En tur gennem Eurotunnelen

En tur gennem Eurotunnelen mellem Frankrig og England, som vi tog i vores egen bil. En oplevelse der havde lige så mange formaliteter og var lige så tidsrøvende som en flyvning. En sjov og ret underligt togtur som på kort tid, tog os til et andet land. Et land hvor de hvide klipper forsvandt og hvor vi boede på en lækker kro.  

En tur gennem Eurotunnelen

Rejsen til Eurotunnelen

Efter nogle dejlige dage i den smukke by Gent i Belgien, fortsatte vi vores rejse til Frankrig og så frem til en tur gennem Eurotunnelen. Vi passede den franske grænse og havde et stop ved et mindesmærke fra 2. verdenskrig, ude ved kysten og fik her det første kig til den Engelske Kanal. Vores næste stop på turen var byen Gravelines og Petit Fort Philippe, hvor vi så det bolsjestribet 25 meter høje fyrtårn fra 1843.

Vi kørte videre langs med kysten mod Calais. Det blev mere og mere anspændt, for de fleste steder var bygninger og store grønne områder, dækket med fedt meterhøj pigtråd og vi så også en del flygtningelejre. Det sidste vi så, inden vi kørte mod tunnelen, var Calais fyrtårn som er 55 meter højt og fra 1848.

En tur gennem Eurotunnelen

En tur gennem Eurotunnelen

En tur gennem Eurotunnelen

En tur gennem Eurotunnelen

Fakta om Eurotunnelen

  • Det er en jernbanetunnel under den Engelske Kanal.
  • På den Franske side er udgangspunktet Coquelles ved Calais.
  • På den Engelske side munder tunnelen ud i Folkestone ved Dover.
  • Tunnelen er 50,3 km. lang og verden næstlængste undersøiske tunnel.
  • Den er 45 meter bred.
  • Dybeste sted er 75 meter uden bunden.
  • Den åbnede i 1994
  • Turen tager 35 minutter.
  • Maksimalhastighed er 160 km/t
  • 50% af de transporterede køretøjer er lastbiler.
  • Pris for en enkeltbillet DKK 1.256

Vores bestilling af en tur gennem Eurotunnelen

Vi havde hjemmefra bestilt vores billet til Eurotunnelen. Det krævede en del, der skulle udfyldes. Først skulle vi dog vælge, hvornår vi ville have en tur gennem Eurotunnelen og havde muligheden for at vælge et slot på to timer.

Derefter skulle vi udfylde:

  • Navn
  • Adresse
  • Land
  • Pasinformationer
  • Biltype
  • Bilens nummerplade.

En tur gennem Eurotunnelen

Fremme ved Eurotunnelen

Vi skulle ankomme to timer før vores slot, så det gjorde vi. Vi tjekkede elektronisk ind ved en af standerne og kørte ind i en bane.

Fransk paskontrol

Vi kørte først til den franske paskontrol, hvor vi viste pas. Derefter blev vores bil undersøgt, selv motorhjelmen blev åben. De undersøgte bilen med spejle nedenunder og ledte efter, om vi evt. havde en bombe ombord i vores bil.

Engelsk paskontrol

Derefter nåede vi frem til den engelske paskontrol hvor vi også viste vores pas.

En tur gennem Eurotunnelen

En tur gennem Eurotunnelen

Vi afventede

Vi var nu ligesom i en lufthavn, kommet igennem indtjekning, sikkerhed – og paskontrollen og afventede nu vores gate. Der var opsat tavler, så vi kunne følge med i, hvilken bane vi skulle køre frem til og hvornår.

Vi brugte ventetiden på at købe sandwich og kaffe ved cafeen der lå i området. Der var også mulighed for at købe toldfrit i en stor butik.

Vores tur

Efter noget tid var der blevet vores tur. Den bane vi skulle køre til, viste sig på en tavle og vi begyndte at glæde os til en tur gennem Eurotunnelen.

Vi kørte frem mod toget som var i to etager. Bilen skulle lige slå et skarpt sving, for at komme ind i det og derefter skulle vi op på øverste etage.

Selve turen

Nu sad vi et det oplyste tog på en jernbanevogn og efter at have siddet lidt, satte toget i gang. Først lidt langsom, derefter gik det nedad og efter lidt tid, blev hastigheden sat gevaldigt op. Det var underligt, sjovt og spændende og i løbet af ingen tid, skulle vi køre fra toget og var nu i England.

En tur gennem Eurotunnelen

En tur gennem Eurotunnelen

Mødet med England

Vi har tidligere været på road trip i England men aldrig i vores egne bil. Det krævede lige lidt tilvænning. Nu skulle vi nemlig køre i venstre side og udsynet til højre var for føreren, blevet lidt ringere. Vi kørte også ind på en tank, for vi skulle købe blændere. På vores bil er lygterne indstillet til højrekørsel og dermed ville de blænde modkørende bilister. Det blev klaret med nogle klistermærker.

Bonusinfo: Hvis du ikke har blændere på dine lygter, kan du få en bøde på Engelsk Pund 1.000.

Dover og de hvide klipper

Vi kørte til The White Cliffs of Dover. Vi har før set masser af hvide klipper i England men vi ville også gerne se dem i Dover. Det havde ikke været særlig godt vejr i Frankrig med da vi kom til England, var der storm og det øsede ned. Det var ikke lige et vejr, til at gå rundt på små stier og kigge ned på klipperen.

Kaffe i cafeen

Vi besluttede derfor at vi ville drikke kaffe og spise scones i cafeen. Herfra havde vi en fin udsigt, på trods af vejret, til den Engelske Kanal. Vi kunne se de store bølger og de færger der kæmpede for at komme ud af havnen.

En tur gennem Eurotunnelen

En tur gennem Eurotunnelen

En tur gennem Eurotunnelen

Ankomsten til The Lydden Bell

Efter vores mislykkede besøg ved de hvide klipper, kørte vi lidt ind i landet, til vores overnatningssted. Vi havde valgt at bo på en kro som havde et par enkelte værelser. Kroen lå virkelig idyllisk ude på landet, omgivet af grønne marker med køer og får. Vi gik ind i kroen og fik nøglen til vores værelse.

Vores værelse

Vores værelse lå i en tilbygning lige ved siden af kroen. Værelset var nyt, der var super rent og det vi skulle bruge. Der var et par senge, bord med stole, TV, muligheden for at lave kaffe – og eller te og et super lækkert badeværelse. Værelset var lidt hyggeligt med lidt nips og billeder på væggene. Desuden var der bord og stole, så vi kunne sidde udenfor vores lille hus ellers var der også en stor have bag ved kroen.

En tur gennem Eurotunnelen

En tur gennem Eurotunnelen

En tur gennem Eurotunnelen

En tur gennem Eurotunnelen

En tur gennem Eurotunnelen

Middag på kroen

Vi valgte at spise middag på kroen som indvendig lignede de fleste kroer i England. Masser af træ, blottede bjælker og mursten, træborde og stole og selvfølgelig en stor bar. Vi startede vores besøg med at bestille en gin og tonic og en fadøl.

Herefter fik vi brød med suppe til på husets regning

Vores middag var fish and chips og en burger. Det var ret god mad til en meget rimelig pris. Der var også rigtig hyggeligt på kroen som i løbet af aften, blev fyldt godt op af de lokale.

En tur gennem Eurotunnelen

En tur gennem Eurotunnelen

En tur gennem Eurotunnelen

Morgenmaden på The Lydden Bell

Der var inkluderet morgenmad i vores ophold som bestod af kaffe, juicer og selvfølgelig toast med marmelade. Derefter kunne vi fra et kort, vælge vores varme ret. Den ene af os fik fuld engelsk morgenmad og den anden toast med avokado og pocherede æg.

En lækker morgenmad som sammen med middagen og overnatningen, gjorde at vi havde et helt perfekt ophold på denne kro.

Bonusinfo: Link markeret med reklame, betyder at bloggen tjener lidt penge, hvis du booker gennem linket. Det bliver ikke dyrere for dig.

En tur gennem Eurotunnelen

En tur gennem Eurotunnelen

Hvad mener vi om en tur gennem Eurotunnelen

Vi havde længe talt om, at det kunne være sjovt at køre en tur gennem Eurotunnelen. Et imponerende bygningsværk under jorden og lysten blev kun forstærket, efter vi så krimiserien The Tunnel som forgår her. At det var lige så omstændigt som at skulle ud at flyve, have vi ikke forstillede os. Der skulle udfyldes en del, vi skulle bestille et bestemt tidspunkt og fremmødet var to timer før. Det dræbte lidt det med en hurtig tur gennem den Engelske Kanal. Det var dog sjovt at prøve, at sidde i sin bil, på et tog som med 160 km/t som kørte 75 meter under bunden af kanalen.

En tur gennem Eurotunnelen

  • Rejsetidspunkt september.

Rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og X