Sejltur på Elblag kanalen – Polen
Vores sejltur på Elblag kanalen, viste os smuk natur og et unikt kanalsystem som medførte, at vi kom til at sejle på græs. Vi tøffede afsted i båden, blev hejst op og ned af bakkerne i en stor kurv, kørte på skinner og endte igen i vandet. Dette er også et kanalsystem som er et af Polens 7 vidundere.
Vores morgen
Vi boede i byen Elblag på hotel Focus. Her startede vi med at spise en god morgenmad. De havde også to-go sandwich som de tilbød deres gæster. Der har vi aldrig oplevet før og hvilken skøn service. Vi tog et par stykker som vi så senere kunne spise på vores sejltur på Elblaug kanalen. Vi sad lidt udenfor og nød det smukke morgenlys, inden vi kørte en halv times tid. Herefter var vi fremme ved Przystań Buczyniec hvor vi skulle med båden. Der var en rimelig stor parkeringsplads og efter at have parkeret bilen, gik vi ned mod kanalen.
Elblag kanalen
Elblag kanalen er en strækning mellem byerne Elblag og Ostroda som har et forløb på 82 km. Den blev bygget i årene 1848-1872 og skulle skabe vandvej til Østersøen og dermed muligheden for at fragte korn og tømmer.
Der var dog et teknisk problem, for der er en niveauforskel på 99 meter mellem de to søer Druzno og Piniewo, der ligger med 11 km. afstand. Det løste ingeniør Georg Jakob Steenke dog. Der blev lavet:
- Sluser og 5 slædesteder
På slædestederne blev båden anbragt på en vogn, der derefter kører på skinner. Kraften til at trække kurven på, leveres af det faldende vand.
Indtil 1912 blev kanalen kun brugt til erhvervsformål. Derefter begyndte turistsejladsen og det utraditionelle koncept fungerer stadig den dag i dag.
Elblag kanalen er en af Polens 7 vidundere.
Vi gik ombord
Efter at have stået og kigget lidt på kanalen, fandt vi vores båd som de næste tre timer, skulle give os en sejltur på Elblag kanalen. Vi stod i en mindre kø og gik efter noget tid ombord. Der var mulighed for både at sidde udenfor men der var også masser af siddepladser indenfor. Desuden var der en lille cafe og toilet ombord på båden.
Turen startede
Sejlturen startede og der gik ikke ret lang tid, før vi skulle op over den første bakke. Båden sejlede ligesom ind i en kurv og vandkraften sørgede for at vi blev hevet gennem vandet, op på skinner og derefter op af bakken. En ret speciel oplevelse, af prøve at sejle på græs og ret svær at beskrive men super spændene og anderledes.
De tre bakker
Vi sejlede på vores tur op og ned af tre forskellige bakker. Bakkerne var af forskellige længder og stigninger. Den længste af dem var på 263 meter og havde en stigning på 21.97 meter. Når vi skulle op og derefter ned af en bakke kom de ansatte på arbejde. De skulle nemlig via torv, sørge for at både blev på sin placering. For os var det et spændende stykke arbejde at følge med i.
Frokost
Vi spiste vores medbragte togo sandwich til frokost som bestemt var friske og lækre.
Hvor sad vi
Der var selvfølgelig rift om pladserne udenfor på denne dejlige solskinsdag og vi nåede ikke at få et par pladser udenfor. Der var dog fine pladser indenfor og som tiden gik kom der også ledige pladser udenfor. Alle ”mand” var deres pladser ved rælingen hver gang vi skulle over – og ned af en af bakkerne.
Turens forløb
Efter vi havde sejlet halvanden time og op og ned af 3 bakker vendte båden om og vi tog samme tur tilbage.
Turen sluttede
Efter omkring 3 timer var vi tilbage hvor vi startede. På stedet var der toiletter og et par boder.
Billetter
Der er mulighed for at købe forskellige typer billetter med forskellige sejllængder og afgange eller ankomststeder. Billetterne kan bestilles på nettet. Vores 3-timers tur som startede og sluttede ved Przystań Buczyniec kostede DKK 210 pr. person.
Der sejles i perioden fra 27. april til 30. september.
Hvad mener vi om vores sejltur på Elblag kanalen
Vi havde en dejlig afslappet sejltur på Elblag kanalen. Solen skinnede fra en blå himmel hvilken bestemt var medvirkede til at oplevelsen blev god. Vi syntes det var sjovt at prøve at sejle på græs og en oplevelse vi ikke rigtig kan få andre steder i verden. Der var også masser af skilte langs med ruten som gjorde at vi kunne få en masse informationer undervejs, desuden var der også løbende informationer fra kaptajnen.
Vi syntes måske at 3 timer var lige lang tid nok men vi er da helt enige i kåringen af kanalen som en af Polens 7 vidundere.
Tips: Hvis du ikke kan eller har lyst til at sejle ligger der ved Przystań Buczyniec en campingplads. Herfra har du muligheden for at se bådene blive trukket op af en bakke. Kom Tidligt hvis du vil have en plads udenfor.
- Rejsetidspunkt august.
Rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og X
Annette Seier - OnTrip.dk
Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com