Oplevelser på Isle of Skye – Skotland

Vores oplevelser på Isle of Skye, viste os et natursceneri uden lige. Vi oplevede smukke forrevne kystlinjer, så flere vandfald, hilste på de smukke højlandskvæg og var på en lidt skræmmende bjergtur. Vi drak whisky på et destilleri, spiste god mad med udsigt og boede på en B&B med god service og fantastisk udsigt. Isle of Skye i det skotske højland, havde noget af det smukkeste natur som vi har oplevet.

Isle of Skye

Isle of Skye eller som øen også bare blive kaldt Skye, er den største og nordligste ø, i øgruppen Indre Hebrider. Den ligger ved Skotlands vestkyst i højlandet, har et areal på 1.665 km2, er 80 kilometer lang med masser af flotte bjerge og et vindblæst klima.

Der bor lidt over 9.000 mennesker på øen men den bliver væsentlig mere befolket i sommermånederne, hvor turisterne valfarter til øen. Øen indtægtskilde er turisme, landbrug, whiskyfremstilling og håndarbejde. Isle of Skye er især kendt for, sine naturscenerier som er betagende smukke. Øens hovedstad er den lille hyggelige by Portree som ligger smukt ned til havet og de forrevne klipper.

Vores rejse til Isle of Skye

Vi havde haft nogle dejlige dage i Inverness og omegn og derfra forsatte vi vores rejse. Vi kørte langs med den enorme Loch Ness sø, over den 500 meter lange Skye Bridge, for derefter at lande på øen. Vi så nu frem til vores oplevelser på Isle of Skye.

Her boede vi

Der er ikke det store hotel udvalg på Skye og vi valgte derfor at bo på Strathgorm Bed and Breakfast. B&B er ikke noget, vi før har brugt særlig meget og da vi opdagede, at der ikke var nogle adresse til stedet, blev vi lidt bekymret. Vores vært Allison havde dog skrevet en udførlig vejledning til os:

Kør lige ud af vejen efter broen,  drej til venstre efter stopskiltet, kør ned mod vandet, kør gennem lågen, drej til venstre nede ved vandet og herefter er det andet hus.

Vi så herefter det fine hvide hus og da vi ankom, blev vi med det samme modtaget, af vores smilende vært Allison.

Hun sagde:

Velkommen og har i lyst til kaffe? Vi takkede nej og i stedet for, viste hun os vores værelse.

Vores værelse

Vores værelse lå på første sal og var ikke særlig stort. Der var et par senge, sengebord, klædeskab, skrivebord og stol. Der var en badeværelse med brusekabine, muligheden for lave te – og eller kaffe, TV, Wi-Fi, parkering og en fantastisk udsigt til bjergene.

Værelset var farverigt, blomstret og der var rigtig mange ting på lidt plads men på trods af dette, var der klinisk rent.

Faciliteterne

Der var en enorme stor have, forskellige siddeområder og en stor opholdsstue med tv.

Udsigten

Det allerbedste ved vores B&B var udsigten. Her fra stedet havde vi den vildeste udsigt til den velplejet have, havet og de store bjerge.

Morgenmaden på vores B&B

Der var et spiserum hvor vores morgenmad blev serveret. Vi skulle aften inden fortælle Allison hvad vi ønskede til morgenmad og hvad tid vi ville spise.

Maden vi fik var overdådig med god stempelkaffe, juice, frisk frugt og yoghurt. Det varme var pølser, svampe, toast, æg, blodpølse og bacon.

Det var virkelig en lækker morgenmad.

Hvad mener vi om Strathgorm Bed and Breakfast

Værtsparet var venlige og imødekomne og vi følte os godt tilpas i deres hjem hvor vi boede to nætter. Værelset var udmærket og super rent, morgenmaden lækker og udsigten betagende. Der var fredfyldt og det var godt placeret i forhold til vores oplevelser på Isle of Skye. Selvom vi har det lidt stramt med at bo privat, var det en rigtig god oplevelser og vi fik desuden den bonus, at vi af dem, fik en masse af vide om øen.

Oplevelser på Isle of Skye

Vi havde kun en hel dag på øen og der var mange oplevelser som vi gerne ville have på øen, så vi måtte prioritere.

Skotske højlandskvæg

Vi forlod vores B&B, fik kort tid efter, den ene mere betagende udsigt efter den anden og gjorde kort tid efter, vores første stop. Her midt i ingenting, var der nemlig masser af højlandskvæg. De græssede lige her med deres store horn og lange pels med en gudesmuk bjergbaggrund. Det var så smukt at det virkede helt uvirkeligt og sikke en fantastik måde, at starte vores oplevelser på Isle og Skye.

Kaffe på Las Portree på Gasta

Las Portree er et kultursted med bl.a. teater og biograf. Der var også en cafe med en smuk udsigt til vandet. Vi gjorde et stop her og fik god kaffe og kage.

• Adresse: Viewfield Road

Portree

Portree er hovedstaden på Skye og har omkring 2.300 indbyggere. Det er en charmerende by med farverige huse. Vores besøg var kort men vi fik da nydt de smukke huse inden vi forsatte vores road trip rundt på øen.

Klippesøjlen Old Man of Storr

På afstand så vi den mest ikoniske klippesøjle Old Man of Stor som er den mest populære attraktion på Skye. Vi lavede et stop, kiggede på vandfald og så på klippen i baggrunden. Vi kørte langs med den forrevne kyst, stoppede og nød de betagende udsigter.

Lealt vandfaldet

Vi forsatte med at køre nordpå og vores næste stop på vores tur rundt på Skye, var det Lealt vandfaldet. Ikke langt fra parkeringspladsen, var der en sti og herefter en bro ud til udsigtspunktet. Herfra fra broen, var der frit udsyn til kløften og vandfaldet der fandt sin vej ned genne kløften via to trin og endte 90 meter lavere nede. En ret fin oplevelse.

Greag an Fheilidh – Kilt Rock

Vi forsatte med at køre nordpå, langs den østlige del af øen. Efter lidt tid kom vi til en af top oplevelserne på Isle of Skye. Vi parkerede bilen og var herefter allerede ved udsigtspunktet. Herfra kunne vi se klipperne som er basaltsøjler og hvor farverne siges, at ligner tartan som på en kilt. Her fra udsigtspunktet så vi de 100 meter høje klipper og havvandfaldet Mealt Fall som styrtede ned i havet. En ret smuk naturoplevelse. selvom der ikke var meget vand i faldet.

Bjergkørsel gennem Quiraing

Vi kunne nu køre den samme vej tilbage men valgte i stedet for, at køre på tværs af øen over til den vestlige side. Turen forgik på ensporsvej op ad bjerget og gennem passet. Det var en utrolig smuk tur som viste os Skyles natur når den er allersmukkest. Det var en lidt udfordrede tur, for der var ikke meget plads på den lille vej og da der dukkede modkørende bilister op, blev udfordringen ikke mindre.

Der skulle bakkes, tilpasses og ventes men til sidst var vi oppe i passet og resten af turen foregik gennem det frodige landskab, hvor vi havde vejen for os selv. Da vi var helt over på den østlige side, var vi endt i byen Ulg, hvor vi også fik udsigt til byen oppefra.

Torabhaig Distillery

Vi forsatte nu med at køre sydpå igen og kørte til Torabhaig Distillery. En af de oplevelser på Isle of Skye vi skulle have, var et besøg hos et whisky destilleri. Øen er kendt for sin whisky, så derfor skulle vi selvfølgelig smage den.

Torabhaig Distillery åbnede dørene i 2017, efter de havde brugt 4 år, på at restaurerer den 200 år gamle bygning. Placering her er nemlig perfekt til whisky produktionen bl.a. fordi der er masser af rent ø-kildevand.

Stedet som producerer single malt whisky laver også rundvisninger med smagsprøver men vi kom alt for sent på dagen, så i stedet for måtte vi nøjes med et besøg på deres cafe. Inde i deres hyggelige cafe fik vi kaffe og scones samt en whisky. Kaffe og scones blev nydt og whiskyen smagt. Det bliver aldrig lige os, det der med whisky. Stedet var hyggeligt og lå i smuk natur så et var bestemt et godt besøg.

• Åbningstider: Forskellige åbningstider afhængig af årstiden
  • Adresse: Teangue

Middag på Red Skye

Vores dag med oplevelser på Isle of Skye sluttede med en middag på Red Skye. Vi havde fået anbefalet restauranten af vores værtspar på vores B&B som også havde skrevet, at det var en god ide at bestille bord, så det havde vi gjort.

Restauranten lå i kort afstand fra vores overnatningssted og havde en fin udsigt til vandet.

Der var et menukort og et tavlekort som man kunne bestille fra.

Vi bestilte vores drikkevarer som var hvidvin og øl og selvfølgelig var det en

Skye Gold

Herefter sad vi og nød udsigten og stemningen i den hyggelige restaurant og bestilte vores mad.

• Forret– Jomfruhummer med salat.
  • Hovedretter – Kyllingeburger med pomme frittes og arabiske kødboller.
  • Desserter – Whisky cheesecake og en ostetallerken.

Hvad syntes vi

Det var et god måltid mad, lavet af friske råvarer. Stemningen var god, prisen rimelig og udsigten fantastisk, så kunne vi godt leve med, at betjeningen var meget langsom.

• Adresse: Breakish

Bonusinfo: Godt vi bestilte bord for der var totalt udsolgt.

Hvad mener vi om vores oplevelser på Isle of Skye

Vi havde nogle fanatiske oplevelser på Isle of Skye. Naturen var storslåede, smuk, rå og bare Skotland når det er allerbedst. Vores overnatningssted var perfekt med et utrolig venligt værtspark og der var bare den bedste udsigt fra deres hjem. Vi var glade for tidspunktet som var midt i september for turisterne var begrænset og ofte havde vi stederne for os selv.

En meget populær ø hvor vi i den grad var heldige med vejret, for normalt både regner og blæser det næsten altid. Vores værtspar fortalte, at det havde regnet hver dag hele sommeren og de var glade for, at opleve et par dage med sol og tørvejr imens vi var der.

Bonusinfo: Hvis du skal besøge Isle of Skye i sommermåneder, skal du bestille overnatningssted i rigtig god tid.

• Rejsetidspunkt: September.

Rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.