Første indtryk af Frankrig

Vores første indtryk af Frankrig var ikke positiv, for vi ankom med færgen en mørk aften og boede på et simpelt hotel. Dagen efter var der sol og blå himmel. Vi kørte til den lille hyggelige by Cancale, så masser af østers og et fyrtårn og nød kaffe med crepes. Vi blev vildledt på vejen til klosterøen Mont Saint-Michel, gav op på en attraktion og kunne ikke finde en frokostrestaurant og endte til sidst i byen Granville.

Færgen til Jersey til St. Malo i Frankrig

Efter nogle dejlige dage på Jersey med godt hotel, lækker mad og masser af oplevelser, var vi klar til at komme videre. Da aften kom og dermed højvandet, var vi klar til at sejle fra øen. Vi kørte ned til færgelejet, fik en kø vi skulle holde i og ventede.

Etter noget tid blev vi vinket ombord og fik bilen parkeret på dækket og os selv anbragt i behagelige stole. Vi sejlede herefter fra Jersey og blev beriget af den smukkest udsigt over St. Helier som lå badet i en lækker solnedgang.

Turen til Frankrig tog kun 90 minutter, vi havde ”mistet” en time pga. tidsforskellen og nu skulle vi vende os til, at vi hverken kunne forstå sproget eller læse det. Det var mørkt da vi ankom, så det var ikke det bedste første indtryk af Frankrig vi fik.

Fakta om færgen fra Jersey til Frankrig

• Færgen sejlede fra St.Helier til St.Malo.
  • Færgeselskabet var Condor Ferries.
  • Der er 5 ugentlige afgange. Det kan dog ændre sig, alt efter sæsonen.
  • Overfarten var på 1,25 timer.
  • Du skal ankomme to timer før afgang.
  • Der var bar, legerum, cafeteria og et udendørsområde på færgen.
  • Afstanden mellem Jersey og St. Malo var på 70 km.
  • Vi gav DKK 1.332 for en enkeltbillet som inkluderede en bil og tre personer.

OBS: Billetpriserne varierer og de er oftest billigere nu tidligere du bestiller.

Overnatning på B&B hotel Saint-Malo Sud

Efter vi var kommet frem til Frankrig, var klokken blevet mange og vi kørte derfor direkte til vores hotel. Det lå i kort afstand fra færgelejet og var en af årsagerne til, at vi havde valgt dette hotel. Fremme ved hotellet brugte vi lidt tid på, at finde en parkeringsplads, for der var godt proppet med biler på parkeringspladsen.

Det var et hotel uden reception men hvor vi havde en kode vi skulle tastes. Der var mange der havde fået samme ide som os og ville sove på B&B hotel så der var lidt kø ved indgangen. Vi fik tastes og fik herefter koder som skulle bruges til dørlåsen på vores værelser.

Værelset indeholdt

Værelset som var på 13 m2 havde en dobbeltseng, natborde, skrivebord med stol, aircon og TV. Der var et lillebitte badeværelse med et bruseområde. Værelset var skrabet men indeholdt det vi havde brug for og det lå tæt på færgelejet og var billigt.

Alt i alt fungerede det og vi var tilfredse.

Bonusinfo: Link markeret med reklame, betyder at bloggen tjener lidt penge, hvis du booker gennem linket. Det bliver ikke dyrere for dig.

Vores morgen

Selvom det var et skrabet og billigt hotel, var der intet skrabet over den inkluderet morgenmad. Der var lidt lune retter, yoghurt, et udvalg af morgenmadsprodukter, juicer, oste og forskellige slags brød. De der flutes og croissanter i Frankrig smager bare skønt og med det i hukommelsen, havde vi lige med et, fået et godt første indtryk af Frankrig.

Østersbyen Cancale

Vi startede nu vores road trip i Frankrig og den første by vi kørte mod var østersbyen Cancale. Vi gjorde et stop på vejen, hvor vi fik den mest fanatiske udsigt over Mont-Saint Michel-bugten, inden vi forsatte mod et mindesmærke som igen gav os smukke udsigter. Derefter kørte vi nedad mod vandet.

Fyrtårnet

Hernede ved vandet blev vi straks betaget af det fine fyrtårn La Houle Sous Cancale som er 12 meter højt og fra 1913 som stod fint ved kanten af vandet.

Østerbyen

Cancale er for franskmændene lig med østers og den lille fiskerby har også været kendt for sine østers i flere hundrede år. Østersfarmende her producerer mere en 15.000 tons om året. Vi gik en tur hen til salgsboderne og kiggede. Der var mange boder som alle tilbød friske østers som vi enten kunne spise der eller tage med hjem. Vi sprang over.

Formiddagskaffe og crepes

Byen var superhyggelig. Hernede ved vandet lå der huse side om side med udsigt til vandet og der var masser af restauranter og cafeer. Vi valgte at besøge en cafe, bestilte kaffe og crepes med Nutella, nu når vi var i Frankrig. Her sad vi og kiggede på livet der blev levet, nød solen og varmen samt den smukke udsigt til det blå vand. Det var virkelig bare skønt og et af vores allerbedste første indtryk af Frankrig.

Route de la Baie

Vi begyndte at køre route de la Baie som tog os langs med Mont Saint-Michel bugten. En vej som skulle slutte ved Mont Saint-Michel klostret. Det var en af de ting som vi havde glædet os til, at opleve på denne rejse og stedet er da også på UNESCOs verdensarvsliste. Mont Saint-Michel ligger mellem Bretagne og Normadiet, er et historisk sted og det er den absolutte topattraktion i Normadiet.

Route de la Baie tog os rundt på de hyggelige landeveje men……. Denne dag var der så åbenbart cykelløb og hver gang vi troede, vi var på rette vej, blev vi mødt af et skilt, at vi skulle køre udenom. Det var ved at udvikle sig til en farce og til sidst besluttede vi, at køre tilbage og fandt en anden vej ned til Mount Saint-Michel og efter lidt tid, begyndte vi at skimte klostret i baggrunden.

Mount Saint-Michel

Endelig var vi her og vi fandt parkeringspladsen. Sjældent har vi set sådan en enorm parkeringsplads og da vi derefter så horder af mennesker, der vrimlede frem alle steder fra enorme busser og bilerne sagde vi:

NEJ NEJ og atter NEJ.

Det orkede vi simpelthen ikke. Nogle gange er der bare for mange mennesker ved en attraktion og med årene fravælger vi mere og mere de steder hvor der er så mange mennesker. Vi orker det ikke og for os, bliver det ikke nogen fornøjelse men i stedet for noget der bare skal overstås. Vi havde det lidt sådan da vi besøgte Stonhenge og der var menneskemængden minimal i forhold til her.

Et kig til Mount-Michel

Vi kørte derfra og kørte lidt af bagvejen og her var der en lille cafe – og eller butik med en parkeringsplads som gav det fineste kig til den berømte kloster.

Jagten på frokost

Efter et mislykkes besøg ved en seværdighed, gik jagten nu ind på frokost. Vi fandt en hyggelig by, ved vandet og så frem til frokost men… sådan skulle det ikke være. Klokken var blevet lidt over 14 og i Frankrig, lukker serveringen åbenbart for frokost på det tidspunkt. Alle steder vi spurgte fik vi svaret:

Desværre vi lukkede kl. 14 og åbner først for servering igen kl. 18.

Granville

Sultne kørte vi videre mod Granville. En by som skulle være vores hjem de næste dage. Vi så frem til at skulle bo i, vores store lyse fiskerhus med de røde døre og nyde at vi havde udsigt til vandet.

Første indtryk af Frankrig

Var vores første indtryk af Frankrig godt?

Vores første indtryk af Frankrig var lidt blandet. Vi har besøgt landet før men har i mellemtiden glemt, at det er et af de sværeste lande i verden, at være gæst i.

• Alle franskmænd tager for givet, at du taler og forstår fransk.
  • Overraskende få franskmænd taler – og eller vil tale engelsk.
  • Alle informationstavler er kun på fransk.

Vi fik dog på trods af den manglede frokost, en mistet seværdighed og et cykelløb der forstyrrede vores smukke landevejsrute, alligevel mange gode første indtryk af Frankrig. Det være sig en hyggelig fiskerlandsby, masser af østers, et fint fyrtårn, smukke udsigter, lækre flutes, croissanter og crepes samt virkelig god kaffe. Nu så vi frem til at opleve mere af landet.

• Rejsetidspunkt oktober.

Rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og X

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejser