.

Det skal understreges, at vi på ingen måde er kværulanter, der klager over alt muligt. Men hvis vi lige som i Danmark, får en vare som er i stykker eller et værelse som vi ikke er tilfreds med –  ja, så siger vi det. Som regel bliver problemet løst og vi kan fortsætte vores rejse i højt humør.

Annettes rejseklumme: Klager du?

Eksempler på ting, vi har klaget over gennem årene

Hotelværelser i Las Vegas

Vi har to gange, på to forskellige hoteller i Las Vegas bestilt og betalt en højere pris, for et værelse med udsigt til The Strip. Ved ankomsten til hotellet, havde de ikke flere ledige værelser med udsigt og har ville give os et uden. Det er da ikke ok. Så efter vi klagede, er vi begge gange blevet opgraderet til en suite med udsigt.

Annettes rejseklumme, Klager du?

Flyrejse med Emirates

På en flyvning fra Dubai til København, havde vi specifikt bestilt to sæder på bagerste række. Der var der nemlig kun to sæder ved siden af hinanden. De ændrede så vores fly til et større og vupti, var de gode sæder forsvundet. Vi fik nu i stedet midtersæder på rækker med 3 sæder og ikke ved siden af hinanden. Det er da ikke i orden, hvilket vi påpegede og derefter blev vi opgraderet til to business sæder.

Leje bil

Vi havde lejet en SUV-bil i en bestemt klasse i Chicago. Den skulle bringe os, hele vejen på tværs af USA. Da vi afhentede bilen, var det en oldgammel spand og hvor en 2 meter høj mand overhoved ikke kunne sidde. Efter vi påpegende det, kunne de godt se det var et problemet. Men der skulle en lang diskussion til, før de gav os en stor 7 personers SUV Chevrolet Traverse.

Annettes rejseklumme: Klager du?

Sidste oplevelse i Thailand

Vores sidste oplevelse var i Thailand, hvor drømmen om strandhytten, forsvandt, da vi så den. Den hytte vil fik tildelt, var slet ikke en tilsvarende den, vi havde bestilt på deres hjemmeside. Det viste sig, at vi var blevet tildelt den dårlige udgave af deres strandhytter, for det var den gode udgave de beskrev og viste billeder af på nettet.

Udover indretningen, var den også placeret så alle kunne kigge ind. Prisen var den samme på alle hytterne, så vi var bare uheldige. Det er da ikke i orden. Så efter en dialog og en lille tænkepause til hotellet, blev problemet løst. Wupti, vi blev opgraderet til en pool villa.

Annettes rejseklumme: Klager du?

Klager du?

Klager du, hvis du ikke er tilfreds – hvis nej så gør det, men selvfølgelig kun hvis det er rimeligt. Hvorfor ødelægge ferien med at være træt af ting, som kunne være løst. Hotellet kan finde et andet værelse, bilen kan byttes eller flyselskabet kan finde, en anden siddeplads til dig. Så hvorfor blive irriteret og få ødelægge din ferie? Klag hvis der er grund til det og nyd din ferie, som du længe har glædet dig til.

Efter vi tog Nej-hatten på og smed Ja-hatten væk, ærgrer vi os ikke længere. Nu siger vi nået imens vi er på vores rejse og har faktisk et par gange oplevet, at vi har fået dette svar tilbage:

Nej, hvor dejligt du siger det. Det har vi aldrig tænkt over.

Opfordring

Så opfordringen til dig er, KLAG. Ja altså selvfølgelig kun hvis der er rimelighed i det. Gør det den næste gang du rejser ud i verden, i stedet for at ærgre dig imens du er der.

Klager du? Eller holder du dig tilbage?

Annettes rejseklumme, Klager du?

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejser

Copyright OnTrip.dk – All rights reserved
Tekst og billeder må ikke gengives uden tilladelse.

Læs Privatlivspolitik

Translate »

Privacy Preference Center