Oplevelser i Parga og omegn – Grækenland

Vores bud på oplevelser i Parga og omegn. En by som ligger smuk ned til havet, har mange strande og en lang promenade. Der er en hyggelig bymidte med masser af kringlede gader, en borg og omegnen omkring Parga, byder på naturskønne områder. Det er derfor, den perfekte by at holde ferie i.

Lidt fakta om Parga

Parga ligger i den nordvestlige del af Grækenland ud til det Inoniske hav. Det er en ferieby som især er kendt for sit naturlige og smukke miljø.

I antikken var området beboet, af den græske stamme Thesprotian og navnet Parga, nævens første gang i 1318. Byen blev i 1401 sat under venetianske kontrol og forblev under venetianske hænder, indtil republikken Venedigs fald i 1797. Herefter søgte byen beskyttelse, først hos franskmændene og herefter hos briterne. Briterne solgte byen til Ali Pasha Ionnina og fra ham, gik det under osmannisk styre som ophørte i 1913.

Hvordan kommer du til Parga

Vi havde bestilt en charterrejse som gav os muligheden, for at flyve direkte til Aktion lufthavn. Herefter var der omkring en times buskørsel til Parga.

• Fra Athen til Parga ca. 400 kilometer
  • Fra Thessaloniki til Parga ca. 350 km.

Promenaden

En af oplevelserne i Parga, er helt klart en tur langs promenaden. Den ligger langs med stranden, går ned til haven og videre ind i bunden af bugten, hvor selve den gamle by ligger. Her på promenaden, ligger der et rigt udbud af butikker, cafeer, barer og restauranter. Der er er puls, masser af liv og hele området er hjertet i byen. Her mødes de lokale med turisterne og om aften, bliver muren som er bygget ud mod havet, beklædt med tæpper og lys og brugt af diverse restauranter og barer, til serveringer.

Havnen

Som i en enhver by med vand, er haven knudepunktet i byen. Herfra gik der dagligt både, til de nærliggende øer. Der er bådture til bl.a. Korfu, Paxos, forskellige strande og den Blå Lagune. Stedet er livligt især om formiddagen og sidst på eftermiddagen, når bådene enten afgår eller ankommer.

Bymidten

Bymidten i Parga ligger oppe af bjerget. Den er kuperet, har masser snirklede, kringlede gyder og gader. Det er bestemt let af fare vild i Pargas charmerende centrum. Her ligger små barer, cafeer og souvenirbutikker side om side med slagteren, bageren og kirker. Det er bestemt ikke for gangbesværet men selvom det er meget kuperet, er belønningen stor. Husene er farverige med masser af altaner med blomster og efter hver hjørne, venter der en ny overraskelse. Det er helt klart, en af de bedste oplevelser i Parga.

Borgen

På toppen af en bakken ligger Pargas borg, som er en af mange gode oplevelser i Parga. Det kræver lidt bjergbestigning at komme derop og vi valgte turen gennem gaderne i bymidten. Det er hovedsagelig en tur på trapperne men den der er hyggelig, gennem de små gyder. Udover at borgen er smuk at kigge på nede fra byen, giver den bestemt også muligheden for et unikt udsyn over hele Parga.

Borgen blev i tidligere tider, brugt til at beskytte byen mod invasioner fra fastlandet og havet. Den blev oprindelig bygget i det 11. århundrede af byen borgere, for at beskytte byen mod pirater og osmannerne. Borgen er blevet revet ned, brændt og venetianerne har genopbyggede den hele tre gang og sidste gang i 1819 med en stærkere fæstning.

Vi besøgte selv borgen en aften og var imponeret over den udsigt, vi fik over hele bugten og især lyset fascinerede os.

Paragaea olivenoliefabrik og museum

Inde i den snørklede gamle bymidte, ligger der en tidligere olivenolie fabrik.  Vi må indrømme, at vi havde lidt svært ved at finde stedet men det lykkes til sidst.

Museet fortæller historien om hvordan olivenolien blev produceret i tidligere tider. Udover at der er mulighed for at se redskaberne og få indblik i produktionen, er der også mulighed for at se en film.

På grund af forurening og den svære tilregnelighed af vand, er produktionen af olivenolie i dag, flyttet udenfor byen og stedet er i dag museum.

Turen rundt på museet var guidet og efter rundturen, er der smagsprøver, at de forskellige slags olier. Det er desuden mulighed for at købe olierne, på stedet.

Bonusinfo: Vi kom kort tid før lukketid og havde derfor ikke så meget tid på museet. Fordelen var, at vi var de eneste på stedet.

• Adresse: K. Tzavella 19
  • Entre inklusive smagsprøver: DKK 40
  • Åbningstider: Man-torsdag og lørdag 10-14. Søndag 10 -14 og 17-21. Fredag 9-21

Villa Rossa

Villa Rossa er en smuk historisk bygning som ligger i bunden af bugten. Bygningen er historisk, et vartegn og den blev opført i 1880èrne hvorefter tobakseksportøren Telemachos Bozios, flyttede ind i villaen sammen med sin kone, Afrodite. Huset er blevet renoveret og er i dag, et elegant boutiquehotel som ligger på stranden.

Her er et lille museum i lobbyen, der er en restaurant med udsigt til bugten og havet og desuden en strandbar, der egner sig til drinks eller en let frokost.

Vi boede selv på hotellet under vores besøg i Parga.

Strandene i Parga

Der er forskellige strande i Parga og omegn. Nogle er med sand, andre stenstrande.

• Town Beach – Den ligger inde i Parga langs med promenaden. Den har grovkornet sand- og rullesten. Vandet bliver hurtigt dybt men er meget klart.
  • Valtos Beach – Den ligger 3 kilometer fra Parga. Det er en lang bred sandstrand.
  • Krioneri Beach– Det er en mindre strand som ligger i udkanten af Parga. Stranden har sand – og rullesten. Den ligger smukt omgivet af frodige klipper.

Bonusinfo: Besøg Krioneri Beach, gå op ad alle trapperne på klippen til Atrium bar. Få lidt koldt at drikke eller noget at spise og nyd den imponerende udsigt.

Road trip med oplevelser i Parga og omegn

Parga tilbyder masser af oplevelser men vi havde lyst til at opleve lidt af omegnen. Derfor gik vi ad de snirklede små veje, inde i bymidte indtil vi fandt vores biludlejningskontor.

Billeje og afhentningen af den

Vi havde beslutte at leje en bil for en dag. Fremme ved biludlejningen, fik vi papirarbejdet i orden og herefter hilste vi på dagens bedste ven, en Fiat Panda.

Nu var det to blondiner der var på tur og bilen stod på en stejl skråning, uden nogen plads.

Udlejeren spurgte: Skal jeg køre bilen ud for jer? Puha og ja tak, sagde vi med det samme.

Vores road trip startede

Vi glæde os til vores oplevelser i Parga og omegn og snart havde vi fået styr på det med bjergkørsel og den lille Panda. Vi kørte langs med kysten og det ene storslået natursceneri efter det andet, viste sig udenfor bilruden.

Vi valgte at køre ind i landet og efter lidt tid, på den lille vej, mødte vi motorvejen og vejen blev nu nemmere at køre. Vi kørte gennem et vandrigt område i den frodig dal, over broer, gennem utallige tunneller, op og ned ad bjergene og nød de smukke udsigter. Efter et par timers kørsel var vi fremme ved dagens første mål, Ioannina.

Ioannina

Ioannina ligger 500 meter over havets overflade, ved bredden af søen Pamvotis. Byen er hovedstaden og den største by i Epirus-provinsen. Byen var dagens mål, fordi vi især gerne ville opleve søen.

Efter 1.30 timers kørsel, fandt vi heldigvis en parkeringsplads, tæt på søen og gik herefter på opdagelse. Søen var utrolig smuk, helt malerisk og vi nød udsigten til den og bjergene. Vi besøgte byen en søndag og mange af de lokale, var ude at gå søndagstur, tog en sejltur på søen eller sad på en af de mange cafeer og restauranter, som der lå langs med søen. Søen var helt klart hjertet i byen.

Frokost

Tiden var kommet til lidt frokost og vi fandt et hyggeligt sted med bord udenfor og med udsigt til søen. Stedet hed Markris Lounge 1928 og her bestilte vi:

• Lemonade og en smothie som drikkevarer. Dertil fik vi også en flaske vand.
  • Maden vi bestilte, var en club sandwich og en cæsar salat.

Maden var udmærket, uden at være noget særligt med udsigten fejlede bestemt intet og den blev nydt.

• Adresse: Mavili 9

Gåtur i Ioannina

Efter frokosten gik vi en tur langs med den enorme slotsmur, som beskytter slottet som er fra 1020. Vi gik lidt rundt i de hyggelige gader og kiggede på de mange smukke huse, inden vi fandt Pandaen og kørte tilbage mod Parga.

Bonusinfo: På denne vejstrækning betalte vi 32 DKK i vejafgift. Parkering i Ioannina DKK 40

Oplevelser i Parga og omegn – Grækenland

Flere oplevelser i Parga og omegn

Inden vi skulle aflevere bilen, kørte vi en tur op i bjergene mod bjerglandsby Agia som ligger 7 kilometer fra Parga. Turen derop var på små snoede veje og da der til sidst, kun var plads til en bil på vejen, turde jeg ikke at køre længere. Jeg frygtede at jeg skulle til at bakke, hvis der kom en modkørende, på en vej med en enorm stigning.

Vi stoppede derfor ved en lille hyggelig taverna, fik lidt at drikke og forfriskende vandmelon imens vi nød udsigten over bjergene og havet. Herefter kørte vi tilbage til Parga, hvor vi afleverede bilen.

Oplevelser i Parga og omegn – Grækenland

Billeje – hvordan var det?

Det var nemt og hurtigt at leje en bil i Parga. Selvom jeg ikke har den store rutine i bjergkørsel, gik det faktisk ok, selvom den lille Panda ofte var på gevaldig overarbejde, når vi kørte i bjergene. For os var det en god måde, at få flere oplevelser i oplevelser i Parga og omegn.

Bonusinfo: Billeje en dag med ekstra fører, vejafgift og benzin DKK 450

Hvad mener vi om Parga

Vi havde en skøn tur og der var mange oplevelser i Parga og omegn. Der var masser af muligheder for at bade, spise på gode restauranter, gå på opdagelse i bymidten og stemningen var hyggelig. Parga er bestemt et godt alternativ, til de ellers mere populære ferier på øerne i Grækenland.

• Rejsetidspunkt september

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.