De bedste rejseoplevelser i 2020

De bedste rejseoplevelser i 2020 som desværre, var et ret begrænset rejseår pga. Corona. Vi fik dog alligevel, en del dejlige rejseoplevelser og rejseåret bød på genopdagelse af Danmark, gensyn med Rostock, afslapning i Grækenland og road trip i både Danmark, Tyskland og Danmark. Vi var på kroophold, hotelophold i København og jagtede fyrtårne på Sjælland.

Tilbageblik på 2020

Året var præget af Coronavirusset, lukkede landegrænser og aflyste rejser. Et år hvor vores rejser var begrænset og hvor vi brugte masser af timer, på at få refunderet penge, for vores allerede bestilte rejser.

Et år med frygt for smitten, lukkede attraktioner, aflyste fly og hvor rejselysten var stor men hvor ikke særlig meget kunne lade sig gøre. Vi havde ikke de bedste rejseoplevelser i 2020 men det var et år, hvor vi prøvede at få det bedste ud af de muligheder vi havde.

Aflyste rejser

Vi havde planlagt en del rejser i 2020 og de blev desværre aflyst, da grænserne lukkede og flyene dermed også blev aflyst.

Dette havde vi planlagt i 2020

• Et roadtrip, kombineret med en togrejse til Azerbaijan, Georgien og Armenien.
  • En tøsetur med min datter til Zagreb i Nordmakedonien.
  • Et måneds langt roadtrip i Canada og den nordlige del af USA.

Bonusinfo: Efter mange måneders kamp, lykkes  det os at få alle vores penge retur, på nær pengene for vores visum til  Azerbaijan. Her fik vi en mail om at vores visum var annulleret, efter det var blevet godkendt, uden pengene kom retur.

Ny bil

Det var året hvor vi valgte at købe ny bil. Vi havde dog slet ikke forstillet os, at vi skulle bruge vores ferier i den men sådan blev det altså i 2020. Vores nye bil blev hurtigt vores nye bedste ven og vi endte med, at vi i dette rejseår, kom til at køre rigtig mange kilometer i den.

Året bød dog på trods af aflysninger og Corona, på en del rejser og de bedste rejseoplevelser i 2020 var dermed.

Rostock i Tyskland

Vi plejer altid at rejse over Nytåret. Det var ikke muligt dette Nytår men lidt ind i januar måned pakkede vi bilen og kørte til Tyskland. Vi boede på vores yndlingshotel Radisson i Rostock og vi brugte en lille uges tid på at nyde at have fri. Vi oplevede udover hyggelige Rostock, denne gang også Stralsund med den historiske bymidte som også er på UNECOs-verdensarvsliste og Warnemünde.

Opdag Sjælland

Vores påskeferie til Azerbaijan, Georgien og Armenien blev udskiftet med oplevelser på Sjælland. Det var ikke de bedste rejseoplevelser i 2020 men vejret var med os og vi fik set nye ting og genset andre på Sjælland. Vi jagtede fyrtårne og det fik os til at opleve en par stykker i det nordlige Sjælland, på Røsnæs, Stevns og Dragør.

Vi nød de smukke fyrtårne og den smukke natur som mange af dem var omgivet af. Oplevelser som ikke var planlagte med endte med at blive nogle af de bedste rejseoplevelser i 2020.

De bedste rejseoplevelser i 2020Bryllupsdag

En rejse skulle dertil, da vi havde bryllupsdag. Rejsen gik dog kun til København. Her oplevelse vi den smukke renoverede posthusbygning og havde en overnatning på Villa Copenhagen. Vi spiste en lækker middag med vine i det imponerende Axel Towers på restaurant Trio og sluttede aften af med, en gåtur i Tivoli.

Krophold i Tappernøje

Pinsens rejse blev udskiftet med et kroophold i Tappernøje. Her boede vi på Hotel Fjordkroen, på et lækkert værelse med direkte udsigt til Præstø fjord. Vi nød pinsefrokost med familien og spiste lækker 3-rettes menu i deres restaurant om aften. Det var et hyggeligt og godt afbræk fra hverdagen.

Vi afsluttede vores besøg med at tage forbi Faxe kalkbrud.

Tøsetur til Grækenland

I løbet af sommeren blev nogle af grænserne åbnet og det benyttede min datter og jeg os af. Vi bestilte en charterrejse og rejste til Parga som ligger på fastlandet i Grækenland. Her nød vi vores lækre hotel med altan og havudsigt, havet, den charmende by og spiste masser af god græsk mad. Vi lejede bil og tog på udflugt, fejrede min fødselsdag, nød varmen, den græske gæstfrihed og fik slappet af. Det var en af de bedste rejseopleveler i 2020.

Road trip i Jylland

Sommerferien som skulle være holdt i Canada og USA blev udskiftet med bl.a. et road trip i Jylland. Her fik vi besøgt familien, nydt Vesterhavet, var i Rebild bakker, et smut i Herning og fik også på turen, set et par spændende museer. Vi så fyrtårn, mennesket ved havet, sluser ved Ribe og Dybbølmølle ved Sønderborg. Det var dejligt at opdage Danmark igen og se nye ting og gense andre. Vi afsluttede vores rejse gennem Jylland med et eksklusivt ophold i en suite på Alsik Hotel.

Road Trip i Tyskland

Efter vores road trip i Jylland forsatte vi vores rejse og tog over grænsen til Tyskland. Planen var at besøge Italien, Schweiz, Østrig og Lichtenstein. Grænserne blev dog langsomt en efter en, lukket ned imens vi var afsted, så vi endte med at holde os til kun af rejse i Tyskland.

Vi oplevede Hildesheim med alle UNESCO-stederne og kørte derefter til Würzburg. Her boede vi centralt på den gamle kro, drak Franken vin på den gamle stenbro og sejlede på floden.

Den Romantiske rute

En pludselig indskydelse gjorde at vi besluttede at køre den 365 kilometer lange turistrute: Den romantiske rute. Den starter i Würzburg og slutter i Füssen.

Den viste os smukke gamle charmerende middelalderbyer. borge, vinmarker og idylliske alpelandskaber. En utrolig smuk rute, hvor vi oplevede at bo på en kro fra middelalderen, så Tysklands smukkeste by Rothenburg ob der Tauber, vandingskanalerne i Augsburg og eventyrslottet Neuschwanstein.
Naturen var gudesmuk, vejene små og hyggelige og ruten gav utallige oplevelser og var bestemt en af de bedste rejseoplevelser i 2020.

Alperuten

Vi forsatte vores road trip i Tyskland og valgte at køre en anden populær rute: Alperuten. Den 450 kilometer ligger mellem Bodensee og Königssee og går langs med Alperne og tæt på grænsen til Østrig.

Ruten viste os ren alpeidyl med masser af bjerge, floder og søer. Det var en rejse gennem tiden hvor vi oplevede romantiske byer, fyrtårn, slotte, klostre og Pilgrimskirken som er på UNESCOs verdensarvsliste.

Vi kørte igennem utallige hårnålesving i bjergene, nød morgenmaden med udsigt til Alperne og boede ved den smukke Cheimsee. Det var bestemt en meget smuk rute med masser af gudesmuk natur, hyggelige alpebyer og masser af seværdigheder.

Vi sluttede vores rejse med at tage på en sejltur på Königssee. En smuk grøn alpesø hvor vi sejlede i små elektriske både og så de betagende enorme bjerge og masser af vandfald.

Hvordan skulle vores road forsætte

Vi forsatte vores rejse og kørte herefter nordpå. Vi var lidt i vildrede over, hvordan vores rute nu skulle være. Skulle vi forsætte gennem Tyskland eller hvad med et smut til Polen. Vi besluttede at vi ville tage over grænsen til Polen som på daværende tidspunkt, stadig var åben men først var vi et smut i Regensburg.

Regensburg

Regensburg er kendt for sin historiske bymidte som også er på UNESCOs-verdensarvsliste. Her nød vi den smukke bydel, den historiske stenbro og smagte på de lokale specialiteter som var pølser og sauerkraut. Det regnede hele dagen så besøges var kort.

Road trip Polen

Vi kørte over grænsen og i løbet af kort tid var vi i Polen. Vejene var overraskende fine og vi besluttede at sætte kurs mod Wroclaw.

Wroclaw

I Wroclaw boede vi centralt på Marriott og vi brugte tiden på at udforske den charmende by. Den historiske bymidte fascinerede os med alle sine smukke bygninger. Den var spækket med små dværge og i løbet af kort tid, var vi på skattejagt og jagtede alle de mange statuer af dværge.

Vi nød vores tid i Wroclaw som overraskende ikke var særlig turistet, havde en god stemning og priser som var yderst behagelige. Da vi kørte fra byen var vi lige et smut fordi Hundredårshallerne som et på UNESCOs-verdensarvsliste inden vi forsatte vores rejse nordpå.

Poznan

Vores næste stop i Polen var Poznan. Her boede vi centralt i gåafstand til bymidten. Vi udforskede byen og nød de smukke pastelfarvede huse, de mange springvand og det anderledes rådhus. Vi spiste lækker middag på markedspladsen, drak kaffe på en af de grønne cafeer og spiste byens specialiteter.

På vejen (ca. 100 km. Fra Poznan) gjorde vi et stop ved verdens største Kristus statue.

Slut på road trip

Vi sluttede vores road trip hvor vi havde startet vores rejseår, nemlig i Rostock. Her havde vi et par dage i byen inden vi igen satte snuden hjem og vores ferie var slut.

De bedste rejseoplevelser i 2020 – Hvad mener vi

Dette var en kort opsummering af de bedste rejseoplevelser i 2020. Vi fik oplevet er del og oplevelserne var anderledes i 2020. Vi havde for første gang i rigtig mange år ingen oversøiske rejser, hvilket har været underligt og savnet.

Det har for os ikke været det bedste rejseår, fordi vi ikke frit har kunne vælge vores destinationer. Et år som var præget af Corona-virussen, lukkede grænser, attraktioner og restauranter. Et år som vi prøvede at få det bedste ud af de muligheder vi havde og vi er da også glade for, de oplevelser som vi fik.

Vi håber at rejseåret 2021 bliver bedre og kommer til at byde på et frit valgt, i forhold til destinationer og at vi endelig får bugt med denne frygtelige virus.

De bedste rejseoplevelser i 2020

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 77 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse: