Besøg i Favelaerne – Rio de Janeiro, Brasilien

Besøg i favelaerne i Rio de Janeiro, var en ting vi på forhånd havde besluttet, vi ville opleve. Rio er ikke kun sol, samba, strand, smuk natur og glade mennesker. Der er også en helt anden virkelighed. I Rio står kontrasten mellem rig og fattig tydeligt frem. Et besøg i byens slumkvarter, var medvirkende til, at vi oplevede denne kontrast på meget nært hold.

Fakta om farvelaerne

I Rio er der 400 favelaer, som er bygget af de fattige. Overalt i Rio så vi favelaerne, som lå oppe ad bjergskråningerne. Mange mennesker siger, at det er de folk som bor i favelaerne der har den bedste udsigt i Rio. Det er fordi farvelaerne ligger højt oppe, ad bjergskråningen og herfra får de en smuk udsigt ned til havet og strandene.

Bjergene som er medvirkede til at rig og fattig dermed kan bor side om side. I Rio kunne vi derfor opleve, at folk boede i en rigtig dyr lejlighed som havde udsigt til en favela. Det er da kontrastfyldt!

Guidebøgerne advarer mod favelaerne, og du skal heller ikke begive dig ind i en favela alene. Hvis du vil besøge en favela, skal du arrangere en guidet tur igennem et bureau, som har de lokales godkendelse, til at besøge dem. Der er ingen politi i farvelaerne og i mange af dem, er de lokale magthavere narkohandlerne, så det kan hurtigt blive en vovet oplevelse, at gøre det alene. De fleste sambaskoler og de flotteste kostumer stammer faktisk fra favelaerne, godt hjulpet på vej af masser af narko pengene

Vi havde booket en tur hos Marcelo Armstrong til vores besøg i favelaerne. Han talte engelsk og havde lokal godkendelse. Han boede selv i en favela, dog ikke i en af dem vi besøgte.

Rocinha farvelaen

Vi blev afhentet på vores hotel og kørte rundt og så lidt af den, sambaskolen, strandene og nogle bygninger. Bagefter kørte vi til den største farvela i Rio som hedder Rocinha og lå i området Sao Conrado. Indbyggertallet var lidt uklart, det er svært at opgøre men der blev gættet på alt fra 70.000 til 200.000.

Denne favela var benhårdt styret af narko og selvfølgelig lå der lige udenfor en mindre politistationen.

Vores guide fortalte: Indenfor i farvellen, opsender de balloner for at kunne advare hinanden, når politiet kommer og laver razzia.

Så det med politistationen og nytteværdien af den, var nok mere navn end gavn.

Opsendelsen af balloner skete ofte og der var rigtig mange dødsfald – mord, specielt i denne favela. Vi så først favelaen lidt udefra, for bagefter af køre ind til den rimelige store hovedgaden. Her fik vi fik lov til at gå lidt rundt men kun på hovedgade som det bestemt blev pointeret.

På afstand så favelaerne helt maleriske ud med deres farverige murstens – og eller træhuse op ad bjergskråningen, men indenfor og da vi kom helt tæt på, var vi ikke i tvivl. Det var et slumkvarter. Det var dårligt selvbyggeri, uden regler og de sanitære forhold, var der ikke brugt mange kræfter på. Mange steder så det også ud som om husene, ville kunne falde sammen hvert øjeblik.

Skræmmende tur rundt i Rocinha

Vi gik ned af hovedgaden, som lignede en lille landsby med masser af boder og små butikker. Umiddelbart så der hyggeligt og lidt landsby agtig ud men vi kunne vi også se masser af mennesker med våben. Vi fik af vide, at vi slet ikke måtte bevæge os udenfor hovedgaden. Vi vovede dog at kiggede ned af sidegaderne, hvor vi kunne se små drenge stå på vagt med maskingeværer.

Vores guide informerede os om, at disse drenge var de mest farlige og utilregnelige, forbi de ofte er påvirket af narko. Stemning var egentlig ret anspændt.

Vores guiden fortalte: I må ikke tage billeder og kameraerne skal være gemt HELT væk – hele tiden. Vi syntes, egentlig ikke det var særlig rart at gå rundt i hovedgaden.

Den anden farvela

Vi kørte bagefter ud til en anden farvela, som var mere rolig og som ikke længere var styret af narko. Her var der positiv stemning og de bruger en masse positiv energi på, at få børnene til at uddanne sig.

Vi besøgte en lille skole, talte med børnene, som var glade for vores besøg og stolt viste os alle deres tegninger. Det var en livsbekræftende og positiv oplevelse, at se at der selv mellem de enkelte farvelaer, var så store kontraster.

På rundtur i farvelaen

I denne favela som kun var adskilt med en mur ind til de velhavende, kunne vi sammen med guiden gå frit rundt. Her kom vi helt tæt på. Vi kunne nu rigtig se, at det var slum. Bygningerne som bare var opstået af ingenting uden hensyn til sikkerhed eller udseende. Der var brugt de byggematerialer som man lige har været ved hånden eller det der havde været råd til.

Bygningerne lå meget tæt, nærmest oveni hinanden. Vi var glade for vores guide, som førte os rundt i en labyrint af bygninger og mange små gader, som en favela jo er. Det foregik i et kuperet terræn, ad små gangstier hvor der også nogle steder var trapper.

På turen kom vi helt tæt på og kunne kigge direkte ind i folks stuer. Her kunne vi konstatere, at der ikke er meget plads til en familie. Ofte var der kun et værelse som en hel familie boede i, med et vindue ud til en mørk kringlet gangsti.

Menneskerne i Favelaerne

De fleste mennesker, som vi mødte på vores vej igennem favelaerne var smilende og hilste. De virkede overhoved ikke tynget af, at bo i et slumkvarter med dårlig elektricitet og elendige sanitære forhold. Faktisk var der en duft her, som overhoved ikke var behagelig og som måtte kræve en HEL del tilvænning.

Menneskerne i favelaerne, har ikke et valg omkring deres bolig. Det er omstændighederne og penge der afgør det. Dem der bor her arbejder ofte indenfor hotel – og eller restaurationsbranchen og servicere dermed de rige. Der var dog en ting, som alle i farvelaerne var enige om og det var.

I farvelaerne har vi våben for, at beskytte os imod politiet.

Besøg i Favelaerne

Verden er ikke så entydig sort/hvid, der er jo ofte flere sandheder. Vores besøg i favelaerne, var en stærk oplevelse, som vi er glade for. Men en favela er ikke en attraktion, det er her livet leves af millioner af mennesker hver dag. Vores besøg i favelaerne, satte gang i nogle tanker om verden og vores fordeling af goder. Besøget i favelaerne satte helt sikret for os, vores samlet Rio oplevelser i perspektiv.

• Pris for guidet tur DKK 230
  • Rejsetidspunkt juni/juli.
  • Indlægget opdateret 2017.

Følg rejsebloggen OnTrip.dk’s eventyr på  FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 77 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse: