Stalin museet og grottebyen Uplistsikhe – Gori, Georgien

På denne rejse oplevede vi Stalin museet og grottebyen Uplistsikhe. Vi forlod Armenien, kørte gennem smuk natur og over grænsen til Georgien. Vi fik hilst på Stalin på museet i Gori, boede centralt midt i byen og så den imponerende ældgamle grotteby Uplistsikhe. Det var på denne tur, meget anderledes og kontrastfyldte oplevelser.

Vores morgen

Vi boede i den lille by Haghpat hos en armensk familie. Her vågende vi, til de smukke bjergudsigter med tunge skyer og fantastisk morgenmad, som Mary havde disket op til os i dagligstuen. Den var lavet af egen og lokale råvarer og dertil fik vi armensk kaffe som kunne vække alle søvnige på et øjeblik. Kaffen blev lavet med bønner nede i kanden som så blev kogt med vand i. Vi sagde derefter farvel til den venlige armenske familie.

Turen til Gori

Herefter kørte vi ned af bjerget, forlod de tunge skyer og endte med at få sol og blå himmel. På turen ned, fik vi mange storslåede udsigter over bjergene som blev nydt imens vejen, førte os gennem masser af hårnålesving. Vi kørte ned til bredden af Debed floden til byen Alaverdi og så den historiske stenbro som blev bygget i det 12 århundrede.

Vores rejse forsatte og nu vi skulle vi over den frygtede grænseovergang mellem Armenien og Georgien. Sidste gang tog det flere timer men denne gang, klarede vi det på 20 minutter. Herefter fik vi vekslet lidt penge, på et veksel kontor, kiggede på den flotte frugtbod og var derefter klar til at forsætte.

Vi ledte efter lidt frokost og det første sted vi stoppede, så lovede ud med udendørs servering. Der kom dog i løbet af ingen tid, syv personer som ville tale med os. Vi ville bare have lidt at spise og drikke i fred og ro, så vi opgav og forsatte. Da vi nærmede os hovedstaden Tbilisi, endte vi på en Mac Donalds, der kunne vi nemlig være anonyme. Vi fortsatte nordpå og efter et stykke tid, var vi kommet til Gori og så nu frem til, at opleve Stalin museet og grottebyen Uplistsikhe.

Stalin museet

Vi fandt en parkeringsplads ved museet og brugte lidt tid på at kigge på, den imponerende bygning som lå omgivet af en park. Et museum som blev dediceret til Joseph Stalin i 1957 som var  tidligere leder af Sovjetunionen og hvis fødeby var Gori.

Vi gik indenfor og købte vores billet. Der var ikke rigtig nogen vejledning på stedet om hvor eller hvordan, så vi startede vores tur som vi troede den var.

Vi blev allerede i forhallen, mødt af en røde løber og en stor statue af Stalin. Vi gik op af trapperne og kom derefter ind i nogle lokaler. Vi gik ind et sted og så hans skrivebord, der var montre med hans uniformer og der var mange billeder på væggene. Der var buster af Stalin og andre personer og billeder fra 2. verdenskrig.

Parken

Vi gik udenfor og allerede ved indgangen til parken, blev vi mødt af en stor statue af Stalin. Der var i parken desuden blevet flyttet, det lille træhus som Stalin tilbragte de første 4 år af sit liv i. I parken stod også hans personlige jernbanevogn som er panserbelagt og vejer 83 tons.

Hvem var Joseph Stalin?

Stalin var en sovjetisk politiker, politisk teoretiker og revolutionær der ledede Sovjetunionen fra 1924 indtil han døde i 1953. Han blev født og voksede op, under fattige kår, i byen Gori som dengang var en del af det russiske imperium. Stalin var den mest hensynsløse diktator i verdenshistorien. Han skabte et brutalt diktatur som udøvede omfattende vold og terror mod den sovjetiske befolkning. Han var en af verdens største massemordere og man skønner at mellem 11 og 14 millioner, mistede livet under hans styre.

Hvad mener vi om Stalin museet

For os var det en af de oplevelser som vi var i tvivl om, vi overhoved havde lyst til. Vi besluttede dog, at Stalin er den del af vores verdenshistorie, som ikke altid er særlig smuk. Lige smuk og imponerende bygningen var udenfor, lige så slidt og beskidt var den indenfor. Der var ikke rigtig nogle engelske informationer, så det var for os, ikke en særlig oplysende. Der er bare intet sket på det museum i årtier og dette sammen med de negative og trætte ansatte, virkede det som om, alt bare var blevet opgivet. Et museum der hylder verdens største massemorder, er jo i sig selv også yderst bizart.

Meningsmålinger viser dog, at over 45% af den russiske befolkning den dag i dag, opfatter Stalin positivt. Det er tankevækkende.

Efter at Georgien blev uafhængig af Sovjet, blev det annonceret at man ville reorganisere Stalin museet. Der blev placeret en banner ved indgangen hvor der stod

Dette museum er en historie forfalskning.

Den blev dog senere pillet ned men Stalin monumentet på den centrale plads blev dog fjernet. Goris kommunale forsamling besluttede, at de ikke ville ændre på museet indhold.

Vi har oplevet det, set det, været der og det var for os en ret underlig oplevelse.

• Åbningstider: Fra apr. – sept. 10-18. og fra okt. – mar. 10-16.
  • Entre: DKK 40

Her boede vi

Når vi nu både skulle besøge Stalin museet og grottebyen Uplistsikhe, valgte vi at overnatte i Gori. Vi boede på Hotel Continental som kun lå 300 meter fra museet. Vi parkerede i gården og blev mødt af vores vært.

Hun viste os vores værelse som var enkelt og meget rent med trægulve. Der var to dobbeltsenge, skrivebord med stol, køleskab, klædeskab, aricon, Wi-fi, et fint badeværelse og en lille balkon. Balkonen havde udsigt til gaden men der var også en have i gården hvor der var mulighed for at sidde.

Det lille sted var enkelt men der var, hvad vi havde brugt for. Morgenmaden var ikke inkluderet men den havde vi købt i supermarked og puttet i køleskabet.

Turen til grottebyen Uplistsikhe

Vores næste besøg på denne tur, var grottebyen Uplistsikhe. Den lå kun 14 km. fra Gori. Turen tog os igennem små landsbyer og efter lidt tid, kunne vi se grottebyen på afstand som lå deroppe i klipperne. Vi kørte over floden og nu begyndte der at ske noget i landskabet. Klipperne stod nu som en mur på den ene side af vejen, vi så fårehyrden sammen med sin flok af får og efter lidt tid, var vi for enden af vejen og ved parkeringspladsen. Vi var heldigvis kommet tidligt, så der var ikke særlig mange biler.

Fakta om grottebyen Uplistsikhe

• Uplistsikhe betyder på georgisk ”Herrens fæstning”
  • Det er en gammel kippehugget by.
  • Den er af arkæologer identificeret som en af de ældste bybebyggelser i Georgien.
  • De tidligste spor af menneskernes tilstedeværelse går tilbage til det 2. årtusinde f.Kr.
  • Byen dateres tilbage til jernalderen.
  • Den ligger med udsigt til floden Mtkvari.
  • Byen er bygget i sandsten.
  • Byen er opført i et faldt, men lidt skrående bjerg.
  • Stedet var engang en livlig handelsby.
  • Komplekset er opdelt i tre dele: syd, midterste og nord som i alt dækker 8 hektar.
  • Den midterst del indeholder hovedparten af klippestrukturerne.
  • Fra den midterste del forbindes resten af komplekset som bliver forbundet via smalle gyder, trapper og en tunnel.
  • Størstedelen af hulerne har ingen udsmykning.
  • Der er flere hundrede huler og det præcise tal findes ikke.
  • Uplistsikhe hulekompleks er på den foreløbige liste for optagelse i UNESCO.

Vores oplevelse af grottebyen Uplistsikhe

Vi henvendte os til billetlugen og købte indgangsbilletten. Herefter gik vi et stykke langs med floden som nærmest føltes som stedet hovedgade. For at komme op og se byen, skulle vi bestige en hel del trapper. Vi gik op af trapperne, indtil vi nåede et sted hvor der ikke længere var trapper. Her måtte vi så med stor forsigtighed, gå på nogle sten med udsigt ned til afgrunden. Herefter gik vi på flere trapper og nåede endelig op på toppen.

Udsigten herfra var betagende, vi kunne se de gamle huler som helt fascinerende var hugget ud i klipperne. Vi så kirken som lå helt deroppe på toppen, floden som bugtede sig nede i afgrunden og var dybt fascineret.

Vi prøvede at klatre rundt på de store sten og at gå imellem dem, for at komme mere rundt i grottebyen. Vi gav lidt op, vi syntes ikke at det var risikoen værd, at vi evt. kunne brække et ben, for at komme op på stenen som både høje at bestige og glatte at gå på.

Efter lidt tid, hvor vi havde nydt byen gik vi ned af alle trapperne igen.

Hvad mener vi om grottebyen Uplistsikhe

Det var en super god oplevelse også selvom vi ikke, havde modet til at kæmpe rundt, på de glatte sten. At se en så gammel by, var i sig selv, en helt unik oplevelse. Vi var desuden heldige, at der ikke var ret mange besøgende. Vi ville nødigt have være der, hvis der var fyldt med mennesker, der skulle op og ned af trapperne, for bagefter at kæmpe rundt oppe på toppen for slet ikke at tale om, at være der i regnvejr.  Det er bestemt ikke sted som skal besøges, hvis man er usikker på benene og desværre så vi også, en del som vendte rundt midt på trappen og gik ned igen.

• Åbningstider: Der er åbent hver dag  og på helligdage. 15 marts til 15 april 10-17 – 16 april til 30 september 10-19 – 1 oktober til 1 november 10-18 – 2 november til 14 marts 10-17
  • Entre DKK 40 dog halv pris om vinteren.
  • Der er en cafe og en udstilling.

Stalin museet og grottebyen Uplistsikhe - Gori, Georgien

Hvad mener vi om vores oplevelser i Gori

Bare det at komme fra Armenien til Georgien var en stor kontrast. Georgien er lidt mere poleret og gearet til turister end Armenien, dermed er det også en del dyrere at opholde sig i Georgien.

Vi nød specielt turen da vi kom væk fra hovedstaden Tbilisi og kom ud på landet. Vejene vi kørte på var fine og vi kørte gennem de små landsbyer og så hvordan livet leves, så turen til Gori var bestemt et fint road trip.

Vi fik to meget kontrastfylde oplevelser i Gori nemlig Stalin museet og grottebyen Uplistsikhe. Et slidt og forældet museum der hylder en af historiens værste diktatorer, for bagefter at opleve smuk natur i en oldgammel grotteby, så kan det da ikke blive mere kontrastfyldt.

• Rejsetidspunkt:

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og X.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejser