Rejsetanker om Brasilien

I vores rejsetanker om Brasilien, kan vi kun konkludere, at det er et helt fantastisk land. Det enorme land, som vi kun har set en meget lille del af, har bestemt gjort os mere nysgerrige på at ville opleve, noget mere af landet. Selv med en lille smagsprøve oplevede vi vild natur, ved vandfaldene Iguazu og blev dermed også overbeviste om, hvorfor dette er et af verdens naturvidundere.

Forskellige oplevelser i Brasilien

Den naturlige, smukke pulserende Rio, hvor Kristusfiguren står med kig ud over hele byen og som et af verdens 7 nye vidundere, imponerede bestemt også.

Vi fik afsluttet vores rejse ved vandet med smukke strande, hvor der var masser af fred og ro. Så vi opholdte os tre meget forskellige steder, som har givet os masser af gode oplevelser fra Brasilien. Hertil kommer en dejlige sidegevinst, da vi også fik mulighed for to lynvisit til to andre lande, nemlig Argentina og Paraguay. Især Argentina fristede os til et længere besøg engang i fremtiden, så vi kan opleve mere af dette land.

Vejret

Under vores rejse i juli måned, havde vi skønt vejr, solen skinnede de fleste dage fra en skyfri himmel og temperaturerne lå på et sted mellem 20-30 grader. Det var dog underligt at være i et land med omvendte årstid. Europæisk sommer var med en flytur, blevet til vinter i Brasilien.

Befolkningen

Den brasilianske befolkning var en meget positiv oplevelse. Der var så meget livsglæde, dans, musik og det hele sprudlede, hvilket vi især oplevede i Rio. Befolkningen levede ikke indenfor men udenfor hjemmet, de mødes på strandene, restauranterne og barerne. De var venlige og meget imødekommende, selvom en længere dialog, nok ville havet været nemmere hvis vi kunne tale portugisisk.

Mange af de mennesker vi mødte bragte et smil frem på læberne, enten fordi de grinede, smilede, dansede eller sang. Men det kunne også være på grund af, deres meget speciel påklædning eller ofte næsten ingen påklædning.

Det vi som nordeuropæer lige skulle vænne os til, var at brasilianerne altid RÅBER. Det med en stille og afdæmpet tale var ikke tilfælde. Nej alt foregik i råb, højlydt grin og masser af fagter, måske var den fanatiske selvbevidsthed en del af forklaringen. Den positive livsglæde, var dog meget smittende for os reserverede nordeuropæere.

Rejsetanker om Brasilien

Nemt at være gæst i Brasilien

På trods af at vi ikke kan et ord portugisisk, var det nemt at rejse rundt i Brasilien. Men vi må indrømme i vores rejsetanker om Brasilien, at vi skulle tænke os om i forhold til sikkerhed. Vi tog da også de gængse forholdsregler. Vi gik ikke ned af sidegaderne eller på strandende efter mørket frembrud. Vi bar kun få penge på os og ingen dyre ure eller smykker. Vi var ikke utrygge i Brasilien, men brugte bare vores sunde fornuft.

Det er desværre ikke usædvanligt, at turister bliver overfaldet eller truet til at udlevere værdier og det er tit små drenge, der med kniv truer turister. Vi havde også taget en beslutning om, at hvis vi skulle opleve et overfald, vi bare ville aflevere værdierne og at det så måtte være, vores private bidrag til landet.

Transport

I forhold til transport blev taxa uden problemer brugt og vi ankom altid til det aftalte sted og til de aftalte penge. Vi havde hjemmefra bestilt vores transport. Vi ankom til Rio sent om aften og havde derfor hjemmefra bestilt transporten til hotellet.

Vores tur til Buzios og tilbage til lufthavne i Rio, havde vi også bestilt på forhånd. Vi troede dog, at vi så forkert da det var en hel bus med plads til over 50 personer, som hentede os i Buzios og kørte os tilbage til Rio. Men nej, vi havde ikke set forkert. Vi tre personer sad alene i en hel bus. Vildt og spild, men vi kom sikkert til lufthavnen.

Buzios er en turistby - Brasilien

Farvelaerne i Rio

I vores rejsetanker om Brasilien, må vi indrømme at vi selvfølgelig på forhånd var påvirket af vores opfattelse af landet. Vi var gennem udseendelser i TV og det vi ellers havde læst om lande, lidt forudtaget. I medierne er det tit narko, favelaerne, skuddramaer og turister der er blevet røvet, historierne handler om. Ja, der var stor forskel på rig og fattig i Brasilien – især i Rio, men Brasilien var spækket med glade og livsbekræftende mennesker.

Det var en underlig oplevelse, når vi stod ude ved havet og kiggede ind over byen. Det startede med smukke blå vand, hvid strand, fin infrastruktur, masser af hoteller, boliger også luksusboliger for til sidst af ende i en favela med de smukke grønne bjerge i baggrunden. Vi var slet ikke i tvivl om, at forskellene var store og fristelserne for, at kunne berige sig på ulovlig vis derfor ofte skete.

Brasilien kan være stolt

De ca. 200 millioner brasilianerne er stolte af deres land som også er det største og mest befolkningsrige land i Sydamerika. De har også meget at være stolte af og det er en stormagt på vej frem.

Landet har fra at være meget fattige, fået en voksende økonomi med stor udvikling af sit industrielle marked. Det er landet som har den største regnskov, masser af naturressourcer, deres karneval, fodbolden og masser af eksport af stål, soja, juice, fly og biler. Brasilien er et meget spændende land, som udvikler sig med raketfart.

Rejsetanker om Brasilien

Vi må i vores rejsetanker om Brasilien fortælle, at vi var rigtig glade for vores rejse til landet. Vi håber på et gensyn. Et gensyn, hvor vi kan opleve meget mere af dette kæmpe land, som rummer masser, næsten uendelige oplevelser.

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og TWITTER.