Snyd ikke dig selv – Kompensation for forsinkede, aflyste og overbookede fly

Pix Reklame
Snyd ikke dig selv – Kompensation for forsinkede, aflyste og overbookede fly. Oplevelser, jeg tror vi alle har prøvet. Ved forsinkelser har vi i afmagt modtaget en spisebillet, som vi har benyttet i den lange ventetid i lufthavnen.

Snyd ikke dig selv – kompensation for forsinkede, aflyste og overbookede fly

Er det rimelig

Eller måske har du også, som os oplevet, at vores fly helt er aflyst. I erstatning har vi blevet tilbudt en overnatning på et billigt lufthavnshotel, inden du dagen efter har kunnet komme afsted. Alt sammen ting, der påvirker den ferie, som du og familien har glædet jer til.

Du har måske umiddelbart tænkt, at en spisebillet eller en overnatning var god service. Men er det nu også god service? Snyder du ikke dig selv for den erstatning, som du lovmæssigt har ret til? Kommer flyselskaberne for let om ved det? Har du ikke krav på mere?

Vores eksempler: Skulle vi have erstatning?

Som rejsende har vi nok alle oplevet episoder og udfordringer, i forhold til vores flyrejser. Situationer som ikke har fungeret optimalt og hvor vi er holdt som fanger i lufthavnen. Hvis vi selv tænker tilbage, har vi gennem de sidste par år, personligt oplevet flere situationer, hvor vi måske havde krav på en bedre kompensation fra flyselskabet. Tre eksempler:

  • Eksempel 1: Fly forsinket med afgang fra CPH til Paris. Efter lige præcis 2.55 timer blev alle passagerne boardet på flyet. Men ude på flyet ventede vi så yderligere i ca. 1 time før take off. Så i alt ca. 4 timers forsinkelse med et fly inden for EU. Skulle vi have haft erstatning?
  • Eksempel 2: Samlet flybillet købt til Las Vegas fra CPH med mellemlanding i Chicago. Flyet videre fra Chicago til Las Vegas bliver aflyst. Næste fly var først den efterfølgende dag. Vi fik tilbudt overnatningshotel og mad, men havde spildt et døgn og havde over 15 timers forsinkelse. Samlet billet købt ved et selskab indenfor EU, men det aflyste fly var en amerikansk alliancepartner. Skulle vi have haft erstatning, udover en overnatning og en spisebillet?
  • Eksempel 3: Afgang fra Las Vegas via Washington til CPH, samlet billet købt ved et EU-flyselskab. Efter at alle passagerer var boardet i Las Vegas, afventer vi take-off i ca. 1 time, hvorefter flyvningen bliver aflyst på grund af tekniske problemer. Vi blev ombooket til et andet selskab med afgang 6 timer senere. Samlet fik vi forlænget vores rejsetid med mere end 14 timer. Derudover måtte vi betale et ekstra bagagegebyr ved det nye selskab. Skulle vi have haft erstatning?

I vores egne eksempler er det blandet fly fra EU-lande og ikke EU-lande. Men har dette betydning for muligheden for kompensation for forsinkede, aflyste og overbookede fly?

Snyd ikke dig selv – kompensation for forsinkede, aflyste og overbookede fly

Spørgsmål til FlyHjælp

Da vi har flere spørgsmål end svar og på vegne af alle os der ikke kender reglerne, har vi søgt svar hos folk der ved noget. Vi har derfor talt med Gustav Frederik Thybo, Jurist og Partner i FlyHjælp.

FlyHjælp er et dansk firma, der tilbyder hjælp, så vi forbrugere får den kompensation, som vi har krav på fra flyselskaberne.

En kort introduktion til, hvem FlyHjælp er og hvad I kan gøre for os forbrugere?

Halvdelen af Danmarks befolkning kender ikke deres rettigheder, når det kommer til kompensation for forsinkede, aflyste og overbookede fly. De, der kender deres rettigheder, har ofte besvær med at indhente deres ret, da flyselskaberne systematisk afviser krav fra forbrugere på stribe. Derved går den danske befolkning glip af millioner af kroner i kompensation.

FlyHjælp hjælper passagerer, der har haft en kedelig oplevelse på en flyrejse med at få den kompensation, som de reelt er berettiget til. Vores jurister er i daglig dialog med flyselskaberne, nationale håndhævelsesorganor og domstole i hele Europa.

I skrivende stund har vi hjulpet over 7.000 danske rejsende med at få den kompensation, de er berettiget til. Vi er danmarksmestre i at indhente kompensation og vores kunder elsker os. Vi er ret stolte af vores Trustpilot-score på 9.8.

Snyd ikke dig selv – kompensation for forsinkede, aflyste og overbookede fly

Kan du kort fortælle, hvornår man kan søge erstatning af flyselskabet?

Som udgangspunkt kan du have ret til op til 4.500 kr. ved forsinkelser på over 3 timer. Du kan søge med tilbagevirkende kraft – hele 3 år tilbage.

Man kan dog ikke søge kompensation, hvis årsagen til forsinkelsen skyldes ”usædvanlige omstændigheder”, som flyselskabet ikke kunne have undgået.

Er der særlige EU-regler, eller gælder reglerne generelt?

Loven finder kun anvendelse på flyvninger fra EU eller til EU med et EU-baseret flyselskab.

Ville vi i vores tre eksempler overfor, kunne have søgt erstatning?

Eksempel 1: Ja. Hvis I er mere end 3 timer forsinket ved ankomst til den endelige destination, er der gode muligheder for at få kompensation.

Eksempel 2: Når forsinkelsen er imellem to lufthavne uden for EU, er I desværre ikke berettigede til kompensation.

Eksempel 3: Det samme gør sig desværre gældende her.

Snyd ikke dig selv – kompensation for forsinkede, aflyste og overbookede fly

Hvad gør du, hvis du gerne vil have hjælp fra FlyHjælp og hvad koster det?

Det er nemt at starte sit krav med FlyHjælp. Du klikker blot ind på http://flyhjaelp.dk og klikker ”Beregn kompensation”. Herefter bliver din kompensation beregnet, hvorefter du kan starte dit egentlige krav, som vores dygtige jurister vil tage sig af.

Det er gratis at få hjælp af FlyHjælp, hvis kompensationen ikke kan indhentes. Vi arbejder efter ”No Cure, No Pay”-princippet, hvilket betyder, at du ikke betaler, såfremt vi ikke vinder din sag.

Ellers er vores salær er 25 % inkl. moms af den indhentede kompensation – også når vi bringer sagen for retten. Det er gratis for dig, hvis der ikke opnås kompensation.

Har du brug for personlig rådgivning, er du naturligvis også velkommen til at ringe til vores kundeservice på 8282 9090, hvor vi sidder klar mandag til torsdag imellem kl. 8 og 20 og fredag til kl. 16.30.

Vi takker FlyHjælp for, at gøre os alle klogere på vores rettigheder for kompensation for forsinkede, aflyste og overbookede fly. I det tilfælde, hvor vi selv havde haft gode muligheder for kompensation, er vores sag desværre forældet.

Rabatkode på 10% – Skriv OnTrip i kommentarfeltet under oprettelsen

Men for alle jer andre, der stadig har mulighed for kompensation for forsinkede, aflyste og overbookede fly. I kan oprette en sag ved FlyHjælp. Hvis du henviser til “OnTrip” under oprettelsen, har vi endda skaffet jer en ekstra rabatkode på 10pct (skriv OnTrip i kommentarfeltet på siden, hvor i indtaster de personlige oplysninger).

  • 2016 (august)

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.