24 timer i Bristol – England

24 timer i Bristol gav mig masser af gode oplevelser. En fascinerende bro, en charmerende bydel udenfor centrum og jeg fik også kigget på street art. Jeg gik en tur langs kanalerne, boede på et lækkert hotel og havde gode madoplevelser. Bristol var bestemt en dejlig by som tilbød adskillige spændende seværdigheder.

Ankomsten til Bristol

Med en direkte flyafgang med EasyJet fra København til Bristol, landede jeg efter 2 timer og mine 24 timer i Bristol kunne begynde. Lige udenfor lufthavnsbygningen tog jeg lufthavnsbussen som i løbet af en halv times tid, kørte mig til banegården. Herfra var det kun en kort gåtur til mit hotel, Mercure Bristol Grand som lå i centrum, af den gamle bydel.

Min aften i Bristol

Jeg var ankommet sent på eftermiddagen, da vi fly desværre var forsinket men jeg skulle da helt klart, nå at opleve Bristol inden det var tid til at gå i seng. En gåtur gennem gaderne, hvor jeg følte stemningen, nød de charmerende huse og de smukke kanaler.

Jeg gjorde et stop ved Riverstation som lå ud til kanalen. Her var der lige tid til at glas bobler og et møde med en anden rejseblogger som bor i Bristol, Heather Cowper. Jeg slugte hendes gode råd, om hvad jeg skulle opleve på mine 24 timer i Bristol og derefter var det blevet tid til aftensmad.

Min middag blev nydt med udsigt til Bristols tage, omgivet af masser af blomster på The Florist. Efter en lækker middag, var tiden kommet til at se dyner og jeg glædede mig allerede til at vågne op i Bristol og mine nye oplevelser.

Min morgen i Bristol

Jeg spiste en lækker morgenmad på mit hotel Mercure Bristol Grand, for derefter at starte mine oplevelser. Jeg gik ned ad gågaden, i den gamle bymidte mod kanalen. Jeg nød de smukke bygninger, kiggede på livet i gaderne og tænkte:

Hvad skal jeg nu? Sejle eller køre i bus?

Jeg valgte bussen, fordi der var en ting jeg gerne ville opleve.

Hop on – hop off bussen

Normalt tager jeg ikke disse hop on – hop off busser men det jeg gerne ville opleve, lå en del udenfor centrum af byen. Vejret var nogenlunde, så jeg satte mig øverst i bussen, så jeg havde det fulde udsyn og kunne få vind i håret. Guiden ombord på bussen var informativ og humoristisk, så jeg nød egentlig turen imens Bristols attraktion susede forbi i højt bustempo. Det var en så god oplevelse, at jeg faktisk tog en tur senere, så jeg også kunne opleve byen i solskin.

Bonusinfo: Der er to liner, hvor den ene køre i den gamle bydel og den anden kører en større tur udenfor centrum.

• Pris DKK 125 for en dagsbillet.

Suspensions Bridge og Clifton Village

Efter en lille times kørsel, var jeg nået til Clifton Village som ligger højt oppe og er et velhaverkvarter. Her flyttede de velhavende op for at få et køligere klima.

Min busguide havde også fortalt: De ville væk fra stinkende Bristol.

Grunden til at Bristol stinker, er de store tidvandsforskelle som er helt op til 15 meter. Dermed bliver floden Avon mudder blottet og på varme sommerdage, stinker det.

Jeg gik rundt i byen, nød de pompøse og exclusive bygninger hvor pengene til bygningerne primært er kommet fra tobak og slavehandel. Herefter satte jeg kursen mod broen Suspensions Bridge.

Broen spænder over Avon Gorge og River Avon og herfra fik jeg en smuk udsigt til kløften. Broen som er en hængebro, blev bygget i 1864 og er 412 meter lang. Et imponerende og smukt byggeri som jeg var glad for at opleve. Jeg gik tilbage til byen, fandt min nye bedste ven, bussen og kørte ind mod centrum.

Frokost ved St Nicholas Market – Street Food

St. Nicolas Market blev etableret i 1743 og er det ældste marked i Bristol. Her i den smukke bygning var der en summen af liv fra de 60 forskellige boder. Jeg valgte af gå udenfor, for lige udenfor lå der et lille streetfood market, hvor jeg ville spise min frokost. Valget blev en traditionel kylingepie men ærtemos. Med fyldt mave og ny energi, var jeg nu klar til flere oplevelser på mine 24 timer i Bristol.

Street Art i Bristol

Tiden var nu kommet til at udforske en af de mange ting som Bristol er kendt for, nemlig Street Art. Den kendte graffiti kunstner Banksy kommer fra Bristol og jeg fandt da også, et af hans små værker på en husmur.

Ellers gik oplevelsen ud på at kigge op, hen og ned, ad de små gader. Jeg blev glædelig overrasket, hver gang jeg fandt noget street art. Ikke fordi der var svært at finde Street Art, for Bristol havde virkelig meget af det. De har så meget, at der er forskellige ture som du kan tage på, som kun dedikeret til Street Art.

Kanalerne omkring Bristol

Solen skinnede nu fra en skyfri himmel og jeg fik lyst til at udforske kanalerne. Byen var smuk da den var badet i solskin og de smukke huse der spejlede sig i kanalerne. De lokale nød udendørs livet og det gjorde jeg bestemt også. Jeg nød at kigge på de gamle beboelseshuse som nu er blevet renoveret, malet i pastelfarver og i dag bliver kaldt for painted houses.

Jeg slentrede på kajen, kiggede på de gamle kraner og så byen fra forskellige vinkler. Jeg var ikke i tvivl i dette øjeblik og tænkte:

Bristol er en smuk, pulserende men bestemt også en hyggelig by.

Middag på the Old Market Assembly

Mine 24 timer i Bristol sluttede med lækker middag på Old Market Assembly. Et råt, hyggeligt, stemningsfyldt og unikt sted. Her sad jeg ved lange træborde sammen med de andre gæster og fik en 6 rettes tasting menu inkl. drikkevarer. En middag som var en madoplevelser og et af de bedste måltider, jeg længe havde spist.

• Adresse: : 25 West St.

24 timer i Bristol

Jeg havde nogle fantastiske 24 timer i Bristol. En by, som jeg på forhånd intet vidste om men som overraskede positivt. En by som var hurtigt og let at komme til fra København og hvor jeg for i løbet af kort tid, var i en fed pulsende storby. En by som indbyggermæssig er stor, men som virkede lille og intim. Det var let at komme rundt, attraktionerne lå i gåafstand ellers var der både mulighed for at komme rundt med vand – og eller almindelige busser.

Jeg kommer helt sikkert tilbage til Bristol

Pudsig bonusinfo om Bristol

Bristol er kendt for sit blå glas, Bristol Blue Glass. Den blå farve er også markant mange steder i byen og du vil opleve at alle taxaer er blå.

Fakta om Bristol

Bristol er en by i det sydvestlige England, tæt på grænsen til Wales. Den har ca. 450.000 indbyggere og er den 10. største by i England. Floden Avon løber gennem Bristol som også har en del kanaler.

Byen som er en havneby, har tidligere været en af de største byer som har handlet med tobak og slaver. Under 2. verdenskrig blev Bristol meget beskadiget og over 100.000 bygninger blev ødelagt. Derfor er byen i dag, et miks af gammelt og nyt.

Pudsigt fakta om Bristol: Bristol er en af verdens største producenter af luftballoner og hvert år er der ballonfestival i byen.

24 timer i Bristol - England

Hvordan kommer du til Bristol og hvad koster det?

• EasyJet har 3 ugentlige afgange til Bristol fra København.
  • Flytiden er 2 timer.
  • Prisen for en basis returbillet koster omkring DKK 900
  • Lufthavnsbussen tager 30 minutter til centrum.
  • Billet til lufthavnsbussen DKK 60

Desuden er Bristol er et rigtig godt udgangspunkt for andre oplevelser, i det sydvestlige England og byer som Wells og UNESCO-byen Bath.

Anbefaling af hotel

Jeg kan anbefale Mercure Bristol Grand Hotel. Det 4-stjernet hotel lå centralt i byen i en smuk gammel bygning. Værelserne var alle personligt indrettet og der var over 500 stykker street art, fra lokale kunster på hotellet. Der var desuden en virklig lækker morgenmad.

Bonusinfo: Link markeret med reklame, betyder at bloggen tjener lidt penge hvis du booker gennem linket. Det bliver ikke dyrere for dig.

Anmeldelse af Mercure Bristol Grand Hotel - Bristol, England

• Rejsetidspunkt juni.

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse: