Taffelbjerget med den flade top – Cape Town, Sydafrika

Taffelbjerget med den flade top, gav os imponerende udsigter i klart vejr. Bjerget er som helt unikt, er Cape Towns vartegn og ligger omgivet af smuk natur. Turen derop, forgik via svævebane og fra toppen af bjerget, nød vi naturen og smukke udsigter. En helt fantastisk oplevelse, som vi ikke ville have været foruden.

Lidt fakta om Taffelbjerget

Taffelbjerget med den flade top, hedder Tabel Mountain på engelsk. Det har fået dette navn, fordi den flade top ligner en bordplade. Ofte driver skyerne ind over bjerget og dækker toppen. Så siger de lokale:

Bordet har fået dug på.

Denne skyformation på Taffelbjerget med den flade top, opstår når vinden blæser ind fra havet, presses over bjergkammen og falder ned på det varme bagland. Herfra stiger vanddampene igen til vejrs, på grund af varmen og presses ud over bjergkammen.

Bjerget som er 1086 meter højt, er udnævnt som et af verdens syv natur vidundere pga. det helt unikke omkringliggende planteliv. Der findes planter her, som der ikke findes andre steder i verden. Bjerget og den omkring liggende natur, er også en nationalpark og er udråbt af UNESCO som World Heritage Site.

Vores første kig til Taffelbjerget

Vi havde fået vores første kig til Taffelbjerget fra flyveren, da vi ankom til Cape Town. Vi kørte med det samme fra byen, og startede vores road trip. Efter nogle kilometer, stoppede vi og fik det næste kig til dette unikke bjerg. Vi vendte efter vores road trip i Namibia, tilbage til Cape Town og tjekkede vi ind på vores hotel Taj Cape Town. Her var vi heldige og fik et værelse, med en imponerende udsigt til Taffelbjerget med den flade top.

Efter at have kigge på Taffelbjerget, flere gange på afstand, var tiden nu kommet til at vi skulle helt tæt på.

Vores tur til Taffelbjerget

Vi havde hørt frygtelige historier om flere times ventetid, på at komme op på Taffelbjerget med svævebanen. Vi frygtede det værste men håbede det bedste. Solen skinnede og himlen var blå, så vi tog afsted. Måske vi ligefrem ville kunne opleve det magiske, Taffelbjerget uden skyer.

Ankomsten til Taffelbjerget

Vi kiggede lidt efter en parkeringsplads og kunne ikke lige finde en. Efter lidt tid, stod en af de selvudnævnte p-vagter. Han viste os en plads og han fik DKK 10 for at kigge efter vores bil. Nu gik vi så hen mod billet-udsalget og kunne godt se, at stedet var gearet til mange hundrede besøgende.

Vi stillede os op i køen. som faktisk ikke var særlig stor. Efter lidt tid sagde en dame:

Nogle med kreditkort? Så kan i betale her.

Fedt, det betød at vi slet ikke skulle stå i kø og billetterne blev købt med det samme.

Turen med svævebanen

Vi gik op ad et par trapper og stod nu og ventede på, at komme med svævebanen. De afgår hvert 10-15 minut og kan have 65 besøgende med pr. tur. Turen op med svævebanen tager ca. 5 minutter og vognen roterer på en bevægelig platform.

Vi nød turen, selvom vognen var pakket med mennesker. Det roterede gulv, gav os en 360 graders udsigt på vores optur.

Oppe på bjerget

Vi bevægede os ud, på Taffelbjerget med den flade top og blev mødt af kulde og vind. På kun ganske få minutter, var vi ankommet til et helt andet klima og oplevede et temperaturfald på 10 grader. Det glemte vi dog hurtigt og skyndte os spændte hen til kanten af bjerget.

Jeg ved ikke rigtig, hvordan jeg skal beskrive den storslåede udsigt. Ingen ord eller billeder ville kunne gengive den 360 graders udsigt. Vi var imponeret og stod i stilhed og nød det imponerende syn. Det gjorde vi i rigtig lang tid. Herefter gik vi rundt og så udsigten fra forskellige vinkler og hver gang blev vi mundlamme over skønheden. Vi sagde til hinanden:

Hvor heldige er vi lige? Vi står endelig, på toppen af Taffelbjerget med den flade top.

Vejret skiftede imens vi var deroppe. Blæsten blev mere voldsom og skyerne begyndte at vise sig. Det siges også, at vejret skifter på et øjeblik på Taffelbjerget og det oplevede vi da på egen krop.

Efter vi havde fordøjet udsigten, gik vi i gang med vores yndlings beskæftigelse. At studere mennesker. Vi fik nu indblik i, hvordan selfies kan eller ikke kan tages og de forskellige vinkler og positioner. Vi prøvede også men det var ikke særlig vellykket. Måske vi skal øve lidt mere!

Nedturen med svævebanen

Nedturen gik lige så hurtig som opturen. Måske vi var heldige og ramte en dag, uden så mange besøgende. Det er bare altid dejligt, når man udgår de lange køer til de store attraktioner.

Taffelbjerget med den flade top - Cape Town, Sydafrika

Hvad mener vi om besøget på Taffelbjerget

I årevis har vi haft drømme om at stå på Taffelbjerget. En drøm der startede, da vi stod på Sukkertoppen i Rio og fik en af verdens smukkeste udsigter. En udsigt, der ofte bliver sammenlignet med udsigten fra Taffelbjerget. Drømmen gik i opfyldelse og vi var bestemt ikke skuffet.

Det var sådan en ubegribelig smuk oplevelse og forventningerne blev til fulde indfriet.

Taffelbjerget med den flade top - Cape Town, Sydafrika

En skræmmende men fed bonus oplevelse

Efter vi var kommet ned fra bjerget, gik vi over mod vores bil. Den selvudnævnte p-vagt, havde passet godt på vores bil. Lige da vi kom frem til bilen, kom et eller andet dyr løbende i fuld fart. Det stoppede nede i krattet, lige ved vores bil.

Vi stoppede op og kiggede ned ad skråningen og et usædvanligt syn udspillede sig lige for øjnende af os.

NATGEO go home

Det dyr vi havde set, var et desmerdyr som var i gang med at jagte sin aftensmad. EN SLANGE.

Slangen var lidt sløv og dyret prøvede adskillige gange at angribe det. Vi kiggede i noget tid, indtil slangen forsvandt bagved en busk. Hvor vildt var det lige?

Bonus: Vi har senere fundet ud af, at slangen var en puff adder som er en af Sydafrikas giftigste slanger og den som dræber flest mennesker i landet. Hmm hvis vi havde vidst dette, havde vi nok ikke stået 2 meter fra den.

Taffelbjerget med den flade top - Cape Town, Sydafrika

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og X.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 77 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse: