Mountain Zebra National Park – Sydafrika

Mountain Zebra National Park var spændende, havde en anderledes natur og masser af de beskyttede små zebraer. Vi havde en dejlig dag i parken men inden da, gik turen gennem de små landsbyer med et hyggeligt spisested. Vi kørte på masser af grusvej og havde et ophold på en gård, midt ude i ingenting.

Turen startede

Efter nogle dejlige dage ved Golden Gate Nationalpark, forsatte vi vores rejse. Turen forsatte på de øde smukke veje, gennem de små landsbyer og vi kørte igen lange strækninger på jord – og eller grusveje. Vi nød vidderne og den frihedsfølelse som et road trip altid giver os. Vi begyndte at glæde os til, at skulle opleve endnu en park i Sydafrika nemlig den lidt ukendte Mountain Zebra National Park.

Frokost på Kraay’s Pies

Vi stoppede i den lille by Smithfield da vi så et skilt med pies. Her ville vi spise frokost. Det så meget lokalt og autentisk ud. Vi satte os udenfor og en venlig kvinde kom ud til os.

Hvad kan jeg hjælpe jer med?

• Vi bestilte 2 kylling pies, noget at drikke og kaffe.

Maden smagte fantastik, kaffen var god og det var rørende billigt.

• Adresse: 20 Voortrekker St, Smithfield.

Bethulie

Vi forsatte og endte i byen Bethulie. Grunden til dette var, fordi Royal hotel indvendig skulle være et stort bibliotek og det ville vi gerne opleve. Vi prøvede forskellige indgangen men der var simpelthen lukket!!! Underligt. Vi forsatte og kørte over den 1.121 meter lange Hennie Steyn bro fra 1901 som også er den længste vej- og jernbanebro i Sydafrika. Vi forlød civilisationen, endte igen på de øde veje indtil vi nåede til vores overnatningssted.

Overnatning på Gannabos Guest House

Vi ankom til stedet og kørte først igennem den første port, derefter kørte vi et stykke på grusvej inden vi kom til lågen. Vores vært havde givet os koden, så vi var hurtig indenfor. Da vi kom frem til stedet, stod vores vært klar til at modtage os.

Vores værts navn var Erik og han bød os velkommen sammen med hans beagle som hed Tom Ford. Han fortalte, at det var en arbejde gård som vi skulle overnatte på. Stedet blev desuden også brugt til jagt. Han spurgte om vi ville have middag og det svarede vi ja tak til.

Vores hytte

Vi boede i en enorm hytte hvor der var et stort soveværelse med siddeområde og opbevaring. Der var i det andet værelse en 2 gange køjesenge, skrivebord med stol og et lille køkken, så der var mulighed for at lave mad.  Der var et badeværelse med både kar og bruseområde. Der var gratis parkering, Wi-Fi og aircon.

Der var udenfor en kæmpe terrasse langs med det meste af huset med borde og stole. Herfra havde vi en helt fantastik udsigt til savannen og bjergene.

Middag

Erik havde lavet en lækker middag til os som blev indtaget i meget dekoreret fællesrum. Øjnene blev helt stresset af, alt det vi skulle kigge på. Til middag fik vi:

• Salat med brød.
  • En stuvning med lam og med ris til.
  • En kage med kagecreme.

Det var lækker hjemmelavet mad som smagte fortrinlig.

Derefter blev kaffen indtaget på terrasse, til synet af den smukke savanne.

Morgenmad på gården

Vi vågende da solen stod op og nød med det samme udsigten og solopgangen over savannen. Hold da op hvor var det bare smukt. Vi hilste på Tom Ford og Erik som allerede var begyndt at lave morgenmad til os.

Han servede:

• Kaffe
  • Juice
  • Yoghurt med frugt.
  • En tallerken med æg, pølser, bacon og reven ost.
  • Toast brød med smør og marmelade.

Morgenmaden var lækker og vi fik lige det sidste kig over savannen, inden vi sagde farvel til Erik. Sikke dog et helt enestående ophold som vi havde hos denne venlige mand og hans søde hund i rigtig smukke omgivelser.

Mountain Zebra National Park

Vi forsatte vores rejse fra der hvor vores GPS viste, at vi var ude i ingenting. Vi kørte på de hullede veje og efter noget tid, var vi fremme ved Mountain Zebra National Park. Vi kørte frem til lågen, viste papirer og vores wildcard som gav os gratis adgang til parken. Derefter kørte vi til besøgscentret. Viste igen papirer og fik dermed også vores udgangs tilladelse. Allerede på vejen til dette, så vi de første små zebraer så det var lovende.

Hvad er Mountain Zebra National Park

Parken blev etableret i 1937 og det blev den, for at beskytte den truede Cap-bjergzebra. På daværende tidspunkt var der kun en hoppe og fem hingste tilbage. Ud over zebraer er der også en del andre pattedyr i parken. En park med store højder omgivet af omkringliggende Bankberg-bjerge, smuk natur og som gav en rigtig vildmarks oplevelse.

Vores oplevelser af Mountain Zebra National Park

Vi startede med at køre på de smalle grusveje og det gik op og op. Vi stødte igen på de små zebraer som ud over, at de er mindre en almindelige zebraer også er hvide på maven. De rullede sig i støvet og var ret ligeglade med at vi gloede på dem.

Vores tur forsatte op og op igen af bjerget. Vi begyndte at se advarselsskilte for løver og var nu nået godt op i højderne og kunne nu se den smukke savanne. Her begyndte dyrene at dukke op. Der var flere zebraer, forskellige antiloper og gnuer. Inde i parken var der forskellige ruter, vi kunne kører og de var rimelig godt skiltet.

Vi kørte ned af bjerget igen og her kom vi til lidt mere beplantning. Vi kiggede om vi kunne få øje på et af de store kattedyr men det var ret varmt så de gemte sig nok. Et par af de store hjorte sprang dog over vejen bl.a. vores ynglings hjort kuduen. Vi kørte det sidste stykke ud af parken inden vi forsatte vores tur sydpå.

Hvad mener vi om Mountain Zebra National Park

Vi havde en god oplevelse i parken. Det var spændende at se de små zebraer med de hvide maver. En naturmæssig meget smuk park som vi havde for os selv. En ret overset park som ikke besøges af særlig mange, hvilket er synd, for den er så meget anderledes end andre parker i Sydafrika. En park med rimelig gode veje, selvom opstigningen er lidt udfordrede men det gav dermed også en imponerende udsigt. Her oplevede vi et dyreliv som var let at få øje på og for os var det en rigtig god oplevelse.

Fakta om Mountain Zebra National Park

• Parken blev etablevet i 1937
  • Den ligger på Eastern Cape nær byen Cradock.
  • Parken er omgivet af Bankberg-bjergene.
  • Der er tre biomer; græsarealer, krat og Nama-Karoo.
  • Arealet 284 km2
  • Parken blev etableret for at bevare Cap-bjergzebraen.
  • I 2013 blev tre løver indsat.
  • I 2007 blev geparder genindført i parken.
  • Der er i dag over 1.000 zebraer i parken.
  • Cap-bjergzebra er den mindste zebra art.
  • Der er 200 fuglearter
  • Der er en del andre pattedyr i parken som hovedsagelig er hjorte, bøfler, aber og næsehorn.
  • Entre DKK 102 pr. person men gratis ved fremvisning af wildcard.
  • Der er en benzintank.
  • Der er et besøgscenter
  • Der er en restaurant
  • Åben mellem kl. 7-18 dog til 19 om sommeren.
  • Det er muligt at overnatte inde i parken.
  • Der er en del vandrestier i parken.

Tip til dit besøg i Mountain Zebra National Park

• Husk at tanke inden du kører ind i parken.
  • Husk at få et kort ved besøgscentret.
  • Vejret kan skifte lynhurtigt og der kan være koldt oppe i bjergene så husk varmt tøj.
  • Hvis du skal bo inde i parken så bestil plads i god tid.
  • Bliv på de afmærkede stier hvis du skal vandre.
  • Vær opmærksom på evt. store vandhuller på grusvejen når- eller hvis det regner.