Annettes rejseklumme: Kan jeg ikke flyve mere?
Kan jeg ikke flyve mere og bør jeg ikke flyve? Skal jeg have dårlig samvittighed og ændre mine vaner? Bør jeg tænke på miljøet og lade være? Ja de spørgsmål stilles og debatteres ofte i medierne og bestemt også flittigt, blandt rejselystne eventyrer i denne tid.
Hvordan bliver det fremover?
Kan jeg ikke flyve mere og bliver dem der flyver, fremover den nye hadegruppe som skal forfølges af alle og hænges ud. Skal vi nu til at have forklædning på og gå med bukket hoved, så snart vi nærmer os en lufthavn og er i besiddelse af et bording kort.
Hvordan bliver vores samtaler fremover? Bliver de som denne?
Jeg skal til Italien i sommerferien.
Er det så en busrejse, togrejse eller i jeres egen bil? For jeg regner da ikke med det er med fly, for det er jo noget totalt miljøsvineri.
Vi ændrer vaner og hvad så?
Kan jeg ikke flyve mere og kan du ikke? Ok vi leger med tanken om, at vi holder op med at flyve og tager kun på små smutture hjemmefra, når vi har ferie. Hvad så med de penge, der bliver til overs. Sætter vi dem i banken eller bruger vi pengene til forbrug og køber ting? Måske bliver der så råd til nyt køkken, TV, bil eller? Ja, jeg ved det ikke men en ting er sikkert, pengene vil blive kanalisere ud til andre ting. Sikkert også til ting som vil belaste miljøet.
Den dårlige samvittighed
Kan jeg ikke flyve mere og hvis jeg gør, hvad så med min samvittighed?
Bliver den bedre hvis jeg siger: Ja, ja jeg flyver stadig selvom det er noget miljøsvineri, men jeg gør noget.
Jeg donerer penge til at plante træer, affaldssortere, har en el-bil, køber genbrugstøj og jeg er begyndt at have en ugentlig kødløs dag. Er det nok? Får jeg så en bedre samvittighed og kan jeg dermed retfærdiggøre at jeg flyver?
Jeg er enig i, at værne om miljøet men…
Det er jo ikke fordi jeg er uenig – slet ikke. Jeg mener bestemt, at vi skal værne om vores klode, tænke på vores forbrug og tage hensyn. Jeg er da utrolig bekymret over vores klima. Det er jo ikke en ny bekymring men en har jeg har haft, i de efterhånden mange år har levet. Jeg må dog indrømme, at den moraliserende og det med at se ned på og pege fingere af folks beslutninger, er jeg grundlæggende dyb modstander af. En kultur som især medierne er rigtig gode til at puste op, finde syndebukke og få fremhævet de frelste.
Kan jeg ikke flyve mere?
Selvfølgelig kan jeg det og det vil jeg fortsætte med. At flyve og dermed kunne opleve verden langt væk, er en stor del af min livstil. Flyvemaskiner er luftens busser som bringer mig fra A-B. Jeg håber selvfølgelig, at der over tid kommer andre former for brændstof og – eller andre opfindelser som bevirker, at flyvning ikke bliver så miljøbelastende.
Hvad med dig? Hvad mener du om debatten og flyver du?
Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.
Annette Seier - OnTrip.dk
Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com
10 Comments
Add comment Annuller svar
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Hej Annette
Tak for endnu en interessant klumme 😊
Ja det er et spørgsmål som alle har en mening om i disse dage…
Vi tænker helt sikkert også meget over det. Men hvor skal man begynde? Og hvad er det rigtige at gøre…det er virkelig svært!
Én ting er helt sikkert. Vi holder ikke op med at flyve lige foreløbigt…der er bare for mange spændende ting, vi ikke er klar til at gå glip af…
Men én ting har debatten fået mig til at tænke meget over. Og det er, at hvis det overhovedet kan lykkes, så flyver vi kun direkte inden for Europa. Så stort er kontinentet trods alt ikke. Og mellemlandinger for at gøre billetten billigere, vil oftest betyde at man flyver mange unødvendige ekstra kilometer. Og en ekstra landing og “letning”, som forurener meget.
Mange hilsner
Henriette
Hej Henriette, tak for besøg og kommentar 🙂
Velbekomme, fornøjelsen er da helt på min side. Jeg følte at jeg skulle “have lidt luft” og ud med et budskab 🙂
Ja, man må sige at det med at flyve og ikke at flyve er oppe i tiden i disse dage.
Ja, det er svært at ændre på det med at flyve når man er eventyrlysten, men fordi man stadig flyver skal man vel ikke være del af en hadegruppe og blive moraliseret. Det er det som jeg er meste træt af.
Ja, vi kæmper jo alle for at begrænse CO2 udslippet og finder løsninger som formindsker det. Enig, det med ikke at mellemlanding inden for Europa, er da god tanke selvom billetten måske bliver lidt dyrere. Desuden er det også meget mere behageligt.
/Annette
Hej igen,
Jeg er helt enig i, at debatten kan blive lidt for hadsk og ensidig. Men det er måske fordi man mest hører fra dem der vælger at gå til ekstremer og helt droppe flyvningen. Vi andre, der stadig vil flyve, har måske nok lidt mere en tendens til at gå lidt mere stille med dørene 😉 Så jeg synes, at det er dejligt at du tager det op!
Og som du også selv siger; Selvom vi stadig flyver, kan vi jo også godt tænke os om, og prøve at gøre det ordentligt (f.eks. som jeg nævnte med mellemlandingerne – og ja, det er en win-win, for ja, det er jo meget mere behageligt også 🙂 )
Vi som forbruger kan ændre adfærd og gøre noget. Men jeg er også enig i, at hvis det kun er op til forbrugeren selv, så sker der ikke noget. For hvis det kun er os, der har lysten til at tænke os om, der gør det. Så kommer vi ingen vegne. Der skal noget lovgivning til. Og jeg er glad for, at flyselskaber arbejder på at formindske brændstofforbrug – selvom det jo nok mest er for deres egen økonomiske vinding. Men igen – en win win.
Og ja, hvorfor går folk kun op i flyvninger? Der var da f.eks. også noget fremme for nyligt om, hvor meget energi det koster at streame film på Netflix. Men det blev der lidt hurtigere stille om igen…Der er vist rigeligt af steder at ændre på 😉
Hej igen Henriette,
Tak for endnu en kanon kommentar 🙂
Jeg tror at du har ret i din observation 😉 Det er som om at hvis vi ikke flyver eller spiser oksekød, så redder vi verden. Sådan hænger virkeligheden ikke sammen. Hvis bare det var sådan, så kunne vi nok alle hurtigt ændre på nogle vaner.
Ja, vi kan godt ændre adfærd og de gør vi da også. Efter at i årevis at have levet i et forbrugssamfund er der nu ændringer på vej og folk begynder at tænke sig om. Det er super positivt. Men ja, der skal love til og politikere skal på banen.
Enig, i det med flyselskaberne og dejligt at de nu er begyndt at fabrikere fly som forbruger mindre brændstof men som du også skriver. Der er jo en stor gevinst i det for dem. Det er desværre bare kun 2% af CO2-udslippet der bliver formindsket og det flytter jo intet.
Jeg forstår det heller ikke, Henriette. Måske er det fordi det med at flyve, forbinder folk med luksus og er synligt. Nu er der jo også mange, der bruger fly i forbindelse med deres arbejde, det er jo deres bus rundt i verden.
Ja, haha jeg har godt læst, at folk nu brokker sig over forbruget til streaming og de sociale medier. Efterfølgende læste jeg så at dette udgør under 2%.
Ja tag nu fat i de store ting som f.eks. kraftværkerne, fabrikkerne og lign.
Hav en forsat god weekend.
/Annette
Et vigtigt emne, Annette – og jeg er både enig og uenig med dig 😉
For mig at se er det allervæsentligste i debatten om og problemet med miljøbelastningen fra flyrejser, at det ikke er en udfordring, som forbrugerne kan løse alene (nøjagtigt ligesom med alle andre miljøudfordringer). Vi har brug for visionære og ansvarlige politikere, som lytter til de eksperter, der rent faktisk ved noget om området, og som fx tør regulerer markedet (men de politikere må vi kigge meget langt efter 🙁 ). Det er jo fx hamrende grotesk, at man kan få en flybillet til Sydeuropa for ganske få hundrede kroner. Og hvorfor skal klimakompensation for flyrejser ske ad frivillighedens vej og ikke som et obligatorisk gebyr. Især det første får os jo ikke til at flyve mindre, tværtimod.
Der er forskning og produktudvikling i gang i forhold til mindre forurenende flybrændstof og lettere fly, som bruger mindre brændstof. Men det er ikke noget, der kommer til at gøre en væsentlig miljømæssig forskel i de næste mange år. Så der må ske ændringer ad anden vej inden da. At mange togruter, og især nattog, er blevet nedlagt i Europa gør heller ikke, at vi som rejsende orker at overveje en togrejse (som ovenikøbet er dyr), selv om vi ved, at togrejsen udleder meget, meget mindre CO2.
Når ovenstående er sagt, så mener jeg dog også, at vi som forbrugere/rejsende har et ansvar. Jeg tror, det er en utopi, at vi holder helt op med at flyve. Men vi kan begrænse antallet af flyvninger. Det er dødsvært, når vi gerne vil ud at opleve verdenen (det skal jeg være den første til at indrømme) – det viser statistikken også: under 10% af danskerne overvejer at tage på færre flyrejser i det kommende år. Men for klodens (og dermed vores egen) skyld, synes jeg, vi skal blive meget bedre til at vælge alternativer til at flyve.
Men … nej, for pokker da! … vi skal ikke rende rundt og pege fingre af hinanden! ‘Hellige’ holdninger og pudsede glorier har aldrig nogensinde rykket ved noget som helst, tværtimod får det dem, der føler sig hængt ud, til at blive ved med at gøre, som de altid har gjort. I ren og skær protest. Og det er ikke til klimaets fordel.
Det blev en ordentlig smøre … beklager … blev lige grebet af dit vigtige emne 😉
Hej Bente, tak for besøg og kommentar 😊
Ja, det er et vigtigt emne og hold da op, hvor det også bliver debatteret alle steder.
Vi er da fuldkommen enige i, at det ikke kan løses af os som forbrugere. Der skal tungere ting til og jeg ville da gerne se at der kom anderledes tænkende politikere på banen men fornyede tankere og handlinger.
Ja, det er måske grotesk at flybilletterne koster så lidt især sat i forhold til andre transportformer. Det er vel udbud og efterspørgsel. I forhold til kompensation er jeg vildt uenig. Det er jo bare en ekstra skat som vi som forbrugere ingen garanti har for, bliver brugt til klimaforbedringer. Jeg har aldrig ment at man kan beskatte sig ud af så store problemer.
Jeg læste en artikel om SAS klimakompensation. De havde et ønske om at det skulle gå til vindmøller i Indien. Ja, så kan man måske undre sig over valget. Pengene sendes til projektudviklere og ingen ved endnu hvad projektet hedder, hvor det bliver startet eller om de bliver ædt op i administration.
Nu er fokus i disse tider på fly. Jeg aner ikke hvorfor men alle skriver om det. Men det er kun 2% af CO2-udslippet som kommer fra fly. Ingen taler om biler, kraftværkerne eller for den sags skyld de enorme krydstogtsskibe. Det er jo en enorm diskussion men jeg er bare træt af, denne fokuserer på fly som jeg synes er ensidigt.
Selvfølgelig har vi alle et medansvar men fordi vi reducere vores flyvninger løser det ikke problemet. Jeg tror ikke at 10 % mindre flyvning i forhold til 2% udledning, flyttet noget som helst. Men hvis vi alle var mere bevidste omkring forbrug alt fra de enorme CO2 forurenere som kraftværkerne, ned til den lille forbrugere så er det håb. Det er jo en holdningsændring som der skal til, for os alle i hele verden. Tror ikke helt på, at vi kan få de olieproducerende lande med på det, desværre.
Fordømmelse og pege finger af hinanden, rykker heller ikke noget hos mig men desværre er det sådan jeg opfatter nogle debatter for tiden.
Jeg vil fortsætte med at tænke over mit forbrug hver dag og alt hvad jeg fortager mig på den konto som jeg altid har gjort men… jeg kan dog ikke love, at jeg vil flyve mindre for det er en stor del af min livsstil.
Det blev et langt svar 😉 jeg blev da også lige grebet.
Spennende innlegg! Jeg må innrømme at jeg selv ikke har noen særlig dårlig samvittighet for å fly fordi det er så viktig for meg å oppleve verden. Jeg føler også at jeg bidrar på andre måter til å hjelpe miljøet. Selvfølgelig håper jeg at det i fremtiden blir mulig å fly mer miljøvennlig, men jeg kommer fortsatt til å fly når jeg skal på reise før den tid 🙂
Hej Tina, tak for dit besøg og kommentar 🙂
Tusind tak 🙂
Det er svært at udgå at flyve, hvis man gerne vil opleve verden og komme ud til destinationer som ligger langt væk fra ens hjemland.
Ja, jeg tror at vi alle bidrager på vores måde til at hjælpe miljøet og jeg håner også at flyrejser i fremtiden bliver mere miljø venlige, Tina.
/Annette
Spændende klumme, Annette.
Jeg synes den er lidt svær, for jeg synes ikke, at vi som flypassagerer kan gøre den store forskel. Hvis du og jeg ikke køber et flysæde, bliver det solgt til nogle andre, og så er vi lige vidt. Det er dejligt, at man er begyndt at se på flyproduktionen, så der udvikles fly, der forurener mindre, for folk har brug for at komme fra A til B af mange forskellige grunde. Fornylig læste jeg om et flyselskab, jeg husker desværre ikke hvilket, der havde skiftet deres serveringsvogne ud til et meget let, men lige så holdbart materiale, som der bruges nu. Denne lille ting gjorde, at der blev brugt en den mindre brændstof – hatten af for det. Mon ikke der kan gøres mange andre små tiltag for i det mindste at hjælpe lidt på det.
Men jeg kan altså godt blive lidt tvær, når der snakkes om miljø, CO2-udslip osv. Selvfølgelig er det noget, vi alle skal stå sammen om, men hvad hulan hjælper det, at vi rejseglade mennesker dropper flyrejsen, affaldssorterer, lever så bæredygtigt som muligt, undgår at købe plastic, køber el-biler osv. osv. når nogle af verdens store industrilande er fløjtende ligeglade med, hvor meget der forurenes.
Politikerne snakker meget om, at DK skal være førende indenfor dit og dat, men vi KAN altså ikke redde hele verden her i lille DK.
I denne weekend har vi haft familiebesøg fra Tyskland. Vores gæster fortalte om en by i Tyskland, hvor man havde lavet en masse gader i midtbyen ensrettede. Det er sikkert også fint nok, men det er gjort så uhensigtsmæssigt, at man skal køre rigtig mange ekstra km for at komme til de strategiske vigtige steder, hvilket har medført en del trafikpropper, hvor bilerne holder og oser løs til ingen verdens nytte. Det er jo ikke forbudt, for de der planlægger sådan noget, at tænke sig om ift. miljøet.
Mht. at rejse kommer vi til at køre på en del af vores rejser, men det er – som du ved – ikke fordi vi tænker miljøbevidst på den måde. Til gengæld har vi skiftet vores store dieselbil ud med en mindre bil, der kører på benzin. Vi fortsætter med at flyve, vi undgår så vidt det overholdet er muligt, at tage mellemlandinger, og kigger selvfølgelig på, hvilke selskaber der har en nyere flyflåde og vælger helst dem, og det bliver ved det.
Tak for en meget aktuel klumme.
Hej Kirsten, tak for besøg og kommentar 😊
Tusind tak 😊
Fuldkommen enig, vi kan ikke gøre så meget som forbruget og det flytter jo heller ikke noget at vi undlader at flyve, desværre. Ja, lad os i stedet få lidt mere fart på de energibesparende fly – det ville da kunne ændre noget. Der skal mange små ting til for at ændre det store billede men selv en servicevogn er da en begyndelse.
Det er nemlig svært, Kirsten. Vi som forbrugere gør en masse og jeg synes diskussionen i medier, efterhånden har fået en fuldkommen skævvridning. Der er kommet en del tunnelsyn på den. Fokus er oksekæd og flyvning i stedet for at kigge på det store billede. Det billede som kan ændre noget som kraftværkerne, de store fabrikker osv. En tur til Asien eller USA, sætter CO2 udslippet i perspektiv for hold da op – her bliver der ikke tænkt på det problem. Vores adfærd og CO2 udslip er så lille i forholdet til dem.
Enig, politikerne taler og taler men handler ikke særligt meget. Jeg hørte fornyeligt en debat hvor nogle mente at de synes at alle skulle køre i elbiler inden for 3 år og det skulle være et lovkrav. Nu ved jeg ikke hvor meget kraftværkerne skal producere for at levere el til bilerne men mon ikke at der er en del CO2 udslip? Og hvad med en energi der skal til at producere nye biler og det spild der bliver ved at kassere de gamle. Det hænger jo slet ikke sammen.
Haha de tyskere 😊 Ja endnu et godt eksempel med en hovsa løsning i lidt panik. En hvor politikeren kan sige: Vi har da gjort noget. At det så i virkeligheden slet ikke er miljø venligt, det er da sørgeligt.
Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke tror at vi vil fravælge at flyve. Vi har nu aldrig været tilhænger at mellemlandinger og undgår dem, selvom prisen for billetten ofte er højere. Det har været at bekvæmmeligheds årsager men ja, nu tænker vi da også på miljøet.
Fedt tillykke med den nye bil 😊
Velbekomme, fornøjelsen er da helt på min side.
/Annette