Den store Buddha på Phuket – Thailand

Den store Buddha på Phuket, skulle aflægges et besøg. En Buddha statue som er den største i verden med sine 45 meter. Den hvide marmor Buddha, sidder højt på toppen af det 300 meter høje Nagakerd bjerg og holder og øje med befolkningen.

Turen til den store Buddha

Med en lejebil, er det jo ingen sag at komme til attraktionerne og efter et dejligt morgenmåltid på vores hotel Ikon, var vi klar. En dyb indånding og vi var på farten i den livlige og til tider dødsens farlige trafik i Thailand. Vi så nu kun et uheld denne dag som var en scooter, der var blevet kørt ned af en bil. Vi forsatte vores tur og fandt vores sidevej, som skulle føre os op ad bjerget. Pejlepunktet havde længe været der, den store Buddha kan nemlig ses over det meste af, det nordlige og østlige Phuket.

Et stop på vejen ved Chalong Templet

Vi lavede et stop på vejen til den store Buddha ved Chalong tempet. Det er nemlig et de mest betydningsfulde templer på Phuket. Vi gik lidt rundt, kiggede på de smukt dekodere bygninger, munkene og nød den fred og ro der som regel er ved templer. Efter lidt tid, var vi på farten igen, for målet var jo den store Buddha på Phuket.

Vejen op ad bjerget – Et stort cirkus

Vi fandt bjergvejen op til den store Buddha og skulle nu ud i en gang bjergkørsel, af stejle, kurvede veje med masser af sving. Men hvad skete der lige på de 6 km. op til den store Buddha. Jov, det var det rene cirkus på denne vej. Alt hvad der kunne tiltrække en turist, så man kunne tjene penge var blevet placeret på den lille og ellers så smukke bjergvej.

• Der var masser af souvenirbutikker med badedyr? Hvem har dog, behov for at købe et badedyr på en bjergvej?
  • Slangeshows
  • Restauranter og cafeer.
  • Flere steder med elefanttrekking. Ja, turisterne rider desværre stadig på disse smukke dyr.
  • Babyelefanter der stod bundet, for at fange turisternes interesse og hvor du kunne få lov at betale DKK 20 for 3 bananer, til fodring af dem.

Ja, det er da kun din og thailænderens fantasi, der sætter en grænse for hvad du kan finde på denne bjergvej. Det var et stort cirkus og vi må indrømme, at vi ikke syntes det var hverken tiltalende eller charmerende – kun sørgeligt.

Den store Buddha på Phuket

Endelig var vi fremme og fandt en parkeringsplads. Tjekkede om vi nu havde tempeltøjet på. Ingen bare skuldre, knæene dækket men ellers var der mulighed for at låne en sarong, ved indgangen.

Indgangen til den store Buddha

Vi så desværre adskillige turister som ikke viste nogen respekt og havde upassende påklædning på. Ved indgangen, der hvor du kan låne en sarong, stod de ansatte og tjekkede om turisterne havde passende tøj på.

De sagde: Hi du har ikke passende tøj på og kan ikke komme ind på området men du kan låne noget her. Svarede var – intet eller et uhøfligt svar tilbage!!

Øv, man bliver altså ret flov over sine medturisters opførelse og manglende respekt.

Buddha figuren

Endelig så vi den og smuk var den – den store Buddha. Vi havde jo kun set den i det fjerne og nu helt tæt på, var den var et imponerende syn. At vi desuden heroppe på Nagakerd bjerget også fik en 360 grader udsigt over Phuket, gjorde bestemt ikke oplevelsen dårligere.

Efter at have set den på afstand, gik vi herefter op ad trapperne og kom helt tæt på figuren – ret vildt. Nu kunne vi virkelig fornemme hvor stor den var. Udsigten blev bestemt heller ikke dårligere.

Fakta om den store Buddha

Den store Buddha står oppe på det 300 meter høje Nagakerd bjerg. Den er 45 meter høj og 25 meter bred og vejer 135 tons. Den er lavet af beton og dækket med hvid burmesisk marmor. Den er dedikeret til den nu afdøde konge Bhumibol Adulyadej, til ære for hans 80-års fødselsdag. Der findes, desuden en mindre messing Buddha som er 12 meter høj og bygget af 22 tons messing som er dedikeret til ære for den nu afdøde dronning Sirikit.

Den store Buddha er en af de mest populære attraktioner på Phuket og der var da også mange besøgende, da vi var der.

Området omkring den store Buddha

Ved figuren var der en bygning, der viste projekts historie og de buddhistiske forskrifter, med et utal af skuffer til donationerne. Donationer som er nødvendige, for der foregår stadig byggeri og projektet er afhængig af dem.

Vi gik rundt og kiggede, så de mange tilbedende som skulle give mønter til alle figurerne, indenfor. Vi kunne høre kliren af mønter, der blev smidt i skålene og de messende munke i baggrunden – ret fascinerende. Udenfor bygningen var der smukt. Udover den fascinerende udsigt, var der masser af andre smukke Buddha figurer som vi kunne kigge på.

Vores mening om den store Buddha på Phuket

Hvad mener vi egentlig om den store Buddha på Phuket. Ja, det er og bliver en turistfælde, hvor du allerede ved indgangen blev mødt af sælgere og boder med souvenirs. Men det som egentlig chokerede os mest, var det cirkus som der var på vejen op ad bjerget. Her blev alle midler brugt overfor turisterne, selv dyrevelfærden blev der set stor på. ØV!

Men ellers syntes vi, at det var en god oplevelse, at de den store Buddha. Det var imponerende byggeri, en smuk udsigt over Phuket og en dejlig stemning. Stedet og området er jo helligt for thailænderne som tilbeder deres tro her. Så derfor blev oplevelsen også autentisk.

Praktisk info

• Adgang: gratis
  • Åbningstider: Hver dag mellem kl. 8.00 – 19.30
  • Bedste tidspunkt for solnedgang kl. før kl. 1830
  • Rejsetidspunkt marts.

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 77 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse: