Capitol Reef National Park den oversete park – Utah, USA

Capitol Reef National Park den oversete park. En park med en klippe fold som løber langs med parken på 160 km. og som er den største i Nordamerika. En helt unik park med masser af smuk natur, som bestemt fortjener et besøg.

Capitol Reef National Park den oversete park

Nationalparken Capitol Reef den oversete park, hvilket er synd for den, for den er bestemt værd at besøge. Den har masser af naturseværdigheder og de smukke klipper tager mange forskellige former og farver.

De mangefarvede sandstensklipper, kupler, tårne og buer gør sammen med floden Fremont som løber igennem nationalparken, området til noget helt særligt. Floden gør dalen i denne park som ellers er omgivet af ørken, frodig fordi den giver vand til de mange frugtplantager.

Der er i Capitol Reef National Park den oversete park, en kort asfalteret scenic drive, som tager dig med rundt i parken. Den viser dig de mest markante klippeformationer. Du kan også se gamle indianer inskriptioner, der er lavet ind i klippevæggen fra dengang Fremont folket boede i området.

Lige ved starten på scenic drive ligger besøgscentret, hvor du kan få yderligere information om parken og se en film.

Capitol Reef National Park den største knivspids i jordskorpen - Utah, USA

Vores oplevelse i Capitol Reef National Park

Vi havde, inden vi nåede Capitol Reef National Park den oversete park, haft det ene storslået natursceneri efter det andet på vores tur ad Utah State Route 95. Vi havde på turen set imponerende klippeformationen, øde strækninger i ørkenen og kørt langs Coloradofloden. Til sidst, endte vi ved dagens højdepunkt Capitol Reef National Park.

Allerede på vejen ind til målet på vores tur, var vi fortabt i naturen og måtte ofte lave stops. Vi blev mødt af det ene natursceneri efter det andet. Både øjnene, men bestemt også kameraet var konstant på overarbejde.

Vi kørte langs med Fremont floden, som løb langs med klippevæggene i alverdens farver, hvor den røde var mest dominerende. Stilheden, kun os, naturen, floden og solen der skinnede, gjorde denne oplevelse til en af dem, som vi aldrig vil glemme. Det var et magisk øjeblik.

Scenic drive

Vi kørte nede i dalen, gennem frodighed og frugttræerne som ikke helt var sprunget ud endnu, i dette meget tidlige forår. Vi ankom til scenic drive, der skulle tage os igennem parkens største højdepunkter. Vejen var asfalteret, men smal og da denne ørken det tidlige forår var rimelig frodig, forsvandt den kurvede og bakkede vej, næsten ud af vores syn imens vi kørte. Vi kunne næste ikke vente med at opleve mere af Capitol Reef National Park den oversete park.

Capitol Reef National Park den største knivspids i jordskorpen - Utah, USA

En smuk oplevelse

Vejen førte os gennem det ene smukke sceneri efter det andet. Vi så blandt andet klippepartiet The Castle, som med anelse god fantasi, godt kunne ligne et slot med spidse store tårne. Klipperne i parken havde mange farver i en skala fra hvid, gullig, orange, lys – og mørkebrun til meget rødlig og nogle af klipperne, var helt anderledes med deres kuppelformer.

Vores tur var smuk og vejen endte blindt. For enden af vejen, kunne vi nyde vidderne, de enorme klipper der stod som en mur, i total stilhed og det at vi var de eneste i området, var en vild luksus. Vi kørte vejen tilbage. Selvom det var den samme vej, fik vi andre oplevelser, så nye ting men også de samme ting, bare fra en anden vinkel.

Et stykke af vejen forgik dog i sneglefart for den var oversvømmet. Vi var slet ikke i tvivl om at regnskyllene kan være voldsomme i parken. Vejen var dog bygget på en meget speciel måde som gav plads til vandet, så den ikke ødelagde asfalten.

Vejen ud af Capitol Reef State Park

Efter vi have kørt inde i parken, kørte vi videre. Vi fulgte knivspidsen i jordskorpen og havde længe glæde af, de smukke klipper. Capitol Reef State Park var smuk og dens frodighed gjorde den til noget helt særligt. De få gæster, den smukke natur med masser af muligheder for vandreture gør, at du bør besøge, Capitol Reef State National Park den oversete park.

Praktisk info om Capitol Reef National Park

• Åbningstid året rundt dog med nogle begrænsninger.
  • Entré: USD 10 dollars pr. bil (gælder en uge)
  • Ved besøg i mange nationalparker i USA, vil det kunne betale sig at købe et årskort til USD 80.
  • Der er et besøgscenter i parken, hvor du kan få yderlige information og se en film om parken.
  • Du kan deltage i en ranger-guidet tur.
  • Der er cafeer i parken.
  • Der er utallige muligheder for at vandre i parken, på velanlagte ruter.
  • Parken er 911 kvadratkilometer.
  • Folden i jordskorpen er på 160 km. og er rimelig smal.
  • Scenic drive er på 26 kilometer og ender blindt.
  • Nationalparken er placeret i midt – sydlige Utah.
  • Det er flere campingpladser i parken men det kræver tilladelse.

Tips til Capitol Reef National Park

• Husk at tjekke vejrudsigten, da vejret i højderne, kan ændre sig på et øjeblik.
  • Husk at tanke bilen, inden du kører ind i nationalparken.
  • Undgå højsæsonen fra midten af maj til slut august
  • Undgå i højsæsonen at ankomme mellem kl. 11.00 – 15.00.
  • Hvis du vil på en guidet tur, så bestil tid i rigtig god tid i forvejen.
  • Du kan i parken plukke frugt i sæsonen.
  • Husk at ansøge om overnatning på campingpladserne.
  • Du kan få tilladelse til overnatning, i de fjernere egen af parken.

Capitol Reef National Park den oversete park - Utah, USA

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.