24 timer i Erfurt – Tyskland

I samarbejde med Thüringen Tourismus og rejselandet Tyskland24 timer i Erfurt viste os smukke middelalderbygninger, en synagoge og et Stasi fængsel. En by, som er en stor velbevaret middelalderby med toppede brosten, snoede gader og en bebygget bro. Her fik vi lækker chokolade, spiste specialiteter med de lokale og fik drinks på toppen af et bjerg.

Ankomsten til Erfurt

Efter et spændende besøg i Magdeburg med et unikt ophold på Art Hotel, var tiden kommet til at vi skulle videre. Vi kørte mod Thüringen og byen  Erfurt, som er hovedstaden i delstaten.

Vi ankom tidligt om aften og tjekkede ind på vores hotel det 5-stjernet Dorint Hotel Am Dom som lå lidt i udkanten af den gamle bydel. Efter vi havde afleveret vores bagage på værelset, så vi nu frem til at vores 24 timer i Erfurt kunne begynde.

Drinks på toppen af Petersbjerget

Efter en lang dag i bilen, var tiden kommet til at få rørt benene og beslutningen blev, at vi ville bestige Peterbjerget som lå i kort afstand fra vores hotel. Der var den lette måde at bestige det på og den svære. Vi valgte den korte men også den svære. Tro mig, vi fik gang i blodcirkulationen og fik sved på panden.

Heroppe på bjerget, i 231 meters højde, lå den gamle fæstning og engang den største romerske kirke i Erfurt. Vi nød de smukke bygninger, den begyndelse solnedgang men vi var også blevet tørstige. Derfor gik vi lidt længere op, til Glashütte restaurant hvor vi nød en drinks imens solen gik ned. En fantastik start på vores 24 timer i Erfurt.

Vores morgen i Erfurt

Vi vågnede og nød vores lækre værelse som var så stort, at det både var opdelt i en senge– og en stueafdeling. Efter at vi lige havde fået øjne, var tiden kommet til morgenmad. Morgenmaden på Dorint Hotel Am Dom, var bestemt lækkert med alt hvad vi kunne ønske os og et glas bobler, blev det da også til.

Bonusinfo: Link markeret med reklame, betyder at bloggen tjener lidt penge hvis du booker gennem linket. Det bliver ikke dyrere for dig.

Byrundtur med museumsbesøg i Erfurt

Efter et dejligt morgenmåltid, var tiden kommet til at vi skulle udforske byen og vores 24 timer i Erfurt, kunne for alvor begynde. Erfurt er en af de bedst bevaret middelalderbyer i Tyskland og det var dengang, en rig handelsby så vi var spændte på at opleve den. Vi mødtes, med vores guide og så nu frem til alle de oplevelser som hun ville vise os.

Katedralen i Erfurt

Det første stop på vores rundtur, var katedralen St. Mary som er den største og ældste kirkebygning i Erfurt. Kirken blev indviet i 1182 og byggestilen er gotisk. Et imponerende bygningsværk og en katedral som også var overvældende at træde ind i. De mange buer, hvælvinger og de smukke blyindfattede ruder gjorde dette kirkerum til noget helt særlig. Det var også i denne katedral at Martin Luther modtog sin præstevielse i 1507. Katedralen har en klokke, som er den største middelalderklokke i Tyskland, Maria Gloriosa. Den vejer 11.45 tons og er 2,5 meter høj.

Vores guide fortalte: Jeg er ikke i tvivl, når det er Gloriosa der ringer, for lyden fra denne klokke er helt special.

En lidt pudsig ting. Lige ved siden af katedralen med få meters afstand, lå en anden kirke – Severi kirken. Ingen ved hvorfor, de to kirker er bygget lige ved siden af hinanden men de ligger så tæt, at du næsten kunne røre ved dem begge to samtidig.

• Gratis adgang.

Erfurt Domplads

Efter vores besøg i katedralen, gik vi ned ad de mange trapper og endte på en enorm plads. Herfra fik vi et enestående syn til katedralen og Severi kirken. Der var bare spir overalt og det var et storslåede syn.

Her på pladsen, var der masser af boder og især de mange smukt dekoreret løg var et hit. For her på pladsen, var de ved at forberede sig til den store løgfest som forgår de to sidste uger i oktober, dog i byen Weimar.

Den gamle Synagoge

Vi forsatte vores tur, på de toppede brosten, mærkede overalt historiens vingesus og nød vores 24 timer i Erfurt. Vi var nu nået til den gamle synagoge, som er 900 år gammel og Europas ældste synagogebygning. Pesten dræbte i 1349 alle jøderne i byen, så derfor blev bygningen i mange år brugt som lagerrum. Senere var den restaurant og dansested men de mange ombygninger medvirkende til, at bygningen ikke blev genkendt som synagoge længere. I 1998 købte Erfurt by bygningen, den blev restaureret og i 2009 åbnede den som museum over det jødiske liv i Erfurt.

I kælderen, i den gamle synagoge, oplevede vi den 750 år gamle skat, der blev fundet under et bygningsarbejde. Skatten er en af de mest omfangsrige og bedst bevaret skatte fra middelalder og her på museet, fik vi set guld og sølv i mange forskellige former. Erfurt by har også indstillet synagogen og skatten, til at blive optaget op UNESCO`s verdensarvsliste.

• Det er ikke tilladt at tage billeder indenfor.
  • Åbent hver dag fra 10-18 men mandag er der lukket.
  • Billetpris EUR 8

Frokost på Faustfood

Her på Faustfood oplevede vi at kulgrillene var tændt og rummet fyldt med røg. Thüringen specialiteterne lå allerede på grillen og stemningen var i top. Her spiste vi frokost samme med alle de lokale som elsker dette sted. Vi lod vores guide bestemme vores frokost som kom til at bestod af bratwurst, marinerede svinekød og kartoffelsalat.

Det var virkelig lækker frokost og den blev nydt inden vores 24 timer i Erfurt fortsatte.

Krämerbrücke

Vi forsatte vores gåtur gennem Erfurt og var nu nået til et af de mest fotograferet og fotogene steder i Erfurt, Krämerbrücke som også er en af byen vartegn. En bro som er 125 meter lang og lukket på begge sider med handelshuse i bindingsværksstil. Broen var den vigtigste handelsvej i middelalderen via Regia, der forbandt Østeuropa med Vesteuropa. Broen var i 1117 en træbro som desværre brændte og i de efterfølgende år, blev den genopbygget med der opstod desværre gentagende brænde.

Broen blev bygget, i sin nuværende form i 1486 med 62 bindingsværkshuse og en brede på 26 meter. I dag er der 32 beboede huse og de fleste af dagens brohuse huses består af småbutikker for kunsthåndværk og antikviteter.

At gå på en bro, hvor du ikke kan se vand var en underlig følelse. Her på broen, gik vi på brostenene og kunne nyde synet, at alle de smukke huse. At stedet var lidt af en turistmagnet, kunne vi godt forstå, for her på Krämerbrücke var der hyggeligt med alle de mange butikker og et kig til de gamle huse.

Bagefter gik vi ned ad broen og til den ene side. Her kunne vi se det lille vandløb, som engang har været en flod og herfra kunne vi rigtig se, at husene faktisk var på en bro.

Kaffe og chokolade hos Goldhelm Cafe

Her bag ved Krämerbrücke ligger Goldhelm Cafe og da der stadig var mange oplevelser tilbage, på vores 24 timer i Erfurt, så var tiden kommet til kaffe, kage og chokolade. Vi gik ind på den hyggelige cafe, fandt et bord og fik med det samme selskab. Det var Michael som arbejder hos Goldhelm som deltog i vores selskab.

Michael fortalte om chokoladeeventyret, hvordan ejerne Alex Kühl var startet med EUR 10.000 og en lille butik på Krämerbrücke. Han havde en drøm om, at lave verdens bedste chokolade og nu få år senere, var der 80 mennesker ansat og Goldhelm er i dag, en af Erfurts unikke kulinariske varer.

Michael sagde: Vi bruger kun de bedste råvarer, derfor er vores chokolade unik.

Vi fik en kop kaffe, et par forskellige kager og Michael gav os chokolade smagsprøver. Stedet laver desuden is og vi fik også smagsprøver af denne. Alt var super lækkert og at Goldhelm er blevet en succes, forstår vi godt, for hold op hvor var det lækkert.

Det var dejligt med lidt forfriskninger, så nu var vi klar til den sidste attraktion på vores 24 timer i Erfurt.

• Adresse: Kreuzgasse 5

Andreas-Strasse Memorial – Det tidligere Stasi fængsel

Vores sidste besøg, var til det tidligere Stasi fængsel som også er et mindesmærke og et uddannelsescenter. Det var ikke ligefrem et opmuntrende besøg men det er jo en del af den 40-årige historie om Øst og Vesteuropa, som vi glædede os til at få fortalt. Vi mødtes med vores guide som den næste times tid, skulle vise os museet.

Vi fik fortalt, at bygningen blev brugt at Stasi og at det ofte var politiske fanger som sad i dette fængsel. Der menes at være fængslet omkring 5.000 mennesker, gennem tiden som modsatte sig det daværende regime.

Vi gik sammen med vores guide, gennem bygningen og fik fortalt om fængslingerne, diktaturet og til sidst om den fredelige revolution. Der var fanger som var blevet interviewet som vi kunne se film med, vi så cellerne, hvor de badede og isolerings rummet. Det var en stærk oplevelse, at se og fornemme hvordan disse fanger havde det. Stasi brugte alle midler og havde ingen hæmninger – og eller regler om, hvordan de skulle behandlede fangerne. Gys.

Vores guide sagde: De sad i disse overfyldte celler på ubestemt tid. De ventede alle på, at få en dom men det kunne tage måneder eller år.

Vi fik også set og fortalt om den fredelige revolution i 1989/90, hvordan den startede og vi fik en snak med vores guide om, at demokrati ikke skal tages for givet. Vi kiggede på den store terning facade, alle de illustrerede billeder fra den fredelige demostation og tænkte:

Gudskelov at det skete.

Bonusinfo: Al information på dette museum var på tysk. Det er muligt at få guidede ture på engelsk.

• Åbningstider: tirsdag og torsdag 12 – 20. Fredag til søndag 10 -18
  • Billetpris EUR 2

Middag på Pier 37

Vi sluttede vores 24 timer i Erfurt på restaurant Pier 37. Den lå, smukt ned til en af de mange kanaler som der er i byen. Her var hyggeligt, servicen i orden og vi fik et lækkert måltid mad.

Vi startede men en Hugo og til den fik vi frisk brød med tomat pesto. Herefter delte vi en forret som var et fad med en masse forskellige appetizers. Der var lidt oksekød, laksewraps, stegte rejer og stegte grønsager.

Til hovedret fik vi en pastaret med kylling og tomater. Den anden ret var svinekød med mos, dumplings og sauce med kantareller. Dertil fik vi iskold lokal fadøl.

24 timer i Erfurt

Vi havde nogle dejlige 24 timer i Erfurt som bestemt er en by, som vi ville kunne bruge rigtig lang tid i. Den viste os masser af smukke bygninger, imponerende kirker og spændende museer. Vi havde desuden en masser gode drikke – og spise oplevelser og vi fik oplevet en bebygget bro. Det var måske, et ambitiøst program som vi havde men det var gode 24 timer i Erfurt. En by, hvor der blev talt om det gamle Østtyskland, hvor de lokale gerne ville have en dialog om tiden dengang og for os, var det rigtig interessant at høre om.

Lidt fakta om Erfurt

Erfurt er hovedstaden i den tyske delstat Thüringen som ligger i den centrale del af Tyskland. Sammen med nabobyerne Weimar og Jena bor der i denne centrale del Thüringen ca. 500.000 indbyggere.

Erfurt gamle bydel er et af de bedst bevarede og største middelalderbyer i Tyskland. En by der ligger på Via Regia som var en af de mest brugte handels- og pilgrimsruter som bl.a. gik til Frankrig, Rusland, Østersøen og Venedig. En by hvor Marin Luther har boet og hvor han også blev præsteviet.

Erfurt blev hovedstaden i Erfurt i 1948 efter at Weimar havde været det. Byen var en del af Østeuropa i næsten 40 år og først under den fredelige revolution i 1989/90 førte det til tysk genforening. Efter genforeningen var der dyb økonomiske krise og mange fabrikker lukkede og folk flygtede til det vestlige Tyskland. Først fra 2005 blev økonomien forbedret og befolkningstallet begyndte igen at stige.

Hvordan kommer du til Erfurt

• Du kan køre i bil til Erfurt.  Der er ca. 700 km. alt afhængig af hvor i Danmark du bor. Det giver en køretid på ca. 8 timer.
  • Den bedste lufthavn at flyve til, er Frankfurt hvor flere selskaber har direkte fly. Der er en flyvetid på 1.30 timer. Herefter er der direkte tog til Erfurt med en rejsetid på omkring 2 timer.

• Rejsetidspunkt september.
  • Turen er arrangeret i samarbejde med Thüringen Tourismus og rejselandet Tyskland.

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse: