Verdens næststørste kløft Fish River Canyon – Namibia

Verdens næststørste kløft Fish River Canyon ligger i Namibia. Det er den største kløft i Afrika og den er kun overgået af Grand Canyon i USA. Vi stiftede for alvor bekendtskab med grusvejene i Namibia og kørte igennem Ai-Ais National Park. Ved kløften fik vi storslåede udsigt, vind i håret og var fuldkommen betaget af naturen på dette sted.

Turen gennem Ai-Ais National Park

Vi havde lige kørt over grænsen mellem Sydafrika og Namibia. Det første stykke vi kørte efter grænsen, var på en rimelig god asfaltvej men så drejede vi fra og her begyndte grusvejene for alvor. Jeg ved egentlig ikke, hvad vi havde forventet men at der var så øde og at vi ikke så nogle mennesker og biler i flere timer. Det havde vi nok ikke forventet. Det var en af mange gange, på dette road trip hvor vi sagde til hinanden:

Nu håber vi ikke, der sker noget for hjælpen er langt væk.

Vi havde masser af vand, solen skinnede og vi nød de øde strækninger i den barske natur. Vi så frem til, at vi snart skulle opleve verdens næststørste kløft Fish River Canyon.

Lidt fakta om Ai-Ais National Park

Parken ligger på grænsen mellem Sydafrika og Namibia. Noget af parken på den sydafrikanske side, oplevede vi da havde passerede grænsen over Oranjefloden en pontonbåd. Ved denne grænseovergang, gives der nemlig mulighed for at rejse over landegrænsen i parken. Parken blev dannet i 2003 og området består af kløfter, ørken og høje bjerge. Det er også i denne park, at verdens næststørste kløft Fish River Canyon ligger. Vandet er knapt og parken får primært vand fra morgentågen, der kommer ind fra Atlanterhavet. Der ligger desuden varme kilder i parken som er et populært feriested.

Vores oplevelse af Ai-Ais National Park

Øde, varmt, bjergrigt med masser af sand. Det er vel det som betegner denne park bedst. Turen var rimelig lang, varm og støvet men landskabet fascinerede os. Det var anderledes, vi så enorme sandklitter og bjergene tårnede sig op, derude i horisonten. Farverne ændrede sig hele tiden og selv om der var goldt, skete der noget hele tiden. Vi kørte i 3 timer, gennem dette landskab inden vi ankom til indgangen til verdens næsthøjeste kløft Fish River Canyon.

Indgangen til Fish River Canyon

Ja, nu tror du at indgangen er en port med en bom og du betaler og herefter kører du ud til kløften. Nej sådan er det ikke i Namibia. Vi stoppede ca. 10 km. fra kløften ved et lille hus omgivet af en campingplads. En mand noterede vores navne og registreringsnummer på bilen. Herefter skulle vi gå indenfor og skrive i bogen. Ja, i Namibia er det et lovkrav om, at du skal skrive i en bog. Det gælder både ved attraktionerne og når du tjekker ind på et hotel. Det skal udfyldes med.

• Navne
  • Ankomst
  • Bilmærke
  • Registreringsnummer
  • På hotellerne skal der udfyldes næste destination.
  • Underskrift

Herefter skal du betale og der er standardpris på attraktionerne i Namibia som er DKK 35 pr. person og DKK 5 pr. bil.

• Pris i alt for os DKK 75

Fakta om verdens næststørste kløft Fish River Canyon

Fish River Canyon er den største kløft i Afrika og den næststørste i verden. Den er kun overgået af Grand Canyon i USA. Den er desuden, den næstmest besøgte turistattraktion i Namibia. Den gigantiske kløft er 100 km. lang, op til 27 km. bred og nogle steder op til 550 meter dyb.

Fish River er den længste indre flod i Namibia. Den skærer sig ind i plateauer og den er normalt oversvømmet i sensommeren. Den består af øvre canyon, hvor erosionen er blevet forhindret af de hårde klipper og en nedre del hvor erosionen har slidt sig gennem klippestenene. Begge dele er blevet erklæret for nationalt monument i 1962.

Bonusinfo

Der er vandrestier i området ved Fish River Canyon men det kræver en del forarbejde. Der skal søges tilladelse, vandrene skal være over 12 år og du skal kunne fremvise et fitnessbevis, udfyldt af en læge som skal præsenteres på ministeriet for miljø og turisme på Hobas. På grund af oversvømmelse og ekstremt varme sommertemperaturer, der når 48 grader om dagen, udstedes der kun tilladelser mellem 1. maj og 15. september.

Vores oplevelse af verdens næststørste kløft Fish River Canyon

Vi havde egentlig ikke nogen forventninger, det var sent om eftermiddagen og vi havde haft en lang dag. Først talte vi om at springe denne attraktion over men vi blev hurtigt enige om at det ville vi fortryde.

Vejen til kløften

Vi havde betalt og kunne nu se den lange øde 10 km. lange grusvej forude. Der var kommet et par små turistbusser imens vi var inde og betale og vi tog en hurtig beslutning. Vi havde nemlig lige i dette øjeblik et vindue for det unikke.

Vi kunne opleve at have stedet for os selv uden andre.

Vi gav vores nye bedste ven vores SUV, noget bundgas og fik prøvet at køre stærkt på en grusvej. Det var lidt underligt, for egentlig virkede det som om rystelserne, blev mindre nu hurtigere vi kørte.

Alene ved den næststørste attraktion i Namibia

Vi nåede frem og rigtigt der var ingen andre bilen på stedet. Der er lavet et udsigtspunkt, som er en forhøjning, hvor du går op ad nogle trapper. Oppe på udsigtspunktet, er der selvfølgelig afskærmet ned mod kløften og stedet er overdækket med en slags tag, der lige tager den værste hidsige sol.

Udsigten til kløften

At stå her, ved en af de smukkeste naturscenerier i verden, helt alene uden andre mennesker. Det var unikt. Udsigten ned til verdens næststørste kløft Fish River Canyon var betagende, fascinerende, smuk og imponerende. Vi stod bare og nød stilheden, hinanden og den skønhed der var lige der. Et af de der øjeblikke i livet, hvor du lige må knibe dig selv i armen og spørge dig selv:

Er dette virkelig min oplevelse?

Hvad mener vi om Fish River Canyon

Ja, vi var jo lige ved at springe denne attraktion over og heldigvis gjorde vi det ikke. At se denne kløft var en stor oplevelse. Det var så lidt skuffende, at der kun var et udsigtspunkt og en platform, du kunne se den fra. Måske er det bare fordi vi er forkælet. For i Grand Canyon kan du køre rundt og der er masser af muligheder for at se kløften, fra forskellige udsigtspunkter. Om det var turen værd? Helt klart, vi ville gøre det igen.

Turen tilbage

Efter vi havde nydt udsigten, var det tilbage af samme grusvej. Vi kigge på alle de sjove sandhvirvler og efter en times kørsel var vi ved vores overnatningssted. Vi skulle bo på Canyon Roadhouse som vi havde store forventninger til.

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og X.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejser