Safari ved Okonjima Plains Camp – Namibia

Safari ved Okonjima Plains Camp, viste os masser af vilde dyr. Her oplevede vi at se en leopard for første gang, i vores liv. Vi boede i en stor hytte med  direkte udsigt til savannen og stedet serverede lækkert mad. Her havde vi rigtig mange dyre-oplevelser, i et meget smukt område, omgivet af bjerge.

Turen til Okonjima Nature Reserve

Efter et par dejlige dage, i hovedstaden Windhoek, var tiden kommet til at se landevejen igen. Windhoek siges, at være Afrikas reneste hovedstad og det var den bestemt også. Byen ligger smukt, omgivet af bjerge i 1.700 meters højde. Den kan ikke prale af de store oplevelser, på nær en historisk tysk kirke og et lokalt marked, var der ikke meget andet at opleve. Der var dog i denne by, at vi første gang mødte kvinder fra Himba-stammen med ler i håret. Det var dog dejligt, med et par dage i luksus og civilisation inden vi igen skulle ud i bushen.

På landevejen igen, ændrede naturen sig. Vi kørte nordpå og jorden var rødlig, der var lidt frodigt og vi så masser af termitboer. Vejen var på asfalt, så de lange strækninger blev nydt og kørsel var behagelig og vi så frem til vores safari i Okonjima Nature Reserve.

Ankomsten til Okonjima Plains Camp

Vi ankom til indgangen med en port, hvor vi skulle indskrives. Efter vi havde gjort dette, blev vi mødt af en grusvej og kørte videre. Efter at have kørt et kvarter, mødte vi det første hegn. Efter at have trykket på en knap. blev vi lukket ind og kørte videre. Vi begyndte nu at se lidt antiloper og nød naturen. Den røde jord og den frodige vegetation med masser af træer.

Hegn nummer 2

Vi standsede ved hegn nummer to. På det sorte hegn, var der en gepard. Vi trykkede på knappen og lågen gled langsom op.

Hvad er der mon på den anden side af hegnet?

Det var lidt skræmmende men også spændende. Det var lige som om, at vi et øjeblik, var med i filmen Jurassic park. Skiltene advarede nu mod geparder. WOW ret spændende. Vi så ingen af de store katte men en del andre dyr, inden vi var fremme ved hovedbygning.

Hovedbygningen

Hovedbygning var et stort område som var delvist åbent i to sider. Herfra kunne vi se den enorme savanne og vandhullet lige udenfor bygningen. Der var en swimmingpool, en gavebod og masser af hyggekroge hvor du kunne sidde og nyde udsigten. Ellers blev bygningen brugt som restaurant.

Check-in

Vi henvendte os i receptionen og glædede os til at modtage vores nøgle til vores værelse. Den eneste type værelse der var ledigt, da vi bestilte, var et garden room som desværre ikke havde udsigt til savannen.

Vi blev derfor glædelig overrasket, da den venlige mand i receptionen sagde:

Vi har opgraderet jer. I har fået et værelset med udsigt.

Åhh er ordet opgraderet ikke bare sød musik i ørene? Det synes vi.

Da vi tjekkede ind fulgte vi også op på, om alt var ok i forhold til vores bestilte safari ved Okonjima Plains Camp. Det var helt i orden og vi skulle komme til hovedbygning kl. 15.15.

Vi satte derefter ind i bilen og kørte ned til vores hytte. Den lå omkring en kilometer fra hovedbygningen.

Vores hytte

Vi parkerede vores bil i den interimistiske carport og var nu spændte på, at se vores hytte.

Indretning at hytten

Hytten var stor og det første vi mødte, var en terrasse med to stole. Vi gik indenfor og her fik vi WOW-følelsen. Rummet var enormt med to queen-size senge, natborde og en adskillelse fra sove afdelingen med en væg. Bag væggen, var der masser af opbevarings muligheder.

Der var et bord med stole, mulighed for at lave kaffe-og eller te, safe, vand og vifter i loftet.

Badeværelset

Badeværelset bestod af et separat toilet, et stort område med håndvaske og et stort bruseområde.

Detaljerne

Der var kælet for detaljerne med masser af nips som f.eks. billeder på væggene, giraffer på toilettet, puder og tæpper. Der var super hyggeligt og hytten var meget personlig og vi følte os godt tilpas med det samme.

Udsigten

Det vildeste var dog udsigten. For ud over at vi kunne sidde på terrassen og kigge ud på savannen, kunne vi også gøre det fra vores seng. Der var et kæmpestort vindue for enden af værelset, som gav os det mest fanatiske vue ud til savannen. Hurra for opgradering.

Lidt fakta om Okonjima Plains Camp

Okonjima Plains Camp ligger i Okonjima Nature Reserve som ejes af Hanssen familien. De har i generationer været kvægbønner med har nu ændret stedet til et turist – og undervisningssted. De har oprettet AirCat Foundation som blev grundlagt i 1993 og som gør en stor indsats for at beskytte leoparder og geparder fra landmændene.

Desuden forskes der på stedet, for bevarelsen af de store katte. Derfor har en del af kattene, fået sendere på halsen. Området som er kuperet, er på 20.000 ha., omgivet af bjerge og det højeste punkt er 1.900 meter.

Safari ved Okonjima Plains Camp

Forventningsfulde som små børn juleaften så vi frem til vores safari. Vi mødte op i receptionen og fik af vide, at vi kunne starte med kaffe.

Kaffe og kage

Vi blev henvist til et bord. Her sad vi sammen med vores ranger og de andre som skulle med samme vogn som os. Vi styrkede os med kaffe og kage, inden de store oplevelser skulle begynde.

Jeepen

Vi gik ud til vores jeep, hvor vi skulle sidde 7 personer ud over ranger. Hver person sad, så de havde en af siderne de kunne se ud fra og sæddet i midten var tomt. Jeepen var åben, kun beskyttet af et tag. Tore var heldig og scorede forsædet.

Køreturen rundt i landskabet

Landskabet var utrolig smukt. Den røde jord, det kuperede landskab som var omgivet af bjergene og der gik da heller ikke lang tid, før vi så vores første dyr – vortesvinene. De er ret sjove,  super hurtige og vi så mange af dem. Turen startede kl. 16. og lyset var blødt og gylden. Super smukt. Vi begyndte  efter lidt tid at se dyrene bl.a. antiloper, zebraer, skildpadder.

Kørslen var meget ujævn og forgik på små stier som slet ikke lignede nogle du kunne køre på. Det gik op og ned i det kuperede landskab og alles øjne var på udkig efter dyr. Ofte var der total stilhed og alle ventede i spænding, for vi var på en mission. Vi ville finde en leopard.

Jagten på leoparden

Nu har en del af leoparderne sendere på, i området. Det betød så, at vores ranger prøvede at fange et signal fra en af dem. Området er jo enormt og det virkede som en helt umulig opgave.

Vi kørte rundt, frem og tilbage. Så var der svagt signal, nu var der stærkt signal.

På et tidspunkt sagde vores ranger: Jeg tror den kommer lige derhenne, på stien om lidt. Alles øjne stirrede på stien og intet skete.

Vi havde nu ledt i 3 timer, efter en leopard og intet var sket. Vores ranger havde givet lidt op men så skete det. Lige der lå hun -WOW det var vildt og næsten helt uvirkeligt.

Mødet med leoparden

Der lå hun-leoparden lige midt i krattet og gnavede på et eller andet. Der var ikke noget blod, så hvad var det lige hun gnavede i? Hun havde åbenbart fundet, et af sine gamle ofre og det var et hoved fra et vortesvin som hun lå og gnavede i og slikkede på. Hun var total uberørt af, at vi sad så tæt på hende og gloede.

Men hold da k…. hvor var det en stor oplevelse og det var svært at løsrive sig og jeg tror også, at vores kamera på det tidspunkt fik et mindre hedeslag.

Sundowner

Desværre var det ved at blive mørkt og vi måtte videre. Vores ranger kørte os til et vandhul og her så vi solnedgangen over savannen med en gin & tonic i hånden imens vi fik besøg af en hyæne. Så kan det da ikke blive mere MIT AFRIKA.

Hjemturen

Resten af vores safari ved Okonjima Plains Camp forgik i mørke. Vi kørte omkring en halv time, inden vi var fremme ved hovedbygningen. At køre i mørke midt på savannen, ja – indrømmet, det var ikke specielt fedt.

Selve vores safari som skulle vare i 2 ½ timer, endte med at vare i 4 timer. Tiden fløj dog afsted og det var en super fed oplevelse.

Middag på Okonjima Plains Camp

Der var inkluderet middag i vores ophold, som blev serveret i hovedbygningen med udsigt til savannen. Her sad vi og kiggede ud på savannen, så skyggen af giraffen ved vandhullet og var enige om en ting.

Livet er da skønt

Middagen var en 3-retters menu som bestod af:

• Forret – filodej fyldt med spinat, feta og tomater
  • Hovedret – Eland antilope kød som var en roulade med løg. Dertil ris, sauce og græskar.
  • Dessert – Budding med is og creme

Middagen var udmærket, omgivelsen hyggelig og servicen i top.

Vores morgen

Efter en dejlig nats søvn, vågnede vi og trak gardinerne fra vinduet og WOW sikke en udsigt. Hold nu op – tænk hvis vi hver morgen, kunne vågne og opleve en ny dag der startede med udsigt til savannen.

Der blev lavet kaffe, vi satte os ud på vores terrasse og nød skønheden. Savannen var fyldt med fugle (vi ved ikke hvad de hedder) men vi kaldte dem for Namibia høns og vortesvinene havde også travlt. Sikke en fantastisk måde at starte en morgen på.

Morgenmaden

Vi pakkede vores ting men var egentlig klar til endnu en safari ved Okonjima Plains Camp men det blev morgenmad i stedet.

Der var en buffet med pålæg, brød, juicer, kaffe og yoghurt.

Men vi blev også spurgt: Hvad vil i have til morgenmad? Vi spurgte: Hvad kan vi få? Svaret var: Det i vil have.

Vi bestilte, æg, bacon, champion og tomater. Maden blev nydt i solskin med en smuk udsigt til savannen inden vi skulle videre.

Udturen fra vores lodge

Nu troede vi, at vores safari ved Okonjima Plains Camp, var slut med der tog vi fejl. Vi havde næsten lige forladt hovedbygningen, så begyndte dyrene at myldre frem, denne formiddag. Der var virkelig gang i den og det var især aberne der var interessante. Der var masser af dem og der var forskellige racer.

Det som var særlig sjovt var, at kigge på dem imens de åd blomster. Der var nogle gule blomster som åbenbart var meget lækre at æde eller måske var det insekterne som var på dem. Vi ved det ikke men de var helt maniske.

Men efter vi havde hilst på alle dyrene og kommet igennem alle portene, var vi ude og kunne dermed sige farvel.

Hvad mener vi om Safari ved Okonjima Plains Camp

Det var en super oplevelse. Alle de dyr vi fik set og naturen var så smuk. Det var ligesom at komme i Zoo, bare med vilde dyr. En opgradering gør bestemt heller ikke oplevelsen dårligere og vi nød vores hytte med den fantastiske udsigt. Højdepunktet var helt klart at se en leopard. Det er et syn vi aldrig vil glemme.

At stedet desuden gør en masse for de store katte og det også bliver brugt til uddannelse, gør bestemt ikke stedet mindre attraktivt. Det var helt klart en safari der var på højde med vores kør-selv safari i Etosha National Park.

Der er kun et problem med dette sted. En nat var for lidt.

Safari ved Okonjima Plains Camp – Namibia

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og X.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejser