Oplevelser i Inverness og omegn – Skotland

Vores oplevelser i Inverness og omegn, viste os masser af fyrtårne, et slot, en blodig slagmark og sågar en havfrue. Vi prøvede en skræmmende færgeoverfart, smagte whisky på et destilleri, spiste lækre pizzaer og boede sammen med alle flyene.

Inverness

Inverness er den største by i det skotske højland og betragtes som højlandets hovedstad. Den ligger i det nordvestlige Skotland, har omkring 63.000 indbyggere og er en af Europas hurtigst voksende byer. En undersøgelse fra 2014 viste, at Inverness var det lykkeligste sted i Skotland og det næst lykkeligste sted i Storbritannien.

Byens navn betyder:

Floden Ness munding

Byen er fyldt med historiske bygninger, har et slot og en katedral. I omegnen af byen ligger bl.a. Loch Ness søen, masser af whisky destillerier, Culloeden Battelfield og Fort George.

Vores rejse til Inverness

Vi havde først et par dejlige dage i Edinburgh, for derefter at fortsætte nordpå. Vores rejse dertil, var på den 145 kilometer sceniske rute Snow road som tog og gennem Cairngorms Nationalpark. Herefter kørte vi på små hyggelige veje gennem landskabet, indtil vi nåede til Inverness.

Her boede vi

Vi valgte at bo på Courtyard by Marriot Inverness Airport [reklamelink] som lå 14 kilometer fra byens centrum. Stedet var tæt på lufthavnen og var et godt valg for os, som elsker fly, for dermed havde vi muligheden for at kigge på fly fra vores værelse. Det var desuden også et godt udgangspunkt, for vores oplevelser i Inverness og omegn.

Værelset var på 23 m2 med udmærket senge, opbevaring, stole og bord, køleskab og godt badeværelse med stort bruseområde. Der var gratis parkering, Wi-Fi og stort TV. Vi havde fra vores vindue, en god udsigt til lufthavnen.

Der var på hotellet et godt udendørsområde, en hyggelig lobby, bar og restaurant.

• Vi boede tre nætter på hotellet.

Bonusinfo: Link markeret med reklame, betyder at bloggen tjener lidt penge, hvis du booker gennem linket. Det bliver ikke dyrere for dig.

Morgenmaden på Courtyard by Marriot Inverness Airport

Morgenmaden var inkluderet i vores ophold og den var ret lækker med et godt udvalg. Der var lune retter som bl.a. var haggis, blodpølse og bacon. Der var juicer, brød, forskellige slags pålæg og frugt.

Det var desuden muligt, at bestille lige de æg som vi havde lyst til.

Middag på Courtyard

Vi spiste også middag på hotellet. Den blev serveret i et ret hyggeligt lokale.

Vi fik først en gin & tonic og selvfølgelig en Loch Ness øl, nu når vi var i Skotland.

• Forretten – Til forret bestilte vi en tallerken med nachos til deling.
  • Hovedretterne – Den ene fik fish & chips og den anden fik en burger.

Det var især deres fish & chips der var super lækker. Dejen var luftig og sprød og fisken frisk. Det var et rimelig godt hotelmåltid.

Området ved Invernes

Vi startede vores oplevelser i Invernes og omegn med at udforskede nærområdet. Selve Inverness valgte vi lidt fra, da vi hellere ville bruge tiden på andre oplevelser.

Culloden Battlefield

Tæt på vores hotel lå Culloden Battlefieldmed et interaktivt besøgscenter. Da vi ankom, blev vi dog noget overrasket, for den enorme parkeringsplads var helt fyldt og det var ikke kun med biler men også med masser af turistbusser. Folk stod i kø for at komme ind og køen var så lang at vi opgav.

Vi kunne dog se slagmarken fra en udsigtsplatform hvor det blodige slag forgik. Det var i 1746 hvor engelske tropper mødtes med skotske oprører. Slaget varede kun en timen men blev det blodigste på britisk jord hvor 1.600 mænd mistede livet. Nederlaget gjorde en ende på oprørene og startede en lang periode med undertrykkelse, af det skotske folk og deres kultur. En periode hvor det sågar, var forbudt at bære kilt og spille sækkepibe.

• Billetpris: Pund 14
  • Åbningstider hver dag fra 10-16
  • Stedet ligger 10 kilometer fra Inverness.

Tomatin Highland destilleriet

Vi kørte sydpå i ca. en halv time og kom herefter til Tomatin destilleriet. Destilleriet blev grundlagt i 1897 og har vundet adskillige priser for deres singel malt whisky. Nu er vi ikke de store whiskydrikkere men et besøg på et whisky destilleri, var vel nærmest et must, nu når vi var i Skotland.

Vi ankom til stedet og indenfor ,var der ud over en butik, og en bar, hvor det var muligt at købe smagsprøver. Vi bestilte en af deres smagsprøve, efter anbefaling fra vores tjener. Hun kom efter lidt tid med whiskyen og en kande vand.

Hun sagde: Hvis i skal have det optimale smag ud af en whisky, skal i putte ganske få dråber vand i den.

Det gjorde vi og smagte på den. Det smagte udmærket men det bliver aldrig vores favorit drik.

• Adresse: Inverness IV13 7YT
  • Åbningstider hver dag fra 10.30 – 16.30

Inveress Castle

En af de ting, vi gerne ville se på vores oplevelser i Inverness og omegn var Inverness Castle. Slottet blev bygget af Coluim III fra Skotland. Slottet har været på stedet siden 1057 og ligger på en klippe med udsigt over floden Ness. Vi kørte derfor ind mod byen og op ad bakken til slottet. VI kom til porten som var pakket fuldkommen ind i stilasser og plastik – ØV. Slottet var åbenbart ved at blive renoveret og forventes først at åben igen i 2025.

Black Isle Pub

Vi kørte efter vores mislykkede slotsbesøg ind til centrum af byen og valgte at spise middag på Black Isle Pub. Stedet er ud over at være kendt for deres fremragende øl også kendt for deres lækre pizzaer, så det måtte vi prøve.

Vi fandt et bord og gik derefter op i baren og købte fadøl, et par pølse snacks og to flasker med hidbær-lemonade.

Herefter fik vi to pizzaer og en skål salat.

Stemningen, øllen, lemonaden og pizzaerne var fuldkommen i top. Det var nogle af de bedste pizzaer, vi længe havde smagt også var de desuden økologiske.

• Adresse: 68 Church St, Inverness

Oplevelser nord for Inverness

På vores oplevelser i Inverness og omegn, ville vi også gerne se nogle ting nord for byen. Derfor kørte vi over Kessock broen og var herefter på halvøen Black Isle.

Chanonry Point

Vi kørte af de små smalle veje, gennem de hyggelige landsbyer og derefter på en lang ensporsvej for derefter at ende ved Chanonry Point som var en af de oplevelser ved Inverness og omegn som vi gerne ville have.

Chanonry Point ligger på en halvø med smuk med udsigt over Moray First. Der var en parkeringsplads som var ret fyldt med vi fandt dog en plads, på dette meget populært sted. Stedet er populært, fordi her er der god mulighed for, at se flaskenæsedelfinerne. Vi gloede og gloede i lang tid men så desværre ikke nogle delfiner men vandet og udsigten fejlede intet.

Chanonry fyrtårn

Her ved Chanonry Point på kanten af ingenting, var der også et fyrtårn. Det er aktivt, fra 1846, 13 meter højt og bygningen er fredet. Bygningen så meget misligholdt ud og det var ikke muligt at komme tæt på fyrtårnet.

Cromarty fyrtårn

Vi forsatte vores tur på halvøen Black Isle og kørte helt ud til spidsen af den til byen Cromaty. Her i byen lå der også et fyrtårn Cromarty fyrtårn som er fra 1846 og nedlagt i 2006. Stedet ejes nu af Aberdeen universitet hvor der i dag, undervises i biologi og forskes indenfor miljømæssige ændringer på havpattedyr og havfugle.

Cromaty Ferry halvøen Black Isle– Nigg Ferry

Vi valgte at forlade halvøen og fik herefter, den af vores oplevelser i Inverness og omegn som var den mest skræmmende. Vi tog en færge men ikke hvilken som helst færge. Vi og den lille færge fra Cromaty over mundingen af ​​Cromarty Firth til Nigg som kun sejler i sommerhalvåret.

Overfarten som forgik blandt store olieplatforme, var skræmmende for lige da vi skulle til at kører ombord, blæste det op og begyndte at regne ret kraftigt. Vores opkørsel i sig selv, var en udfordring fra landjorden med en svajende broklap men ombord kom vi.

Den lille færge væltede rundt i bølgerne og vi var flere gange i tvivl om, vores bil blev stående på dækket eller ville begyndte at glide. Overfarten tog ikke særlig mange minutter men det føltes som rigtig lang tid og da vi endelig kom over på den anden side, skulle vi så køre af færgen igen imens den gyngede og svajede fra side til side. Færgemanden sagde:

Hvis du gør sådan og sådan, er det mest sikkert at køre fra færgen.

Det gjorde vi og indrømmet, vi var ret lettede da vi endelig mærkede jorden under dækkende igen.

Fakta

• Færgen sejer hver 30 minut.
  • Den sejler kun fra juni-september.
  • Der kan være to biler på færgen og 12 passagerer.
  • Pris for bil Pund 10 og for hver passager Pund 6

Tarbat Ness Lighthouse

Vi var nu kommet endnu længere nordpå til spidsen af Tabat Ness som er en halvø på østkysten og forsatte vores tur på de små veje med et spor. Vores næste stop var Tarbat Ness fyrtårnet. Vi ankom til parkeringspladsen og var de eneste der var der. Derfra var der et stykke vej at gå ud til fyrtårnet.

Vi gik ud til fyrtårnet, for derefter at opdage, at vi slet ikke kunne komme tæt på det, desværre. Der var en mur rundt om det men vi kunne da se det smukke fyrtårn som var det flotteste vi så, i Inverness og omegn.

Fakta

• Det er fra 1830
  • Det blev bygget af Robert Stevenson.
  • Det er 53 meter højt.
  • Der er 203 trin op til toppen af det.
  • Fyrtårnet blev bygget efter en storm i 1826 hvor 16 fartøjer forliste.

Jordskælv bliver nogle gange rapporteret og de er så kraftige at skærme og lampeglas rasler.

Norden havfrue

Vi kørte sydpå igen og endte i byen Balintore. Her sidder der nemlig en havfrue på en klippe på stranden. Selve klippen har et navn ”Clach Dubh” som betyder sort klippe. Havfruen er skabt af Steve Hayward i 2007 og er af bronze. Havfruen er blevet placeret, så hendes hale er dækket af vand, når der er højvande.

The Mermaid of the North er en del af et området Seaboard Sculpture Trail som omfatter andre skulpturer relateret til havet.

Vores besøg var kort og det var ikke fair, at en måge mente den skulle fotobombe vores billede.

Black Isle Brewery

Vi kom tilbage til halvøen Black Isle og forsatte vores tur indtil vi kom til Black Isle Brewery. Bryggeriet fremstiller øl med råvarer fra egen økologisk gård og andre økologiske leverandører. En virksomheden som er stærkt involveret i den økologiske bevægelse og som har været banebrydende indenfor  økologiske brygning siden 1998.

Vi havde bare et kort stop på stedet og fik købt et par smagsprøver. Et bryggeri der også har adskillige pubs rundt om i Skotland bl.a. den vi besøgte i Inverness.

Oplevelser i Inverness og omegn - Skotland

Hvad mener vi om Inverness og omegn

Vi havde rigtig mange og forskelligartede oplevelser i Inverness og omegn. Et område med masser af historie, smukke gamle bygninger og rå upoleret natur. Et smukt sted i det skotske højland som vi var heldige at opleve, i rimelig godt vejr og vi havde sågar lidt solskin. Et område vi gerne vil bruge lidt mere tid på at udforske, for tre dage var slet ikke nok. Vores valg af hotel var perfekt med nem adgang til opleverne og kig til flyene. Et sted vi nok ville vælge at bo igen.

Bonusinfo

Til opleveler i Inverness og omegn skal man selvfølgelig også, prøve en sejltur på Loch Ness søen.

Den kan du her læse om:

• Rejsetidspunkt september.

Rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.