Oplevelser ved Golden Gate National Park – Sydafrika

Vores oplevelser ved Golden Gate National Park, viste os smuk natur. De gyldne, okker og orangefarvede sandstensklipper, græsarealerne og de næsten 3.000 meter høje klipper, var helt klart unik natur. En park som vi boede tæt på,  havde værelsesudsigt til klipperne og som vi besøgte et par gange.

Turen til Golden Gate National Park

Inden vores oplevelser ved Golden Gate National Park kunne starte, skulle vi først dertil. Efter nogle dage i nabolandet Eswantini, var vi igen tilbage i Sydafrika. Vi kørte på asfaltveje med masser af huller, gennem de små byer og så et skilt der pegede mod

New Denmark

Underligt at se et skilt med Danmark midt ude i ingenting. Det er faktisk her, at Sydafrikas dybeste guldmine ligger. Den er 200 meter dyb. Vi kørte videre, lyset på himlen blev guddommeligt og lige herefter ved mørkes frembrud, valgte vi at overnatte i Standerton.

Overnatning på Appledew guest house

Vi overnattede i en forstad af byen og var igen forundret over alle hegnene og vagthundene. Vores eget hotel var også omgivet af hegn men vi kom dog indenfor via en port. Hotellet var forholdsvis nyt, havde gratis parkering, en have og swimmingpool.

Vores værelse var superlækkert og virkede helt luksuøst efter vores ophold i Eswantini. Der var stort og havde trægulve, lækre senge, skrivebord med stol, lænestol, opbevaring, køleskab, Wi-Fi og muligheden for at lave kaffe- og eller te. Der var et stort badeværelse hvor der både var et bruseområde og kar. Der var et udendørsområde med bord og stole som havde udsigt til haven.

Det som gik galt var, at vi i vores ophold havde bestilt middag men da vi kom, var kokken gået hjem. Nå det er ikke første gang at vi ikke får middag.

Stedet var super lækkert, stille, meget rent og vi nød vores overnatning.

• Bonusinfo: Ud over hegnet og de låste porte var der også en vagt der gik på hotelområdet hele natten.

Turen mod Golden Gate National Park fortsatte

Vi spiste lækker morgenmad på vores hotel, inden vores rejse mod nationalparken fortsatte. Vi kørte igen mange kilometer på de øde veje, med masser af fladt landskab og store huller i vejen. Det var slalom kørsel og vi så desværre en modkørende som ”faldt” ned i et af hullerne og fortsatte men nu med nogle underlige ting hængende ud og ned fra bilen.

Frokost på Mugg & Bean

Vi stoppede og spiste frokost på Mugg & Bean som er en kædecafe i Sydafrika. Her fik vi et par sandwich, noget at drikke, kaffe og en lemonpie. Efter vores frokost var vi tæt på parken og vi glædede os nu, til vores oplevelser ved Golden Gate National Park.

Golden Gate National Park

Golden Gate National Park som ligger i Free State og dækker et areal på 340 km2. Parken kendetegn er de sandfarvede klipper, som viser sig i farverne okker, gylden og orange. Der er desuden masser af huler og shelters som viser hulemalerier. En park der ikke er så kendt for sit dyrelive men for sin skønhed.

Vores oplevelse af Golden Gate National Park

VI nærmede os parken og himlen var nu sort  og det tordnede og så begyndte regnen at vælte ned i stride strømme. Øv men Øv på. Vi så skiltet til indgangen af parken og heldigvis holdt regnen op, da vi kom et stykke længere frem. De næste 20 km. var den ene oplevelse efter den anden hvor vi bare sagde:

WOW hvor er det smukt.

Turen tog os op og ned af bjergene. Den ene spændene klippeformation efter den anden viste sig og der var knald på farverne og de frodige græssletter. Efter lidt tid var vi ved kanten af parken og i den lille by Clarens.

Clarens

Clarens er en lille by der ligger ved foden af Maluti-bjergene som blev etableret i 1912 og er endnu en af oplevelserne ved Golden State National Park. En by med mange kendte kunstnere og masser af gallerier, Den er et populært tilflugtssted for byboeren i Johannesburg og Durban bl.a. på grund af de naturskønne udsigter, stilheden og det milde klima. Byen har da også masser af cafeer, restauranter og er hyldet til at have det bedste ørredfiskevand i Sydafrika.

Hvor boede vi

Vi boede på det 4-stjernet Protea Hotel by Marriott Clarens [reklamelink] Det lå midt i byen, tæt på cafeer og restauranter.

Vores værelse

Vores værelse som var på 18m2 havde et par senge, skrivebord med stol, natborde, opbevaring, lænestol, aircon, TV, Wi-Fi på hele området, køleskab og muligheden for at lave kaffe – og eller te. Der var et badeværelse med stort bruseområde som underligt nok var inde i værelset.

Vi havde desuden en altan med møbler og direkte udsigt til bjergene.

Faciliteterne

Der var en bar, restaurant og masser af udendørs siddeområde både overdækket og i det fri. Der var en swimmingpool og gratis parkering.

Morgenmaden

Der var morgenmad inkluderet i vores ophold. Det var fra en buffet med div. juicer, yoghurt, varme retter, pålæg, oste, grønsager, kaffe, bestilling af forskellige slags æg og frisk frugt.

Middag på Protea Hotel by Marriott Clarens

Vi spise et par gange middag på hotellet. Vi fik bl.a. en pastaret og cæsarsalat med kylling og Kyllingepie med salat og schnitzel. Det var udmærket mad men ikke 4-stjernet.

Bonusinfo: Link markeret med reklame, betyder at bloggen tjener lidt penge, hvis du booker gennem linket. Det bliver ikke dyrere for dig.

Hvad mener vi om Protea Hotel by Marriot Clarens

Vi var rigtig glade for vores ophold. Et lækkert hotel med perfekt beliggenhed i forhold til vores oplevelser ved Golden Gate National Park og i centrum af den lille by. Vores værelse havde hvad vi skulle bruge og vi nød den smukke udsigt vi havde fra vores altan. Udendørsområdet brugte vi flittigt og det var også dejligt, at der var en udmærket restaurant på stedet. Det var også her vi første gang fik serveret spiselige sugerør. En anderledes måde at håndtere sugerørs problemet på og som også var lidt sjov.

• Ophold 3 nætter

Vores andet besøg i Golden Gate National Park

Vi tog turen ind mod parken igen og nød de smukke vidder. Denne gang havde vi et mål med vores besøg. Vi skulle nemlig besøge et helt specielt sted. Et sted som var berømt for sine pandekager.

Sugar & Cinamon restaurant

Stedet lå smuk med udsigt til bjergene. Vi valgte derfor at sidde udenfor. Vores tjener kom og spurgte os:

Hvad ønsker I at spise – og eller drikke?

Vi valgte at bestille, en toast, pandekager med fyld sammen med vand. Til dessert fik vi et par blege pandekager med sukker og kanel samt kaffe. Pandekagerne smagte dog godt på trods af deres udseende.

Adresse:  R712, Clarens

Fakta om Golden Gate National Park

• Parken blev udråbt som nationalpark i 1963
  • Den ligger i den nordøstlige del af Free State, nær Lesotho-grænsen.
  • Den dækker et område på 340 km2
  • Entre DKK 99 dog ingen betaling mod fremvisning af wildcard.
  • Der er gjort talrige fund af dinosauræg og skeletter.
  • Den ligger ved foden af Maluti-bjergene.
  • Højden spænder fra 1.800 meter til 2.700 meter over havets overflade.
  • Den højeste top er på 2829 meter over havets overflade.
  • Parken har relativ meget nedbør med 800 mm om året.
  • Der er 60 græsarter.
  • Parken er kendt for sine sandstensbjerge i gyldne, okker og orange farver.
  • Der er talrige huler og shelters med hulemalerier.
  • Der er et rigt dyreliv og 100 fuglearter i parken.
  • Der er vandrestier i parken.

Tips til dit besøg i Golden Gate National Park

• Vejret kan skifte på et øjeblik, så hav tøj med til dette.
  • Der er enkelte udsigtspunkter, så husk at stoppe ved dem.
  • Husk at blive på de mærkede stier hvis du skal vandre.
  • Husk at tanke bilen inden du kører ind i parken.
  • Der er et supermarked og en tank i byen Clarens.

Hvad mener vi om vores oplevelser ved Golden Gate National Park

Vi havde nogle dejlige oplevelser ved Golden Gate National Park. Parken var ikke så stor og dyrerig som f.eks. Kruger men naturen var supersmuk. VI nød at kigge på de mangefarvede bjerge både i parken men også fra vores hotelværelse. Et område af Sydafrika som ikke var overrendt af turister med bjerge som bare lå midt ude i ingenting og som var en god overraskelse. I byen Clarens var der ingen hegn eller porte men bare en afslappet stemning og det var en rigtig hyggelig og charmerende by. Vores hotel var lækkert, moderne og havde en god beliggenhed. Der var god service, gode udendørsområder, en fantastik udsigt fra værelset og rimelig god mad i restauranten. Et lidt ukendt område af Sydafrika som vi gerne besøger igen.

• Rejsetidspunkt marts og april.