Namib-ørkenen og røde klitter ved Sossusvlei – Namibia

Namib- ørkenen og røde klitter ved Sossusvlei, viste os et natursceneri uden lige. Vi så og sov i den smukke ørken, hvor vi nød stjernehimlen og solopgangen. Vi havde en hård køretur, til stedet og besøgte den isolerede by Solitaire. Vi blev imponeret af sandklitterne, som er millioner af år gamle, kørte i en sandstorm men så alligevel naturen, fra sin smukkeste side.

Turen på tværs af ørkenen

Vores mål var at køre gennem verdens ældste ørken, så vi kunne udforske Namib-ørkenen og røde klitter ved Sossusvlei. Vi startede dagen med at køre på tværs af ørkenen. Det var endeløse veje med sand på begge sider. Vejen var dårlig, som i super dårlig. Grus – og sandvejen som med årene. er blevet kørt så meget til, at det var som at køre på et vaskebræt. Utrolig ubehageligt at køre på.

Undervejs passerede vi Stenbukkens vendekreds og ja, så var der lige tid til en selfie inden turen forsatte gennem ørkenen. Efter en lang tur, nåede vi udkanten og her var der til gengæld klipper og dermed bjergkørsel.

Solitaire og kaffepause

På vejen stoppede vi, ved den eneste benzinstation og cafe som er mellem klitterne ved Sossusvlei og kysten. Her fik vi et kig, til alle de gamle biler imens vi nød deres æblekage og en kop kaffe. Dette gjorde vi, inden turen gik videre og vi dermed skulle opleve noget mere af Namib-ørkenen og røde klitter ved Sossusvlei.

Overnatning på Desert Camp

Vi kom endelig frem til vores overnatningssted. Her fik vores egen lille hytte, midt ude i ingenting med smuk udsigt til ørkenen. Hytten var godt indrettet med lækker stor seng, godt badeværelse og der var også swimmingpool på stedet.

Det bedste var dog, vores terrasse med udsigt til bjergene og ørkenen. Her kunne vi helt uforstyrret nyde nattehimlen, den smukke natur og fordybe os i skønheden.

Vores hytte lå 5 km. væk fra hovedbygningen og da der var inkluderet aftens- og morgenmad i vores ophold, kørte vi dertil for at indtage måltiderne. Hold da op et gedemarked. Her var sindssygt mange mennesker og den fred vi havde nede i vores hytte, kunne vi i hvert fald ikke finde her. Vores måltider blev hurtigt overstået, selvom maden var lækker. Nu kunne vi med selvsyn opleve, alle turisterne som gerne ville besøge Namib-ørkenen og røde klitter ved Sossusvlei. Et område som også er Namibias største turistattraktion.

Bonusinfo: Link markeret med reklame, betyder at bloggen tjener lidt penge hvis du booker gennem linket. Det bliver ikke dyrere for dig.

Vores morgen

Der er ikke noget bedre, end at stå op med solen. At opleve en ny dag begynder, se lyset som langsomt bryder frem og er helt blødt og gyldent. Det oplevede vi ved Desert Camp. Hvor var det dog smukt at se i ørkenen og vi havde da også besøg, at både en gnu og en majestætisk oryx. Efter lidt morgenmad, var tiden kommet til at vi skulle på nye eventyr og til at opleve mere af Namib-ørkenen og røde klitter ved Sossusvlei.

Fakta om Sossusvlei

Det mest turistet og besøgte sted i Namibia ørkenen er Sossusvlei-området som også er en del af den større Namib-Naukluft National Park. Her er der nærmest uvirkelige store sandklitter som er skabt gennem millioner af år. Ud over klitterne, er der desuden Deadvlei som er en stor, hvid, salt flade. Her findes der forstenede træer som er flere hundrede år gamle.

Vores oplevelse af Namibia ørkenen og de røde klitter ved Sossusvlei

Vi var tidligt på færre, for vi ville gerne opleve stedet inden alle de andre turisterne vågende. Så vi kørte mod indgangen og betalte. Efter vi havde betalt, blev vi glædelig overrasket, for herinde var der asfaltvej og det gjorde køreturen til en leg og vi kunne nyde den.

Køretur gennem området

Vi kørte næsten 45 km. igennem det smukke landskab. Vi kørte ligesom nede i en dal og de enorme klitter, tårnede sig op på begge sider af vejen som skyskrabere i en storby. Hvert minut var et stort natursceneri og både kamera og øjnene kom på gevaldigt overarbejde. Det skal oplevelse, for ingen ord eller billeder vil kunne retfærdiggøre denne skønhed.

Dune 45

Efter vores smukke tur, stoppede vi ved Dune 45. Navnet på denne klit, stammer fra at det 45 kilometer fra Sesriem-porten som er indgangen til Sossuvlei. Den er 170 meter høj og består af 5 millioner år gammelt sand. Det er også tillad at klatre på denne klit.

Vi var betaget, stod helt stille og kiggede på alle dem som besteg denne klit. De var bare små sorte prikker, helt deroppe på denne enorme røde klit. Det var bestemt en meget smuk oplevelse.

Namib-ørkenen og røde klitter ved Sossusvlei – Namibia

Turen forsatte, dog i sandstorm

Solen skinnede, der var behagelige 23 grader, denne formiddag og vi nød turen. Men så skete det, fra det ene minut til det andet…..

Der blev sandstorm

Vi kunne se stormen komme, ude i horisonten og efter lidt tid kunne vi intet se. Vejen sandede til og udsynet lukkede sig mere og mere frem for os. Til sidst, kørte vi nærmest i blinde. Det var skræmmende, samtidig med at der også var fascinerende. Efter lidt tid, kom vi til en parkeringsplads – heldigvis. Her parkerede vi, men havde stadig svært ved at se noget.

Turen til Deadvlei – nej desværre

Her fra parkeringspladsen, er turen til Deadvlei i meget blødt sand og det frarådes selv at køre dette stykke. Derfor kan du her, blive transporteret det sidste stykke i en vogn trukket af en traktor.

Der var faktisk ikke så mange mennesker på parkeringspladsen, som vi havde frygtet. Vi glædede os til, at vi skulle oplevelse mere at dette smukke sted. Vi sad i bilen og ventede…… og ventede imens sandstormen bare tog til.

Til sidst blev vi enige om, at det ikke gav nogen menig at tage afsted, når vi intet kunne se og skulle kæmpe os gennem en storm. Så desværre, vi så ikke den store saltslette med de døde træer og flere af de enorme klitter.

Hvad mener vi om Sossusvlei

Det var en rigtig god og smuk oplevelse, selvom vi ikke fik set det hele. Men hov, en sandstorm er jo også en fed og anderledes oplevelse. Naturen i Namib-ørkenen og røde klitter ved Sossusvlei, er bestemt natur når den er smukkest. Det er Namibias mest besøgte turistattraktion og det forstår vi godt. Der er ikke andre steder i verden, hvor dette smukke natursceneri kan opleves.

• Shuttel bus: DKK 70
  • Entre til området: DKK 75

Namib-ørkenen og røde klitter ved Sossusvlei – Namibia

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og X.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejser