Rejsetanker – Kontrasterne fra Danmark til USA
Rejsetanker – Kontrasterne fra Danmark til USA, er meget slående fra det øjeblik du forlader lille Danmark til du mødes med kæmpen USA. Kontrasterne er store på rigtig mange planer og disse er også en af grundende til, at vi holder så meget af at rejse til USA.
Kontrasterne fra Danmark til USA
Det er forskellene på imødekommenhed mellem mennesker, der ikke på forhånd kender hinanden, det er venligheden og storslåethed. Alt er bare større i USA og serviceniveauet er fantastisk, bare for at nævne nogle.
Vi har her skrevet lidt om vores umiddelbare Rejsetanker – Kontrasterne fra Danmark til USA.
Danmark
Vi er lige rejst til USA, her for et par dage siden og startede vores rejse i Københavns lufthavn. Efter vores ankomst til lufthavnen blev vi endnu engang mødt af en ombygning. Er der ikke altid byggerod? Selvfølgelig skal der udvides og udvikles, men som udefrakommende, virker det som om, at man igen ændre ting. Ting som egentlig var rimelig velfungerende, til endnu et kaos der ikke giver mening.
Det nye fokusområde denne gang, var åbenbart blevet afsætning og afhentning af passagerer. Det skal nu til at forgå i bunden af et parkeringshus og længere væk fra Terminal 3 og der hvor du ankommer i lufthavnen. Det tidligere system fungerede heller ikke optimalt. Men i det nye, der var der ingen overhalings muligheder. Dermed kan du så holde i en lang kø og vente. Det er da en ommer.
Lufthavnen i København
Så kom vi frem til at skulle tjekke ind med SAS i terminal 3. Der var et stort kaos med masser af mennesker, her op til den store påsketrafik. Et system hvor alle var i tvivl om, hvor den egentlige kø startede.
Nu bliver vi jo også i Danmark, hurtigt irriteret over en kø, som er meget længere end 10 personer. Men efter et gæt på højre eller venstre side, fandt vi en kø og vores skranke og tjekkede ind. Vi spurgte venligt om de pladser vi nu har bestilt, om det nu også var dem vi har fået.
Ja, svarer hun lidt surt.
Vi havde passeret endnu en ombygning, denne gang af paskontrol ned mod C-Gate. Efter den, en tur hen til en sur paskvinde som efter hun havde kigget i vores pas, surt mumlede et eller andet til os og vinkede os væk.
Vi så nu at vores fly allerede var gået i gang med boarding – små 2 timer inden afgang. Så nu skulle der fart på. Men fremme ved gaten, så vi at folk stadig sad og venter. Vi spurgte interesseret hvorfor der var kaldt så tidligt til boarding. Jov, fordi ellers kan de ikke nå det ??? var det underlige svar vi fik. Vi kunne nu pænt sidde og vente.
SAS flyvningen over Atlanten
Den rigtige boarding begyndte og vi fandt vores pladser, troede vi. Nej, det var ikke de pladser vi havde bestilt og som vi tidligere havde fået at vide, vi ville få. Vi var ikke ved siden af hinanden, men med midtergangen imellem, så er 9 timer lange. Heldigvis var der en venlig amerikaner, der tilbød at bytte. Tusind tak for det.
Vi fik overstået vores 9 timers flyvning med vores tidligere yndlingsflyselskab SAS. Men SAS er ikke som det var engang. SAS er blevet et lavprisselskab med ringe betjening og forplejning. Du skal i dag, selv på de lange flyvninger, stort set betale ekstra for alt.
Ingen drink med nødder, ingen vin, ingen valgmulighed for mad og kun en sodavand. Hertil kom at mange af skærmene ikke virkede, bl.a. den ene af vores. Så nej, ingen film og stewardessen fortalte, at de godt vidste at en del skærme ikke virkede.
Så tænkte vi: Hvorfor så ikke få dem lavet?
Men 9 timer senere var vi vel ankommet til Chicago, efter en flyvning som for os virkelig bare var noget der skulle overstås.
Vi elsker dog stadig vores fædreland Danmark, men mere om det senere.
USA
Nu startede den store kontrast, da vi var fremme i USA . Det første vi mødte, var det show der hedder emigration og told. Dette er et show som tit kan tage flere timer. Vi kom til emigrationen og ja, der var kø og ja, det var ikke 10 mennesker, men flere hundrede.
Men amerikanerne er altså verdensmestre i det med kø og system i køerne. Der var linet op på en måde, så folk stod på en række og vi var ikke i tvivl om, at folk blev ekspederet i den rigtige rækkefølge. Dette samtidig med, at vi så psykologisk syntes, at der hele tiden var bevægelse i køen. Smart og meget organiseret.
Vi blev derudover hurtig glædelig overrasket, for det gik hurtigere end normalt og vi opdagede hvorfor. Det var fordi vi nu selv kunne scanne vores pas, tage billede, og fingeraftryk. Hele vejledningen var på dansk, efter vi havde valgt sprog. Super service!
Efter selvbetjening skulle vi videre og havde tjekket, at vi har gjort hvad vi skulle. Den venlig smilende mand spørger til os, hvad vi skal og siger, at vores road trip lyder spændende og ønsker os rigtig god rejse. Selvfølgelig også velkommen til USA. Ja, måske skulle paskontrollen i Danmark, på service kundebetjenings kursus i USA.
Vores taxa tur
Vi finder en taxa og vores taxachauffør begynder med det samme at spørge til, hvor vi kommer fra. Vi taler om Danmark og at vi jo er verdens lykkeligste land. Han havde nemlig lige set en udsendelse i TV og griner lidt over, at vi kom fra et land der kunne have så få indbyggere som der er i Danmark.
Vi hyggesnakker alt imens vi nød kontrasterne fra lille Danmark med de få skyskrabere og bliver imponeret over Chicagos storslået skyline. Den var oplyst i et smukt lysflor imens vi kører ind mod downtown. WOW sikke et udsyn.
Vi ankom til vores hotel, vores venlige taxachauffør, hjalp selvfølgelig med vores bagage.
Han sagde: Velkommen til USA og jeg håber at I får mange gode oplevelser i mit land.
Indtjeningen på vores hotel
Vi skal nu tjekke ind på vores hotel. Den venlige kvinde spørger til, hvordan vi har det og hvor vi kommer fra. Om vi har specielle ønsker til vores værelse. Ja, nu er hotellet jo (selvfølgelig) en skyskraber og for os som elsker høje bygninger, beder vi selvfølgelig om et værelse højest oppe.
Hun siger, at hun vil lede efter et og finder et værelse på 24. etager, ud af de 32 som hotellet har Det skulle have en rigtig god udsigt over byen. Jubii super service. Vores værelse var da også vildt lækkert, med en fantastisk udsigt.
At vågne op i USA
Næste morgen vågner vi, nyder den storslået udsigt og kan slet ikke vente med at komme ud og opleve Chicago. Efter vi har forladt vores hotel, ser vi med det samme den storslået arkitektur. Gader der var ved at blive fejet og en by som var ved at vågne. Vi spiste morgenmad, servitricen kom og spurgte om alt var, som det skulle være. Vi faldt hurtigt i snak med en lokal, som var nysgerrig på, hvem vi var og hvor vi kom fra.
Kontrasterne fra Danmark til USA
Hold da op, det er lige præcis derfor vi elsker USA. Vi føler os velkommen med det sammen. Amerikaneren er stolte over deres land og vil gerne fortælle om det. Men samtidig spørger de til os og til vores land. Dertil kommer, at den service der bliver givet, er med en indstilling, der er så meget anderledes end den danske. Kontrasterne fra Danmark til USA var så slående.
Vi glæder os
Vi ser frem til vores 5 uger i USA, vi ser frem til igen at mødes og tale med amerikanerne. Se deres fantastiske byer og overalt blive mødt at den storslående natur, en natur som til stadighed kan imponere os i dens variation. USA vi er her nu…
- Rejsetidspunkt marts.
Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.
Annette Seier - OnTrip.dk
Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 77 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com
8 Comments
Add comment Annuller svar
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Det lyder da også til at I havde en uheldig afsked med Danmark og var uheldig med sæder osv, men så var det da godt, at I blot 9 timer senere fik en god start på USA 🙂
Hej Tine tak for dit besøg og din kommentar.
Hahah nej det kan man ikke sige men skønt at vi kunne komme til “Guds eget land” og opleve venlighed, service og imødekommenhed som desværre bliver en større og større mangelvare i Danmark:-(
Super spændende indlæg! Jeg er faktisk lidt overrasket over det med SAS – troede stadig kvaliteten var nogenlunde i orden. Ommer for dem!
Angående Chicago, så er det også en af de byer, som jeg overvejer at besøge, når jeg skal “hjem” til Michigan henover sommeren. Efter at have læst jeres indlæg, er jeg i hvert fald ikke i tvivl – byen skal besøges.
Tak for inspiration og indsigt!
/Kalle
Hej Kalle, tak for dit besøg og din kommentar 🙂
Glæder os at du kunne lide vores indlæg og ja,desværre er SAS ikke hvad de var engang.
Uhh Chicago er en fed by som drukner lidt i de mere populære byer som f.eks. New York og San Francisco men vi er ret vilde med Chicago, som selvfølgelig er en millionby men virker super hyggelig på trods af størrelsen.
Det ville da være en rigtig god anledning til at besøge byen, det skal du ikke snyde dig selv for.
Velbekomme, vi er kun glad for at dele 🙂
/Annette
Hej med jer,
Ja i har ret. Service niveauet hos SAS er bare blevet så dårligt. Jeg er bestemt heller ikke deres største fan og bruger dem kun fordi de er de eneste der flyver direkte mellem Japan og Danmark. Jeg kan huske engang hvor der altid var fyldt godt op med chokolade til fri afhentning og nu kan man knap nok få noget vand og der er heller ingen citron skiver mere.
Nu har jeg kun mellemlandet i København og har derfor aldrig skulle tjekke ind der, men jeg hører ofte om lange køer og kaos ved indlevering af bagage. Her i Tokyo er det lidt noget andet. Der har hvert flyselskab der snart har afgang 6-7 åbne skranker til indlevering af bagage. Når vi har fløjet nogen steder fra Tokyo har vi aldrig nogen sinde brugt over 15 minutter på aflevering af bagage og det sammer når man skal igennem sikkerheds kontrollen, det fungere bare som smurt. Det gælder både for Narita og Haneda.
Jeg kan godt lide du nævner det med kø kultur. Så vil du elske Japan. Herude står alle pænt i kø. Eks når et tog kommer ind på stationen venter dem der skal med toget pænt på at dem der skal af går ud først og først derefter går folk ind i toget. Det er ikke ligesom i Danmark hvor det er alles kamp mod alle om at komme ud og ind først. Jeg hader det.
Men god tur de næste 5 uger. Husk endelig at komme med nogen flere indlæg så vi kan følge med i jeres oplevelser.
Hej Inger-Marie, tak for dit besøg og din kommentar.
Jeg havde svaret dig for lang tid siden men kan da se at den kommentar aldrig er blevet sendt. Øv det er jeg ked af.
Ja desværre er der skåret så meget ned i SAS, så det i dag bare er blevet et ganske almindeligt lavprisselskab. Det er ærgerligt og vi er kede af det for vil jo gerne støtte op et selskab som skaber indtægt og arbejdspladser her i Norden. Men vi må indrømme at servicen er blevet så ringe at vi nu kigger på andre alternativer.
WOW sikke dog en service, det må være lækkert at rejse fra Japan eller rundt i Japan kan ikke huske hvornår en tjek-in kun har taget 15 minutter så det må da være en drøm.
Uhh ja, jeg vil elske Japan. Kan på en eller andet måde, bruge meget energi når folk ikke overholder kø. Ved ikke hvorfor men jag bliver meget sur og føler mig virkelig urimeligt behandlet og jeg hader det også 😉
Tusind tak vi vil prøve at skrive flere indlæg imens vi nyder vores 5 uger i USA.
/Annette
Vi har faktiskt aldrig varit i USA. Det landet har aldrig stått så högt på vår önskelista heller (förutom Alaska och naturen i den norra delen) men självklart skulle det vara intressant att uppleva USA också! Alla länder har ju något intressant att erbjuda 🙂 Önskar Glad Påsk!
Tak for jeres besøg og kommentar, FREEDOMtravel 🙂
Enig, alle lande har noget at tilbyde.
Vi er ret glade for at være gæster i USA hvor vi altid har følt os meget velkomne men det er nu naturen som slår benene væk under os.
Tror nu i ville være begejstret for USA som værnet meget om den smukke natur og hvor campinglivet er en stor del af den amerikanske kultur så måske en dag får i lyst til at tage til USA.
Tak og rigtig god påske til jer to 🙂