De bedste rejseoplevelser 2015

De bedste rejseoplevelser 2015, som var et rejseår, der har været helt fantastisk. Vi har set og oplevet nye lande, men fik også fornøjelsen af gensynet med nogle favoritter, fra tidligere besøg. 2015 bød på rejser til 3 kontinenter, masser af storbyer og meget overraskende, blev der også plads til en charterrejse.

De bedste rejseoplevelser 2015 – Hvor var vi?

At skulle vælge og beskrive de bedste rejseoplevelser 2015 er svært, da alle vores rejser, hver gang er en gave. Vi har dog valgt, at lave øvelsen de par sidste år, da dette samtidig er en god måde for os selv, at få reflekteret over vores oplevelser på.

Hver af vores rejser har sine egne unikke oplevelser, charmerende overraskelser og indeholder alle begivenheder, som vi tager med os hjem, til evigt minde. Den bedste rejse er tit den sidste rejse. Den står tydeligst i vores erindring og vi er stadig euforiske over alle vores oplevelser. Men tager vi et tilbageblik over hele året 2015, har vi haft rigtig mange gode oplevelser, rundt om i verden.

De bedste rejser

Hvis vi skal vælge de bedste rejseoplevelser 2015, så er det vores rejse til Marrakesh, vores rundtur i Asien hvor vi besøgte 4 storbyer og en tøsetur til Grækenland. Det nye Letland og et gensyn med Warszawa, en by i udvikling og hvor vi fejrede vores nytårsaften. I løbet af året er der også blevet plads til et par små ture til Tyskland, som efterhånden er blevet en årlig tradition og selvfølgelig nogle ture rundt i vores eget lille land.

Marokko

Året startede med et besøg på det Afrikanske kontinent som bestemt var en af de bedste rejseoplevelser 2015. Det er ikke et kontinent, vi så ofte har besøgt, men hold da op hvor blev vi glædeligt overrasket. Det var så anderledes både i forhold til kultur, sprog, tro, mentalitet og mad.

At ankomme fra kolde Danmark i januar og blev mødt af varme og sol, var i sig selv et stort energiboost for os. At se, dufte, føle og smage det eksotiske Marokko, var en eventyrlig oplevelse som vi syntes var helt fantastisk.

At besøge Marrakesh, se den historiske Medina, de nye bydele og tage på udflugt op i de enorme Atlasbjerg med sne på toppen, var fantastisk. At opleve en meget fremmedartet kultur, som på mange måder var meget middelalderlig, var oplevelser som vi kun kunne blive betaget af.

Bo i en Riad

Vores beslutning om, at bo inde i Medianen i en Riad var i starten for os lidt grænseoverskridende og føltes meget privat. Der gik dog kun meget kort tid, så følte vi os hjemme. Vi nød de enormt hyggelige og meget personlige værelser, den gode service, den lækre tagterrasse for slet ikke at tale om den lækre marokkanske mad som der blev serveret.

At vælge en lille Riad til vores overnatning, fremfor et mere normalt hotel, viste sig at være en rigtig god beslutning som vi er glade for. En beslutning der var medvirkende til, at vores oplevelse af Marokko blev meget autentisk og en af de bedste rejseoplevelser 2015.

Det så vi bort fra

Dog krævende vores Marokkorejse, at vi skulle abstrahere lidt fra et turisttræt og overrend Marrakech. Samtidig skulle vi prøve at se bort fra tiggeriet, de til tider meget anmassende lokale sælgere og den lidt aggressive tone der var. Men samlet var vores rejse til Marakech, en rigtig god oplevelse af starte et nyt rejseår med.

Rundrejse i Asien

Rundrejsen i Asien var året længste rejse og forgik i april måned. Det var en anderledes rejse, hvor vi besluttede, at vi gerne ville gense 3 storbyer i Asien: Macau, Hong Kong og Bangkok og det var helt sikkert en af de bedste rejseoplevelser 2015.

Hong Kong og Bangkok er to storbyer, som vi aldrig bliver trætte af. Men vi ville også opleve noget nyt og vores valg faldt på Taiwan.

Macau

Vi besøgte Macau i 2013, så det var et genbesøg i 2015. Det er nu ikke fordi Macau har så forfærdeligt meget at tilbyde. Du kan på få dage opleve og se de væsentligste ting i Macau, hvis du selvfølgelig ikke skal spille i denne Østens Las Vegas.

Maria havde ikke være i Macau, så derfor naturligt vi lige tog et smut forbi. Der var også et TV-Tårn, Macau Tower som kunne tåle et genbesøg. Vi fik desuden oplevet den storslået arkitektur som der er blevet bygget på øen Taipa.

Hong Kong

Hong Kong var også et genbesøg. Vi besøgte byen i 2013 og faldt pladask for den. Vi tog dengang fra Hong Kong med en følelse af, at vi slet ikke havde fået nok af byen. Hvorfor? Fordi byen har puls, er så multikulturel, har fascinerende arkitektur og der er en rigtig god stemning. Dette øsamfund som er så fascinerende forbundet, medvirker til en effektiv og speciel infrastruktur som gør denne by helt unik.

Vi var dog denne gang uheldige med vejret, med en hel uge med regn og store tunge skyer. Det medvirkende desværre, at vores udsigtspunkter fra de enorme skyskrabere ikke blev optimale og nogle blev fravalgt.

Lantau Island

Vi besluttede dog at Lantau Island skulle besøges, med håbet om, at vi kunne se den store Buddha. Men Buddha så vi ikke noget til, da den desværre var helt indhyllet i skyer. Oplevelsen var dog anderledes og smuk alligevel. At tage svævebanen gennem skyerne op til Ngong Ping for bagefter at gå rundt, se klostret indhyllet i skyer, bestige trapperne op til den store Buddha, var en smuk oplevelse.

Hong Kong vender vi helt klart tilbage til igen, for Hong Kong er og bliver unik.

Taipei

Vi har gennem årene hørt og læst en del om Taiwan, altid for det positive. Det skulle også vise sig at blive en af de bedste rejseoplevelser i 2015. Men det store trækplaster for os, var at opleve verdens tredje største bygning Taipei 101. En bygning som vi i årevis har drømt om at se og opleve, både udefra og indenfor.

Vi havde en rigtig god oplevelse, af denne Østens perle, som overraskede os positivt hele tiden. Vi kunne på ganske kort tid med en metro, være ude i den smukkeste natur, se eller tage op i bjergene og se andet end storbyen Taipei.

Landet overraskede

Taiwan overraskede også på så mange andre planer. Befolkningen var utrolig venlige og imødekommende. Derfor følte vi os så godt tilpas i Taipai. En by med masser af ordentlighed og en kultur der var mere europæisk, end kinesisk. I Taiwan smiler de lokale, ville i dialog med dig, ingen skubbede eller maste eller kommer med alle mulige ulækre kropsudledninger. Der var meget forskelligt fra Kina. Taiwan er bestemt et sted vi vender tilbage til og vi vil med glæde, udforske mere end kun hovedstaden.

Bangkok

Vi elsker bare Bangkok. En by som vi vender tilbage til igen og igen. Vi har slet ikke tal på alle de gange, vi har besøgt denne skønne by. Bangkok er en by, som du enten elsker eller hader. Den er er vild, støjende, eksotisk og den by i Asien, som vi nok mest forbinder med Østen.

Bangkok har puls, liv, venlighed, mangfoldighed og en eksotisk duft, fra alle sine velsmagende gadekøkkener, som du kun kan blive forført af. Det er en by, som vi besøger bare for at nyde livet, byen og hvor vi ikke længere nødvendigvis fare rundt til alle attraktionerne. I Bangkok nyder vi at bo på vores yndlings hotel Rembrandt og bare leve det liv der leves i gaden ved hotellet, som har lidt af alt det Bangkok rummer.

Vores fadderbarn

Denne gang blev det også til et glædeligt gensyn med vores fadderbarn Boom. Det er altid en meget bevæget og smuk oplevelse af se denne unge kvinde, som hun nu over årerne, er blevet. Vi startede med at være fadder for hende, da hun som 9-årig blev forladt og overladt til SOS børnebyerne. Vi har gennem årene fulgt hendes liv og besøgt hende, de gange vi har været i Bangkok.

Dette var måske sidste besøg, som på samme tid både var glædeligt og meget sørgeligt. Boom får sin bachelor eksamen her i 2016 og dermed er hun med sine 23 år blevet voksen og forpligtigelserne fra SOS-børnebyerne, ophører sammen med vores bidrag. Det er glædeligt, at vi økonomisk har kunne bidrage, til at give et barn en god tryg opvækst og en uddannelse. For os er det en rigtig dejlig solskins-historie.

Syg i Bangkok

Desværre afsluttede vores eller fantastiske rundrejse i Asien med, at Tore blev indlagt. Så de sidste dage gik med sygdom, hospital og dialog med rejseforsikringen. En sygdom der viste sig at være fejlbehandlet i Thailand, så hjemme i Danmark, gik der flere måneder med at blive rask igen. Så det var bestemt ikke en af vores bedste rejseoplevelser i 2015.

Charterrejse

Tøseturen var i år en charterrejse til Grækenland. Meget anderledes igen, at være på charterrejse, men ferien og den lille græske ø Karpathos opfyldte vores behov. Behovet for at komme lidt væk, masser af varme, sol, strand og lækker mad.

Så Grækenland var bestemt et dejligt pusterum, som ikke krævede andet end at betale og møde op i lufthaven. En ferie som senere, gav ideen til indlægget: Rejse eller ferie?

Østeuropa

Vi er faktisk blevet ret glade for at rejse til Østeuropa, som ellers er lidt overset. Vi synes at rejser til Østeuropa er berigende, fordi der stadig er lidt kant, det er ikke så poleret, kulturen er meget anderledes end i Vesteuropa og landene har mange spændende historier at byde på.

Vi holder også af, at der ikke er så mange andre turister og at kunne følge med i udviklingen, fra det kommunistisk jerngreb til den stadig nyfundne selvstændighed. Landende i Østeuropa emner af puls og udviklingen er på turbo og her fik vi nogle af de bedste rejseoplevelser 2015.

Rejseåret 2015 i Østeuropa bød på Letland samt genbesøg til Polen og Tyskland.

Letland

Det sidste af de baltiske lande, som vi manglede at besøge, var Letland. Hovedstaden Riga viste sig fra sin smukkeste side, i efteråret med sol og behagelig temperatur. Riga var en by, som vi blev meget overrasket over, som rummede mange oplevelser og hvor vi nød den smukke arkitektur, som forståelig nok er på UNESCOs liste som bevaringsværdig.

Riga har også et meget specielt TV- Tårn, som imponerede os, med sin meget anderledes konstruktion. Men Riga bød også på grønne oaser og rigtig mange gode madoplevelser. Det var en by med god stemning og vi havde en skøn tur. Dette besøg var bestemt en af de bedste rejseoplevelser 2015.

Polen

Et genbesøg til Warszawa, hvor vi opholdt os på året sidste dag. Vi fejrede nytåret og nød de første dage af 2016. Warszawa er en lidt overset hovedstad, men bestemt spændende og var en af vores bedste rejseoplevelser i 2015. Det er en by, hvor der er byggekraner overalt, udviklingen går rigtig stærkt og selvom det kun var to år siden, vi sidst besøgte byen, var der skudt utallige nye bygninger op.

Vejret var solrigt og klart, men frysende koldt med ned til –19 grader og med en vind som medvirkende til, at vi slet ikke kunne holde varmen. Vi fik dog besøgt to spændende museer, genset den gamle bydel og heldigvis boede vi på det super lækker Hilton Warzaw Hotel, som vi nød.

Tyskland

Det er efterhånden årets tradition og er selvfølgelig med i de bedste rejseoplevelser i 2015, at vi skal nogle dage til Rostock. Vi holder meget af byen, som ligger i det tidligere Østtyskland. Her hyggede vi os, nød de smukke gamle bygninger, drak øl eller vin på rådhustorvet, spiste god mad og slappede af.

Vi syntes at rejseåret 2015 har været fyldt med masser af gode oplevelser, som har været meget forskelligartet. Vi har mødt fantastiske mennesker, set og oplevet rigtig meget. 2015 var et rejseår, som vi med stor glæde, vil tænke tilbage på og varme os med, alle de gaver af oplevelser, som vi er blevet beriget med.

De bedste rejseoplevelser 2015

Følg rejsebloggen OnTrip.dk på FACEBOOK, INSTAGRAM og X.

Annette Seier - OnTrip.dk

Min store passion er at opleve verdens mangfoldighed, suge lærdom til mig, for bagefter at fortælle mine historier. Selvom min alder er 50+, har jeg masser af eventyrlyst og elsker at rejse ud i verden med min mand. Jeg har til dato besøgt 6 kontinenter og 77 lande. Du kan kontakte mig på OnTrip (a) outlook.com

Du er altid velkommen til at kontakte os:
– SoMe: Facebook, Twitter, Instagram
– Mail: ontrip (a) outlook.com

Følg os på vores kommende rejse: