Rejsetanker om Taiwan

Vores rejsetanker om Taiwan, som vi har skrevet om i dette indlæg. Vi havde nogle rigtig gode dage i Taiwan, et land som i den grad overraskede positivt, på så mange måder. Taiwan er et land vi egentlig ikke havde de store forventninger til. Den primære årsag til vi rejste dertil, var for at opleve den imponerende skyskraber Taipei 101.

Taipei 101

At opleve Taipei 101 var en vild oplevelse, for os der elsker høje bygninger. En gammel drøm om at se dette bygningsværk, der gik i opfyldelse. Men derudover havde vi også mange bonus oplevelse, som vi slet ikke havde forventet.

Kina eller ej?

Er det Kina eller er de kinesere i Taiwan? Et spørgsmål vi stadig stiller os selv, i vores rejsetanker om Taiwan. På nogle områder var vi ikke i tvivl. Det var Kina, menneskerne lignede kinesere, skriften, sproget og til dels madkulturen.

Men nej, det var ikke Kina. Stemningen er helt anderledes end de rejser vi har haft i Kina, folk var imødekommende og supervenlige. Hvis vi skal være lidt grove føltes Taiwan som Kina, men hvor alle de ting, som vi ikke bryder os om ved Kina, var væk. Dejligt! En observation der selvfølgelig kun er taget ud fra, vores besøg i hovedstaden Taipei.

En rejse til Taiwan krævede ikke en besværlig og dyrt visum ansøgning som skal gøres hjemmefra, som det er tilfældet hvis du skal besøge Kina. Der var en emigration, da vi ankom, og her fik vi et visum som herefter galt i 3 måneder. Det var dejlig nemt.

Rejsetanker om Taiwan

Der er meget ordentlig og en behagelig kultur

I Taiwan var der ordentligt, meget ordentligt. Metrostationerne var velfungerende og ufattelig billige og de var klinisk rene uden affald. Det var forbudt at indtage både mad og drikke i togene og dette blev overholdt.

Ingen massen eller skubben ligesom i Kina. Nej, på stationerne var der båse og linjer til dem som ventede på næste tog. I Taipei stod folk pænt i kø, i lange lige linjer og de masede ikke ved indstigningen, som forgik i den ene halvdel af åbningen. I den anden halvdel stod folk af, så i løbet af ingen tid var alle enten stået af eller på toget.

Inde i toget var der en del siddepladser, som var dedikeret til gravide, gamle eller gangbesværet. De blev ikke besat ellers hvis de blev, rejste folk sig med det samme og afgav deres siddeplads. En oplevelse der ville være meget usædvanlig i Danmark og som sætter rejsetanker om Taiwan i et andet lys.

Gadekrydsene i Taipei

Ved gadekrydsene giver det udfordringer for alle. Der var meget trafik både fra gående, cykler, busser, biler og scootere. Jo, alt var optegnet så alle vidste hvordan de skal bevæge sig rundt i de enorme kryds. Der var f.eks. aftegnet båse til scooterne, så de vidste hvor de skal opholde imens de ventede på at skulle dreje. Smart og det fungerede.

De lokale hakker og spytter ikke

I Taiwan oplevede vi ikke den sædvanlige hakkende og spyttende folkefærd. At der hele tiden skulle udledes alverdens kropsdufte og en bøvs i øret, fik vi heller ikke. En smaskende, slubrende indtagelse af mad, for derefter at have smidt halvdelen af maden på gulvet. Nej ikke i Taiwan. Så vi var glædelig overrasket. Du kan være kineser i Taiwan uden at skulle hakke hele tiden. Hmm… os som troede, at kineserne havde nogle helt specielle slimhinder som bevirkede, at dette var en nødvendighed hele tiden.

Vores debut med AIRBNB

Vi havde under dette besøg i Taipei valgt at bo i privat lejlighed og selvom vi måske, var lidt skuffet over rengøringsniveauet indenfor i lejligheden, var selve valget overraskende godt.

I vores rejsetanker om Taiwan indrømmer vi, at udover at det gav en anden frihed end at bo på hotel og det var virkelig dejligt, at bo blandt de lokale. I et område hvor vi i nogle dage, kunne være en del af det “rigtige” Taiwan og komme lidt ind under huden, i dette spændende samfund.

Genbrugspolitikken og leje cykler

Under vores ophold i lejligheden stiftede vi også bekendtskab til genbrugspolitikken. Alt affald skulle sorteres, så alm. affald, papir og flasker hver for sig. Vi oplevede senere affaldsvognen i gaderne og vi var slet ikke i tvivl, når den kom kørende.

Den havde en festlig lille melodi, så vi troede først at det var en isbil der ankom og ikke en affaldsbil. Den havde så nogle stop undervejs, hvor folk stimlede sammen, for herefter at aflevere deres affald til tre forskellige vogne. En til almindelig affald, en til organisk affald og det sidste til papir samt flasker. Det var dejlig glædeligt at opleve denne kultur i Asien.

Det er første gang vi i et asiatisk land har oplevet, at vi kunne leje offentlige cykler, forskellige steder rundt om i byen. Ja, du kunne låne en cykel i et af de afmærkede områder, som der var markeret rundt om i byen og bagefter aflevere den et andet sted. Vildt!

Vejret

Vi havde under vores ophold helt fantastisk vejr med sol og masser af varme på ca. 25-30 grader i april måned. Det er selvfølgelig altid en positiv faktor, når du tænker tilbage på et ophold i et land. Alting bliver bare mere positivt og smukkere i godt vejr, så vi var heldige.

Prisniveauet

Prisniveauet var lavt i Taiwan. Nogle af attraktionerne var skræmmende billige som f.eks. en billet til Zoo  som kostede DKK 15. En metrobillet, hvor vi kunne køre en halv time i tog endda med skift, til en anden linje, kostede DKK 7-8. Vi kunne også snildt få et velsmagende og godt måltid mad, fra et af de mange gadekøkkener for DKK 10.

Så det er stadig et billigt land at være gæst i, men samtidig et sted, hvor lokalbefolkningen levestandard underligt nok virkede høj af et asiatisk land at være. Et land hvor iPhones, smartphones og iPad måske var mere dominerende i gadebilledet end i Danmark.

De lokale i Taiwan

I vores rejsetanker om Taiwan, konkluderer vi, at det allerbedste ved Taiwan var befolkningen. En befolkning der ikke virkede turist trætte, som gerne ville i dialog med os, spurgte til os og var nysgerrige på hvor vi kom fra. De lokale i Taiwan var venlige, serviceminde og smilende og ville gerne tale med os. Så måske skal det store moderland Kina på en opdagelsesrejse til Taiwan. Det at Taiwan har været under vestlig påvirkning og en til dels japansk, mærkede vi specielt ved de ting som vi ikke kan udstå ved Kina.

De lokale var hjælpsomme men desværre ikke er så engelsktalende. Mange ting kunne dog klares med lidt god vilje, finger – og eller kropssprog som den positive lokalbefolkning gladelig praktiserede. Taiwan var også et land, hvor vi måske så 10 vesterlandske turister under vores ophold. Vi mener, at du skal tage afsted inden alle de andre turister, opdager dette skønne land.

Efter at have skrevet vores rejsetanker om Taiwan, savner vi landet og vi vil rigtig gerne tilbage en dag. Vi vil gerne, opleve naturen som skulle siges at være helt ufattelig smuk og gense de lokale som vi fik et meget positivt indtryk af.

Rejsetanker om Taiwan

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 79 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejser