Kræv at blive kompenseret
Kræv at blive kompenseret – hvis dit fly er forsinket, overbooket eller aflyst. Vi har sikkert alle prøvet det. Vi får stukket en spisebillet – og eller en overnatning i hånden men kræver du også, yderligere kompensation som du måske har krav på?
Uheldet er ude
Du skal på dit livs drømmerejse og dit fly bliver aflyst. Du venter tålmodigt i mange timer ude i lufthavnen. Endelig sker der noget. Du får udleveret en spisebillet og en overnatning. Umiddelbart bliver du glad, på trods den uheldige situation men slipper flyselskabet ikke for nemt om det? Undersøg de regler der er for dette og kræv at blive kompenseret.
AirHelp kan hjælpe dig
AirHelp hjælper flypasserer i hele verden med at få kompensation for forsinket, aflyste og overbookede flyrejser. De kæmper for de rejsendes rettigheder og mener at passagerrettigheder, er lavet for at flyselskaberne skal overholde dem. Kræv at blive kompenseret, for AirHelp gør det nemt for dig med deres topmoderne teknologi som de har både på deres websted og i deres mobilapp.
Hvornår kan du blive kompenseret?
Der er selvfølgelig mange forskellige regler men i nedenstående, skitserer vi i grove træk reglerne. Du har nemlig ret til en kompensation, på helt op til 600 Euro, hvis du har oplevet et forsinket, aflyst eller overbooket fly inden for de seneste tre år.
- Mere en 3 timers forsinkelse på en EU-flyvning skal kompenseres med 600 Euro.
- Ved flyforbindelser kan der også være mulighed for kompensation hvis alle flybilletterne er købt samlet og forsinkelsen på din sidste destination er forsinket over 3 timer.
- I USA er der andre regler og ofte får du kun dækket dine ekstra udgifter. Du kan dog få kompensation hvis dit fly er overbooket og du dermed bliver nægtet adgang. Her kan erstatningen beløbe sig op til 1.350 Dollars
Forældelsesfristerne
Kræv at blive kompenseret, selv om der er gået måneder eller år siden din forsinkelse, overbooking eller dit aflyste fly. Der er dog forskellige regler for forældelsesfrister som er forskelligt fra land til land. Det kan variere fra 1-10 års forældelse.
Et par eksempler:
- Belgien 1 år
- Frankrig 2 år
- Danmark 3 år
- Ungarn 5 år
- Italien 26 måneder
- Letland 10 år
Hvad skal du huske at gemme, i forhold til din erstatning
Hvis og når du vil fremsætte et erstatningskrav, skal du nok forvente, at du vil møde modstand fra flyselskabet. Kræv at blive kompenseret selvom de ikke er villige til at betale, for du har loven på din side. Det er dog vigtigt at du gemmer – og eller samler informationer. Dermed er chancen større for at kompensationen lykkes.
- Gem alle dine dokumenter – Det være sig afbrudte flyvninger og den alternative flyrejse du får tilbudt. Så gem elektroniske billetter og boardingkort.
- Bed om oplysninger til grunden for problemet
- Andre relevante informationer kunne være: Billeder af lufthavnes afgangstavle og meddelelser fra flyselskabet.
Sådan gør du hos AirHelp
- Hos AirHelp kan du lynhurtigt tjekke om du kan få kompensation. Hvis det er tilfældet, kan de hjælpe dig.
- Herefter kan du vælge, hvilken for kompensation du vil kræve om det er forsinket fly, nægter boarding eller aflyst fly.
- Herefter vedlægger du dine dokumenter som du har.
- Du afslutter til sidst dit krav og venter nu på en tilbagemelding fra AirHelp.
- De vil så hurtigt som muligt sende dig dine penge.
- Bonusinfo: Du kan løbende tjekke din status.
Kræv din kompensation hos Airhelp og hvad koster det?
AirHelps grundregel: Ingen kompensation, intet gebyr.
Hvis det lykkes at blive kompenseret er satserne disse.
- Almindelige kunder – AirHelp beholder 25%
- Kunder via online rejsebureauer 35%
- Sagsanlæg 50%
Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.
Annette Seier - OnTrip.dk
Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com