Oplevelser i Wellington – New Zealand

Vores oplevelser i Wellington som er en af verdens mindste hovedstæder. En by som ofte har jordskælv, bliver kaldt for Windy Wellington og er superhyggelig. Vi var på et spændende museum, ude at sejle, besøgte et smukt udsigtspunkt og det allervigtigste, besøgte en ven.

Lidt fakta om Wellington

Wellington er hovedstaden i New Zealand og ligger på den nordvestlige spids af Nordøen. Det er verdens sydligste hovedstad og også en af de mindste. Byen har et tempereret klima og er en af de byer i verden, hvor det blæser mest. Byen har været landet hovedstad siden 1865, der bor ca. 420.000 mennesker og byen rammes oftest af jordskælv. Den har 2.055 solskinstimer og meget nedbør, omkring 1.250 millimeter om året.

Lille og intim med lidt skræmmende

Der er et utal af oplevelser i Wellington og byen er utrolig hyggelig og intim, af en hovedstad at være. Vi kunne gå til de fleste oplevelser og byen virkede mere som en provinsby end en hovedstad.

Wellington lever i stil med San Francisco i USA, livet farligt. Byen er nemlig ofte ramt af jordskælv og er placeret ovenpå en brudlinje. Der hvor de tektoniske plader ligger og gnider imod hinanden og dermed forårsager alle jordskælvene.

Byen bar da også, en del steder, præg af den usikre undergrund. Under vores besøg, var en hel del af bygningerne i Wellingtons bymidte ved at blive jordskælvsikret. Et arbejde der blev sat i gang som forebyggelse, efter det store jordskælv i Christchurch i 2011.

Wellington kaldes for Windy Wellington

Vi ankom i blæst og regn og det var det ikke til at se, men det skulle vise sig, at Wellington var en meget smuk by. Den lå spredt over bakketoppe, skrående bjergsider og var fra flere sider omgivet af vand. Wellington bliver kaldt for ”Windy Wellington”, da der tit blæser meget. Heldigvis viste byen sig fra sin smukkeste side i de efterfølgende dage, hvor vi i vintersolen også kunne opleve noget af det udendørs liv, som byen indbyder til.

Besøgte Rene

Den vigtigste af vores oplevelser i Wellington, var at besøge Rene. Udover vi selvfølgelig gerne ville opleve byen, skulle tiden gå med at være sammen med Tores kammerat gennem 20 år, Rene. Rene har i dag permanent opholdstilladelse i New Zealand og har startet sit eget firma. Han er i dag blevet en rigtig Kiwi og kan slet ikke forstille sig, at skulle tilbage til Danmark.

Vi var rigtig glade for at se Rene igen og at han ville bruge tiden på at vise os ”hans by”. Vi havde nogle fantastiske dage i hans og hans kæreste Johannas selskab.

Tak til Rene og til hans kæreste Joanna, for dejlig middag og godt selskab.

Mount Victoria et smukt udsigtspunkt

Mount Victoria er et smukt udsigtspunkt og en af de gode oplevelser i Wellington. Det gav imponerende udsigter over byen, lufthavnen og havet. Selve turen derop, var i sig selv en smuk tur som er med masser af snoede og kringlede veje. Vi tog derop sidst på dagen med håbet om en smuk solnedgang.

Vores oplevelse af Mount Victoria

Efter vi havde mast vores lange lemmer, ind i Renes lille jeep, var vi klar til at tage afsted. Vi skulle nu, besøge det smukkeste og bedste udsigtspunkt i Wellington. Vi havde en smuk køretur dertil, som foregik opad og via en meget snoet vej med masser af hårnålesving. Til sidst endte vi oppe på toppen af bjerget, som var 196 meter højt. Bjerg er måske så meget sagt, for det var vel nærmere en bakke når det kun var 196 meter.

Heroppe fra, havde vi en meget smukt 360 graders udsigt over Wellington by. Vi kunne se havnen, havet og den lille lufthavn. Vi var heldige med nogenlunde klart vejr og ikke så meget blæst, som der ofte er på Mount Victoria. Vi stod og nød den begyndende solnedgang som gav et smukt blødt lys.

På toppen af bjerget, var der mange skilte med informationer om vinden og hvor meget der egentlig blæser på dette sted. Det var især en interessant informationer omkring kuldefaktor og vindhastigheder.

Te Papa nationalmuseum

Te Papa nationalmuseum kunne vi se fra vores lejlighed og tænkte, at et besøg dertil, måtte da være en af de spændende oplevelser i Wellington. Det er også være et af de bedste museer i Oceanien med masser af moderne teknologi.

Fakta om Te Papa

Museum Te Papa er New Zealands nationalmuseum, blev etableret i 1992 og åbnede officielt i 1998. Det besøges, af en million mennesker om året. Bare selve bygningen var bestemt et besøg værd, for det var imponerende og meget smuk arkitektur, som lå helt nede ved havnefronten.

Museet var enormt og på hele seks etager og det havde desuden, et kæmpestort udendørs område. Vi kunne bruge flere dage på Te Papa, som har taget al moderne teknologi i brug og dermed var det, et meget interaktivt og attraktivt museum.

De permanente udstillinger handlede om New Zealand, og museet viser fortid, nutid, naturen og en masse om geologi.

Vi prøvede et jordskælv

Vi prøvede bl.a. at opholde os i et hus der blev ramt af et jordskælv. En lidt skræmmende oplevelse med voldsomme lydeffekter. Samtidig med os, var der to skoleklasser som vi delte oplevelsen med og det var mindst lige så skræmte. Heldigvis kunne vi efterfølgende glæde os over, at museet er et af de mest jordskælvsikrede bygninger i New Zealand, i en by hvor der jævnligt opleves jordskælv.

En rigtig god oplevelse

Vi er ikke de store museumsmennesker med Te Papa var en rigtig god oplevelse. Vi fik desværre kun set en lille del af det men det vi så, var både spændende, fascinerende og imponerende. Et museum til alle typer rejsende som er anderledes og hvor arkitekturen i sig selv, var en oplevelse.

• Gratis adgang men særudstillingen kostede penge.

En sejltur til Estbourne

Wellington set fra vand siden var nok en af de bedste oplevelser i Wellington. Hele havneområdet var hyggeligt, der var masser af puls, mennesker og det var byens knudepunkt. Fra havneområdet var det muligt at tage små både rundt til de omkringliggende øer og de små byer, der lå ud til vandet.

Vores sejltur til Easbourne

Vi tog en båd som afgik fra midten af havnefronten ved Queen Wharf til Days Bay. Vi glædede os, for vejret var smukt. Der var vindstille, lunt, himmel var blå og der var masser af sol. Der var meget usædvanligt, for byen som har kælenavnet Windy City, hvor der normalt altid blæser

Ombord på båden, konstaterede vi at den var rimelig godt indrettet. Der var mulighed for side både inde – og udenfor. Vi valgte i det gode vejr, at sidde udenfor. Overfarten tog omkring 30 minutter med et stop på Matiu Somes Island, som er et naturreservat.

Imens vi sejlede, sagde Rene til os: Se der svømmer to pingviner.

Wow hvor vildt, vi havde sidst set pingviner i Australien men ikke imens de svømmede i havet. Det var en ret fed bonusoplevelse. Ellers nød vi den smukke skyline og Wellington var bestemt en by, der tog sig godt ud fra vandsiden.

Estbourne

Efter vi havde sejlet ca. en halv time, var vi fremme ved vores mål. Vi havde nåede over til Eastbourne som lå smukt ned til vandet med alle husene som var placeret oppe på bjergene. Vi blev alle enige om, at tiden var inde til en kold New Zealandsk øl. New Zealand har udover en stor kaffekultur også en masse små lokale bryggerier, der brygger godt og meget smagfuld øl.

Vi fandt et skønt sted med udsigt over vandet, hvor øllen blev nydt sammen med den begyndende solnedgang. SMUKT!

En dejlig dag

Vi havde en helt fantastisk dag på og ved vandet. En dag, hvor vejret var med os, solen skinnede og det var næsten vindstille. Vi kan bestemt godt anbefale at tage en sejltur fra byen og få set Wellingtons skyline fra søsiden.

• Billetpris: DKK 100 for en returbillet.

Hvor boede vi?

Vi boede i en lækker lejlighed midt inde i centrum af byen. Her havde vi et anvendeligt køkken, vaskemaskine, lækkert badeværelse, borde, stole, bord og seng. Der var desuden en altan og vi havde udsigt til Te Papa nationalmuseum.

Bonusinfo: Link markeret med reklame, betyder at bloggen tjener lidt penge hvis du booker gennem linket. Det bliver ikke dyrere for dig.

Oplevelser i Wellington

Vi havde nogle dejlige oplevelser i Wellington, hvor vi ud over at besøge vores ven, også fik set en del af den hyggelige lille hovedstad. En by som er omgivet af masser af smuk natur, hvor knudepunktet er havneområdet og som havde en hel del hyggelige cafeer og restauranter. Selvom der altid blæser, der er ofte jordskælv og masser af nedbør, var det en super fed by. Vi var heldige under vores ophold og oplevede masser af sol og dage hvor der var vindstille.

• Rejsetidspunkt juni

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.