24 timer i Wroclaw – Polen

Vores 24 timer i Wroclaw, viste os en super hyggelig by med en smuk historisk bymidte. Vi nød de mange smukke farverige bygninger, jagtede de små dværge og drak god kaffe. Vi boede lækkert og centralt, spise god pizza og så et UNESCO-sted.

Fakta om Wroclaw

Wroclaw er Polens fjerde største by og dermed den største i det vestlige Polen. Den har ca. 640.00. indbyggere og ligger i det sydvestlige hjørne af Polen.

Wrocław er kendt som en af Polens mest dynamiske byer. Den er en af, de vigtigste polske kulturelle, videnskabelige og akademiske centre med en rig og over tusind år gammel historie. Allerede i middelalderen var den en af Polens vigtigste byer.

Under 2.verdenskrig blev mange af byens jøder myrdet, byen bombet og i slutningen af krigen, blev byen omdannet til fæstning Breslau, af frygt for den røde hærs fremmarch. Byen holdt stand men måtte til sidst overgive sig, til det østlige Tyskland, efter voldsomme kampe som ødelagde 80% af byens centrum.

Efter krigen blev grænsen ændret og dermed blev Breslau, en del af Polen og ændret sit navn til Wroclaw. I dag er den gamle bydel genskab og næsten alle bygningerne er blevet restaureret.

Byen har frem til 2012 investeret milliard beløb i byudvikling og infrastruktur og har dermed også kunne tiltrække store internationale begivenheder som bl.a. EM i fodbold.

24 timer i Wroclaw – Polen

Hvordan kommer du til Wroclaw

Bil

Du kan selvfølgelig tage din bil eller leje en og køre til Wroclaw

• Fra Flensborg til Wroclaw – 8, 5 timer.
  • Fra København kan du vælge at tage færgen Rødby-Putgarden til Wroclaw eller færgen Gedser-Rostock – 10 timer.

Tog

• Tog fra Flensborg til Wroclaw – 8.30 timer.
  • Tog fra København til Wroclaw – 14,5 timer.

Fly

• Fly fra København til Wroclaw fra 4.00 timer.
  • Fly fra Billund til Wroclaw fra 4.00 timer.

Vores rejse til Wroclaw

Vi havde brugt nogle dage, i vores ferie på at være på road trip i Tyskland. Her havde vi bl.a. kørt Alperuten som sluttede i Königssee. Derefter kørte vi nordpå til Regensburg og herfra tog vi en impulsiv beslutning. Vi ville til Polen. Vi kørte gennem det smukke landskaber, på de små landeveje og nåede frem til grænseovergangen. Den passerede vi på motorvejen og vi opdagede først vi var i Polen, da skriftsproget og dermed skiltene havde ændrede sig. Vores valg i Polen blev, at vi ville bruge 24 timer i Wroclaw og udforske byen.

Overnatning på AC by Marriott Wroclaw

Vores valg til overnatning, på vores 24 timer i Wroclaw, blev AC by Marriott Wroclaw. Et 4-stjernet hotel med kort afstand til det historiske centrum.

Hotellet var lækkert og bygningen fra 1875, var smukt renoveret både ud -og indvendig. Der var lækre faciliteter, gode parkeringsmuligheder og servicen var i top. Vores værelse var enormt med god seng, sofa med bord, skønt badeværelse og en lækker terrasse med udsigt over byen.

Vores morgen

Vi vågnede veludhvilet og glædede os til at starte, vores oplevelser på vores 24 timer i Wroclaw. Vi bryggede lidt kaffe, glædede os over at der var tørvejr og kiggede ud over byen fra vores terrasse. Herefter gik vi ned og nød en fantastisk morgenmad på vores hotel. Her var alt hvad vi kunne ønske os, til en lækker morgenmad og nu var vi klar til at opleve byen.

Byvandring i den historiske bymidte

Fra vores hotel gik vi ind mod bymidten. Der var kun kort afstand og efter 500 meter gik vi på toppede brosten og var midt i centrum. Vi gik ad lidt snørklede gader, nød de smukke farverige bygninger og endte til sidst på byen markedstorv.

Rynek – Markedstorvet

Dette middelaldertorv blev grundlagt i det 13.århundrede og er det mest livlige sted i Wroclaw, den dag i dag. Det er en af de største markedspladser i Europa og domineres af rådhuset som det tog 250 år at bygge. Det gotiske rådhus er 60 meter højt og det højeste i Polen.

Vi besøgte pladsen en søndag, hvor mange af de lokale familier var på søndagsgåtur. Der var livligt, hyggeligt og meget smukt. Vi gik rundt på torvet, kiggede på alle de farverige pastelfarvede bygninger, var inde i et par kirker, så på de lokale og ellers indsnusede vi bare den gode stemning.

Vi var virkelig overrasket hvor skønt der var på pladsen og sikke en forrygende start, vi havde fået på vores 24 timer i Wroclaw.

Dværge skattejagt

Wroclaw er berømt for alle dine dværge som der var flere hundrede af i byen. Det præcise tal kendes faktisk ikke. De små bronzeskulpturer portrætterer dværge fra eventyr og sagaer. Nogle af dem er også arbejdsdværge som f.eks. brandmænd eller lignende.

Vi havde masser af sjovt med at gå rundt i byen og lede efter dem. De var pudsige steder og der gik helt skattejagt i vores søgen. De var detaljeret lavet og meget små, så vi skulle have øjnene åbne. Det var en af vores sjoveste oplevelser, på vores 24 timer i Wroclaw og det var en god måde at opleve byen på, både for os voksne men bestemt også for børn.

Historien bag de mange dværge

Dværgene stammer tilbage til kommunismen i Polen hvor studenterbevægelsen Orange Alternativ var en protestbevægelse. Bevægelsens medlemmer klædte sig ud som dværge og lavede forskellige events, hvis formål var at gøre grin med regimet. Efter de politiske omvæltninger fik Wroclaw Kommune installeret et større antal af statuer af dværgene, til minde om bevægelsen.

Bonusinfo: Der findes særlige brochurer og mobil apps, hvis du ønsker at udforske dværgene i Wroclaw.

Stare Jaki

En anden oplevelse i den historiske bydel var vores besøg til Stare Jaki som er en gade som tidligere var tilholdsstedet for byens slagterne. Dengang i 1242 bestod den af 42 træbygninger i en etage, og fra 1350 var der 48 af dem med 24 boder på hver side af gaden. I dag står der 12 bygninger tilbage som er kunstgallerier og for at ære for slagtedyrene, er der i gaden blevet opført en masse bronzestatuer

Kaffe

Efter at have travet igennem den gamle by fandt vi et hyggeligt kaffested. Her sad vi på et mindre torv og nød en god kop kaffe med et stykke lækker kage til inden vi gik tilbage til vores hotel.

Middag

Vi havde haft en lang dag og overvejede hvor vi skulle spise middag. Vi havde set et hyggeligt sted lige rundt om hjørnet hvor vores hotel lå. Her stod folk i kø for at komme ind. Vi blev enige om:

Hvis folk står i kø udenfor en restaurant, må den være god.

Vi gik derned, ventede et kort stykke tid og herefter fik vi et bord indenfor i det lille pizzeria. Vi bestilte en kolde fadøl og studerede menukortet.

Valget blev:

•  Tomatsuppe
  •  Salamipizza
  • Pizza med parmaskine, tomater og rucolasalat.

Maden var virkelig lækker og det var en af vores bedste pizzaer vi længe havde fået og vi forstod godt hvorfor folk stod i kø, for at spise der.

• Adresse: Krupnicza 10, 50-075

Vores morgen

Vi vågnede efter en god nat søvn på vores lækre værelse. Gik en tur ud på vores terrasse og nød solopgangen ud over byen. Vi gik ned i morgenmadsrestauranten og nød god kaffe og deres virkelig lækker morgenmad og sad og talte om, vi skulle have flere oplevelser på vores 24 timer i Wroclaw.

Vi blev hurtig enige om at der var et UNESCO-sted som vi skulle se inden vi kørte videre.

Hundredeårshallen – UNESCO

Efter at have tjekket ud fra vores hotel, kørte vi et stykke udenfor byen og ankom til Hundredeårshallen. Den blev bygget i 1913 af den tyske arkitekt Max Berg til minde om sejren over Napoleon i slaget ved Lepizig.

Bygningen har flere funktioner og var beregnet til udstillinger, koncerter og sportsbegivenheder og var dengang et arkitektonisk mesterstykke.

Vores oplevelse af Hundredeårshallen

Efter vores ankomst, så vi første den enorme plads med græs og blomster. Der var stier i hver side af pladsen og for enden af den lå den store bygning og troede. Vi gik op langs med pladsen og endte på den store brostensbelagte plads foran bygningen.

Vi gik lidt rundt, prøvede at komme ind i bygningen men fandt kun lukkede døre selvom der stod de var åben. Lidt ØV.

Bygningen så slidt ud, i sin rigtig gamle østeuropæiske beton, når det er værst. Det positive var, at bygningen lå i et smukt område op til en park.

24 timer i Wroclaw – Polen

Vores mening om 24 timer i Wroclow

Vi havde nogle fanatiske gode 24 timer i Wroclow hvor vi fik mange gode oplevelser. En by som vi med det samme syntes om. Der var en god stemning, ordentlig og vi så næsten ingen turister. En by med en stor og imponerende historisk bymidte hvor vi især havde det sjovt med at jagte de mange små dværge. Vores hotel var lækkert, der var et stort udbud af gode spisesteder og det var nemt at komme rundt i byen. Vi jagter jo ofte UNESCO-stederne men Hundredeårshallen var helt klart en skuffelse, desværre.

Vi vil helt sikkert gerne tilbage til Wroclow, for sikke dog en fed by.

• Rejsetidspunkt september

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 77 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse: