Tyske Duwisib-slot med overnatning på farmen – Namibia

Det tyske Duwisib-slot med overnatning på farmen, var en anderledes oplevelse. Her midt i ørkenen ligger dette enorme slot, som blev bygget af en tysk baron tilbage i år 1908. Vi så slottet, nød kaffe i gårdhaven og bagefter overnattede vi, på den nærliggende farm. Det var en anderledes overnatning, fordi vi blev beriget med en masse historier om Namibia, af den tyske ejer.

Køreturen til det Tyske Duwisib-slot

Inden vi skulle opleve det Tyske Duwisib-slot med overnatning på farmen, skulle vi først køre dertil. Vi havde tidligere på dagen, besøgt de røde klipper ved Sossusvlei og derfra gik turen videre sydpå.

Køreturen var på de sædvanlige grusveje, med de støvede dårlige veje. Det blev dog hurtigt glemt, for naturen var så smuk. Vi så stadig lidt af det røde landskab og fordi klipperne omgav landskabet så smukt, nød vi turen. På et tidspunkt, kom vi til et vildtområde og advarsler om at der ikke var noget hegn. Det skal lige siges, at næsten overalt i Namibia er der trådhegn. Det er for at holde dyrene indenfor og dermed have styr på dem og selvfølgelig også for at beskytte bilisterne.

Der gik lige med et Zoo i køreturen og vi så da både den smukke oryx, strudse, zebraer samt en del antiloper, inden vi var fremme og skulle opleve det Tyske Duwisib-slot med overnatning på farmen.

Det Tyske Duwisib-slot

Vi ankom til slottet, som ligger midt ude i ingenting. Vi parkerede bilen og så at var der helt tomt. Ingen biler, ingen mennesker ingenting. Vi gik en tur rundt om slottet og fandt indgangen. Her var der så vi lidt mennesker. De opkrævede et beløb i entre og derefter kunne vi gå rundt på slottet. Vi glædede os nu til at se det Tyske Duwisib-slot.

Lidt baggrunds historie om slottet

Slottet blev bygget af Baron Hans Henrich von Wolf. Sammen med hans kone, bosatte de sig i det dengang tysk Sydvest-Afrika og købte otte gårde og dermed havde de et samlet område på 55.000 hektar. De drev ejendommen som en gård og opdrættede fuldblodsheste. Slottet blev bygget af lokale røde sandsten ellers blev både håndværkere og materialer importeret fra Europa. Materialer kom bl.a. via skib til Lüderitz havn og blev herefter trukket 300 km. fra kysten af 24 okser gennem Namib-ørkenen.

Slottet har en gårdhave, 22 værelser og blev indviet i 1908. Imens ægteparret var på en rejste til Europa, brød 1. verdenskrigs ud. Baronen deltog i krigen og døde, desværre. Det var ikke muligt for konen, at tage alene tilbage til Namibia. Over årene, skiftede slottet ejere mange gange men i 1979 overtog staten ejendommen og renoverede den i 1991 og åbnede for besøgende i 1993.

Vores oplevelse af slottet

Vi gik rundt og kiggede, på alle de mange værelser. Vi fik da helt klart en fornemmelse af, at det engang havde være majestætisk og imponerende. Det var egentligt lidt grænseoverskridende at gå rundt på slottet og kigge ind i soveværelserne og stuerne. Det føles faktisk lidt som at snage.

Efter noget tid, havde vi set nok og begav os ud i gårdhaven som nok var den som imponerende os mest. De mange planter og blomster gav os et indtryk af en oase, lige her midt i den ellers golde ørken. Vi sad og nød en kop kaffe imens vi nød freden og vi var glade for, at opleve det Tyske Duwisib-slot med overnatning på farmen.

Duwisib Guest Farm

Efter vores besøg på slottet, var tiden kommet til at tjekke ind på vores overnatningssted. Vi kørte et kort stykke inden vi fremme. Nogle af bygninger på stedet, er indrettet til overnattende gæster og resten benyttes af de ansatte på farmen.

Check-in

Vi tjekkede ind og blev mødt af den tyske ejer. Lokalet hvor vi tjekkede ind, var stort og bliver benyttet både som reception og spisesal. Væggene var tapetseret med gamle billeder, så vi rigtig kunne få en fornemmelse af, hvordan slottet og farmen engang så ud. Vi spurgte desuden til om det var muligt at få lidt kaffe og svaret var: Selvfølgelig, det vil Belinda servere for jer.

