UNESCO byen Blaenavon – Wales

UNESCO byen Blaenavon ligger i den sydøstlige del af Wales og er fødestedet for den industrielle revolution. Her udgør dele af byen og det omkringliggende land Blaenavon industrielle landskab. Der er bl.a. et museum, en jernbanestation, et jernværk og en mine. Vi besøgte dette fascinerende sted, i det meget smukke landskab og udforskede nogle af disse UNESCO stederne.

UNESCO byen Blaenavon

Dele af byen Blaenavon og det omkringliggende landskab udgør Blaenavon industrielle landskab og det blev optaget på UNESCOs verdensarvsliste i 2000. Udover dele af selve bymidten, er der nogle hovedområder.

• Big Pit National Coal Museum
  • Blaenavon  Ironwork
  • Pontypool & Blaenavon Railway
  • Blaenavon  World Hertige Center.

Historien bag Blaenavon

Blaenavon  ligger ved South Waels Valley og delvist i Brecons National Park. Blaenavon som betyder ”flodens hoved” eller ”flodens kilde” på walisisk, er en by som voksede op omkring jernværket.

Det blev åbnet i 1788 da Thomas Hill og hans partnerne Thomas Hopkins og Benjamin Pratt startede eventyret. De investerede 40.000 pund i jernværksprojektet og rejste tre højovne. De fik overtalt dygtige og erfarne jernarbejde til at flytte til Blaenavon og dermed var de i gang.

Blaenavon  industrielle landskab, er et vidnesbyrd om fortidens mine – jernbanearbejdere med alt den kul og jernmalm, der blevet gravet op og dermed den jern som blev produceret. Der er i dag utallige påmindelser og rester i hele byen, fra storhedstiden som i det 19. århundrede, var verdens største producent af jern og kul.

Blaenavon  siges i dag, at være fødestedet for den industrielle revolution.

Vores rejse til UNESCO byen Blaenavon

Efter en overnatning i Newport, var vi klar til den sidste oplevelse som vi skulle have i Wales. Vi skulle besøge UNESCO byen  og det så vi frem til. Efter lidt tid på de waliske veje var vi fremme i byen.

Vi var et hurtigt smuk ind til den gamle bydel i Blaenavon . VI fik kigget på en fin gammel kirke, de gamle huse og ellers var vi hurtig videre, til vores næste stop.

Blaenavon World Heritage Center

Vores næste stop var ved World Heritage Center. Her håbede vi at få lidt mere viden om området og dermed kunne udvælge, hvilken ting vi gerne ville opleve. Der var nemlig oplevelser i byen og området til flere dage, så vi blev nød til at vælge noget fra.

Vi kiggede på udstillingen som var informativ men ikke særlig spændende. Vi så dog nogle kort som hjalp os til at få overblikket over området.

Frokost

Der var en cafe på centret og vi bestilte en sandwich, en kop kaffe og kage. Vi sad udenfor i det lune efterårsvejr og nød den smukke udsigt over dalen. Sandwichen var ok selvom revet ost i en kold sandwich ikke gør noget godt. Kaffe blev drukket, kage spist og vi var klar til at tage på opdagelse i UNESCO byen Blaenavon .

Blaenavon  jernværk

Vi besluttede at vi ville sætte fokus på jernværket. Efter vi havde betalt vores entre, stod vi nu på det område som engang havde været fyldt med overdøvende larm, røg, dampe og masser af malm og kul.

En venlig mand kom hen til os og sagde:

Jeg er frivillig guide her, så må jeg ikke fortælle jer om området historie?

Vi takkede med det samme ja.

Han fortalte os ivrigt og indlevede om jernværket. Vi fik viden om hvordan jernet blev produceret, hvordan de færdige materialer blev transporteret op af bakken via tårnet og kørt væk med jernbanevogne.

En virksomheden som indtil den lukkede i 1904, havde 430 huse og beskæftigede 1.000 arbejdere,

En super spændende historie som vi blev helt opslugte af.

Turen rundt alene

Herefter gik vi selv rundt på området. Vi gik ind i den store hal hvor der var lavet et lys – og lyd show som viste os hvordan jernet blev produceret. Det var faktisk ret levede og godt lavet.

Vi kiggede på det store tårn som med vand løftede malmen op til jernbanevognene og forsatte.

Vi kiggede ind arbejderes boliger som var indrettet og så helt beboet ud og der var også en butik.

Det var en rigtig god oplevelse.

• Entre: DKK 50
  • Åbningstider: 10 – 16 dog til kl. 17 fra 1 april til 6 november.

Big Pit National Coal Museum

Vi forsatte med at udforske UNESCO byen Blaenavon og kørte nu ned til minen. Her var det muligt at se en kulmine som fungerede fra 1880-1980. Vi har set en del miner i vores rejseliv, så vi valgte at springe den over og valgte kun at se bygningen udefra.

• Bonusinfo: Udstillingen er gratis men der kræves et parkeringsgebyr på DKK 40

Pontypool & Blaenavon Railway

Det sidst sted vi besøgte i UNESCO byen Blaenavon var jernbanestationen. Her er der en 5,6 kilometer lang linje som er den højeste og stejleste i landet. Den klatre gennem Blaenavon World Heritage site og det vilde og dramatiske hede landskab.

Jernbanen var nu helt øde og overtaget af alle fårene, så den oplevelse var hurtig overstået.

• Bonusinfo: Jernbanen er genåbnet og det er muligt for købe en returbillet til DKK 100.

Hvad mener vi om UNESCO byen Blaenavon

Det var en god, spændende og meget anderledes oplevelse at besøge Blaenavon . En by som med et blev grundlaget, for at der derefter, var en enorm industri som spredte sig over hele det smukke landskab. En historie som blev fortalt og en by som stadig har bevaret mange af stederne fra sin storhedstid.

Et UNESCO sted som imponerede med sin størrelse og som gav os et indblik i, hvordan den industrielle revolution startede. Det var en rigtig god måde, at afslutte vores road trip  i Wales.

• Rejsetidspunkt september.

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.