Stopover i Island

Vi havde et stopover i Island. Vi fik set lidt af den imponerende men barske natur, badede i den blå lagune, så Reykjavik fra oven og besøgte Þingvallavatn National Park. Det var et spændende med desværre et hurtigt besøg.

Rejsen til Island

Vi fløj med Icelandair som tilbyder deres kunder, at flyprisen er den samme, selvom du vælger et stopover i Island. Det var sådan et godt tilbud, så det kunne vi ikke sige nej til. Vi ankom sent om eftermiddagen efter en flyvetur fra Danmark på lidt over 3 timer.

Lejebilen

Vi besluttede at vi godt ville se lidt at landet, så derfor lejede vi en bil i lufthavnen. Det gav desuden god mening, da lufthavnen ligger 50 kilometer fra landet hovedstad Reykjavik. Efter vi havde ordnet det praktiske, var vi hurtigt på farten og kørte mod Reykjavik og vores hotel for en overnatning.

Grand Hotel Reykjavik

Vi havde valgt at bo på Grand Hotel Reykjavik som er et 4-stjernet hotel med en rimelig god beliggenhed. Hotellet havde en imponerende lobby med masser af spændende detaljer og lysindfald og vi var bestemt imponeret. Vores værelse var også lækkert og nordisk indrettet men vores vinduer, var med udsigt til det store lobbyområde. Det betød at vi blev nød til at gardinerne for vinduerne, hele tiden og dermed virkede værelset mere som en kælder.

Vi spiste et hurtig måltid mad på hotellet og derefter var vi på farten igen.

Bonusinfo: Link markeret med reklame, betyder at bloggen tjener lidt penge hvis du booker gennem linket. Det bliver ikke dyrere for dig.

Den Blå Lagune

Vi havde hørt meget og ser mange billeder, fra den Blå Lagune så selvfølgelig skulle den opleves. Allerede et godt stykke fra den, kunne vi fornemme området. Vi så masser af vanddampe stige op fra jorden og de lignede nærmest små lavthængende skyer.

Fakta om den Blå Lagune

Den blå lagune er kendt langt udover Islands grænser og er vel den mest besøgte turistattraktion i Island. Området består af nogle damme omgivet af lavasten, med varmt mineralholdig saltvand fra undergrunden og det har en konstant temperatur på 37-39 grader.

Dammen får vandet fra det nærliggende geotermisk kraftværk. Det er fordi, der ikke kan pumpes lige så meget vand ned i undergrunden, som det pumper op. Dermed opsamles overskudsvandet i damme som dermed er blevet til den blå lagune.

Derfor er det i virkeligheden affaldsvand fra et kraftværk. Vandet er lidt giftigt, så du skal absolut ikke drikkes det. Men bakterier fra mennesker dør, når de kommer ned i vandet, sår heler hurtigere og dermed er lagunen fri for sygdomsfremmende bakterier. Heldigvis!

Vores oplevelse i Den Blå Lagune

Vi parkerede på den enorme parkeringsplads, som var fyldt godt op med turistbusser og gik mod indgangen. Det var lidt af en videnskab at købe en billet. Der var mange forskellige muligheder, for at kombinere tingene med badning, mad, drikke og behandlinger. Vi valgte et almindeligt ophold med lån af håndklæder.

Vi skulle derefter klæde om og aflåse vores ting, tage et bad for derefter at gå ud i lagunen. Vi var der om efteråret, så vinden var kold, men at komme ned i lagunen var bestemt ikke en kold oplevelse. Kontrasten fra den kolde vind, bevirkede at det i starten, var lidt som om vandet brændte på huden.

Den blå lagune var enorm stor og der var masser af plads, selvom der var masser af mennesker. Der var desuden også en bar, hvor vi havde muligheden for at købe, kølige drikkevarer.

Efter ”badeturen” tog vi tilbage til omklædningsrummet, hvor der var et bruseområde med dertil medfølgende sæbe.

Den blå lagune – Hvad syntes vi?

Vi syntes, det var en anderledes oplevelse. Men vi har svært ved at forstå, at den blå lagune er så populær. Der var meget svovl i vandet, så vandet lugtede råddent og det er jo også bare affaldsvand fra et kraftværk. Et besøg var ikke prisen værd og var efter vores mening, uden sammenhæng med oplevelsen.

Vi har været der, oplevet det og komme aldrig igen.

• Entré: DKK 250 inkl. leje af håndklæder.

Næste dag

Vi havde nogle timer i Island inden vi senere om eftermiddagen skulle flyve videre til Boston i USA. Vi startede med et udmærket morgenmåltid på vores hotel med masser af kaffe. Derefter tjekkede vi ud på hotellet og satte os ind i bilen.

Perlan

Solen skinnede, himlen var blå men kulden bed lidt i kinderne, denne efterårsmorgen. Vi kørte mod Perlan som ligger i Reykjavik, øverst på en bakketop. Heroppe ligger der seks enorme vandtanke, som er de ældste reservoirer af varmt vand i Island. Vandet i de enorme vandtanke er 80 grader varmt og vandet bruges til opvarmning.

Perlan har fået sit navn, på grund af dens skinnende smukke glaskuppel.

Vores oplevelse af Perlan

På Perlan var der en udstillingshal, et cafeteria, en restaurant, butikker og en udsigtsplatform. Vi gik lidt rundt og kiggede og syntes det var spændende, at få indblik i dette meget specielle sted. Efter lidt tid begyndte vi at jagte det som vi egentlig var kommet for, udsigtsplatformen.

Vi fandt den og da vi kom ud på udsigtsplatformen, tabte vi vejret et øjeblik. Hold da op, sikke en udsigt det var simpelthen så smukt. På den enorme udsigtsplatform havde vi rig mulighed for at få en udsigt over hele byen. Vi kunne gå rundt og få den storslået udsigt fra forskellige vinkler og kunne desuden se en lille lufthavn.

Det smukke blå hav med bjergene i baggrunden, Reykjavik by og solen som skinnede. Ja – så kunne det ikke blive mere smukt. Perlan er et rigtig godt sted at tage til, hvis du vil have en optimal god udsigt.

• Entre: Gratis

Þingvallavatn National Park

Vi ville gerne opleve bare lidt af Island natur på vores stopover i Island. Den barske natur som Island er berømt og berygtet for. Vi besluttende derfor at køre ned og se en af Islands store søer Þingvallavatn, som ligger delvist i Þingvallavatn National Park.

Vores oplevelse af Þingvallavatn National Park

Vi havde valgte at køre en omvej som førte os gennem stejle hårnålesving, i en barsk natur. Vi nød friheden, naturen og den luksus det er, når du overhoved ikke møder nogle andre mennesker.

Det eneste vi så på vores smukke køretur, var nogle får der gik og græssede. De var rimelig uberørte af vores tilstedeværelse. Det som var ret vildt, var at opleve de enorme rør, der lå allevegne. Det så ud som om, de bare var blevet smidt, helt tilfældigt på jorden. Rørene bruges til at føre det varme vand, der er hentet op fra undergrunden rundt på Island. Det bruges enten til opvarmning eller til at producere energi med.

Þingvallavatn sø

I Þingvallavatn er der en sø som er 84 km2 og 100 meter dyb og som er helt utrolig blå. Den var så blå og klar, at den umiddelbart virkede en smule unaturlig. Sagnet siger, at der lever søuhyre i denne sø. Vi kørte i kanten af søen, noget tid men oplevede desværre ikke noget uhyre.

Vi kørte tilbage til lufthavnen

Efter en formiddag i solskin og kulde kørte vi tilbage til lufthavnen, hvor vi afleverede vores lejebil. Herefter satte vi os på et fly til Boston.

Stopover i Island – Hvad mener vi?

Det var en rigtig god beslutning at benytte det gratis tilbud om et stopover i Island og at vi lejede en bil. Dermed havde vi friheden til at komme lidt rundt. Vi fik set en lille bid af Islands smukke natur og fik et par smagsprøver af dette land. Vi kommer helt sikkert tilbage en dag hvor vi vil elske at udforske noget mere og ikke have et tidspres.

• Rejsetidspunkt september.

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.