Efter vi var kommet hen til vores værelse, gik der kun lidt tid så stod Belinda med vores kaffe.

Værsgo, sagde hun.

Super, vi nød den lækre frisklavet stempelkaffe og udsigten til ørkenen.

Værelset

Vi fik et værelse som havde en lille veranda med stole. Inde i værelset var der en dobbeltseng, opbevaring og et lækkert badeværelse. Der var super rent og der var leget med detaljerne. På vores sengetøj var der hulepindsvin.

Området

Vores værelse lå med udsigt til ørkenen og bjergene. Parkering som var gratis var lige udenfor vores værelse. Der var desuden en mindre swimmingpool på stedet som kun har 9 værelser.

Middag på Duwisib Guest Farm

Vi spiste også middag på stedet som vi tilkøbte. Det vi så ikke lige havde regnet med var, at vi så skulle spise med den tyske ejer og 3 andre gæster. Det var dog hyggeligt nok og Namibias kultur, samfund og driften af farmen blev vendt. Vi fik et indblik i Namibia, som vi nok ellers ikke ville have fået og det er jo en stor gave.

Den tyske ejer fortalte: På farmen lever vi af at opdrætte oryx.

Hmm lidt underligt. Jeg skulle da også lige vende tanken i mit hoved. Denne smukke antilope, som også er Namibias nationaldyr, bliver opdrættet som vi opdrætter svin i Danmark. Antilopen var da også en del af vores middag.

Middagen vi fik bestod en 3-retters menu som Belinda havde lavet.

• Forret – græskarsuppe
  • Hovedret – 3 forskellige slags kød, grønsager, ris og salat
  • Dessert – Et stykke kage.

Det var en udmærket middag, som var jævn hverdagskost men yderst velsmagende.

En rædselsnat

Indrømmet, jeg hader virkelig edderkopper – altså som virkelig hader. Jeg vågnede midt om natten og skulle på WC. Jeg tænder lyset og hvad ser jeg til min rædsel.

En stor fed edderkop som piler ud på badeværelset. GYS!

Hvad gør man så lige? Ja, jeg ved ikke hvad du ville have gjort, men jeg vækkede Tore.

Jeg sagde: Du er altså nødt til at stå op og fange den edderkop, der er ude på badeværelset.

Min tålmodige mand ,sagde lidt søvndrukken: Ja, ja det skal jeg nok.

Han stod op, ledte på badeværelset og kunne intet se. Hmm hvor mon den gemmer sig? Lille var den ikke og hvem ved om den var giftig. Det er trods alt Afrika.

Nå vi fandt den aldrig og jeg troede jeg havde set syner.

Næste morgen havde Tore dog fornøjelse af den, for der under vasken sad den store, fede og ulækrere edderkop.

Vores morgen

Vi var igen tidligt på færre og stod op sammen med solen. Solopgangen blev nydt og bagefter spiste vi en simpel men udmærket morgenmad som ejerne lavede. Vi spiste den sammen med ham og de sidste historier blev lige fortalt, inden vi kørte.

Hvad mener vi om Tyske Duwisib-slot med overnatning på farmen

Oplevelsen var god, særpræget og sjov. At besøge et slot midt ude i en ørkenen og dermed blive betaget af, at folks ambitiøse byggeri kan kun imponere os. At vi desuden kunne nyde kaffe, i en oase af en gårdhave. Ja, det var en god bonusoplevelse. At overnatte på en farm, se solen gå ned og stå op i ørkenen, det var bestemt også en god oplevelse. Vores værelse var udmærket og tjente det formål, som det skulle have og så var det desuden hyggeligt. Hvis vi skal sige noget negativt så er det prisen. I forhold til andre steder hvor vi overnattede, fik vi ikke så meget for de samme pengene og vi syntes det derfor, det var for dyrt

Det som gjorde dette ophold til noget særlig, var helt klart alle de historier som vi blev begavet med af vores tyske vært.

Bonusinfo: Link markeret med reklame, betyder at bloggen tjener lidt penge hvis du booker gennem linket. Det bliver ikke dyrere for dig.

Tyske Duwisib-slot med overnatning på farmen - Namibia

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og X.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse: