The Boneyard er verdens største flykirkegård – Tucson, USA
The Boneyard er verdens største flykirkegård og ligger i Tucson. Her i Arizonas ørkenen er der over 4.000 udtjente fly, som du kan se på militærbasen Davis-Monthan. For os som rejseglade og vilde med fly, var det en gammel drøm der gik i opfyldelse. Her på the Boneyard, så vi masser af gamle fly, der stod på lange rækker, længere end øjet kunne række. Det var en kæmpe oplevelse.
The Boneyard er verdens største flykirkegård
I mange år har vi talt om, at vi gerne ville opleve flykirkegården i Arizona og endelig lykkes det. I dag skulle det være, vi skulle opleve verdens største flykirkegård. Forventningerne var på sit højeste, vi var spændte og glædede os vildt meget, til denne unikke oplevelse.
Fakta om verdens største flykirkegård
- Der er omkring 4.400 fly på flykirkegården.
- The Boneyard er det sidste stop for de fleste militærfly i USA.
- Flykirkegården er placeret på militærbasen Davis-Monthan i Tucson, Arizona.
- Vejrforholdet i Arizona, er optimale til længere opbevaring. Tørt ørkenklima, få regnvejrsdage og en hård overflade, der ikke skal asfalteres.
- Flykirkegården blev indviet i 1948.
- Alle typer militærfly kommer hertil, enten for at blive ophugget eller brugt som reservedele.
- Der er over 550 ansatte.
- Alle fly bliver enten overdækket med en presenning eller får malet vinduerne en hvid gummi maling, for at beskytte dem imod den stærke sol og varmen.
- Flyene fylder 11 kvadratkilometer.
Vores oplevelse af verdens største flykirkegård
Ankomsten
Efter en skøn formiddag i naturens tegn, i den smukke Saguaro National Park var dagen kommet. En dag som vi længe havde set frem til – vi skulle besøge verdens største flykirkegård og vi glædede os som små børn til juleaften. Vi havde, i mange år talt om, at vi gerne ville opleve dette unikke sted i Arizonas ørkenen. Her hvor over 4.400 fly er endt deres dage og nu står vi på denne Boneyard. Det var ikke kun en drengedrøm, men bestemt også en pigedrøm, der var ved at gå i opfyldelse.
Vi ankom til Pima Air & Space Museum, efter vi havde kørt parallelt med det enorme hegn og fået et kig ind til alle de skrottede fly. Vi var der i god tid, talte lidt om vi skulle se museet, men valgte det fra. Vi ville, have fuld fokus på kirkegården. Ved skranken viste vi vores mail, vores pas, betalte for turen og fik en skilt med vores tid til bussen. Vi fik at vide, at vi skulle møde op i god tid til bussen. Nu skete det snart og tiden sneglede sig af sted.
Afgang
Vi mødte op ved bussen en halv time før. Vi skulle i hvert fald ikke komme for sent! Nu stod vi her ved den store bus og ventede. Der var nu ikke særlig mange mennesker, denne eftermiddag, der skulle med på vores tur. Vi var ikke mere en 15 personer.
Vi havde spottet, at der var mørktonede ruder i bussen – ØV. Ikke nok med, at det for noget tid siden var blevet forbudt at stå ud af bussen, så havde de også valgt at tone ruderne helt sorte. Ikke lige det vi havde drømt om. Vi ville jo gerne have optimalt udsyn og de fede billeder.
Så vi skyndte os ind i bussen, spurgte chaufføren om det ikke var muligt at sidde på de 2 forreste pladser, selvom de var spærret. Jov – sagde han sørme. Jubii. Hvor heldige var vi lige? Meget heldige. Nu havde vi, i det mindste forruden at kigge ud af, som ikke var tonet. Nu kunne eventyret starte og lige om lidt, skulle vi opleve verdens største flykirkegård.
Oplevelsen af verdens største kirkegård
Vi havde kørt 30 minutter fra museet, været igennem sikkerhedskontrollen og var nu inde på området. Herinde stod flyene pænt på rækker, de var overalt og de var små og de var store. De var gamle, de var slidte og de var velholdte. Der var bombefly, helikoptere, jagerfly, specialfly – ja der var alt herinde.
Vores guide var krigsveteran og havde selv fløjet kampfly i tidernes morgen. Han fortalte passioneret og indlevende om de forskellige fly.
Han sagde: Flykirkegården er opdelt i to områder. Et område hvor flyene måske bliver brugt igen eller bliver brugt til reservedele. I det andet område, venter de bare på at blive skrottet.
Vi kørte ned af en bred vej, som vores guide kaldte: De berømtes allé. Her så vi de mange forskellige flytyper, som har været brugt af militæret over tiden. Der var også et par tidligere Air Force One, præsidentens fly.
Selvfølgelig så vi også de kampfly, som vores guide selv havde fløjet i. Det var en meget autentisk oplevelse, for hans stemme ændret sig helt og han blev lidt vemodig, imens han fortalte om “sine” fly. Næsten med samme kærlighed, som var det hans børn.
Men der var også plads til lidt fly-humor, da vi kørte forbi en tom plads med et skilt foran, hvor der stod: Stealth Fighter. Stealth fighter er et højteknologisk fly, der er svært at se på radaren. Det usynlige fly.
Derefter kørte vi over i et par andre områder, hvor vi så masser af fly, som stod snorlige på rækker, så langt som øjet kunne række. Vildt, fascinerede og stort. Der var kendte flytyper som F-16 og Boeing 707’er, men også for os ukendte flynavne som Phantom, der måske kun siger noget for den rigtige flyentusiast.
De 30 minutters kørsel tilbage til museet forgik i stilhed. Vi sad begge og skulle lige fordøje alle indtrykkene, for det var bestemt en helt unik og super spændende oplevelse og drømmen var gået i opfyldelse.
OBS: Millitæret har på nuværende tidspunkt, lukket for besøgende til kirkegården.
Sikkerhedstjek og sådan ansøger du om besøg til flykirkegården
Før du overhoved kan besøge verdens største flykirkegård, der ligger inde på militærbasen skal du igennem sikkerhedskontrollen. Militærbasen er et aktivt militært område, så sikkerheden er i top. Sikkerheden er desuden blevet skærpet fra november 2107, hvor alle besøgene skal godkendes på forhånd. Så for vores vedkommende, startede besøget allerede hjemmefra, tilbage i Danmark, da vi skrev en mail med ansøgning om et besøg. Det er blevet lidt nemmere nu, hvor der er lavet en formular på museet hjemmeside.
1. Sikkerhedskontrol
- På Pima Air & Space Museum hjemmeside, skal du finde Boneyard Reservation Request.
- Udfyld formularen med de ønskede oplysninger.
- Vælg dag og tidspunkt.
- Du vil herefter få et bookingnummer.
Bemærk:
- Du skal ansøge minimum 10 hverdage før dit besøg.
- Du kan eventuelt få afvist dit ønske, da militærbasen pludselig kan lave ændringer eller har lukket.
2. Sikkerhedskontrol
- Ved ankomsten til Pima Air & Space Museum, skal du vise dit bookingnummer ved skranken.
- Du skal fremvise dit pas.
- Herefter får du en skilt med dit tidspunkt for afgang.
- Husk at komme minimum 15 minutter før bussen afgår. Den holder lige ved indgangen til museet.
3. Sikkerhedskontrol
Inden du stiger på bussen, kommer der kontrol igen.
- Du skal vise det skilt, som du fik inde på museet.
- Dit navn skal stå på den liste som guiden har. Han finder dit navn og du bliver krydset af.
- Du skal igen vise dit pas.
- Herefter kan du stå på bussen.
4. Sikkerhedskontrol
Efter du er kørt gennem porten inde på militærbasen, kommer sidste sikkerhedskontrol. Bussen kører, efter den er kørt gennem porten, ind i et aflukket område og stopper.
- Her skal du stå ud af bussen.
- Lade dine ting være i bussen, men huske dit pas.
- Du bliver ført ind i en barak af tre bevæbnet militærpersoner.
- Du bliver bedt om at sætte dig, på en stol og vente.
- Du skal aflevere dit pas.
- Bussen bliver undersøgt.
- Dit pas kontrolleret.
- Du får dit pas igen.
- Herefter kan du stige på bussen.
Vores mening om verdens største flykirkegård
Det var for os, en drøm der gik i opfyldelse og en helt unik oplevelse, som vi slet ikke ville havde været foruden. At se tusindvis af fly, som bare stod der midt ude i ørkenen, var et vildt syn. Denne verdens største Boneyard skal du besøge, hvis du synes at fly er spændende og kommer forbi Arizona.
Denne oplevelse viser også, at en militærbase er som en stor provinsby i Danmark. For inde på militærbasen var der butikker, restauranter, tankstationer og boliger, som i enhver anden by. At køre igennem militærbasen, var i sig selv en oplevelse, ligesom hele delen omkring kontrol og sikkerhed. Det var helt klart en af de mest unikke og fedeste oplevelser vi har haft. De 3 timer som turen varede, for at blive i teamet, fløj af sted.
Praktisk info
- Åbningstider Pima Air & Space Museum: Dagligt fra 9.00 – 17. Billetsalget lukker kl. 15.
- Billetpris til museet USD 16,50 for voksne og børn 5-12 USD 10.
- Billetpris til Boneyard USD 10
- Rejsetidspunkt november.
Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.
Annette Seier - OnTrip.dk
Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com
4 Comments
Add comment Annuller svar
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Måste ha varit sjukt spännande och lite galet. Jag har velat dit ända sedan jag såg filmen “Can´t buy me love”, du vet när vi var unga… yngre 😉 :D. Men också galet att se sååå många flygplan som bara skrotats. Kram på dig från ett regnigt Skåne.
Hej søde, dejligt at høre fra dig og tak for kommentar 🙂
Det var sindssygt spændende og en unik oplevelse. Vi var helt oppe at køre bagefter over hvor fedt det var. Nå ja, det er rigtigt har helt glemt den film. Måske fordi det er mange år siden vi var unge, hahaha. Tak fordi du mindede mig om det. Jeg har også drømt om at se The Boneyard i mange år og drømmen blev fuldt ud indfriet. Ja, det er ret vildt at der er så mange fly, som bare står der og venter på at blive skrottet.
Tak og kram til dig søde – også fra et regnfuldt Danmark.
Hvor er det dejligt, at jeres drøm om at se flykirkegården gik i opfyldelse, og skønt at den levede op til jeres forventninger. Det må være ret specielt at køre rundt mellem så mange fly på rad og række.
Mange tak for turen 😀
/Kirsten
Hej Kirsten, tak for dit besøg og kommentar 🙂
Det var sådan en skøn oplevelse, Kirsten. Vi har i mange år haft en drøm om at se alle disse gamle fly og så blev den til fulde indfriet. Billeder og ord kan jo ikke retfærdiggøre de lange rækker af fly men jov det var meget specialt at køre rundt imellem dem 🙂
Velbekomme og tak fordi du læste med, Kirsten
/Annette