Road Trip Inverness – Isle of Skye, Skotland

Vores road trip Inverness – Isle of Skye viste os den enorme Loch Ness sø, det mest fotograferede slot i Skotland og et smukt udsigtspunkt. Vi spiste frokost i det grønne, kørte over Skye Brigde, ankom til et B&B med fascinerende beliggenhed og spiste middag med udsigt.

Rejsen langs med Loch Ness søen

Efter nogle spændende dage i Inverness, var det blevet tid til, at vi skulle videre på vores rejse. Denne næste etape blev vores road trip Inverness – Isle of Skye. Vi havde tidligere været ude at sejle på den enorme sø, hvor det skræmmende søuhyre Nessie efter sigende skulle leve. Nu var turen kommet til, at vi skulle køre langs med søen. Der var lavet et par enkelte parkeringspladser langs med søen og vi gjorde et par stop. Kiggede på søen, de omkringliggende bjerge og var betaget over naturen.

Urquhart slot

Da vi nærmede os Urquhart slot, drejede vi fra. Vi havde tidligere på vores sejltur på søen, set denne slotsruin fra vandsiden, så nu var tiden kommet til, at vi skulle se det fra landsiden. Da vi kom til parkeringspladsen blev vi vinket videre – Hvorfor? Jov fordi der var simpelthen ikke var flere parkeringspladser – ØV. Det blev derfor kun et hurtigt kig til ruinen inden vi fik besked på at køre videre.

• Billetpris: Pund 7-12
  • Åbningstider: Det varierer lidt efter årstiden men altid mellem 11-16

Frokost på Glen Rowan Cafe

Efter vi havde kørt et langt stykke, langs med Loch Ness søen, drejede vi fra. Vi kørte i den smukke natur og det næste stop på vores road trip Inverness – Isle of Skye, blev den lille hyggelige cafe Glen Rowan. Den lå lige ved vejen med en smuk med udsigt til bjergene. Der var indendørsservering men der var også mulighed for at sidde udenfor i det dejlige solskin, så det valgte vi.

• Vi bestilte hindbærlemonade, smagte på den dejlige drik og nød udsigten.
  • Til frokost fik den ene af os sandwich med chips og salat. Den anden fik en burger med salat.
  • Vi afsluttede måltid med en god kop kaffe og et stykke citronkage.

Det var virkelig god cafemad til en rimelig pris, der var god servicen og udsigten var imponerende.

• Cafeen holder lukket i vinterhalvåret.
  • Adresse: Skye Road, Invermoriston IV63 7YA

Eilean Donan slottet

Vi forsatte vores road trip Inverness – Isle of Skye gennem det smukke landskab, havde et stop ved en sø og eller forsatte vi, til vi nåede til Eilean Donan slottet.

Fakta om Eilean Donan slottet

Eilan Donan er en lille tidevands-ø som ligger ved sammenløbet af tre søer. Øen er forbundet med fastlandet med en gangbro som blev bygget i det 20.århundrede. På øen ligger slottet som oprindelig blev bygget i det 1300-århundrede og var højborg for klanen Mackenzie og deres allierede klanen MacRae. Slottet har haft en meget omtumlet tid med krige og ødelæggelser men mellem 1919-1932 blev slottet rekonstrueret af John Macrae-Gilstraps.

• Slottet blev åbent for offentligheden i 1955.
  • Der er et besøgscenter.
  • Det er det tredje mest besøgte slot i Skotland.
  • Slottet et et af de mest fotograferede monumenter i Skotland.
  • Det er et anerkendt skots ikon og optræder ofte i reklamer.
  • Slottet har medvirket i adskillige film bl.a. Loch Ness, Highlander og The World is Not Enough.

Vores oplevelse af Eilean Donan slottet

Ved slottet var der en parkeringsplads og allerede her så vi, hvor populært dette slot er og hvorfor det er et af mest fotograferede slotte i Skotland. Parkeringspladsen var pakket med biler men denne gang, var vi heldige at finde et plads. Slottet så både imponerende og skræmmende ud på afstand men det var bestemt også fascinerende. Vi gik så tæt på som vi kunne komme, hvilket ikke gjorde oplevelsen dårligere. Vi fik set det både med blå himmel i baggrunden og truende regnvejrsskyer. Det er helt utrolig så hurtig vejret skifter i Skotland. Efter vi havde nydt udsigten til slottet, forsatte vi vores road trip Inverness – Isle of Skye.

• Adgang til slottet Pund 10
  • Åbningstider: De varierer alt efter årstiden men der er altid åbent mellem 10-15
  • Der er et besøgscenter og forskellige spise muligheder.

Loch Als Viewpoint

Efter vores slotsbesøg  forsatte vi vores tur. Vi nærmede os Isle of Skye men inden vi kørte over broen til øen, havde vi lige et stop ved Loch Als Viewpoint. Herfra fik vi en fin udsigt over Loch Als, kunne skimte Skye Brigde og kunne se Isle of Skye.

Ankomsten til Isle of Skye

Vi kørte lang med Loch Als, så på klipperne og de blomstrende lyng. Efter lidt tid, var tiden kommet til, at vi skulle køre den 500 meter lange Skye Brigde. Det gjorde vi og var nu var vi kommet til Isle of Skye

En ø som er den største og nordligste ø i øgruppen Indre Hebrider og kendt for sine flotte bjerge og naturscenerier.

Eilean Ban fyrtårnet

Vi havde set et fyrtårn i det fjerne og da vi var kommet over broen, begyndte vi at lede efter det. Efter en lidt kringlet tur, fandt vi det endelig for det lå godt gemt nede under broen.

• Fyrtårnet er fra 1857
  • Fyrtårnet ligger på øen Eilean Ban.
  • Det er 21 meter højt.
  • Fyrets brugte oprindelig kaskelothvalolie til at lyse op.
  • Fyrtårnet fungerede indtil 1993
  • Fyrtårnet er i dag et vartegn og bliver derfor vedligeholdt.

Turen til vores B&B

Den sidste etape på vores road trip Inverness – Isle of Skye, var til vores overnatningssted. Vores værtspar havde skrevet en del mail til os og en af dem var, en rutevejledning for Googles maps anvisninger var forkerte og hvorfor nu det?

Deres hus havde ingen adresse!!!

WOW – det var ret vildt. Nu skulle vi så finde vores B&B efter denne anvisning.

• Kør ud af vejen fra broen.
  • Når du ser et stopskilt, så kør lidt længere frem.
  • Derefter kommer der en vej til højre.
  • Ved vejen skal i dreje fra mod vandet.
  • I skal køre igennem en låge og ned af vejen.
  • Kør næsten ned til vandet.
  • Når i er nede ved vandet, skal i dreje til venstre.
  • Det er andet hus på venstre hånd.

Strathgorm Bed and Breakfast

Vi kom frem til vores B&B og her stod Allison smilende og tog imod os. Vi blev tilbudt kaffe men takkede nej tak. Herefter gik vi op på 1. sal hvor vores værelse var. Værelset var ikke så stort men der var to senge, opbevaring, skrivebord med stol og et fint badeværelse med brusekabine. Det var hyggeligt og selvom der var mange ting på få kvadratmeter, var der klinisk rent.

Vi følte os virkelig velkomne.

Det som var mest fascinerende ved stedet var udsigten. Det var både fra vores værelse og foran huset, hvor vi kunne vi sidde på en bænk og herfra få udsigt til bjergene, haven og havet.

Middag på restaurant Red Skye

Vores værtspar havde anbefalet restauranten Red Skye til os og da den lå i nærheden, valgte vi at spise middag der. Vi kørte af den smalle hullede en-sporsvej derhen og var glade for at vi havde bestilt bord for alt var udsolgt. Restauranten lå smukt med en fantastisk udsigt og vi blev anvist et bord.

• Vi bestilte vin, vand og øl.

Der var ud over den almindelige menu også en tavlemenu. Desværre var de fleste ting udsolgt både på tavlen og i menukortet. Det endte med at vi bestilte

• Forret –Tomatsuppe.
  • Hovedret – Burger med pomme frites.

Det var ikke den store kulinariske oplevelse men stemningen var god og for os, var det en god måde at afslutte vores road trip Inverness – Isle of Skye.

• Adresse: Breakish, Isle of Skye IV42 8PY

Hvad mener vi om Road Trip Inverness – Isle of Skye

Det var bestemt et spændende stykke vej med varierede oplevelser. Det var selvfølgelig ærgerligt, at vi ikke kunne komme til at se Urquhart men til gengæld fik vi set Eilean Donan slottet som bestemt var en god oplevelse. Vores lille cafe der dukkede op midt ude i ingenting, et pludselig fyrtårn og udsigten fra vores B&B var bestemt højdepunkterne på vores road Trip Inverness – Isle of Skye.

• Rejsetidspunkt september.

Rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.