To historiske byer i Slesvig-Holsten, Tyskland

Samarbejde Tourismus-Agentur Schleswig-HolsteinOplev to historiske byer i Slesvig-Holsten, Ratzeburg og Mölln. Her kan du se masser af middelalderhuse, gå på toppede brosten og virkelig mærke historiens vingesus. Byerne som ligger i kort afstand fra hinanden, er begge noget helt særligt og ligger tæt på smuk natur.

Hvor ligger Ratzeburg og Mölln

De to historiske byer i Slesvig-Holsten ligger i det nordlige Tyskland i Herzogtum-Lauenburg og er oplagte byer at besøge, hvis du er på en rejse til enten Kiel eller Lübeck. De ligger kun 10 kilometer fra hinanden, så på kort tid kan du opleve ren middelalderidyl, omgivet af smuk natur.

Fra Kiel

• Byerne ligger 100 km. fra Kiel og ville være en oplagt heldagstur under et besøg til byen evt. med en overnatning, på det smukt beliggende Hotel Der Zeehof.
  • Du kan her læse om 24 timer i Kiel.

Fra Lübeck

• Byerne ligger kun 20 og 30 kilometer fra Lübeck og dermed 10 kilometer fra hinanden. De er dermed oplagte til en halv – og eller heldagstur, under et besøg til Lübeck.
  • Du kan her læse om 24 timer i Lübeck.

Ratzeburg

Den første af to historiske byer i Slesvig-Holsten er Ratzeburg. Byen ligger tæt ved Alte Salzstrasse som er den gamle saltvej mellem Lübeck og Lüneborg. Her går også vejen fra Bad Oldesloe til Schwerin, som tidligere lå tæt på grænsen til DDR.

Byen ligger smukt omgivet af vand og søen bruges til masser af former for vandaktivitet. Det gamle centrum og domkirken ligger på den idylliske ø Ratzenburger See. Når den historiske bymidte ikke nydes, kan du tage på en af de mange cykelruter i området eller på en sejltur på søen.

Mine oplevelser i Ratzeburg

Efter dejlige dage i Kiel, kørte jeg gennem det smukke landskab og endte til sidst i den ene af to historiske byer i Slesvig-Holsten, Ratzeburg. Jeg tjekkede ind på hotel hotel Der Zeehof og blev overrasket over mit lækre værelse med udsigt til søen.

Drink og snacks

Jeg fik en drink og lidt snacks, på mit hotel og derefter var jeg klart til oplevelser. Jeg mødtes herefter med min guide som ville vise mig rundt i Ratzeburg.

Byrundtur i Ratzeburg

Jeg gik langs med søen, på den bro eller dæmning der er lavet over til den historiske bymidte. Vejret var lækkert og naturen viste sig fra sin bedste side. Efter lidt tid, var jeg kommet over på øen og allerede her, kunne jeg begynde at skimte nogle af de smukke middelalderhuse.

Min guide viste mig, de mange små museer og fortalte mig om Barlach museet som er dedikeret til den tyske skulptør Ernst Barlach. Mange af hans skulpturer, kunne jeg også se rundt omkring i byen. Jeg fortsatte min tur rundt i byen, nød de smukke huse og så sågar det ældste hus i byen som er fra omkring år 1.000.

Solen var ved at gå ned, lyset faldt blød på de gamle huse og brostenene, så normalt ville jeg skulle hjem til mit hotel men nej – det skulle jeg ikke i dag. Jeg havde nemlig en aftale med domkirken.

Orgelkoncert i Domkirken

Domkirken fra 1170 er uden tvivl Ratzeburg største seværdighed og den er bestemt et værdig vartegn, for den lille by. På vejen op til domkirken, begyndte der at komme en mindre menneskestrøm.

Jeg tænkte: Sikke mange mennesker der kommer. Mon der er plads til os alle samme.

Jeg gik ind i kirken og ind i et lille rum hvor det store orgel, helt klart var midtpunktet i rummet. Rummet var fyldt til bristepunkter med mennesker som var bænket op på stole og vi sad nu alle sammen helt stille og forventningsfulde.

Efter lidt tid kom organisten og lavede en præsentation og herefter begyndte orgelkoncerten. Akustikken i denne historiske bygning, musikken og hele stemningen, kom lidt bag på mig. Jeg er ikke lige den store fan af orgelmusik men jeg må indrømme, at jeg blev fanget af stemningen. Efter lidt tid kom der en gæsteorganist og koncerten forsatte. Folk inklusive mig selv, var helt stille og vi nød alle koncerten.

Efter en times tid, var koncerten forbi. Jeg begyndte så småt at finde vejen til mit hotel og i mørke gik jeg tilbage, igennem den smukke historiske middelalderby.

Mölln

Den anden af to historiske byer i Slesvig-Holsten er Mölln. Byen er kendt for mange ting som f.eks. de mere end 40 forskellige søer, de smukke middelalderbygninger, de frodige grønne områder og ikke mindst, den mest kendte beboer i byen, sagnfiguren Till Eulenspiegel.

Mölln er en gammel handelsby og ligger på den saltvej der gik mellem Lüneborg og Lübeck og som var en af Nordtysklands vigtigste handelsveje. Dengang for 200 år siden, var byen nærmeste en fæstning med voldgrave, tårne og møller, derfra navnet Mölln.

Mine oplevelser i Mölln

Efter en lækker morgenmad på mit hotel Der Seehof i Ratzenburg , kørte jeg den korte tur til den historiske by Mölln. Her gik jeg gennem byen, på de toppede brosten, kiggede på de smukke huse som viste mig sin smukkeste side, i det bløde formiddags solskin, indtil jeg nåede til den gamle fredet markedsplads. Her lå bindingsværkshusene side om side sammen med rådhuset og St. Nicolai-Kirke.

Guided rundtur

Her på markedspladsen, mødtes jeg med min guide og skulle egentlig også have mødt den berømte nar Till Eulenspiegel. Han var dog blevet syg, så i stedet for mødte en anden udklædt mand op, som vel skulle forstille sig at være hertug et eller andet.

Den udklædte mand talte med høj stemmeføring, prøvede at være både skræmmende og vittig med det hele var overgearet og egentlig lidt pinligt, syntes jeg. Efter lidt tid, forsvandt han lige så hurtigt som han var kommet og min guidede tur kunne dermed fortsætte.

To historiske byer i Slesvig-Holsten, Tyskland

Hvem var Till Eulenspiegel?

Historien siger, at naren Till Eulenspiegel, tilbragte de sidste år han levede i Mölln. Ved siden af indgangen til St. Nicolai-kirken er der opsat en mindesten og han skulle efter sigende være død i 1350. På markedspladsen ved brønden, er der en bronzefigur af Till Eulenspiegel. Den er blankpudset to steder og det er der en årsag til.

Sagnet siger: Den, der gnider på Tills Eulenspiegel tommelfinger og tåspids samtidig og ønsker noget, vil få sit ønske opfyldt.

Hele sagnet og historien om Eulenspiegel er nok opdigtet men er en god historie som trækker mange nysgerrige turister til byen, hvert år.

Rundturen fortsatte

Min rundtur fortsatte. Gudstjenesten var forbi inde i St. Nicolai-kirken, så jeg var en tur inde og kigge. Derefter gik jeg videre igennem byen, jeg nød de smukke huse, kiggede på de hyggelige cafeer og nød stilheden. Der var næsten ingen mennesker på de små kringlede borstensbelagte gader, denne tidlige søndag formiddag. Efter noget tid, var min guidede tur forbi og det var tid til lidt frokost.

Frokost på hotel og restaurant Waldhalle

Et par kilometer udenfor Mölln, ligger hotel og restaurant Waldhalle. Stedet ligger omgivet af smuk natur midt i skoven med udsigt til søen. Her sad jeg inde i restauranten med udsigt til naturen og nød min frokost. Jeg fik lammeryg med grønsager og vildsauce til. Ret lækkert.

Efter min frokost, gik jeg en tur udenfor, nød en kop kaffe med udsigt til efterårsløvet og søen, inden turen gik videre.

Bonusinfo: Min lammeryg kostede DKK 150. Værelserne på Waldhal koster DKK 825 for to personer og morgenmad kan tilkøbes for DKK 56 pr. person.

• Adresse: Waldhallenweg, 23879 Mölln.

To historiske byer i Slesvig-Holsten, Tyskland

Hvad mener jeg om de to historiske byer i Slesvig-Holsten

Jeg syntes at begge byer, var gode oplevelser. Jeg er vild med de gamle tyske middelalderbyer, hvor de smukke bindingsværkshuse, ligger side om side ved de brostensbelagte gader. Stemningen, historierne og charmen, var fascinerende.

At jeg desuden fik oplevet en orgelkoncert og spist frokost i smuk natur, var bestemt bonusoplevelser. Jeg kommer gerne igen og besøger begge byer.

To historiske byer i Slesvig-Holsten, Tyskland

Turen var arrangeret i samarbejde med Tourismus-Agentur Schleswig-Holstein. Indhold, meninger og billeder, er som altid vores helt egne.

• Rejsetidspunkt oktober

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejser