Big Bend ved Mexicos grænse – Texas, USA

Big Bend ved Mexicos grænse, er en nationalpark i USA. Den ligger i det sydlige Texas og byder på dramatiske bjerge, grænsefloden Rio Grande, ørkenlandskaber, masser af kaktusser og smukke udsigter.  Den fjerntliggende park har også et rigt dyreliv og planteliv og er en af de største parker i USA.

Big Bend ved Mexicos grænse

Big Bend nationalpark i delstaten Mexico, er en af de mest fjerntliggende og mindst besøgte parker i USA. Den blev etableret i 1935, den er 3.242,2 km hvilket er lidt større en Fyn. Parken bliver ofte omtalt som ”3 parker i 1” fordi du her, kan opleve flod og bjerg -og ørkenterræn.

Parken er et autentisk vildmarksområde. Parken er opkaldt efter området, som er afgrænset af et stort sving i floden Rio Grande, som danner grænsen mellem USA og Mexico. Parken har dramatiske kontraster, og dens klima kan karakteriseres som et ekstremt klima med meget varme somre og milde vintre.

Parken har på  trods af sit barske ørkenmiljø mere end 1.200 plantearter, over 600 arter af hvirveldyr og omkring 3.600 insektarter. Livets mangfoldighed skyldes i høj grad den forskelligartede økologi og ændringer i højden mellem den tørre, varme ørken, de kølige bjerge og den frugtbare floddal.

Vores oplevelse af Big Bend ved Mexicos grænse

Vi valgte at bruge en hel dag i parken og vi boede kun en times kørsel fra parken.

Vores rejse til parken

Vi stod tidligt op. Vi havde læst at købmandsbutikken lige ved vores hotel Gage åbnede kl.7 om morgen. Forventningsfulde stod vi udenfor døren og var klar til at købe morgenmad som vi ville tage med på turen. Mennnn… i løbet af aften var der sneget sig et lille papirskilt på døren:

I dag åbner vi kl. 9

What! og øv. Ingen morgenmad til os. Vi måtte klare os med vores muffins som vi havde fået på hotellet og heldigvis havde vi også kaffe. Vejen til parken var på lige lange strækninger og efter en time var vi fremme.

Indgangen til parken

Vi ankom til parken og skulle nu betalte. Da vi vidste, at vi skulle besøge flere parker på denne tur, valgte vi at købe et årskort til alle parkerne. Den venlige rancher tog imod vores betaling og udleverede vores årskort og en masse brochure samt er kort over parken.

Besøgscentret Persimmon Gab

Efter en kort køretur kom vi til besøgscentret. Der lå en del i parken og dette var det første, vi stødte på. Her fik vi allerede en forsmag på den storslået natur for her var der både bjerge, ørken og masser af kaktusser.

Vi gik indenfor med vores nationalpas som er en lille bog som fungerer som et pas. Her fik vi et stempel i vores pas, drak lidt kaffe i solen og herefter var vi på farten igen.

Rio Grande Village

Vi kørte gennem ørkenlandskabet, blev betaget af kaktusserne og nogle af dem blomstrede sågar. Bjergene, de øde strækninger og landskabet var imponerende. Efter lidt tid var vi kommet frem til den lille landsby. Der var ikke noget særlig at kigge på men vi fandt en stikvej og kom helt tæt på Rio Grande. Herefter forsatte vi ud af en vej der lignede ingenting og vi havde ingen forventninger men her midt ude i ingenting, kom en af vores drømme til at gå i opfyldelse.

Roadrunners

Vi kørte i et vådområde og ud over at området var anderledes og mere frodigt end resten af parken, var det ikke noget særlig. Men så skete det. Vi så ikke en men flere roadrunners eller jordgøge som de hedder på dansk. Vi har før set den lynhurtige fugl bl.a. i Saguaro natioanlpark men denne gang skete det magiske, vi fik fanget nogle af dem med vores kamera. Vi var helt euforiske og sikke en fed oplevelse som vi endte med at få i Big Bend ved Mexicos grænse.

Rio Grande udsigtspunkt

Vi kørte videre ad de snoede små veje og til sidst havde bilen kravlet op til et udsigtspunkt. Heroppe fra fik vi en smuk udsigt over den meget udtørret flod og de store vider. På den anden side af floden, kunne vi stå samt høre mexicanerne som var ved at spille bold. En ret special oplevelse.

Chisos Basin

Vores rundtur i parken forsatte og vi forsatte ad snoede bjergveje langs med klipperne. Her var landskabet anderledes, mere frodigt med masser af klippefremspring. Skiltende begyndte også at advare mod bjørne og pumaer. Vi endte til sidst ved endnu et besøgscenter hvor udsigterne over bjergene var gudesmukke.

Spøgelsesbyen Terlingua

Efter mange timer i Big Bend ved Mexicos grænse, begyndte vi at køre ud af parken. Vi satte kurs mod spøgelsesbyen Terlingua men inden stoppede vi ved den store kløft og kiggede på de mangefarvede klipper. Selve spøgelsesbyen var engang beboet af 2.000 mennesker fordi man fandt cinnober  som bruges til at udvinde kviksølv. Nu bor der 110 mennesker i byen. Der var et par faldefærdige huse, en kirkegård og ellers intet at se eller opleve i byen.

Corona-epidemien og konsekvenser

Vi besøgte Big Bend ved Mexicos grænse under Corona epidemien. Det betød at grænsen til Mexico var lukket. Det er ellers muligt at komme helt ned til floden, sejle på den og sågar tage en båd derfra over til Mexico. En ting vi gerne ville have prøvet.

Der var også en del veje, der desværre var lukket og vi skulle bære maske indenfor ved besøgscentrerne.

Vi så adskillige steder, at der var udstille mexicansk håndværk som vi kunne købe. Der var sedler ved disse ting hvor der stod:

Vi tjener ingen penge fordi der ikke er nogle turister. Køb vores ting og læg penge i glasset.

Hvad mener vi om Big Bend ved den Mexicanske grænse

Som altid er det en stor oplevelse, af se en af USA`s nationalparker. Hver park er helt sin egen og det er Big Bend ved Mexicos grænse bestemt også. Parken ligger lang væk fra alting og selvom vi havde glædet os, blev vi ikke vildt imponeret. Landskabet var smukt, ørken imponerende og vi havde nok håbet på, at se en vandrig frodig flod. Det vi så, var nærmeste et indtørret flodleje og det som gør parken helt magisk er, at du har muligheden for at passere floden og dermed en grænse og være i Mexico. Det var desværre ikke muligt for os pga. Corona og dermed var grænsen lukket.

Det som var den store fordel, var de få besøgende. Selv om november er højsæson i parken, så vi ikke særlig mange mennesker men det er selvfølgelig også en af de mindst besøgte parker i USA.

Det hele klare højdepunkt for os var, at se roadrunners som ellers er nærmest umulig at se fordi de er så hurtig. At vi desuden fik fanget dem med kameraet, det var så heldigt at vi stadig kan blive helt højde over det.

Kommer vi igen? Nej det tror jeg ikke. Parken er alt for langt væk og der skal bruges for mange dage, på at køre dertil og så special syntes vi ikke den var.

Praktisk info om Big Bend Nationalpark

• Åbningstider hver dag 24/7
  • Entre: USD 30 men det er gratis, hvis du har et årskort til nationalparkerne i USA.
  • Der er 5 besøgscenter i parken som har forskellige åbningstider med de fleste har åbent fra 10.00 – 16.00 hver dag.
  • Der er en mere end 160 km. scenic drive på asfalt. Desuden er der også jordveje.
  • Stedet er 3.242 kvadratkilometer stort.
  • I parken er der en grænseovergang til Mexico.
  • 190 kilometer af floden Rio Grande, er grænsen mellem to lande.
  • Parken blev etableret i 1935
  • Der er flere varme kilder i parken.
  • Der er1.200 plantearter, over 600 arter af hvirveldyr og omkring 3.600 insektarter.
  • Parken er udnævnt som Dark-Skye.
  • Højeste punkt er 2.324 meter.
  • Der er forskellige campingområder i parken.
  • Der er en restaurant og en købmandsbutik.
  • Det er adskillige vandrestier.
  • Det er muligt at ride på heste i parken.
  • Nogle ting kan være lukket i sommermånederne.
  • Højsæson i parken er vintermånederne.
  • Geografisk placering: Sydøstlige Texas.

Tips til dit besøg i Big Bend

• Udgå at besøge parken midt på dagen, hvor der kan være meget varmt selv om vinteren. Om sommeren kan der blive omkring 40 grader, så kom tidligt om morgen eller sen eftermiddag.
  • Husk solcreme solen er stærk.
  • Husk pas hvis du skal krydse grænsen.
  • Hold dig til de afmærkede stier.
  • Vær opmærksom da der både er pumaer, bjørne og klapperslanger.
  • Husk at tjekke parkens hjemmeside inden dit besøg, for evt. lukkede attraktioner eller advarsler.
  • Bedste tidspunkt at besøge stedet er i vintermånederne.
  • Husk masser af vand og snaks, der er langt til nærmeste by.
  • Husk at tanke bilen op, inden du kører ind i parken.

• Rejsetidspunkt november.

Rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse: